• 11.252 nieuwsartikelen
  • 9.023.376 stemmen

The Woman in the Window (2021)

Mystery / Drama | 100 minuten

Genre: Mystery / Drama

Geregisseerd door: Joe Wright

Met onder meer: Amy Adams, Gary Oldman en Brian Tyree Henry

Gesproken taal: Engels

• Netflix Bekijk via Netflix

Plot The Woman in the Window

"She has nothing to prove but what's real."

Anna Fox is een vrouw met agorafobie, waarmee ze verschillende angststoornissen heeft. Anna woont alleen, en brengt een deel van haar dagen door met het kijken naar haar buren. Maar dan aanschouwt ze plots een verontrustende daad van geweld.

Social Media

Detective Little

Detective Norelli

avatar van knoflikari

knoflikari

Ik heb me prima vermaakt met deze thriller, die geïnspireerd is op Rear Window van Alfred Hitchcock. Ik had het gelijknamige boek van A.J. Finn al gelezen en dat vond ik al een onwaarschijnlijk spannend verhaal.

Een aan huis gekluisterde fobische vrouw is er vast van overtuigd dat er iets mis is met de nieuwe overburen. Omdat ze voortdurend in paniek is, twijfelt ze zelf - en vooral anderen- aan haar verstand. Toch is ze ervan overtuigd dat de buurvrouw iets ernstigs is overkomen...

avatar van Pennywise76

Pennywise76

Heel matig dit!!

avatar van AniSter

AniSter

• 1992 berichten

Geweldige film met een behoorlijk luxe cast. Soortgelijk plot is al vaker verfilmd maar ik vond dit toch een van de betere. Ondanks dat het vrij duidelijk is wat Anna werkelijk wel en niet ziet, blijft de spanning op een constant niveau en wordt richting het einde nog iets opgevoerd. Boeiende film. Leuk plaatje trouwens: die auto in de voorkamer....

avatar van RaoulDuke

RaoulDuke

Geen hoogvlieger, maar ook niet slecht. tamelijk sfeervolle thriller in Hitchcock stijl Waarvan vooral de eerste helft de suspense goed wordt opgebouwd.

Het laatste deel van de film wordt dan helaas wat afgeraffeld en had veel beter gekund.

Amy Adams is hier goed gecast en zet prima en geloofwaardig karakter neer, de rest van de acteurs vond ik echter beduidend minder, en Julianne Moore ondanks haar (gelukkig) korte rol ronduit irritant.

Alles bij elkaar geen film die lang blijft hangen, leuk voor tussendoor.

avatar van Waku

Waku

Wat een irritante zeikfilm is dit. Vreselijk. Bekende cast met meerdere gerenomeerde namen. Voegen allemaal niets toe aan deze saaie thriller. Met name Julianne Moore stelt enorm teleur en is inspiratieloos of heeft geen flauw idee hoe haar ( bij) rol neer te zetten. Het was een kwelling verder om deze "The Woman in the Window" sowieso te kijken. 1.5*

avatar van slam1975

slam1975

Wel spannend, maar wat moet een vrouw alleen met zo een belachelijk groot huis?

avatar van Marlon Brando

Marlon Brando

Wat een saaie film is dit zeg . Flauw verhaal, geen spanning . Waist of Time dit !

avatar van mikey

mikey

Amusant mengelmoes van de hider-inda-house-problematiek en de kwestie: there-is-no-body-because-there-was-no-murder. Beetje opgeleukt met de primal fear plottwist (die je al van verre zag aankomen). Ook al heb je dit inmiddels 100 keer eerder gezien, het blijft gewoon leuk. Fijne rol van cultheld Oldman als extreem dwingende en intimiderende overbuurman die zonder blikken en blozen je huis binnenstormt.

avatar van Noodless

Noodless

Deze film heeft niks te maken met de film van 1944 met dezelfde titel waar ik wel benieuwd naar ben. Pluspunt van deze film is toch wel de overtuigende rol die Amy Adams speelt. Het verhaal wordt degelijk opgebouwd naar zijn climax die ergens nog wel onverwacht komt. Ondanks de beperkte daders heb je weinig mogelijkheden en is het voorspellen natuurlijk ook gemakkelijker, maar de beweegredenen van de dader kun je op voorhand niet achterhalen. Het slot kent wel een simpele uitwerking. Er zitten ook een paar mooie shots in de film zoals de besneeuwde auto aan de deur en het mooie huis waar Amy woont. Er wordt hier ook verwezen naar Rear Window van Hitchcock, maar buiten het voyeurisme naar de andere appartementen blijft het daar ook bij. Dit voyeurisme wordt hier lang niet zo boeiend en spannend gebracht zoals in de klassieker van Hitchcock. Toch een 6/10.

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

Ronduit slecht.

Bedoeld als een intrigerende thriller, maar eigenlijk faalt men in zowat elk aspect dat dat mogelijk moet maken. De sterrencast, van naam dan toch, wordt geleid door Amy Adams - geen slechte actrice maar toch wat te zeikerig in deze rol. Verder is het een raadsel wat een Gary Oldman hier uitricht - alsof hij z'n Friends-cameo van 20 jaar geleden nog eens overdoet. Het is dusdanig over-the-top dat er niets van te maken is.

Met een twistje hier en daar probeert regisseur Joe Wright er nog wat suspense in te brengen, maar de twists stellen enerzijds amper iets voor en anderzijds zie je ze mijlenver aankomen. Alles op een hoop gegooid zorgt dat voor een flutfilm.

avatar van Creative-lady

Creative-lady

Ergens wel een mooie film, maar het laatste?

Ik vond dat je niet goed wist wat nu de werkelijkheid was en de hallucinaties.

Het laatste ... Ruzie met Ethan, maar David was dood?????

avatar van Peter Pan

Peter Pan

Moeilijk te beoordelen film, met constant 2 kanten.

Geen topper, maar zeker niet slecht
Beklemmend verhaal, maar ook afgeraffeld
Als ouderwets goede thriller neergezet, maar ook 13 in dozijn scènes in de slot scènes met Ethan.

Amy Adams speelt haar rol goed en geloofwaardig!
Wel jammer van de grote namen , "Gary Oldman" had geen toevoeging, dit had elke acteur in kunnen vullen. Dit zelfde geldt voor Julianne Moore, die ook zonder reden, erg irritant overkwam.

Doordat de hele film zich vrijwel afspeelt op een plek, het huis, waar het ook nog wat schemerig is, maakt het verhaal extra beklemmend, alleen het moment van de bewustwording van Anna, over wat er gebeurt is met haar gezin staan de andere 5 karakters, zo vreemd in een lijn opgesteld, krijgt ze een hallucinaties van de auto in de sneeuw in haar kamer en even daarvoor een close-up, waarin ze een heel verhaal afsteekt hoe fout ze zat, zonder een reactie van de andere karakters te ontvangen in beeld. Hierdoor lijkt het net of al deze mensen ook verzonnen zijn, dit zorgde direct voor een gevoel van een goedkope nep scène.

Ook zat er genoeg plottwist in (de verandering van mevrouw Russell, de tekening, de oorbel, de foto van de slapende Anna, de foto van de weerspiegeling in het wijnglas), maar uiteindelijk werd daar verder weinig aandacht aangeven, niet veel meer dan het alleen benoemen.

Goed pakkend verhaal, goed geacteerd, zorgde er zeker voor dat je in de film bleef zitten met een vraag naar meer, maar ook veel "jammer"...!

Ruim beter dan redelijk, minder dan "echt goed".

7 /7,5

avatar van irem1978

irem1978

Prima film!

avatar van filmfan0511

filmfan0511

Door de lage score hier op MM viel The Woman in the Window me uiteindelijk best mee, maar het ontstijgt de middelmaat niet. De film steekt niet onder stoelen of banken hoeveel 'inspiratie' het haalt bij Hitchcocks Rear Window (in de eerste scène is notabene James Stewart uit desbetreffende film op de televisie te zien), maar rond dat eenzelfde concept worden er hier wat zijweggetjes en opvullingen gecreëerd. Hierdoor heb je te maken met een film die niet de gehele speelduur interessant weet te blijven, en te lang duurt. Anderzijds wordt er zo wél een klein beetje geslaagde diepgang gegeven aan het personage van Amy Adams, die een prima acteerprestatie aflevert. Haar tragische achtergrondverhaal geeft haar in het midden van de film nog wat ruimte om extra emoties uit de kast te halen. De andere acteurs worden wel verspild, vooral iemand als Gary Oldman. De twist op het einde, welke dan een breuk moet vormen met het klassieke verhaal van Rear Window, voelt vooral lui en onuitgewerkt aan. Echt overtuigend weet de film dan ook niet te eindigen. 3*.

avatar van Ebenezer Scrooge

Ebenezer Scrooge

• 1997 berichten

Ik lees hier steeds Hitchcock/Rear Window..

Dat mens kijkt bij elkaar opgeteld nog geen 2 keer uit het raam met d'r verrekijker en ook nog 's hopeloos slecht gefilmd. Echt een belediging voor Hitchcock.

avatar van RebbelDebbel

RebbelDebbel

Peter Pan schreef:
Moeilijk te beoordelen film, met constant 2 kanten.

Geen topper, maar zeker niet slecht
Beklemmend verhaal, maar ook afgeraffeld

Sluit me hier volledig bij aan, kan t niet beter verwoorden!

avatar van jipt

jipt

Visueel sterke wannabe Hitchcock/DePalma. Onevenwichtig, maar keek lekker weg. Kleine 3,5*

avatar van Mysterie-schrijver

Mysterie-schrijver

Ten eerste respect voor Amy Adams in deze film. Ze heeft haar rol echt heel goed neergezet!

Ik heb de serie die hierop gebaseerd is ook gezien en ik moet zeggen dat ik die wel wat spannender en leuker vond dan deze film. Hier gebeurde niet heel veel en het speelde zich bijna allemaal binnenshuis af, wat ik natuurlijk ook begrijp aangezien Anna agorafobisch is. Al moet ik wel toegeven dat ik het eind van deze film iets beter vond dan het eind van de serie. Maar toch was dit ook niet echt een goed einde vind ik.

Ik vond wel dat de dader al vrij snel bekend werd. Echt de kans om onderzoek te doen was er naar mijn mening niet.

Die scènes waarin de dader Anna probeert te vermoorden hadden van mij niet zo extreem gehoeven en niet zo lang hoeven te duren. Vond daar niks aan.

Maar Punch, die kat, wat was dat een schatje! Dat beestje gaf de film nog een extra leuke draai.

Het huis was ook wel mooi.

Geen slechte film, maar ik vind de serie toch net iets beter.

avatar van hatebreeder

hatebreeder

Vrij degelijke film. Acteerwerk ook meer dan prima in deze film.

avatar van Shadowed

Shadowed

Weinig.

Bijzonder dat dit eigenlijk vanuit Joe Wright is gekomen. Een regisseur die ik normaal wel een beetje rond de wat uniekere filmprojecten zag hangen. The Woman in the Window is echter een genrewerkje dat heel erg binnen de lijntjes blijft. Het voelt regelmatig aan alsof we deze exacte film eerder hebben gezien.

Adams speelt een veilige rol. Een rol die ze zowat haar hele leven in elke film heeft gespeeld. Deze film plaatst haar dan eigenlijk ook in een personage dat we in verschillende kleding en met andere namen steeds terug blijven zien. Het zorgt ervoor dat ze een wat saaie rol speelt. Niet echt een personage die onze aandacht vast kan houden van begin tot eind.

Verder is de film nogal veilig geregisseerd en opgenomen. Wederom wordt het gegeven van voyeurisme benadrukt en waarbij de buurman verdacht wordt. Oldman mag dit keer de rol spelen van persoon die tegenover Adams woont. Hij weet er wel goed raad mee, waardoor het extra jammer is dat Wright hem in zo'n beperkt hoekje blijft drukken.

De film kabbelt wat voort en het verhaal pakt zichzelf nergens echt op. Het is pas richting de finale dat er echt wat indrukwekkende beelden tussen zitten, waarbij vooral het gebruik van de camera opvalt. Het probleem is dat daar een toonzetting staat die de rest van de film nergens te merken is. Wat wel te merken is, is een veilige en terughoudende film die te weinig met het concept doet om nog op te blijven vallen. Helaas.

avatar van pako

pako

Lijkt wel erg veel op the serie ' The Woman in the House Across the Street from the Girl in window". Allebei wel goed te kijken.