Ondanks een topcast lijkt The Woman in the Window mee te doen voor 'Flop van het jaar' als het aan de critici ligt. De vandaag op Netfilx uitgekomen film kan amper op goedkeuring rekenen in de recensies. Het verhaal over een kinderpsychologe met mentale klachten haalt nog geen 30% op Rotten Tomatoes, een dramatische score.
The Woman in the Window heeft er even over gedaan om uitgebracht te worden. Origineel zou de film op 4 oktober 2019 uitkomen, maar de release werd verplaatst naar 15 mei 2020 vanwege de negatieve feedback bij het testpubliek. Toen het coronavirus uitbrak werd ook deze release gecanceld, en werd de film verkocht aan Netflix. Volgers van de film hebben tot vandaag dus flink moeten wachten, maar volgens critici wordt het wachten niet beloond. Uit de recensies blijkt dat de film stilistisch goed in elkaar zit, maar dat het plot niet kan boeien.
Plot met pleinvrees
De hoofdpersoon in de film is Anna Fox, een kinderpsychologe die leidt aan agorafobie: ze is bang voor de buitenwereld en komt niet meer haar appartement uit. Ook lijdt ze aan een depressie. Veel tijd brengt Fox, gespeeld door Amy Adams, door bij het raam. Door dit raam bekijkt ze haar overburen, een gezin waarbij ze al snel vermoedt dat er iets niet klopt. Zo neemt ze terwijl ze uit het raam kijkt verschillende gewelddadige scènes waar. De film speelt zich volledig af in het appartement van Fox, wat een opvallende stilistische keuze is van regisseur Joe Wright. De film is gebaseerd op het gelijknamige boek uit 2018, geschreven door A.J. Finn.
Dit zeggen de critici
De recensenten zijn duidelijk niet onder de indruk. Ondanks de grote namen in de film, zoals naast Adams ook Gary Oldman en Anthony Mackie, slaat de verveling al snel toe, volgens The Guardian. De recensent van de Britse krant schrijft dat hoewel de setting intrigerend is, de film al snel in chaos over gaat, waarbij te zien is dat alle betrokkenen niet goed wisten wat ze met de film aan moesten. Ook NRCconstateert dat "de hele boel al snel als een kaartenhuis in elkaar zakt." Volgens de recensent is de ontknoping "conventioneel en banaal", en is de film een teleurstellende ode aan Rear Windowvan Alfred Hitchcock.
De film is vanaf vandaag te zien op Netflix. Hieronder is de trailer te bekijken.
Verbaast mij niks.....de meeste Netflix films zijn bagger.
Het is bepaald geen keurmerk nog, nee. Maar Joe Wright en zeker Amy Adams en Gary Oldman zijn niet bagger, dus ik had hoop op iets meer dan dit. Het zij zo.
Uiteraard zal er zo (of anders genoeg vorige week) iemand roepen: 'niks met de critics te schaften, dat bepaal ik zelf wel!'. Uiteraard. Maar met een uitpuilende watchlist ga ik deze nu in ieder geval niet meer proberen tussendoor mee te pakken, zoals ik bij Oxygene en De Oost wel gedaan heb deze week. Dáár vind ik het wel handig voor. Als ik die blurbs zo lees zijn dat wel zaken waar ik me aan zou kunnen storen; dan zijn er talloze kandidaten waar ik liever mijn schaarse tijd aan besteed.
Reacties (4)