The War with Grandpa (2020)

Alternatieve titel: Roomies

Familie / Komedie

geregisseerd door Tim Hill
met Robert De Niro, Oakes Fegley en Christopher Walken

De 10-jarige Peter vindt het leuk om te horen dat zijn grootvader, wiens vrouw pas overleden is, bij hem thuis komt wonen. Er is echter wel één groot minpunt: opa is slecht ter been en kan dus niet in de gastenkamer verblijven, want deze is op zolder. Opa zal nu in Peters kamer slapen en het jongetje wordt naar de zolder verdreven. En dus besluit Peter zijn opa de oorlog te verklaren, door hem tot last te zijn met irritante listen. Helaas voor Peter blijkt opa ook een bedreven grappenmaker, die niet zonder slag of stoot met zich laat sollen.

• Vanaf 16 september in de bioscoop

avatar van Left4Dead
Weer zo’n keuze van De Niro waarbij je denkt.............meeeehhhhh.

avatar van filmkul
Een echte kinderfilm die voor volwassenen net aan te doen is. Het verhaal is niet erg ingewikkeld en heeft zowaar nog een leerzame boodschap voor de kijkers. De film kijkt lekker vlot weg en zit vol grappen en grollen en slapstick achtige scènes. Leuk voor de jongere kijkers, maar voor de ouders te kinderachtig. De acteurs zijn wel lekker op elkaar ingespeeld. Het is leuk om nog wat oude toppers bij elkaar in een film te zien. Visueel ziet de film er verder goed uit. 3.0

avatar van grandpa
Ik weet het. Het had allemaal beter gekund maar met een paar slechte dagen tijdens de opnames zie je wat er gebeurt....

avatar van Shinobi
"I think your grandpa might be a ninja."

Zelf zie ik Robert De Niro graag in serieuze films spelen, des te teleurstellend dat hij de afgelopen jaren steeds meer de komische kant opgaat. Iets als 'Dirty Grandpa' was bijvoorbeeld echt abominabel. Verrassend genoeg is dit nog best te pruimen.

De Niro komt hier opdraven als een opa die noodgedwongen intrekt bij zijn dochter en haar gezin. Voor kleinzoon Peter komt dit slecht uit, omdat hij zijn kamer moet afstaan. Logischerwijs verklaart hij zijn opa de oorlog. Het verloop hiervan doet mij een beetje denken aan 'Home Alone'.

Peter schakelt zijn klasgenoten in voor hulp en opa doet hetzelfde met zijn oude vrienden; altijd fijn om Christopher Walken te zien. Het vormt een leuke clash tussen de oude en de nieuwe generatie. In een hoog tempo worden er heen en weer wat grappige pranks uitgehaald die elkaar steeds overtreffen. Het kan soms flauw zijn, maar ik lag wel geregeld in een deuk.

Op een gegeven moment is helaas wel te merken dat de koek op is. Daarvoor gaat 'The War with Grandpa' iets te lang door, waardoor de rek er enigszins uit is. De Niro kan de boel gelukkig nog wel redden, maar veel bijzonders hoef je niet meer te verwachten tegen het einde aan. Het is ook jammer dat Uma Thurman - voor haar doen - niet zo goed overkomt in haar rol.

Al met al een aardige comedy die voor voldoende vermaak zorgt.

Kleine 3,0 sterren.

Ik zou gezegd hebben "trash", maar een paar leuke scenes redden de boel een beetje. De scène dat kleinzoon met opa vissen gaat en daarna naar dat huis wat hij gebouwd heeft en nog wat andere scenes. Dat kon ik waarderen. Sommige pranks waren wel ok gedaan.

Verder was de humor immens slecht, niet eens flauw maar gewoon heel erg slecht. Belabberd acteerwerk van sommige kind acteurs ook, die vader was totaal niet grappig en moeder (Uma Thurman toch?) ook echt niet. De Niro moet dit eigenlijk niet doen. Maak dan toffe shit zoals Analyze This and zelfs Meet the Parents kon ik wel waarderen.

avatar van rep_robert
Robert de Niro leent zich tegenwoordig voor veel bedenkelijke films en op papier lijkt dit er ook zo eentje te zijn. Maar al gauw merk je ook dat de film echt op een bepaalde doelgroep mikt. Dat zijn namelijk de kinderen. Wanneer je dit in beschouwing neemt is het gewoon een erg grappige film waarin een psychologische oorlogsvoering tussen opa en kleinzoon vermakelijke vormen aanneemt. Her en der de wijze lesjes die bij films als dit horen en een laatst gedeelte waarin de humor wegzakt, maar het slaagt in mijn ogen prima in wat het voor ogen heeft en de doelgroep die erbij hoort. Sowieso erg leuk om een oorlogje tussen een stel oudjes en een stel jonge tieners te zien.

avatar van Spoelworm
Dit is zo tenenkrommend slecht dat als je de zaal verlaat je nieuwe schoenen moet kopen.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik kan er niks aan doen, maar ik heb me hier afgelopen weekend erg goed mee vermaakt. Onschuldige humor, maar wel leuk uitgewerkt. Opa komt noodgedwongen bij zijn dochter en gezin te wonen en daardoor moet kleinzoon Peter zijn slaapkamer uit en op de vieze zolder gaat slapen, zodat opa in zijn kamer kan. Dit pikt hij niet, waarna hij opa de oorlog verklaart.

Het levert de nodige onderlinge pesterijen op die ik nog wel geestig vond. Jammer dat ze er redelijk vlot weer mee stoppen, want de 1 tegen 1 acties vond ik leuker dan met de twee groepen tegen elkaar. De film voelt een beetje aan als een geupdate versie van Home Alone, waar ze elkaar bestrijden met de spullen in de woning. De Niro heeft zichtbaar plezier in zijn rol en ik kan het ook wel waarderen dat de man als bijna tachtiger lekker de films maakt die hij nog leuk vind. Van mij mag hij nog wel vaker weer een comedy doen. Verwacht gewoon niks hoogstaands, dan heb je een prima anderhalf uur. Inclusief standaard zoetsappig einde. Ik vraag me trouwens wel af hoe opa het digitale kasteel wist te slopen

avatar van Ajax&Litmanen1
Drs. DAJA schreef:
(wonderbaarlijke chemie trouwens met het meisje dat zijn kleindochter speelt)

Aandoenlijke scène als hij met haar op de rand van het bed zit en haar vertelt over de knikkers en de plannen die hij nog had met zijn overleden vrouw. Dat meisje speelde leuk ja.
Verhaal rondom oudste meid met haar vriendje was wel heel matig uitgewerkt trouwens. Snap nog niet waarom moeder zo hysterisch deed.