• 10.937 nieuwsartikelen

Met onder meer: Rebecca Hall, Sarah Goldberg en Stacy Martin

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 16 september 2021

Plot The Night House

"The truth will surface."

Beth rouwt om haar man die onverwachts kwam te overlijden. Ze houdt zich op in haar huis aan het meer waar ze zich sterk poogt te houden. Tot ze geteisterd wordt door nachtmerries die veel weghebben van visioenen. Tegen het advies van haar vrienden in snuffelt ze in de spullen van haar echtgenoot...

Social Media

avatar van hatebreeder

hatebreeder

Vrij goede film met uitstekend acteerwerk. Ik wist alleen op het eind niet helemaal precies wat de clue was maar dat heb ik me later door iemand laten uitleggen. Toen werd het 1 en ander me helemaal duidelijk.

Qua cijfer een 6.5.

Afgerond naar boven maakt 3.5*

avatar van Shadowed

Shadowed

Shadowed schreef:

Richting het einde doet het dat dan ook, maar daarvoor moet je je eerst door een nogal traag gebeuren heen zien te worstelen die niets kan bieden op het vlak van horror. Het voornaamste probleem van de film is vooral dat de personages niet interessant zijn. Ondanks het goede acteerwerk van Hall slaagt Bruckner er niet in om van haar een intrigerende verschijning te maken. Te weinig eigenzinnigheid.

Leuk verhaal hoor Shadowed, maar de herziening na twee jaar gaf me toch een heel ander beeld. Sterker nog, de film maakte dit keer een uitstekende indruk. Zeker de rol van Rebecca Hall is erg sterk geacteerd en tot leven gebracht. Regisseur David Bruckner slaagt er overtuigend in om haar dramatische achtergrond perfect in de horrorkant te vermengen waardoor de film niet alleen werkt op het vlak van spanning, maar ook op het vlak van sympathische emoties. De spanning mag er overigens behoorlijk wezen, want ondanks de trage benadering komt de kijker qua horror niets tekort. Enkele treffende scares, het overtuigend ingevulde mysterie en vooral de originele slotfase tillen The Night House voor mij persoonlijk met gemak drie verdiepingen hoger.

Je kunt wat vraagtekens bij de moralistische invulling zetten en de bijrol van Sarah Goldberg vond ik niet van veel meerwaarde, maar verder voelde het aan alsof ik de film weliswaar voor het eerst zag. De 2,5* wordt zonder spijt aangepast naar een dikke 4,0*.

avatar van Thomas83

Thomas83

Horrorfilms waarin de horror een metafoor is voor trauma zijn een cliché onderhand, maar het is wel echt goed gedaan hier, vooral doordat de focus zo op het drama ligt en Hall de film mag dragen. Haar spel is indrukwekkend. Waar je bij rouw in films vaak alleen het verdriet ziet is de mix van emoties in Hall haar personage heel zichtbaar. Je ziet minstens zoveel verwarring, woede en onbegrip.

Als je vooral op een enge film uit bent is The Night House waarschijnlijk niet de meest geslaagde keuze. Er wordt relatief weinig aandacht aan de horror besteed. Er zijn wat plichtmatige en niet al te sterke jump scares hier en daar, en sfeer is er nog wel genoeg, evenals wat best gave visuele effecten (in een sowieso al visueel aantrekkelijke film), maar zelfs als de horror wat meer op de voorgrond treedt in de laatste twintig minuten is het allemaal niet bijzonder griezelig. Het mysterie blijkt ook nogal rammelend in elkaar te steken.

avatar van kunstwachter

kunstwachter

flut film,

veelste vaag bleef op de oppervlakte,

schrik effecten waren nogal goedkoop en niets werd echt uitgediept

hoofdrolspeler (als dat een vrouw is dan ben ik ali baba)

met psychotische paardenkop maakte het helemaal nogal een zware zit,

gelijk maar in de prullenbak gegooid daar waar het hoort.

zou in diepe rouw verkeren als ik hiervoor een bioscoopkaartje had gekocht

dan voel je je pas echt bekocht.

Hollywood blijft een competitie van de wansmaak