99 Homes (2014)

geregisseerd door Ramin Bahrani
met Andrew Garfield, Michael Shannon en Laura Dern

Een werkloze bouwvakker wordt het huis uitgezet, samen met zijn moeder en zijn 9-jarig zoontje. Hij is wanhopig om zijn huis terug te winnen en sluit daarom een deal om te werken voor de machtige en hebzuchtige vastgoedmakelaar die hem het huis heeft uitgezet. De vuile zaakjes die hij voor de makelaar moet opknappen zorgen voor een dak boven het hoofd van zijn familie, maar plaatsen hem voor een moreel dilemma: kan men zijn waarden en ziel opgeven voor het bezitten van een huis?

Rake film over de niets ontziende wereld van banken, vastgoed, hypotheken en makelaars, waar uitsluitend geld belangrijk is en de mens slachtoffer.
Boeiend en aangrijpend met goed acteerwerk, vooral van Michael Shannon.

avatar van Roger Thornhill
Dankzij de combinatie van zijn ongunstige uiterlijk, de uiterst onaangename en bijzonder puntige dialoog en zijn grote acteertalent zet Michael Shannon hier een eersteklas schurk binnen (en soms ook buiten) de grenzen de wet neer, hetgeen de ongemakkelijke situatie van morele weerzinwekkendheid waar je je ogen niet vanaf kunt houden oplevert, vergelijkbaar met bijvoorbeeld Daniel Day Lewis in Gangs of New York – een briljante rol. Garfield is eveneens prima, en het verhaal levert verder niet veel verrassingen op, evenmin als het slotbedrijf, maar met zó'n hoofdrol en zó'n sterke uitbeelding van actuele en schijnende problematiek vind ik dat geen probleem.

avatar van lucdecoster
Schrijnende toestanden. Ik kan me niet voorstellen dat in België een huurder zonder verwittiging uit zijn woning wordt gezet als de eigenaar de lening niet heeft betaald. In België gebeurt de uitzetting gerechtelijk door een deurwaarder en niet door een verdachte vastgoedmakelaar.

avatar van Boneka
99 Homes is een prima film over de ellende als mensen uit een huis worden gezet. Dit wil niemand natuurlijk en des te opmerkelijker om hier dan een film over te maken. Het is redelijk geslaagd, maar net niet helemaal. Pluspunten zijn de realistische manier van filmen en acteren. Vooral Michael Shannon heeft hier een "heerlijke" rol als vastgoedmanager. Velen hebben het hier over een makelaar, maar dat was ie allang niet meer. Het is meer de rol van een ordinaire uitsmijter die rijk wordt van andermans leed. Opvallend is dat juist de bouwvakker met hem gaat samenwerken zonder dat zijn zoontje en moeder (wat een raar gezin zo??) er vanaf weten. Moet zeggen zijn moeder en zoon spelen hun rol ook voortreffelijk, maar komen te weinig in beeld. Zo miste ik juist de diepgang in de gesprekken thuis en zien we vooral de uitzettingen. Jammer! Andere minpuntjes zijn de te lange duur van deze film (anderhalf uur leed was genoeg geweest) en de teveel naar voren soundtrack die meer paste in een film als Drive.

Toch is 99 Homes geen tegenvaller en geeft zeker een wake up in wat voor ellende je kan komen als je geen werk of geld hebt. Dat is in Amerika zeker erger, maar komt zeker ook voor in ons eigen landje.

avatar van Hereistom
Goede film over de oplichters die makelaars en banken zijn!

avatar van K. V.
Ook deze eens bekeken en vond het een prima film. Hij wist me wel te boeien van begin tot einde. De cast deed het prima en zag er goed uit. De speelduur was ook goed, hij verveelde niet.
Prima film.

avatar van Fisico
99 homes is een aangrijpende film over een mensen die door de financiële strop rondom hun nek met moeite de eindjes aan elkaar kunnen knopen. En wanneer de hypotheek niet tijdig afgelost wordt, staat er een makelaar in maatpak voor je deur om je uit je huis te zetten. Het begin van 99 homes is ijzersterk. Het format is vrij repetitief, maar verveelt eigenlijk nooit. Integendeel, elke uithuiszetting gaat gepaard met mensonwaardige koele omstandigheden die je bij de strot grijpen. Vooral het beeld van die oude man blijft me bij. Ook de scène waarbij dat ene gezin aangemaand wordt om niet te blijven hangen in de voortuin. Zij werden vriendelijk aangemaand om zich naar de stoep te begeven. Hallucinant...

De film doet me ook wat denken aan The big short dat eveneens de financiële crisis van enkele jaren terug belicht in de VS. De ineengeklapte hypotheekmarkt was toen de trigger voor een wereldwijde economische crisis. Het format is geheel anders dan The big short en het belicht ook eerder de gevolgen voor de man in de straat.

De gangbare praktijken bij uithuiszettingen in de VS zijn schandelijk. Van privacy is er weinig sprake. Je hele hebben en houwen wordt letterlijk te kijk gezet. Betrokkenen worden erg geculpabiliseerd en worden haast behandeld als criminelen of dieven. En naar verluidt is de film gebaseerd op waarheidsgetrouwe feiten en gaat het er in werkelijkheid echt zo aan toe. 99 homes is een film van de mensen aan de onderkant van de samenleving die in een negatieve armoedespiraal belanden versus de gehaaide zakenlui die zonder scrupules er misbruik van maken. Hoewel, minstens evenveel hardwerkende Amerikanen (working poor?) ondergaan de wetten van het corrupte alom tegenwoordige systeem. Geen American Dreamprincipe hier, integendeel zelfs ...

We zagen een geweldige Michael Shannonals de meedogenloze Carver, een acteur die eigenlijk nooit ontgoocheld. Carver, de persoonlijking van het verdorven kapitalisme. Ook Garfield deed het behoorlijk. Zijn rol vond ik wat vreemd en hoe hij dit geheim kon houden voor zijn gezin vind ik vrij bizar. Mooi, een dikke 3,5*!

avatar van missl
Wat is Michael Shannon toch een heerlijk acteur en alle scenes met hem zijn goed. Garfield vind ik altijd een beetje een doetje. Verhaal is goed, prima dramafilm.

avatar van Phantasm
Goed in elkaar gezette film met een prima verhaal.

avatar van 93.9
It’s a dirty job, but someone got to do it.
Nee... je kunt ook een ander beroep kiezen.
Beetje (heel) standaard filmpje waar er 1000000 van genaakt zijn. Totaal niets nieuws. Behalve dat USA er bepaald niet goed vanaf komt. Dat is een pluspunt. Einde vond ik wel goed. Maar al met al lijkt deze film zo uit pak ‘m beet ‘87 te komen...