• 8.561.383 stemmen

Geregisseerd door: Ramin Bahrani

Met onder meer: Andrew Garfield, Michael Shannon en Laura Dern

Releasedatum: 4 februari 2016

Plot 99 Homes

"Greed is the only game in town."

Een werkloze bouwvakker wordt het huis uitgezet, samen met zijn moeder en zijn 9-jarig zoontje. Hij is wanhopig om zijn huis terug te winnen en sluit daarom een deal om te werken voor de machtige en hebzuchtige vastgoedmakelaar die hem het huis heeft uitgezet. De vuile zaakjes die hij voor de makelaar moet opknappen zorgen voor een dak boven het hoofd van zijn familie, maar plaatsen hem voor een moreel dilemma: kan men zijn waarden en ziel opgeven voor het bezitten van een huis?

imageimageimageimage

avatar van Movsin

Movsin

Rake film over de niets ontziende wereld van banken, vastgoed, hypotheken en makelaars, waar uitsluitend geld belangrijk is en de mens slachtoffer.

Boeiend en aangrijpend met goed acteerwerk, vooral van Michael Shannon.

avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

• 1999 stemmen

Dankzij de combinatie van zijn ongunstige uiterlijk, de uiterst onaangename en bijzonder puntige dialoog en zijn grote acteertalent zet Michael Shannon hier een eersteklas schurk binnen (en soms ook buiten) de grenzen de wet neer, hetgeen de ongemakkelijke situatie van morele weerzinwekkendheid waar je je ogen niet vanaf kunt houden oplevert, vergelijkbaar met bijvoorbeeld Daniel Day Lewis in Gangs of New York – een briljante rol. Garfield is eveneens prima, en het verhaal levert verder niet veel verrassingen op, evenmin als het slotbedrijf, maar met zó'n hoofdrol en zó'n sterke uitbeelding van actuele en schijnende problematiek vind ik dat geen probleem.

avatar van lucdecoster

lucdecoster

Schrijnende toestanden. Ik kan me niet voorstellen dat in België een huurder zonder verwittiging uit zijn woning wordt gezet als de eigenaar de lening niet heeft betaald. In België gebeurt de uitzetting gerechtelijk door een deurwaarder en niet door een verdachte vastgoedmakelaar.

avatar van Boneka

Boneka

• 2048 berichten

99 Homes is een prima film over de ellende als mensen uit een huis worden gezet. Dit wil niemand natuurlijk en des te opmerkelijker om hier dan een film over te maken. Het is redelijk geslaagd, maar net niet helemaal. Pluspunten zijn de realistische manier van filmen en acteren. Vooral Michael Shannon heeft hier een "heerlijke" rol als vastgoedmanager. Velen hebben het hier over een makelaar, maar dat was ie allang niet meer. Het is meer de rol van een ordinaire uitsmijter die rijk wordt van andermans leed. Opvallend is dat juist de bouwvakker met hem gaat samenwerken zonder dat zijn zoontje en moeder (wat een raar gezin zo??) er vanaf weten. Moet zeggen zijn moeder en zoon spelen hun rol ook voortreffelijk, maar komen te weinig in beeld. Zo miste ik juist de diepgang in de gesprekken thuis en zien we vooral de uitzettingen. Jammer! Andere minpuntjes zijn de te lange duur van deze film (anderhalf uur leed was genoeg geweest) en de teveel naar voren soundtrack die meer paste in een film als Drive.

Toch is 99 Homes geen tegenvaller en geeft zeker een wake up in wat voor ellende je kan komen als je geen werk of geld hebt. Dat is in Amerika zeker erger, maar komt zeker ook voor in ons eigen landje.

avatar van Hereistom

Hereistom

Goede film over de oplichters die makelaars en banken zijn!

avatar van K. V.

K. V.

Ook deze eens bekeken en vond het een prima film. Hij wist me wel te boeien van begin tot einde. De cast deed het prima en zag er goed uit. De speelduur was ook goed, hij verveelde niet.

Prima film.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

99 homes is een aangrijpende film over een mensen die door de financiële strop rondom hun nek met moeite de eindjes aan elkaar kunnen knopen. En wanneer de hypotheek niet tijdig afgelost wordt, staat er een makelaar in maatpak voor je deur om je uit je huis te zetten. Het begin van 99 homes is ijzersterk. Het format is vrij repetitief, maar verveelt eigenlijk nooit. Integendeel, elke uithuiszetting gaat gepaard met mensonwaardige koele omstandigheden die je bij de strot grijpen. Vooral het beeld van die oude man blijft me bij. Ook de scène waarbij dat ene gezin aangemaand wordt om niet te blijven hangen in de voortuin. Zij werden vriendelijk aangemaand om zich naar de stoep te begeven. Hallucinant...

De film doet me ook wat denken aan The big short dat eveneens de financiële crisis van enkele jaren terug belicht in de VS. De ineengeklapte hypotheekmarkt was toen de trigger voor een wereldwijde economische crisis. Het format is geheel anders dan The big short en het belicht ook eerder de gevolgen voor de man in de straat.

De gangbare praktijken bij uithuiszettingen in de VS zijn schandelijk. Van privacy is er weinig sprake. Je hele hebben en houwen wordt letterlijk te kijk gezet. Betrokkenen worden erg geculpabiliseerd en worden haast behandeld als criminelen of dieven. En naar verluidt is de film gebaseerd op waarheidsgetrouwe feiten en gaat het er in werkelijkheid echt zo aan toe. 99 homes is een film van de mensen aan de onderkant van de samenleving die in een negatieve armoedespiraal belanden versus de gehaaide zakenlui die zonder scrupules er misbruik van maken. Hoewel, minstens evenveel hardwerkende Amerikanen (working poor?) ondergaan de wetten van het corrupte alom tegenwoordige systeem. Geen American Dreamprincipe hier, integendeel zelfs ...

We zagen een geweldige Michael Shannonals de meedogenloze Carver, een acteur die eigenlijk nooit ontgoochelt. Carver, de persoonlijking van het verdorven kapitalisme. Ook Garfield deed het behoorlijk. Zijn rol vond ik wat vreemd en hoe hij dit geheim kon houden voor zijn gezin vind ik vrij bizar. Mooi, een dikke 3,5*!

avatar van missl

missl

Wat is Michael Shannon toch een heerlijk acteur en alle scenes met hem zijn goed. Garfield vind ik altijd een beetje een doetje. Verhaal is goed, prima dramafilm.

avatar van Phantasm

Phantasm

Goed in elkaar gezette film met een prima verhaal.

avatar van 93.9

93.9

It’s a dirty job, but someone got to do it.

Nee... je kunt ook een ander beroep kiezen.

Beetje (heel) standaard filmpje waar er 1000000 van genaakt zijn. Totaal niets nieuws. Behalve dat USA er bepaald niet goed vanaf komt. Dat is een pluspunt. Einde vond ik wel goed. Maar al met al lijkt deze film zo uit pak ‘m beet ‘87 te komen...

avatar van Maarten0402

Maarten0402

Goede film, Michael Shannon is perfect gecast als gladjakker/uitmelker. Naast zijn casting ook geweldig uitgevoerd. Andrew Garfield vind ik het ook goed doen. Ik heb de hele film geboeid gekeken, maar helaas maakt het einde het net niet voor mij. En dan letterlijk het einde. De eind scene vind ik nog spannend, maar daarna vind ik het jammer. Ik had iets meer nasleep/clinch verwacht tussen Carver en Nash of een verhoor met Carver (dit kon bijv. simpel zonder audio met ondersteunende drama muziek in een donkere kleur of zelfs zwart/wit getoond worden). Nu lijkt het alsof Nash wodt opgepakt en Carver en glad van afkomt.

avatar van cantforgetyou

cantforgetyou

Goede film. Iedereen speelt uitstekend. Ik blijf een zwak hebben voor Laura Dern. Sinds haar rol in Jurassic Park.

Verder is het gewoon een sterk verhaal. Het blijft een vervelende baan, maar als mensen de huur niet kunnen betalen moet je je huis uit. Het gemene zit hem in een vals papier wat deze mensen voorgeschoteld krijgen. Daar komt gezeik van. En dat wordt mooi neergezet.

avatar van stefan dias

stefan dias

Ik kwam hier middenin vallen en dacht 'deze moet ik van het begin zien'. Maar toen Carver (Shannon) een belachelijk cynisch, maar vooral ongeloofwaardig vlot gedeclameerd monoloogje aframmelde ( om maar meteen weer te geven met wat voor harteloze schurk we hier te maken hadden) heb ik het maar zo gelaten en maar snel het einde gezien. En om die beslissing was ik niet rauwig.

Ik vraag me toch af wie het ooit in zijn hoofd heeft gekregen om Garfield als 'leading actor' te beschouwen. In die 'The social network' was hij nog goed gecast als net iets te slap figuur, maar in Spiderman gaat hij toch wel echt de mist in en dan hiér: het hele einde van de film staat zijn kop op jankmodus en dat moet dan doorgaan voor 'gekwelde ziel'. Hopeloos. Nee, blij dat ik hier géén twee uur van mijn tijd aan verspild heb.

avatar van Angel9999

Angel9999

Erg goed meeslepend drama.

avatar van ILDIB

ILDIB

Intrigerend en confronterend. Garfield speelt echt heel goed. Jammer dat we niet weten wat er uiteindelijk van m terecht komt.

avatar van schrans

schrans

Sterk verhaal die net als bv. The Big Short de pijnpunten in het Amerikaanse systeem blootlegt. Mag bij momenten wel wat meer inzage geven in de verschillende termen, want niet alles was voor mij duidelijk. Shannon speelt een erg sterke rol, van Garfield was ik al minder fan en deze film bevestigt dit nog eens. Valt wat teveel terug op dezelfde mimiek en komt daardoor minder geloofwaardig en soms storend over.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Moeilijk te beoordelen. Als sociale aanklacht is dit moeilijk te vergelijk met de toestand in de Lage Landen. Sociale zekerheid, rechtspraak, bijstand, uithuiszetting, ... is allemaal anders. Bovendien woont Andrew Garfields personage niet in een klein huis waar hij wordt uitgezet, maar in een groot huis dat hij bovendien kocht met een lening van de bank. Een verschil met een echt sociaal drama als I, Daniel Blake bvb.

Het verhaal gaat richting The Devil's Advocate met toch wat de zoektocht tussen rijk worden en vasthouden aan een eigen moraal. 99 homes is het verschil tussen 1 huis om in te wonen en 100 huizen om rijk te willen zijn. De boodschap die de film wil meegeven komt bij mij dan ook niet helemaal over helaas. Maar het verhaal zelf is niet slecht en de acteurs doen hun best. Zodat het toch een boeiende film is.

avatar van mrklm

mrklm

Wegens schulden komen Dennis Nash [Andrew Garfield], zijn moeder [Laura Dern] en zijn zoon [Noah Lomax] op straat te staan. Dennis is vastbesloten zijn schuld alsnog af te betalen en het huis terug te kopen. Door een wrange speling van het lot krijgt hij die kans wanneer Rick Carver [Michael Shannon], de man die Dennis en zijn familie heeft uitgezet, hem werk aanbiedt. Het riante inkomen telt aanvankelijk zwaarder dan het leed dat hij andere berokkent, maar het valt Dennis steeds zwaarder. En hoe lang kan hij nog geheim houden hoe hij aan zijn geld komt?

Indringend sociaal drama begint met de briljant geregisseerde en foutloos geacteerde uitzetting van Nash, vol overlappende dialogen en emoties. Garfield overtuigt als de man die verscheurt raakt tussen zijn geweten en zijn plicht om voor zijn familie te zorgen, maar Shannon en Dern zijn eveneens fantastisch. Special vermelding ook voor Don Brady, die hartverscheurend is al een oude, breekbare man die zijn huis moet verlaten en van Randy Austin als de sheriff die bij elke uitzetting een actieve rol heeft.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Sociaal drama waarin mensen met schulden zonder genade hun huizen uitgezet worden door de banken. Dat overkomt ook Dennis Nash, maar de makelaar Carver (die de huizen in bezit krijgt en opnieuw in de markt zet) ziet lef en potentieel in hem en biedt hem een kans om voor hem te werken zodat hij zijn huis terug kan krijgen. Het systeem is big business, maar ook dirty business want op sociaal vlak schep je armoede. De makelaar is een gewetenloze man die fortuinen maakt en niet vies is van corruptie.

Sterkste scène is die waarin Nash voor de eerste keer een familie uit huis moet zetten, net hetzelfde scenario wat hemzelf overkwam in het begin van de film. En ja, ook die oude man.. dat was echt triest.

Een film die nogmaals toont dat kapitalisme een economisch model is dat alleen maar in het belang werkt van de sterksten en de rijksten. Mooi acteerspel van Shannon en Garfield.

avatar van Po-Lan-Fiets

Po-Lan-Fiets

Sterke geacteerd, prima hoofdrol spelers. Film boeit me tot het zeer teleurstellende slot. Het hoeft geen happy end te zijn voor mij integendeel ik erger me vaak aan die happy ends. Maar bij deze film had ik sterk het gevoel het is nog lang niet af, en oke niet alles behoeft beantwoord te worden maar nu blijf ik met het gevoel achter "was dit het " ? Daarom 3 sterren.

avatar van notsub

notsub

Het is misschien ver gezocht, maar ik zag paralellen met de film 7 Prisioneiros. Iemand wordt onder dwang in een benarde positie gewerkt en moet vervolgens met de slechterik meewerken om zich uit de die nare positie terug te vechten. Dat gebeurt onder hoge druk en levert een enorm innerlijk conflict op. Dat dit op een autosloopbedrijf in Brazilië gebeurt, is al heftig. Maar hier in de Amerikaanse makelaars-/bankenwereld wordt het spel door de mannen in glanzende pakken niet heel anders gespeeld, walgelijk om te zien. 99 Homes komt daarmee ook hard binnen, maar ik had graag meer gezien. Het eind kwam namelijk erg abrupt.

avatar van T.O.

T.O.

Thematiek wordt goed behandeld, maar jammer dat de film teveel gebruik maakt van een Hollywood plotsjabloon. Daarnaast is Shannon helemaal op zijn plek hier. Dat kan niet gezegd worden van Garfield, die vrij zwak speelt.