Dreamkatcher (2020)

Horror / Thriller

geregisseerd door Kerry Harris
met Radha Mitchell, Lin Shaye en Henry Thomas

Om van zijn nachtmerries af te komen, steelt een jongetje de dromenvanger van zijn buurman. Maar nu moet zijn familie er alles aan doen om hem te redden van een nachtmerrie die steeds meer werkelijkheid lijkt te worden.

• Vanaf 28 mei in de bioscoop

avatar van Iron Maiden

Lees de plotomschrijving en je hebt antwoord op je vraag.

Vanaf 28 mei in de bioscoop (Dutch FilmWorks)
Update: bioscooprelease is komen te vervallen.

avatar van umbra
What are you doing? Dreaming

Yup, kon ik wel pruimen. Fijn spooky filmpje over een bezeten 'dreamcatcher' zoals de titel zegt, dat lekker wegkijkt en de nodige spanning en sfeer bevat. Is het een echte topper, nee tippen aan The Conjuring, Sinister en Insidious kan deze niet, zijn dan ook de beste in hun genre, maar deze was meer dan degelijk. En Lin Shaye, wel fan van die dame.

avatar van AniSter
De locatie en het huis waren uitstekend voor zo'n film maar helaas hebben ze er in deze niet het maximale uitgehaald. Het extra stukje na de eerste aftiteling voegde ook niets toe. Compleet voorspelbaar. Nee, weinig origineels aan. Toch nog een middelmatige beoordeling van mij omdat dat joch zo op mijn zenuwen werkte.... goed gespeeld ettertje.

Matig.

De film begint al met uit te leggen waarover het zal gaan, dus veel mysterie zit hier niet in. Harris probeert er dan een soort van slowburner van te maken, met nadrukkelijke focus op sfeer, maar beschikt uiteindelijk niet echt over het talent om dat tot een goed einde te brengen.

Wat rest is een film van iemand die erg goed opgelet heeft en de juiste dingen uit andere films gekopieerd heeft, maar uiteindelijk de finesse mist om er een goede horrorfilm van te maken. Het voelt allemaal wat zielloos, soms saai aan. Tot de rol van Shaye toe, ik vond haar altijd wel leuk maar de laatste tijd begint ze me een beetje te irriteren. Té vaak dezelfde rol en in té veel goedkope rommel gezeten.

Echt slecht kan ik het echter ook niet noemen, daarvoor zijn er voldoende zaken die wel gewoon op niveau zijn. Maar met dat alles verwacht je dat men een betere film kan maken. Nu is het een doorsnee filmpje geworden, het type dat morgen alweer vergeten is en ook tijdens het kijken niet meteen geweldig wist te boeien.

avatar van schumacher
Ook nu weer pfrtt. Niks voor mij. De zoveelste in hetzelfde genre en alweer vond ik het maar nikske. Horror is dus niet meer wat het geweest is.

avatar van schenkowiets
Het was een lange zit en enorm saai.
Totaal niet spannend en het verhaal sloeg nergens op.
Ook erg ongeloofwaardig .

avatar van joolstein
Met het boek van Stephen King met dezelfde naam heeft deze film niets te maken. Alhoewel ook dit verhaal best interessant klinkt. Bevat het script zelf, alle horrorclichés, rare logica en maak daarnaast gebruik van gemakken om het plot maar vooruit te helpen. Het typische hutje in het bos, het papa-personage dat afwezig is (door een wel heel onwaarschijnlijke reden), een personage dat alles weet over het bovennatuurlijke element, (Lin Shaye financierde mede de film en doet niet veel anders dan haar gekke oude dametje), een paar goedkope schrikjes (bv de koelkast dichtdoen) en een 'spookachtig' achtergrondverhaal. Ondanks het hoge aantal clichés, bevat de film ook een paar elementen met aardige kwaliteit. Allereerst ziet het er goed en gepolijst uit qua locaties en setting en verrassend genoeg zijn er ook enkele goede griezelige en gewelddadige momenten. Daarom voelt deze film meer als een gemiste kans: het had namelijk alle ingrediënten om een best ​​goede en creatieve horrorfilm te zijn, maar men besloot helaas om het saai, ongeïnspireerd te brengen. De film heeft soms zijn spookmomenten is daarom gelukkig geen complete tijdverspilling.

avatar van Left4Dead
Zonde van mijn tijd. Zag Mitchell staan en dacht, ach die mag ik wel graag op het doek zien.
Maar het verhaal is zo slap en traag dat zelfs Mitchell er niet veel mee kan. Het script wil maar niet lekker vlot lopen, nergens wordt het dan ook maar een beetje eng. Nee, de prent heeft niet veel goeds in huis, de regisseur heeft nog een end te gaan. Dat joch bakte er echt helemaal niets van.