Black Box (2020)

Horror / Sciencefiction

geregisseerd door Emmanuel Osei-Kuffour
met Mamoudou Athie, Phylicia Rashad en Amanda Christine

Een man worstelt om zijn geheugen terug te krijgen nadat hij een tragisch auto-ongeluk heeft overleefd. Wanhopig om terug te keren naar zijn vroegere zelf probeert hij zijn dochter groot te brengen. Ondertussen ondergaat hij een experimentele behandeling die hem helpt een verleden te onderzoeken dat plotseling te duister aanvoelt om van hem te zijn.

avatar van Hansiro
Prima vermaakt met deze film, leuk idee en ook goed uitgevoerd. Zag de titel al op de poster staan maar hij doet inderdaad wat denken aan Get Out. Hoogtepunten zijn vooral de hypnose scenes en de best aardige mindfuck.

Als dit het niveau is van de 8 Blumhouse films die komen op Amazone dan kom maar door!

Black box ala Black Mirror, maar dan minder.

avatar van schumacher
Niet mijn ding, kon me niet mee slepen.
Gewoon echt mijn ding niet.

avatar van Pazmaster
Meh. Een mysterieuze scifi met een klein vleugje horror. Op zich is het verhaal leuk bedacht maar het was me allemaal nét iets te ongeloofwaardig. Ik vond het geen leuke cast, deze presteert dan ook matig. Het is allemaal net niet goed genoeg, daarom ook geen voldoende.

avatar van john mcclane 2
Afraden doe ik zeker niet . De twee twists zijn verassend genoeg om je aandacht er bij te houden .
En ik juich blumhouse toe om lekker veel horror materiaal te blijven uit brengen.
Eerlijk is eerlijk : een dikke voldoende is dit niet . Maar er is veel ergers te bedenken dan dit .
Het spel van het de dochter is indrukwekkend .
2,5 *

avatar van El ralpho
Take control

Black Box is gelukkig net wat beter dan The Lie, maar goed zou ik deze scifi thriller, die niet zou hebben misstaan in een seizoen van Black Mirror, ook zeker niet willen noemen. Black Box vergelijken met Black Mirror kan als een compliment gezien worden, maar ook deze serie heeft zonder meer zwakkere afleveringen er tussen zitten, waar Black Box er dan een van geweest zou zijn.

Een bezwaar vind ik dat naast The Lie, dit ook weer aangekondigd wordt als een horror terwijl het sciencefiction element hier sterk overheerst. Sterker nog, er zit naar mijn mening slechts één horror element in, en zodra deze verklaard is, verdwijnt de "horror" volledig naar de achtergrond. De opzet greep mij aanvankelijk meteen beet, maar verloor mijn interesse zodra uit de doeken gedaan werd hoe de vork in de steel zat en deze twist perse verder uitgebouwd diende te worden en toe te bouwen naar een overwegend happy end.

Tot nu toe heeft Amazon mij met zijn Welcome to Blumhouse films blij gemaakt met een dode mus. Mijn enthousiasme voor de laatste twee films zijn dan ook tot een minimum gedaald. Ik had liever kwaliteit in de vorm van één goede Amazon Original Horror gehad, dan een heleboel kwantiteit aan middelmatige titels. Ik hoop oprecht dat mijn voorgevoel met betrekking tot de laatste twee films er alsnog naast zit.

avatar van umbra
Pover scifi-drama en die geblurde faces, zo slecht Tegenvaller van Blumhouse.

avatar van AmazingPP
Niet onaardige thriller, maar het ging mij net allemaal een tikje te ver. Nu ben ik geen fan van science fiction, dus misschien ligt het daaraan. Toch is de film onderhoudend genoeg om te blijven boeien. Drie sterren.

avatar van Shinobi
"I run my mind. It doesn't run me."

Als dit het niveau moet zijn van de samenwerking tussen Amazon en Blumhouse, dan haak ik na deze film gelijk af.

'Black Box' kun je zien als een mindere aflevering van 'Black Mirror'. Hierin probeert een man met geheugenverlies zijn leven op te pakken, met name om weer voor zijn dochter te kunnen zorgen. Een experimentele behandeling lijkt uitkomst te bieden, maar dit pakt zoals verwacht anders uit.

Op zich begint de film lekker mysterieus, omdat je als kijker samen met de protagonist aan het ontdekken bent hoe de vork in de steel zit. Je weet eigenlijk niet zo goed waar het naartoe zal leiden. Des te jammer dat de wendingen geen zoden aan de dijk zetten; ik was mijn interesse tegen die tijd al verloren.

Het - minieme - horrorelement maakt al gauw plaats voor een matig drama dat niet helemaal door de cast kan worden gedragen. Op deze wijze sleept de film zich voort zonder dat er enige moeite gestoken wordt in de verdere ontwikkelingen. Het is een typische Blumhouse kant-en-klaarmaaltijd geworden waar de innovatie volledig ontbreekt.

Al met al een wannabe horror die je gerust kan overslaan.

Kleine 2,5 sterren.