Nocturne (2020)

Horror / Mystery

geregisseerd door Zu Quirke
met Madison Iseman, Sydney Sweeney en Brandon Keener

Op een prestigieuze kunstacademie stuit de verlegen pianostudente Juliet op een mysterieus notitieboekje dat aan haar onlangs overleden klasgenote toebehoorde. Door deze ontdekking overtreft ze haar getalenteerde tweelingzus Vivian. Juliets nieuwe muzikale vaardigheden komen evenwel met een kostenplaatje: ze krijgt gruwelijke visioenen.

avatar van umbra
Wel fijne poster. I'll give it a try.

avatar van umbra
Fijn en sfeervol drama met een mysterie sausje, zeker geen horror zoals ie wordt aangekondigd. Sydney Sweeney als Juliet doet het voortreffelijk, perfect voor deze rol. Ben ook wel fan vd piano, samen met viool de mooiste muziekinstrumenten. Toch weer fijn werkje onder de Blumhouse-vleugels.
Nu die andere 3 uit deze drama-horror reeks nog bekijken, weet dat ik ze meer als duistere drama's moet benaderen ipv horror.

Aardige film over een pianostudente die naar een prestigieuze school wil, echter maakt haar tweelingzus meer kans. Traag en sfeervol. Het verloop is wat voorspelbaar en de rivaliteit tussen de tweelingzussen had wat meer in gezeten. Drama en horror gaan hier best goed hand in hand, maar haalt het niet bij Black Swan (aan die film moest ik een paar keer denken bij het kijken van deze).

Eerder een tweederangsfilmpje waar het duistere gedeelte weinig indruk maakt en het drama nogal doelloos en ongeïnspireerd overkomt. Allicht dat Blumhouse TV beter te mijden valt.

avatar van rep_robert
Kolere, wat heten er veel films Nocturne. Best bizar, want het is nou niet een voor de hand liggende naam.
Enfin, Ik kon het trage tempo van de film goed waarderen. De jaloezie onderling en het steeds verder afglijden van Sweeney's personage kwam erg geloofwaardig over. Dat is ook belangrijk, want de film leunt veel op haar acteerwerk. Verder hangt er een fijne zweverige sfeer en voelde het idd aan als een lightversie van Black Swan.
Het had misschien wel iets pittiger gemogen, want de onderhuidse spanning die continu aanwezig is komt niet echt tot een goede uitbarsting.
Ik vraag me over het einde nog iets af. Het lijkt me duidelijk dat ze fantaseert over het goed neerzetten van haar concerto. In werkelijkheid ligt ze te creperen op het standbeeld. Maar is dit wel zo? Want mensen lopen gewoon door alsnog er niets is gebeurd en zitten op een bankje met elkaar te babbelen. Of was de doodsmak nou een fantasie? Het zou in ieder geval wel moeten zijn opgevallen.

avatar van Hansiro
Blijft helaas veel te netjes en het american high school sfeertje wat er af en toe hangt ( mede door het acteren ) trek ik ook maar slecht. Sweeney zat nog wel goed in haar rol maar dat was niet genoeg voor een voldoende. Het is allemaal wat kalm van Blumhouse..

avatar van tattoobob
Een grote tegenvaller.
Het verhaal is erg intressant alleen de uitwerking laat erg de wensen over.
Acteerwerk is ook niet van het hoogste niveau.
Een film met weinig inhoud.

Boeiende psychologische griezel ( zonder schrik momenten overigens).
Kruising tussen jaloezie, obsessie en het occulte.
Film blijft je pakken tot het eind.
Wat dat zelfde einde betreft wordt het wel verwarrend.
Het past wel bij deze film maar laat ook ( te) veel vragen achter en zorgt voor een onduidelijke finale.
Dat was een beetje jammer.
3*/3.5*

avatar van blurp194
Een fijn avondje pianofilms aan huize Blurp. La Pianiste (2001) en deze.

En dan blijk ik tot mijn verrassing eigenlijk deze beter te vinden. Hoewel, mwah, het einde toch wel wat te mysterieus gehouden wordt - al is het dan in best aardig gevonden beelden.

Moeilijker ligt het eigenlijk met het fraaie schrift, en hoe de tekeningen daarin net iets te ver af lijken te staan van de echt overduidelijk kwaadaardige inbreng. Even als vergelijking, The Ninth Gate deed dat echt wel wat leuker. Tsja, dan noem je ook een Polanski - als aardige nette man red je het niet in de filmwereld, lijkt het de laatste tijd wel eens.

Als enig echt erg zwakke punt eigenlijk - en wellicht verrassend - komt dan bij mij er uit dat ik de twee zusjes, de 'wombies' niet geloofwaardig vind als zussen. Ze lijken eigenlijk al niet zo veel op elkaar, als je even voorbij de blonde bos haar kijkt - maar ook alle maniertjes, bewegen en alles, het klopt gewoon niet. En dat doet in dit geval echt wel wat af aan de film.