I'm Thinking of Ending Things (2020)

geregisseerd door Charlie Kaufman
met Jessie Buckley, Jesse Plemons en Toni Collette

Ondanks de twijfels die ze heeft over hun relatie gaat een vrouw met haar vriend Jake mee naar zijn ouderlijk huis om zijn ouders te ontmoeten. Onderweg ernaartoe hangt er een vreemde sfeer en eens aangekomen komen ze door een sneeuwstorm vast te zitten in het huis. Vanaf dat moment begint de vrouw de aard van alles wat ze weet over haar vriend, zichzelf en de wereld in twijfel te trekken.

avatar van Seam
Kaufman met drie geweldige acteurs, erg veelbelovend!

avatar van Leland Palmer
Goede trailer. Die hond.

avatar van bjerik76
poster heeft ook wel wat

avatar van Fisico
Staat hoog op het lijstje! Altijd een genot om uit te kijken naar Toni Collette. Leuke mysterieuze trailer. Heb er vertrouwen in!

avatar van 3 2 1 cut
De trailer is zeer intrigerend. En dan zie ik Toni Colette (Hereditary) en David Thewlis (Lupin - Harry Potter) voorbijkomen en dan is het alleen maar wachten en (naar ik hoop) smullen !

Misschien eens het boek nog lezen: I'm Thinking of Ending Things - Wikipedia - en.wikipedia.org

avatar van mcdaktari
Ik hoop dat deze film net zo goed zal zijn als de trailer doet vermoeden. Hele leuke cast ook. Nog 2 dagen wachten.

avatar van tbouwh
Jessie Buckley is snel gegaan. Volgens mij zag ik die voor het eerst in de BBC-versie van War & Peace en nu zie ik haar overal.

avatar van eRCee
Dat noemen we stalken tbouwh.

avatar van tbouwh
Ik moet gewoon minder films gaan zien volgens mij.

avatar van Rmie
Wat heb ik gezien?

avatar van TheBunk
Aangezien Verhoeven ons heeft verlaten en, tja, iemand moet het zeggen:

MEESTERWERK

Rmie schreef:
Wat heb ik gezien?

Dat idee had ik ook.. Heb ik ruim 2 uur van mijn leven vergooid of waren het de beste uren van mijn leven?

avatar van Egulio
Mind blowing. Moet even bijkomen van wat ik nou gezien heb...

Moet bij mij ook nog even bezinken.

Na een uur ongeveer, tijdens de scène dat Louisa naar het raam liep, zich omdraaide en zag dat Jake en zijn ouders weg waren, had ik het idee dat het niet echt gebeurt allemaal.
Dat heel Jake en zijn ouders niet bestaan.

Toen Louisa in de kinderkamer van Jake kwam, kreeg ik ineens het idee dat Louisa niet bestaat. Dat het de waanwereld van Jake is dat we zien.

Bijzonder was ook de autoscene tijdens de terugreis.
Je zag Louisa vanaf de zijkant gefilmd en een heel klein momentje, zat niet Louisa daar, maar de serveerster van The Red Line Dining uit de film die de conciërge zat te kijken.

Dit is een film die ik absoluut nog eens ga kijken!

avatar van Jordy
Erg van genoten. Redelijk originele invalshoek, omdat je je in het begin wellicht afvraagt wat er allemaal echt is, en wat de vrouwelijke hoofdpersoon zich al dan niet inbeeldt, en het richting het eind steeds meer duidelijk lijkt te worden dat het allemaal juist de fantasie van Jake lijkt te zijn. Ik ga gelijk het boek lezen, benieuwd of dat eea duidelijker maakt

avatar van deLeeuw
Dit is binnenkort toch even het herkijken waard. Zonder verwachtingen of voorkennis de film aangezet. Ontroerend, herkenbaar en ook wel moeten gniffelen van het gedrag van de ouders zo nu en dan. Elke scene - soms elk shot - lijkt een andere "mood" of ander personage te bevatten, en die weten ze super uit te voeren. Het gaat geweldig vloeiend in elkaar over.
Ik ben benieuwd of ie het goed zal doen bij groot publiek, maar ikzelf zal hem (dit keer broodnuchter) nog eens aanzetten.

avatar van 3 2 1 cut
Ik zit er volop in. Had echt moeite met de start als ze wegrijden met de auto, de sneeuw in. Wat begint als een vrij normaal gesprek wordt steeds intenser. En daar moest ik echt voor open gaan staan, om echt te luisteren van wat er gezegd werd. Het bezoek aan het ouderlijk huis van Jake is fenomenaal gefilmd en gebracht.

Maar het was vannacht 00.30. Ik was moe van het werken en het kwam niet meer binnen. Maar ik ga nog verder. Ik ben gestopt bij het meest koude ijsje wat je, brrrr, kon krijgen tijdens een sneeuwstorm. Ik ga dus dadelijk weer verder mee de auto in. Ik moet wel, ik wil want het is intrigerend om dat ik wel een vermoeden heb wat mij te wachten staat maar het nog één grote ingewikkelde knoop is van herinneringen en fases. Ik moet ook wel verder kijken want ik moet/wil ook echt weten wat er aan de hand is.

avatar van Rvdz
Heb dit jaar nog niet harder moeten lachen om iets in een film dan "DIRECTED BY ROBERT ZEMECKIS"

avatar van Brabantze
Best een interessante film Bij sommige stukken moest ik lachen. Geweldig geacteerd. Je wil gewoon blijven kijken.

avatar van horizons
Bijzondere film. Acteerwerk was gelukkig goed. En hoewel de film vrij vlug al laat zien wat voor soort kaart wordt gespeeld duurt het lang voordat de juiste kleuren worden getoond. Top.

Tegenvallende film over een vrouw die met haar vriend onderweg is om zijn ouders voor de eerste keer te ontmoeten. Bevreemend en ongrijpbaar, en alhoewel dat positief opgepakt kan worden, was dat bij mij niet het geval. Ik kon er simpelweg niet veel mee. Ook de lange dialoog-scenes in de auto wisten me totaal niet te boeien.

Is dat een woord uit de Genus editie?

ik dacht de genius editie. aangepast. bedankt.

avatar van Ste*
Dit leek me, afgaand op de beschrijving, cast en de poster best interessant, maar ik had me beter moeten realiseren dat dit een Kaufman is (en hoe), een filmmaker die nog nooit mijn ding is gebleken. Kon er in het eerste half uur al 0,0 mee, dus heb een beetje door de film geskipt, maar heb het al snel opgegeven. Ik ben op zich best geïnteresseerd om te lezen wat mensen hiervan gaan maken, maar ik onthou me verder maar van stemmen, te erg níet mijn ding dit.

avatar van tbouwh
Er gingen bij mij steeds meer lichtjes branden toen ik de dingen die ik zag consistent ging bekijken door de lens van het thema 'misbruik'. Maar ik blijf met de aangezette rollen van de ouders in mijn maag zitten. Alsof ik naar een mash-up van Split, Hereditary en Get Out zat te kijken. Wie kan de meerwaarde hiervan plaatsen? Of komt (bijvoorbeeld) de MPD van de moeder uit het boek?

avatar van umbra
Ergens interessante film met weer zo'n bizar onderonsje, dat prikkelt toch wel vaak. Hun "diepgravende" conversations en hun weirde trekjes. Dus is toch entertainment van een trippelend niveau. die moeder was subliem. ik waande mij er zo tussen, filosofie-partyyy! Sterk en verrassend werkje. De setting zat goed, de sound tussendoor klopte volledig. Zulke films zijn goed vr m'n kunstige brains.

avatar van misterwhite
Wat een prikkelende enerverende filmervaring was mij dit. Charlie Kaufman is een briljant man, die nu bewijst vanuit andere bronmaterialen, enorm sterke vertaling kan maken naar het scherm.
Eerst wil ik al zeggen dat ik het jammer vind dat ze deze niet in de bioscoop hebben uitgebracht. Het leent zich wel perfect voor de huiskamer, maar de intensiteit van deze film lijkt me wel wat voor op het grote scherm.

Maar het is een best kleine film in opzet, met momenten bijna een theaterstuk. Deze film zit bom vol met dialoog en het gaat over enorm veel dingen. De film knipoogt naar literatuur, poëzie, filosofie, wetenschap, film,... Ik had soms zin om een blad papier te nemen en sommige namen op te schrijven om verder over te zoeken.

De film breekt ook echt helemaal los wanneer ze aankomen aan de boerderij. De sfeer wordt zo bevreemdend, bijna akelig. Kaufman neemt ons mee in weer zijn bizarre wereld, een wereld die ongrijpbaar is, maar toch nog aangenaam is om erin te blijven. Je hersens erop kraken is niet altijd nodig, het is het concept erachter begrijpen dat voldoende is.

Deze film schreeuwt ook voor het boek eens te lezen en de film dan nog eens opnieuw te zien. Er zit zoveel in. Dus mensen die klagen van hoofdpijn na het kijken van Tenet, probeer deze maar eens uit. Deze weet ook nog eens een pak intelligenter over te komen over het concept 'tijd' dan Nolan. En dat met een veeeeel kleiner budget.
Kaufman is mijn ogen een geniale held, die mij steeds weer weet mee te pakken met zijn weirdness.
Love it!

Dik 4*

avatar van Fisico
Mooie ode aan de film misterwhite!
Ik zag hem ook gisteren, moet hem wel nog even laten bezinken vooraleer ik er iets over neerpen hier. Geen alledaagse film en ook geen film voor een puur mainstream publiek.

avatar van Hansiro
Sluit me volledig aan bij misterwhite, geniaal hoe deze film in elkaar steekt.. al moet ik hem nog wel een keer herzien om het volledig te begrijpen.

En wat een prachtige shots ook, kreeg er af en toe kubrick feels van. Het meelopen met een persoon door een huis zonder te knippen, likkebaarden!

avatar van AC1
AC1
scorsese schreef:
Ook de lange dialoog-scenes in de auto wisten me totaal niet te boeien.

Film was niets anders dan dialogen. Ben in slaap gesukkeld. Neem later de draad wel eens terug op.