Genre: Misdaad / Drama
Speelduur: 170 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Brian De Palma
Met onder meer: Al Pacino, Michelle Pfeiffer en Steven Bauer
IMDb beoordeling:
8,3 (1.002.430)
Gesproken taal: Engels en Spaans
Releasedatum: 5 april 1984
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Scarface
"The world is yours..."
Scarface vertelt het verhaal van Tony Montana, een Cubaanse bootvluchteling die zich langzaam op weet te werken in het cocaïne-circuit van Florida. Na een tijdje de klusjes van anderen opgelost te hebben, begint hij z'n eigen imperium op te bouwen. Als het grote geld binnenloopt wordt de inmiddels verslaafd geraakte Montana overvallen door paranoia, en heeft de plaatselijke misdaadbestrijding het op hem gemunt.
Externe links
Acteurs en actrices
Tony Montana
Manny Ribera
Elvira Hancock
Frank Lopez
Mama Montana
Omar Suarez
Alejandro Sosa
Bernstein
Chi Chi
Video's en trailers
Reviews & comments
glenn7277
-
- 6 berichten
- 86 stemmen
Een cult film hoeft niet in de loop der jaren door nieuwe kijkers goed gevonden te worden. Ik moet echt zeggen dat dit nergens op sloeg. Prima het heeft veel invloed gehad, maar is nu gewoon passe.... Dat is niet erg, maar wel een beetje waar.
Jackson07
-
- 69 berichten
- 0 stemmen
Een cult film hoeft niet in de loop der jaren door nieuwe kijkers goed gevonden te worden. Ik moet echt zeggen dat dit nergens op sloeg. Prima het heeft veel invloed gehad, maar is nu gewoon passe.... Dat is niet erg, maar wel een beetje waar.
Omdat jij de film passé vind, hoeft dat niet per definitie waar te zijn zoals jij zegt in de laatste zin. Ik merk bij deze film namelijk niet dat ie passé is, sterker nog het valt me op dat ik er ook steeds meer jongeren over hoor. In positieve zin. Het slaat nergens op zeg je (de film) Maar vervolgens geef je de kronieken van Narnia ofzo een 4. Je hebt helemaal gelijk mensen die verdwijnen in een kast dat slaat ergens op, en pratende leeuwen. Met all respect, ik vind die film ook leuk, maar kom dan niet aanzetten met dat Scarface nergens op slaat.
Martijnnn
-
- 2248 berichten
- 2409 stemmen
De meeste jongeren tegenwoordig hoor je toch vooral over dat Tony Montana zo fucking stoer is als hij zijn drugs gebruikt en de "ultra dope" zin say hello to my little jeweetwel uit spreekt.
Het ergste was nog dat iemand ooit stoer probeerde over te komen door daadwerkelijk op een dreigende manier te zeggen: Ik ben als fucking Tony Montana, je moet niet mij fucken!
Zie dan je lach maar eens in te houden...
s0062423
-
- 682 berichten
- 1739 stemmen
De man was loemp, te koppig en zat aan zijn eigen drugs... En zulke zielige figuren worden vergodelijkt? Ik heb nog nooit een wanna-be Tony ontmoet, maar als het ooit zo ver komt kak ik in zijn bak... Waar blijft Crack1?
Jackson07
-
- 69 berichten
- 0 stemmen
De man was loemp, te koppig en zat aan zijn eigen drugs... En zulke zielige figuren worden vergodelijkt? Ik heb nog nooit een wanna-be Tony ontmoet, maar als het ooit zo ver komt kak ik in zijn bak... Waar blijft Crack1?
Je begrijpt er echt niets van, Tony Montana word helemaal niet vergodelijkt, maar het ging om zijn arrogantie dat mensen dat geweldig vinden, niet om de moorden, niet om de coke. Sinds wanneer is koppig zijn fout.
Hij ging zijn eigen weg en liet zich door niemand de les voorschrijven, daar gaat het om. Je hebt altijd wannabe gangsters, en dat zijn sukkels. Als dat de reden is dat je deze film een 1 geeft dan is dat zielig. Het is gewoon een actie/gangster film en in dat GENRE is ie gewoon goed.Dus nogmaals het dat mensen hem een strak personage vinden, staat los van de moorden en de coke. Maar gaat puur om zijn grote mond en arrogantie. Ik heb trouwens nog nooit meegemaakt dat iemand Tony Montana vergodelijkt, waar jij dat vandaan haalt. En die wannabe gangster zijn gewoon jochies van 12 ofzo, die spelen soms ook nog indiaantje. Als je je daar al aan moet gaan storen
s0062423
-
- 682 berichten
- 1739 stemmen
Je begrijpt er echt niets van, Tony Montana word helemaal niet vergodelijkt, maar het ging om zijn arrogantie dat mensen dat geweldig vinden, niet om de moorden, niet om de coke. Sinds wanneer is koppig zijn fout.
(...) Als dat de reden is dat je deze film een 1 geeft dan is dat zielig. Het is gewoon een actie/gangster film en in dat GENRE is ie gewoon goed. Dus nogmaals het dat mensen hem een strak personage vinden, staat los van de moorden en de coke. Maar gaat puur om zijn grote mond en arrogantie. Ik heb trouwens nog nooit meegemaakt dat iemand Tony Montana vergodelijkt, waar jij dat vandaan haalt. (...)
In een paar berichten hierboven wordt meermaals gezegd dat er kinders zijn die hem de max vinden. Er wordt zelf letterlijk beweerd dat Tony de God onder de gangsters is. Ik vind zulke denkwijzes idioot, daarmee dat ik erop reageerde. Dit staat echter, inderdaad, helemaal los van de film, mijn mening hierover heb ik al eens gegeven. Hierin heb ik nooit beweerd dat ik de film 1 ster geef omdat ik Tony een verwerpelijk figuur vind, het tegendeel wordt jammer genoeg wel vaak gedaan door andere gebruikers. Btw; koppig zijn is niet per definitie fout, te koppig zijn daarentegen wel.
Jackson07
-
- 69 berichten
- 0 stemmen
In een paar berichten hierboven wordt meermaals gezegd dat er kinders zijn die hem de max vinden. Er wordt zelf letterlijk beweerd dat Tony de God onder de gangsters is. Ik vind zulke denkwijzes idioot, daarmee dat ik erop reageerde. Dit staat echter, inderdaad, helemaal los van de film, mijn mening hierover heb ik al eens gegeven. Hierin heb ik nooit beweerd dat ik de film 1 ster geef omdat ik Tony een verwerpelijk figuur vind, het tegendeel wordt jammer genoeg wel vaak gedaan door andere gebruikers. Btw; koppig zijn is niet per definitie fout, te koppig zijn daarentegen wel.
Ik ben het met jou eens dat die denkwijzes idioot zijn, en die 2 berichten waar jij op reageerde heb ik ook gelezen. Maar we moeten met z'n alle niet vergeten dat het een film is en dat Al Pacino als Tony Montana een geweldig overtuigende personage neer zet. Koppig of niet dat is de rol. Maar ik begrijp jou punt wel. Mijn idee is dat een film waarin zo geacteerd word nooit een 1 mag krijgen. Of mensen nou van dit soort films houden of niet, in zijn genre is dit gewoon een topper. Ik heb jou punten gelezen waarom je het niet goed vind, je onderbouwd het en dat word gerespecteerd. Alleen moet je je misschien wel gaan afvragen waarom deze film zo hoog staat in de toplijsten. Echt niet omdat er zoveel gevloekt word, want dan kan ik nog wel honderden films opnoemen. En ook niet omdat hij scheef gaat staan en boos kijken. Ieder zijn smaak natuurlijk, maar de film heeft wel degelijk meer te bieden dan dat jij eerder hebt aangegeven. Je ziet ook duidelijk dat die vluchtelingen een beetje de slechte kant opgeduwd werden om te overleven. De manier waarop hij zich naar de top werkt kan je zeker ook wel vergelijken met de levens van de meesten onder ons, LOS van de drugs en het geweld. Maar zijn vasthoudendheid en zijn eerlijkheid. Eerlijk duurt het langst, je laten zien en je laten gelden, zo kan je je ook in de zakenwereld omhoog werken. Koppigheid, vasthouden aan je eigen visie. De grote zakenmensen in deze wereld zijn ook zeker weten op een vergelijkbare manier opgeklommen. Nogmaals los van het geweld en de drugs, dat was zijn wereld. De problematiek met manny en het zusje van Tony waardoor Montana op een gegeven moment Manny doodschiet is zeker herkenbaar voor velen onder ons die ook een zusje hebben. Dat doodschieten dan even NIET meegerekend. Maar mijn vrienden hoeven ook niet met mijn zusje aan te komen of een ex bijvoorbeeld dat is een ongeschreven regel. Manny was nou niet bepaald een strafblad vrije jongen, en Tony wou niet dat zijn zusje in het leven terecht zou komen waar hij in zat. Erg herkenbaar voor mij althans, ik heb namelijk ook foute vrienden gehad zoals velen onde ons, en die moeten dan niet met je zusje gaan kloten. AL met al erg goede film. Maar nogmaals smaken verschillen.
D-Dog
-
- 3 berichten
- 380 stemmen
Goede film, met een typische gangstersfeer. Pacino is de geknipte Montana en ik vind het einde ook heel gepast. Het was een echte rotzak zonder vrees en tegelijk ook een gedurfde zakenman. Het is eindelijk eens een film waarbij het verhaal van een bad guy wordt verteld in de plaats dat het over een good guy gaat.
4,0
crack1
-
- 475 berichten
- 0 stemmen
De man was loemp, te koppig en zat aan zijn eigen drugs... En zulke zielige figuren worden vergodelijkt? Ik heb nog nooit een wanna-be Tony ontmoet, maar als het ooit zo ver komt kak ik in zijn bak... Waar blijft Crack1?
Hier,kan ik u helpen? 
L0sT_R3B3L
-
- 224 berichten
- 0 stemmen
De man was loemp, te koppig en zat aan zijn eigen drugs... En zulke zielige figuren worden vergodelijkt? Ik heb nog nooit een wanna-be Tony ontmoet, maar als het ooit zo ver komt kak ik in zijn bak... Waar blijft Crack1?
Beetje jaloers ? Beste film ooit helemaal afzeiken ?
Ga drama`s kijken 
Zonde was alleen dat ie zei : I dont kill kids,anders was ie nog in leven 
s0062423
-
- 682 berichten
- 1739 stemmen
Hier,kan ik u helpen? 
Ik had gehoopt dat jij één van de dagen jouw goed onderbouwde mening over deze film zou geven. Net zoals ik heb gedaan op vraag van u... lijkt mij niet meer als eerlijk.
Beetje jaloers ? Beste film ooit helemaal afzeiken ?
Ga drama`s kijken 
Zonde was alleen dat ie zei : I dont kill kids,anders was ie nog in leven 
DING-DING-DING
U wint een konijn!
crack1
-
- 475 berichten
- 0 stemmen
De opkomst en ondergang van een cubaans straatschoffie die het in Miami maakt tot de top.(is volgens mij verhaal genoeg!)
Subliem neergezet door Pacino en opgenomen op prachtige locaties.Prachtige soundtrack uit de 80''.
Voor mij een sfeervolle prent en één van de betere films in z'n genre
Of hij nu verheerlijkt wordt bij wannabe's ,zal mij een worst wezen.
Het is maar altijd fictie,nietwaar!
dvd-me
-
- 329 berichten
- 418 stemmen
ik vind het wel een geinig filmpje maar hij haalt het bij lange na niet bij The Godfather deel I & II.
vind dit een wat mindere.
Jackson07
-
- 69 berichten
- 0 stemmen
ik vind het wel een geinig filmpje maar hij haalt het bij lange na niet bij The Godfather deel I & II.
vind dit een wat mindere.
Echt een geweldige vergelijking ook, the Godfather & Scarface, ze lijken ook zoveel op elkaar :~(
Martijnnn
-
- 2248 berichten
- 2409 stemmen
Als je alleen maar films met elkaar kunt vergelijken die op elkaar lijken kun je de top 250 ook wel weggooien.
Jackson07
-
- 69 berichten
- 0 stemmen
Als je alleen maar films met elkaar kunt vergelijken die op elkaar lijken kun je de top 250 ook wel weggooien.
Scarface en The Godfather zijn NIET met elkaar te vergelijken, en dat deed hij wel. Was een beetje sarcastiche opmerking van me. Ik snap jou reactie ook niet zo. Je kan gewoon niet 2 totaal verschillende films tegen elkaar afwegen. IK ga ook niet bij Bambi zegen van goh ja aardig filmpje maar Tears of the Sun is toch beter vind ik. Slaat dus nergens op. Al met al vond ik het dus een domme post van dvd-me
L0sT_R3B3L
-
- 224 berichten
- 0 stemmen
Ik had gehoopt dat jij één van de dagen jouw goed onderbouwde mening over deze film zou geven. Net zoals ik heb gedaan op vraag van u... lijkt mij niet meer als eerlijk.
DING-DING-DING
U wint een konijn!
kan ik nu verder gaan voor de magnetron ?

Skrean
-
- 539 berichten
- 694 stemmen
Heb deze film jaren geleden gezien, en onlangs voor 4,5 euro gekocht.
Maar weet nog dat oa: de muziek uitmunted was, en dat de film alleen bestaanrecht heeft qua verhaal. Een nobody die zich opwerkt tot een somebody big. Niet dat het ooit geprobeerd is.
In de film zie je een aantal onderhandelingen waarin Tony zich naar boven weet te werken. Niets voor niets wordt deze film gebruikt voor managers in training. Genoeg diepgang dus.
Binnenkort er nog weer even lkkr voor zitten.
Weet zowieso dat dit 5 sterrenmateriaal is.
M.Goodkat
-
- 1290 berichten
- 1463 stemmen
De man was loemp, te koppig en zat aan zijn eigen drugs... En zulke zielige figuren worden vergodelijkt? Ik heb nog nooit een wanna-be Tony ontmoet, maar als het ooit zo ver komt kak ik in zijn bak... Waar blijft Crack1?
Ik had dezelfde mening als u toen ik het de eerste bekeek.
Vond er niks aan, wie was die persoon en ga zo maar voort, maar ik had die film op video (jaja, lang geleden
) En bekeek hem nog voor een tweede keer, ik was 3 jaar ouder ofzo en snapte alles wat er door zijn kop was gegaan,famillie eerst enzo... bij deze film moet je meer weten dan alleen denken 'fuck this en fuck that'. Als ge niet wist, deze films was een ware flopper in de cinema's en was een ondergang voor Al Pacino himself, hij kreeg geen redelijke rollen maar zelf zei die 'dit was een van mijn leukste rollen ooit" als je nu weet dat mensen alleen achter de geld zijn...
De film heeft trouwens een cultstatus gekregen naarmate de jaren. de arrogantie en gevloek hebben alle allochtonen overgenomen (spijtig genoeg ik ook,ben er wel uitgegroeid).
Het is natuurlijk een simpel filmpje, persoon komt aan op amerika,wordt beroemd en rijk en zakt in mekaar, zo is ook leven in mekaar gesteld, niet iedereen blijft aan de top.
Ge zou in plaats van met zo een lege argumenten komen dat tony dit en dit is, maar denk eens aan u eigen? is niet iedereen een beetje tony?
Zou je niet alles doen voor je familie, sinds wanneer in godsnaam vind je normaal om kinderen af te maken? krijgt niet iedereen grootheidswaanzin en paranoia naarmate ze bekender worden?
Heb je nooit één moment gehad om zelf in zijn voetsporen te staan? Veel geld, veel mokkes, eens laten zien dat je belangrijker bent dan de rest, zelf zou ik het willen.
Die tijd was allemaal in de jaren 70-80..de opkomst van cocaïne,seks was bijna geen taboe nimeer, Studio54....
Wel heb je gelijk, het is wel debiel om al die gastjes van 12-13 te zien rondlopen alsof ze tony zijn,zo graaf doen en dergelijke, dat maakt deze film kapot volgens mij.
Deze film is trouwens onrechtstreeks bedoeld om zelf nooit hieraan te beginnen,wat de meesten verkeerd interpreteren.

Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
maar denk eens aan u eigen? is niet iedereen een beetje tony?
Neen 
Heb je nooit één moment gehad om zelf in zijn voetsporen te staan? Veel geld, veel mokkes,
Nooit, zegt me totaal niets. 
Geld heb je nodig om te leven, veel geld is overbodig. En die hoertjes heb ik schijt aan. Komen alleen voor het geld, is dom als je daarin trapt.
eens laten zien dat je belangrijker bent dan de rest, zelf zou ik het willen.
Omdat je geld hebt ben je belangrijker dan de rest?
het is wel debiel om al die gastjes van 12-13 te zien rondlopen alsof ze tony zijn,zo graaf doen en dergelijke, dat maakt deze film kapot volgens mij.
Ja, inderdaad, die kinderen hebben nog totaal niets meegemaakt en gaan dan stoer doen omdat ze een filmp met Al Pacino hebben gezien.
s0062423
-
- 682 berichten
- 1739 stemmen
(...)Niets voor niets wordt deze film gebruikt voor managers in training.(...)
Haha...Tony is inderdaad het lichtend voorbeeld voor alle managers in spé. Niet dus.
Jackson07
-
- 69 berichten
- 0 stemmen
Haha...Tony is inderdaad het lichtend voorbeeld voor alle managers in spé. Niet dus.
Jongen, je moet de drugs en dergelijke daar niet bij rekenen, meer de vasthoudendheid en staan voor je mening. Je kan wel degelijk merken dat je de film niets vind, Dit had je zelf ook wel kunnen bedenken
kos
-
- 46693 berichten
- 8850 stemmen
Jaja, deze film wordt als voorbeeld gebruikt voor managers. Ga toch weg man.
Jackson07
-
- 69 berichten
- 0 stemmen
Jaja, deze film wordt als voorbeeld gebruikt voor managers. Ga toch weg man.
Dat heb ik toch ook niet gezegd, dat zegt iemand anders, maar als dat zo zou wezen is dat echt niet vanwege de coke en het vermoorden van mensen, daar kwam mijn reactie vandaan
marco65
-
- 14 berichten
- 20 stemmen
Vond dit een top film.Goed voorbeeld hoe hij zich kon opwerken door hard en lojaal te zijn totdat zijn eigen baas hem wil vermoorden.Gaat alleen bergafwaards als hij zijn neus begint vol te proppen.Hier geld ook de oude regel dont get high of your own suply.Heb me wel vermaakt met die berg coke voor zijn neus waar die zijn hoofd in stak.
coldheaven
-
- 623 berichten
- 188 stemmen
Het lag vast aan mij, maar ik vond dat Pacino z'n rol te overdreven neerzette en dat dit één van z'n minste vertolkingen was. Zijn "gangster" houding en het gepraat met een scheve mond en verlept Engels lagen mij totaal niet. De film had daarnaast gerust ook drie kwartier minder mogen duren.
Persoonlijk vind ik hem zwaar overrated, maar ja; niets is zo persoonlijk als smaak he?;)
combi
-
- 20609 berichten
- 0 stemmen
Het lag vast aan mij, maar ik vond dat Pacino z'n rol te overdreven neerzette en dat dit één van z'n minste vertolkingen was. Zijn "gangster" houding en het gepraat met een scheve mond en verlept Engels lagen mij totaal niet.
hmm het was de boeling is wat anders als overdreven of ga je je nu zelf tegen praten?. 
geld voor zo veel films als ze je niet bevallen, zwak argument. waar ik ook net zo goed last van heb!!!
Persoonlijk vind ik hem zwaar overrated, maar ja; niets is zo persoonlijk als smaak he?;)
intressant! tot je over persoonlijke smaak viel?
combi
-
- 20609 berichten
- 0 stemmen
Jaja, deze film wordt als voorbeeld gebruikt voor managers. Ga toch weg man.
@kos 
Gerelateerd nieuws

Beroemde misdaadfilm 'Scarface' met Al Pacino verdwijnt gauw uit het Netflix-aanbod

Beroemde misdaadfilm 'Scarface' met Al Pacino vanavond te zien op televisie

Dat hebben we al eens gezien: Enkele van de best beoordeelde remakes ooit

'Scarface' komt naar Netflix: 'Wat heeft die Pacino toch een charisma en wat kan die man acteren'
Bekijk ook

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

The Godfather: Part II
Misdaad, 1974
1.569 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.090 reacties

Schindler's List
Oorlog / Drama, 1993
2.113 reacties

One Flew over the Cuckoo's Nest
Drama, 1975
1.461 reacties

Goodfellas
Misdaad / Drama, 1990
1.877 reacties
Gerelateerde tags
broer of zus relatiemiami, floridacorruptieverlies van geliefdecubaprohibition eracocaïnegangsterrise and fallremakedrug cartelmaffiagewelddrug lordbitternessrise to powermiami beachcuban refugeesdrug war
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








