Tenet (2020)
Genre: Sciencefiction / Actie
Speelduur: 150 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: Christopher Nolan
Met onder meer: John David Washington, Robert Pattinson en Elizabeth Debicki
IMDb beoordeling:
7,3 (675.714)
Gesproken taal: Engels en Ests
Releasedatum: 27 augustus 2020
On Demand:
Bekijk via Netflix
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Prime Video
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Tenet
"Time runs out."
Een geheim agent maakt deel uit van een team dat een derde wereldoorlog moet voorkomen. Ze moeten de wereld zien te redden van de ondergang, reizend door een schemerwereld van internationale spionage. Een belangrijk onderdeel van de operatie is het mysterieuze sleutelwoord Tenet.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,3 / 675714)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- Tenet (MusicMeter)
- Kijk op Netflix
- Pathé Thuis: vanaf € 9,99 / huur € 2,99
- Kijk op Amazon Prime
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
The Protagonist
Neil
Andrei Sator
Priya
Mahir
Ives
Sir Michael Crosby
Barbara
Fay
Reviews & comments
sportfan27
-
- 385 berichten
- 294 stemmen
Tja, de nieuwe Nolan. Persoonlijk ben ik fan van al zijn films. Tenet is net als voor velen hier ook voor mij na een uur niet meer te volgen. Het tempo is gigantisch hoog. Ik krijg toch ook erg het idee dat Nolan hier een beetje doorslaat...
De film vond ik wel heerlijk om naar te kijken, hoog tempo, mooie beelden, geweldige actie & scènes maar het verhaal kon ik op een gegeven moment niet meer volgen en de hoofdrol speler is ietwat een miscast. Veel te klein voor zijn rol. Dat Nolan graag speeld met verleden/toekomst/tijdlijnen in zijn films is een gegeven maar nogmaals, hier slaat ie in Tenet een beetje door. Zelfs na meerdere kijkbeurten vrees ik dat ik het verhaal niet zal kunnen volgen of doorgronden. Daarvoor gaat het allemaal iets te snel.
Puur op basis van de beelden en het gevoel wat de film mij gaf toch een voldoende. Ik zal nog wat online research doen m.b.t. het verhaal.
3***
johan_sb2
-
- 334 berichten
- 2476 stemmen
Gewoon een matige film. Filmisch prachtig. Soundtrack vond ik in tegenstelling tot anderen hier wel prima. Maar het verhaal..... hak op de tak. Je vliegt in een half uur de halve wereld over. De ene actie na de andere zonder enige opbouw. Constant geneuzel over een zoon. Die schijnbaar belangrijker is dan het eind van de wereld. Een bad guy die zeer ongeloofwaardig acteert. Man, het moment dat ie boos werd....dat was b film niveau.
En natuurlijk het uitleggerige dat we van Nolan gewend zijn. Met een verhaal dat alsnog onduidelijk blijft. En niet omdat je te simpel bent, maar omdat het slecht geschreven is.
Eerste 10 minuten een dikke 9. Daarna een dikke onvoldoende.
Fortune
-
- 4316 berichten
- 2772 stemmen
Ok, ironisch genoeg is dit hetgene wat ik wel snapte.
Zijn vrouw heeft onbewust een peperdure nep-schilderij aan haar man verkocht. Zij kan niet bewijzen dat zij dit niet wist, en hij zit met een nep-schilderij opgezadeld van 7-8 miljoen dollar. Gezien zij een professionele artdealer is ligt de blaam bij haar. Dit houdt hij over haar hoofd als chantage; zij mag/kan hem niet verlaten omdat zij anders haar zoon kwijt raakt (voogdij) en de gevangenis ingaat wegens oplichting.
Dus zijn vrouw of een kunsthandelaar mag geen fouten maken? Dit schilderij was toch zo goed nagemaakt dat het heel moeilijk is om van het echt te onderscheiden is? Ik begrijp het wel, maar vind het allemaal heel omslachtig en niet helemaal geloofwaardig denk ik. Deze vrouw heeft gewoon veel te vrezen omdat haar man een agressief figuur is en steenrijk is en controlerend is. Wat mij betreft hoeft daar niet perse dat schilderij bij maar oké. Ik vond dat dit niet heel duidelijk naar voren kwam in de film al kan het misschien aan mij liggen...
TheDiningDead
-
- 170 berichten
- 111 stemmen
De gimmick van Tenet heb je op enig moment wel in de smiezen, de constructie ervan althans (de palindroomlogica). Maar mijn hoofd - en ik vermoed ook dat van menig ander - is zodanig chronologisch geprogrammeerd dat ik tijdens de in elkaar hakende scènes voortdurend het gevoel had tekort te schieten. Ook als een personage me indirect vraagt om dat lineaire denken toch los te laten.
Daarnaast word je als kijker geacht informatie over personages, hun rol en de onderlinge verhoudingen, die besproken worden in tamelijk vlotte dialogen, in een keer helder voor de geest te hebben. Nu dronk ik wat tripels en ipa's tijdens het kijken, maar ook onbeneveld slaag ik daar maar matig in.
De kijkervaring was daardoor het equivalent van Nolan die in je gezicht roeptoetert: ‘WAT BEN JE DOM!!!’. Of: ‘!!!MOD EJ NEB TAW’. Of beide.
Ik houd wel van films die je uitdagen, die hun kaarten niet (meteen) open op tafel leggen. Mulholland Drive is zo’n beetje mijn favoriete film; ik vond Primer prima te pruimen; kan Aronofsky, Kaufman, seizoen 3 van Twin Peaks, het mindfuckgenre in het algemeen wel waarderen. Er moet dan wel iets in de film zitten dat maakt dat je erin betrokken raakt: de surrealistische onnavolgbaarheid van Lynch, de tragisch schurende humor van Kaufman, iets wat ervoor zorgt dat je het raadsel voor lief neemt, iets wat niet zorgt voor suspension of disbelief, maar voor suspension of understanding. Dat iets is in Tenet een ‘niets’. Pedanterie, klatergoud, cinefiele zelfbevlekking. (De ‘prestige’ van Tenet is nog wel aardig: de door plutoniumcocktails verkaterde future you draait de rollen om, maar niet veel meer dan dat.)
De film had uiteindelijk hetzelfde effect op me als een late Michael Bay actiefilm: het is groots opgezet spektakel, een en al vaart en actie ... en het interesseert me geen zier. Bij Bay (onder andere) doordat de ik door de cuts, en de camerahoeken niet meer weet wat er gebeurt. Net als bij Nolan - geen idee wat er precies gebeurt - maar dan omdat het concept en de structuur van de film me de hele tijd op de beperking van mijn brein doet stuiten.
Een van de vervelendste kijkervaringen die ik in tijden heb gehad.
3316mixer
-
- 168 berichten
- 139 stemmen
Een trutteput aan absurditeiten en niet te volgen verhaallijnen. Nolan vertilt zich deze keer.
Thomas83
-
- 4028 berichten
- 3633 stemmen
Min of meer wat je verwacht van Nolan. De ene na de andere grootse actiescène en waanzinnige locaties, special effects en aankleding, maar schrijfwerk dat echt wat te wensen overlaat. Nolan doet altijd zo wanhopig zijn best de kijker te imponeren en zijn films intelligenter te doen overkomen dan ze daadwerkelijk zijn. Met al dat holle geneuzel over de natuurkundige wetten en tijd en het spektakel om het spektakel krijg je het idee naar een nieuwe versie van Inception te kijken. Of naar Nolans interpretatie van een James Bond- of Mission Impossible-film.
Feitelijk draait in de film ook alleen om de actie. Er wordt niet eens een poging gedaan om de personages uit te werken (vooral erg zonde als je de talentvolle Washington in de hoofdrol hebt), de dialogen zijn soms komisch slecht en het uiteindelijke achterliggende verhaal is uiteindelijk ook behoorlijk banaal. Maar het moet gezegd dat de actie je hart vaak ook wel sneller laat kloppen, puur op tempo alleen. Het is lang geleden dat ik actie van dit niveau in een film zag. De openingsscène laat de adrenaline al direct gieren. De soms knotsgek bombastische score werkt daarbij ook erg mee. De PG-13 rating is niet eens zo'n probleem.
De achterstevoren actie was me trouwens echt wat te onzinnig. Snap echt niet wat mensen daar nou zo boeiend aan vinden, los van dat het er een paar keer geinig uitziet. Voor de spanning van de scènes weet het weinig te brengen. Verder nog een shout-out naar Pattinson. Hij weet nog zoveel van zo'n magere rol te maken en is een van de weinige acteurs die echt helemaal in een onherkenbare rol kan verdwijnen zonder dat het belachelijk overkomt. 3.5*.
Juvefan
-
- 131 berichten
- 145 stemmen
Gewoon een matige film. Filmisch prachtig. Soundtrack vond ik in tegenstelling tot anderen hier wel prima. Maar het verhaal..... hak op de tak. Je vliegt in een half uur de halve wereld over. De ene actie na de andere zonder enige opbouw. Constant geneuzel over een zoon. Die schijnbaar belangrijker is dan het eind van de wereld. Een bad guy die zeer ongeloofwaardig acteert. Man, het moment dat ie boos werd....dat was b film niveau.
En natuurlijk het uitleggerige dat we van Nolan gewend zijn. Met een verhaal dat alsnog onduidelijk blijft. En niet omdat je te simpel bent, maar omdat het slecht geschreven is.
Eerste 10 minuten een dikke 9. Daarna een dikke onvoldoende.
De film vond ik de eerste keer ook moeilijk te volgen door de scènes die elkaar in no time opvolgden en waar wat establishing shots welkom waren geweest ter verduidelijking. Dat Kat haar zoon het belangrijkst vind is niets raar aan. De film gaat verder gewoon om het redden van de wereld, niet haar zoon.
Ik heb de film al een paar keer gezien en hoe vaker ik hem zie, hoe genialer ik hem vind. De kritiek doet me denken aan die van Inception rond de release, waarvan ik destijds las over eenvoudige personages zonder diepgang die alleen er waren om de plot te dienen. Tegenwoordig is het een klassieker. In mijn ogen is Tenet een klassieker, maar zal dat ook later pas blijken. Het verhaal steekt mijns inziens zo geniaal in elkaar!
Met de negatieviteit rondom de bad guy ben ik het met je eens. Hij acteert niet alleen slecht, ik vind hem ook niet heel goed bedacht en geschreven. Hij mist nuance. Hij is gewoon evil, that's it.
Voordat je me bestempelt als Nolan fanboy wil ik je voor zijn en eerlijk zeggen dat ik dat ben. Dat maakt me echter niet lyrisch over alles van hem hoor. Ik vond Dunkirk tegenvallen (op cinematografie na!) en heb de nodige kritiek op The Dark Knight.
Juvefan
-
- 131 berichten
- 145 stemmen
Min of meer wat je verwacht van Nolan. De ene na de andere grootse actiescène en waanzinnige locaties, special effects en aankleding, maar schrijfwerk dat echt wat te wensen overlaat. Nolan doet altijd zo wanhopig zijn best de kijker te imponeren en zijn films intelligenter te doen overkomen dan ze daadwerkelijk zijn. Met al dat holle geneuzel over de natuurkundige wetten en tijd en het spektakel om het spektakel krijg je het idee naar een nieuwe versie van Inception te kijken. Of naar Nolans interpretatie van een James Bond- of Mission Impossible-film.
Feitelijk draait in de film ook alleen om de actie. Er wordt niet eens een poging gedaan om de personages uit te werken (vooral erg zonde als je de talentvolle Washington in de hoofdrol hebt), de dialogen zijn soms komisch slecht en het uiteindelijke achterliggende verhaal is uiteindelijk ook behoorlijk banaal. Maar het moet gezegd dat de actie je hart vaak ook wel sneller laat kloppen, puur op tempo alleen. Het is lang geleden dat ik actie van dit niveau in een film zag. De openingsscène laat de adrenaline al direct gieren. De soms knotsgek bombastische score werkt daarbij ook erg mee. De PG-13 rating is niet eens zo'n probleem.
De achterstevoren actie was me trouwens echt wat te onzinnig. Snap echt niet wat mensen daar nou zo boeiend aan vinden, los van dat het er een paar keer geinig uitziet. Voor de spanning van de scènes weet het weinig te brengen. Verder nog een shout-out naar Pattinson. Hij weet nog zoveel van zo'n magere rol te maken en is een van de weinige acteurs die echt helemaal in een onherkenbare rol kan verdwijnen zonder dat het belachelijk overkomt. 3.5*.
Ik ben het zo veel met je oneens dat ik denk dat praten niet eens iets uithaalt.
Gekgenoeg ben ik het ook niet echt eens met je positieve opmerkingen 
Aangezien Nolan niet van het green screen werk is vaar van practical effects, is de productie met tijd die tegelijkertijd twee kanten op gaat revolutionair en ongekend. Dit zal de film denk ik al legendarisch maken. Bij Inception was het verschil in tijdverloop simpelweg gecreëerd tijdens het editen. Hierbij is het in één shot gedaan, waarbij ik vol bewondering denk aan hoe dit op de set is gegaan.
Arri
-
- 913 berichten
- 350 stemmen
Deze film ziet er fantastisch uit op een 4K Bluray. Beste 4K Bluray release die ik tot nu toe heb gezien.
johan_sb2
-
- 334 berichten
- 2476 stemmen
De film vond ik de eerste keer ook moeilijk te volgen door de scènes die elkaar in no time opvolgden en waar wat establishing shots welkom waren geweest ter verduidelijking. Dat Kat haar zoon het belangrijkst vind is niets raar aan. De film gaat verder gewoon om het redden van de wereld, niet haar zoon.
Ik heb de film al een paar keer gezien en hoe vaker ik hem zie, hoe genialer ik hem vind. De kritiek doet me denken aan die van Inception rond de release, waarvan ik destijds las over eenvoudige personages zonder diepgang die alleen er waren om de plot te dienen. Tegenwoordig is het een klassieker. In mijn ogen is Tenet een klassieker, maar zal dat ook later pas blijken. Het verhaal steekt mijns inziens zo geniaal in elkaar!
Met de negatieviteit rondom de bad guy ben ik het met je eens. Hij acteert niet alleen slecht, ik vind hem ook niet heel goed bedacht en geschreven. Hij mist nuance. Hij is gewoon evil, that's it.
Voordat je me bestempelt als Nolan fanboy wil ik je voor zijn en eerlijk zeggen dat ik dat ben. Dat maakt me echter niet lyrisch over alles van hem hoor. Ik vond Dunkirk tegenvallen (op cinematografie na!) en heb de nodige kritiek op The Dark Knight.
Ga je niet wegzetten als een fanboy. Want dan zou ik er zelf ook een zijn. Tot Tenet aan vind ik alles top. Met Interstellar en The dark knight als uitschieters. Inception vond ik bij de eerste keer gelijk gaaf. En nog steeds, maar wel minder dan een aantal jaar geleden. Wellicht dat ik Tenet nog eens ga bekijken, maar ik vond de eerste keer een vrij lange zit. Ben er nog niet klaar voor. Maar wellicht gaat de score omhoog wanneer ik hem over een tijd herzie.
Maar blijkbaar is dit een film met twee kampen, of je vind hem briljant of net niks. Ik neig naar het tweede.
Thomas83
-
- 4028 berichten
- 3633 stemmen
Ik ben het zo veel met je oneens dat ik denk dat praten niet eens iets uithaalt.
Gekgenoeg ben ik het ook niet echt eens met je positieve opmerkingen 
Aangezien Nolan niet van het green screen werk is vaar van practical effects, is de productie met tijd die tegelijkertijd twee kanten op gaat revolutionair en ongekend. Dit zal de film denk ik al legendarisch maken. Bij Inception was het verschil in tijdverloop simpelweg gecreëerd tijdens het editen. Hierbij is het in één shot gedaan, waarbij ik vol bewondering denk aan hoe dit op de set is gegaan.
In technisch opzicht is het sowieso enorm indrukwekkend, daar is iedereen het denk ik wel over eens. Ik vond het alleen niet per se altijd leuk om naar te kijken.
mister blonde
-
- 12698 berichten
- 5832 stemmen
Iedereen die zo hoog op gaf over Tenet staat wel een beetje voor lul trouwens...
missl
-
- 3866 berichten
- 5799 stemmen
Film ziet er heel mooi uit en gelukkig zeggen ze in het begin al dat je het niet hoeft te snappen, dus ik heb ook mijn best niet gedaan. Wat overblijft is een film die zichzelf veel te serieus neemt en moeilijk doet maar gewoon neer komt op een vermakelijke actie film.
Wel fascinerend hoe de acteurs deze teksten uit hun mond krijgen en daar nog serieus bij kijken want mijn hemel waar gaat dit over.
mcdaktari
-
- 7311 berichten
- 0 stemmen
Iedereen die zo hoog op gaf over Tenet staat wel een beetje voor lul trouwens...
Och dat weet ik niet. Je kunt toch niet voor iemand anders bepalen wat hij of zij mooi en goed vinden. Er zullen ongetwijfeld ook wel films zijn waar jij van uit je plaat gaat en die andere matig vinden, maar dat wil dan toch niet zeggen dat je voor lul staat.
mister blonde
-
- 12698 berichten
- 5832 stemmen
Maar dat dit een film zou zijn die zó in de toplijsten zou komen en een doorslaand succes op alle fronten zoals sommigen vrij stellig volhielden, blijkt onzin. Het valt alleszins nogal tegen allemaal. En dat vind ik de berichten omtrent deze film vooraf, nu die lauw wordt ontvangen en met tegenvallende gemiddelden, nogal lachwekkend.
Filmfanaat-1960
-
- 8 berichten
- 2 stemmen
Ik heb de film net gekeken,tja wat zal ik zeggen.De film is qua verhaallijn moeilijk te volgen en dan de dingen die in een ander tijdlijn gebeuren en dan ook in reverse.Normaal heb ik de grote lijnen snel door maar ik denk dat ik deze film nog maar eens een paar keer moet zien.Saai is de film niet,want actie is er genoeg maar deze film moet je toch maar een paar keer zien.
demiurg
-
- 37 berichten
- 487 stemmen
Vragen waar ik nog mee zit na 2x de film te hebben gezien:
- Hoe komt het dat Sator op de boot verdwijnt (moord door Kat op het einde) en dan later toch terug opduikt om voor het eerst de protagonist te ontmoeten? Deze moord door Kat op Sator gebeurde in het verleden (op dezelfde dag als de aanslag op de opera).
- Wie schiet er op wie tijdens de finale battle? Rood team en blauw team werken samen, maar op wie schieten ze dan en wie schiet er op hen?
- als ik het goed begrijp, tijdens de carchase in reverse, gooide the forward protaganist het deel van het algoritme in de wagen van de inverted protagnist, waardoor Sator het dan finaal toch in zijn handen kreeg?
thx
PCTERN
-
- 258 berichten
- 204 stemmen
Heb deze Tenet op Kerstavond maar eens bekeken en ik denk eerlijk gezegd dat Cristopher Nolan moet oppassen dat ie geen 2e Kevin Costner wordt. Die had ook als acteur/regissseur grote kasssuccessen (hoogtepunt Dances with Wolves, 7 oscars) maar zijn laatste 2 peperdure monsterproducties Waterworld en Postman flopten gigantisch en waren mogelijk een produkt van zijn eigen megalomanie. We zagen dit ook bij The Matrix trilogie waar de 2 sequals teveel over the top waren.
Nolan heeft geweldige films neergezet met de Batman trilogie en Interstellar maar met Dunkirk ging ie al wat de mist in en deze Tenet schiet gewoon zijn doel voorbij. Het plot is veel te complex en zit vol gaten waarbij je als kijker teveel het bos wordt ingestuurd. Wat mij sowieso altijd opvalt dat regisseurs zich overtillen aan het thema tijdreizen. Nolan gaat zelfs nog verder, hij maakt het zo complex dat ie zelf de draad kwijt raakt, laat staan de kijker. Los van het feit dat ik veel respect heb voor de man en de durf die hij toont met zijn cinematografische ideeen.
Ik als filmkijker wil mijn hoofd lekker leeg kunnen maken bij het kijken naar zo'n film, niet teveel hoeven nadenken alsof ik naar een documentaire over quantum mechanica zit te kijken. De reden dat ik hem niet in de bioscoop ben gaan zien was dat je thuis nog eens kan terugscrollen, dat bleek hard nodig. De eerste 15 - 20 minuten zijn veelbelovend maar daarna springt het verhaal teveel van de hak op de tak en verliest zijn kracht als verhaal waarbij Nolan als eerder gezegd met moeite de geschoten scenes aan elkaar wist te plakken. Met als dieptepunt de grote schootout scene aan het einde. Visueel en qua sfeer blijven zijn films geweldig maar je hebt meer nodig voor een goede krachtige film die echt als kaskraker gezien kan worden.
Ook de personages worden veel te oppervlakkig neergezet, waarbij uit kostenbesparingen een paar b-acteurs op de voorgrond zijn gezet en dat doet de kwaliteit ook niet ten goede. John David Washington komt niet eens in de buurt van vader Denzel. Lichtpuntje vond ik wel Kenneth Branagh die onderkoeld de grote schurk van de film neerzette, wat een geweldige karakteracteur blijft dit toch, hoewel het script hier de beperkende factor was volgens mij. Hij kan zelf nog veel beter.
Kan zijn dat ik hem beter waardeer als ik over een jaar deze nog eens ga kijken maar voor nu een magere voldoende.....
The Brain
-
- 278 berichten
- 282 stemmen
Dit had dé film van 2020 moeten zijn? 2020 was een klote jaar, dus dat past.
Technisch een prachtige film met vette actie daarvoor alleen 2,5 punten, maar dat verhaal...
Er spelen voor mij onbekende acteurs waaronder de zoon van Denzel Washington als een nieuw soort James Bond. Die krijgt de groeten van Wilkinson, man wat een baard! En de net niet hot girl Elizabeth Debicki het kijkplezier wordt er niet door verhoogd.
De film is zeer onevenwichtig, in het eerste deel gebeurt er al voldoende met lange actie scenes. Het verhaal ontwikkeld zich dan nog als een vrij normale actie film. De tweede helft ontspoort volledig. Nog meer actie en door het tijdreizen tussen parallelle werelden lijkt het of alle ingrediënten in de mixer worden gegooid, wat een zooitje.
Deze film mist een ziel. Geen personages die empathie oproepen. Geen greintje humor of zelfspot. Geen geweldige soundtrack. Geen spannend verhaal, veel te vergezocht. Geen topper dus. Overdaad schaadt: het is vooral allemaal veel te veel.
JJ_D
-
- 3815 berichten
- 1344 stemmen
Net als je denkt dat Nolan zijn denkbeeldige universa niet nog ingewikkelder kan maken, komt hij met ‘Tenet’ op de proppen. Het is waanzinnig spannende cinema, iets te high tech en misschien te snoeverig qua gesofisticeerde plot om perfect te zijn, maar toch: je krijgt als toeschouwer niet de keuze in het verhaal te duiken, want het slorpt je op, zuigt je naar binnen, verteert je terwijl je aan het kijken bent.
Is het een onwereldse thriller die totaal buiten de werkelijkheid staat? Nou, nee. Want net zoals in ‘Interstellar’ stelt Nolan min of meer expliciet de vraag waar we mee bezig zijn. Als toekomstige generaties hun verleden moeten vernietigen om de menselijke soort in stand te kunnen houden, is de aanklacht tegen ecologische ravage in het hier en nu nogal evident. Toch is dat een cruciale laag om ‘Tenet’ ten volle te appreciëren: Nolan verbindt het escapistische aan het kritische, het bloedstollende aan het noodzakelijke, en – dat spreekt voor zich – het magisch-filosofische aan het meest primitieve.
Nolan kleedt geweld daarenboven niet in als schoonheid, hij fileert het – mede dankzij de bombarie van een verpletterende soundtrack – als leed en lijden. Ook daar raakt ‘Tenet’ aan wat reëel is, wat echt is, wat er toe doet. Kijk, we kunnen beweren dat we ons intellectueel niet willen laten meeslepen door zijn visuele effecten, viscerale impulsen en cerebrale trucs, maar het werkt allemaal donders goed, en voor even implodeert de grond on je voeten. Een regisseur die dat kan, is wat mij betreft een grote meneer. En nee, ik ga me niet schamen dat luidop neer te schrijven!
3,5*
bounze
-
- 159 berichten
- 165 stemmen
Kostenplaatje van 205 miljoen dollar voor 150 onvolgbare minuten. Het verhaal is na een uur echt niet meer te volgen. Hij verward je, er zitten geen rustpunten in en de musicscore is meer dan belabberd (Hoogst irritant eigenlijk) De dialogen zijn eindeloos langdradig en maken je onrustig omdat je op een gegeven moment de draad echt kwijt bent. De miljoenen zijn hier echt over de balk gegooid door Nolan. Bespaar je de moeite als je deze film nog wilt gaan zien, je zult er niets van snappen en het zal je hoofdpijn bezorgen. Man wat een slechte film!! En dat al die ophef die er over gemaakt is. Onbegrijpelijk.
3 2 1 cut
-
- 1067 berichten
- 98 stemmen
wat een grappige film ! Ethan Hunt meets James Bond meets little ‘Denzel’ Washington meets Christopher Nolan. Te diep en te ver gezochte intelligentie in een lekker actie jasje. Bad Guy Branagh doet de meest komische interpretatie van een foute jaren 80 Rus en Elizabeth Debicki zoekt steeds haar tegenspelers maar die acteren allemaal een meter onder haar.
Oja ! Het verhaal ! Welk verhaal ? Het is maar hoe je het wilt interpreteren zolang je dat maar intelligent verkondigt. Mooi dit idioom.
Het trieste en jammere van deze film is dat niemand maar dan ook niemand van de acteurs uitstraling heeft en deze film draagt. Alles en iedereen heeft blijkbaar in dienst moeten staan voor het Satorvierkant . Er is geen connectie met de kijker.
john mcclane 2
-
- 3489 berichten
- 6576 stemmen
Echt een kans gegeven . zelfs maanden op verheugd. Zwaar teleurgesteld.
Ik ben op zich wel fan van Nolan maar dit is echt voor zijn doen beneden pijl .
Maar dat word hier wel vaker beticht gelukkig .
De opmerking waar mijn klomp van brak was toen Washington meedeelde aan zijn tegenspeelster :
dat betekend het einde van de gehele wereld en zijn geschiedenis . waarop zijn tegenspeelster zei : "including my son ? 
dat ga je toch gewoon niet menen in zo'n bloedserieus vele miljoenen kostende extreem pretentieus project als deze . Dan moet er toch iemand zijn die dat script leest en zegt , ehm, meneer nolan, dat zou ik er uit halen .
Verder moeilijk te volgen , met personages die je eigenlijk allemaal koud laten .
En het geld zat voor een groot deel in de special FX .
Nou een film terug draaien was in de VHS tijd nog niet sensationeel . Hier maakt het zoveel miljoenen effecten later niet de indruk die het volgens mij zou moeten maken .
Hoef het ook geen tweede keer te zien , in tegenstellig tot The Dark knight , Een meesterwerk die mij nooit heeft teleurgesteld .
2.5*
hader
-
- 88 berichten
- 58 stemmen
Eerlijk gezegd vond ik het een film die van te voren veel te veel gehyped werd. De fragmenten bestonden alleen uit de spannendste scènes. Het viel me tegen van Nolan! Werd erdoor behoorlijk teleurgesteld.
De film bestaat alleen maar uit een spannend begin en een spannend einde. Er tussen was het eigenlijk een soort cop and robber verhaal. Alleen maar bedoeld om de boef te pakken. (en te verklaren) Duurde veel te lang.
Het einde was wel op een leuke manier complex. Troepen die zowel voorwaarts gingen in tijd, en troepen die achterwaarts gingen in tijd. Qua editten een heftige taak. Twee beelden samen laten smelten.
Al met al redde dit de film niet echt; 2,5. Er had veel meer in kunnen zitten.
Arneaux
-
- 93 berichten
- 1444 stemmen
Vragen waar ik nog mee zit na 2x de film te hebben gezien:
- Hoe komt het dat Sator op de boot verdwijnt (moord door Kat op het einde) en dan later toch terug opduikt om voor het eerst de protagonist te ontmoeten? Deze moord door Kat op Sator gebeurde in het verleden (op dezelfde dag als de aanslag op de opera).
Dat is de Sator die ook eerst in reverse time terugging en nu weer vooruit, om op een gelukkig moment in zijn leven zelfmoord te plegen. De Sator die in die tijd hoort was net weggevlogen per helikopter, waarschijnlijk naar de opera die op dat moment aangevallen werd.
- Wie schiet er op wie tijdens de finale battle? Rood team en blauw team werken samen, maar op wie schieten ze dan en wie schiet er op hen?
Op de mannen van Sator die daar de boel bewaken?
- als ik het goed begrijp, tijdens de carchase in reverse, gooide the forward protaganist het deel van het algoritme in de wagen van de inverted protagnist, waardoor Sator het dan finaal toch in zijn handen kreeg?
Klopt volgens mij, reversed time Sator krijgt deze zo
thx
MovieHolic
-
- 1211 berichten
- 2155 stemmen
Tjonge jonge, ik schat mezelf best wel pienter en intelligent in, maar dit was door het hoge tempo lastig te volgen. Er zijn me bepaalde delen ontgaan en ik heb een paar keer wat terug moeten spoelen, dat heb ik voor deze film niet eerder hoeven doen.
Voor deze film had ik Interstellar als een film waarbij je goed moet opletten, maar dit was next level.
Buiten het tempo en de ingewikkelde verhaallijn is het wel echt een erg goede film, zit goed in elkaar, als je er dieper over nadenkt klopt het ook allemaal vrij naadloos. Bomvol goede actie en mooie CGI. Kortom echt wel goed, maar niet voor een avondje met een biertje erbij. Je moet er echt voor gaan zitten die bijna 2.5 uur.
Zin in een filmische uitdaging? Zet deze vooral op.
Zin in een relaxte avond film kijken? Mijd deze film dan vooral. Maar goed dat is hoe ik er tegenaan kijk, voor wat 't waard is dus.
eRCee
-
- 13443 berichten
- 1979 stemmen
- Wie schiet er op wie tijdens de finale battle? Rood team en blauw team werken samen, maar op wie schieten ze dan en wie schiet er op hen?
Ze werken niet samen. Het ene team is met een verkeerde opdracht het veld in gestuurd, volgens mij om die uitgang te bombarderen ofzo, ze komen erachter dat dit niet de manier is en dan sturen ze een tweede team om de inbreng van het eerste team te neutraliseren. De enigen die ertoe doen in de slotsequentie zijn de twee die de grot in gaan. Daarom is het ook zo idioot.
Rickazio
-
- 292 berichten
- 390 stemmen
Leuk hoor zo'n puzzel-achtige film met 'Time Inversion' maar het doet een vermakelijke film niet ten goede. Kenneth Branagh speelde wel goed. Een overrated film.
Gerelateerd nieuws

Actiefilm 'Tenet' van Christopher Nolan is vanaf vandaag beschikbaar op HBO Max

'Tenet' van Christopher Nolan wordt vanavond uitgezonden op televisie

'Tenet' van Christopher Nolan vanavond (17 december) te zien op televisie

Deze VOD-titels kregen de laatste twee jaar de meeste stemmen op MovieMeter
Bekijk ook

Joker
Misdaad / Drama, 2019
1.811 reacties

1917
Drama / Oorlog, 2019
780 reacties

Gisaengchung
Drama / Komedie, 2019
344 reacties

Quo Vadis, Aida?
Drama / Historisch, 2020
92 reacties

The Year Earth Changed
Documentaire, 2021
2 reacties

Krótki Film o Milosci
Drama / Romantiek, 1988
25 reacties
Gerelateerde tags
spionzeesluipmoordenaarluchthavennoorwegenbootworkerfire enginewerktimemumbai (bombay), indiatijdreizenespionagelanguage arms dealerspionagecrime sceneterrorismeparadox auto achtervolgingswat teamterrorist attacknuclear weaponsterrorist plotbackwards time traveleralternate timelineoslo, norwaydiepalindrome time paradoxkyiv (kiev), ukraine spy thrillerwords shot on filmtallinn2020s filmed in imax
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








