• 11.702 nieuwsartikelen

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 20 augustus 2020

Plot Relic

"Everything Decays."

Edna is weduwe en matriarch binnen de familie. Wanneer ze plotseling verdwijnt, trekken haar dochter Kay en kleindochter Sam naar hun afgelegen familielandgoed om er een zoekactie op te starten. Wanneer Edna terugkeert wordt het drietal geteisterd door een entiteit die de oudere vrouw in zijn bezit neemt.

Social Media

Alle Media

avatar van bjerik76

bjerik76

Film maar beoordelen, dan hoop ik de metaforen / symboliek alsnog herken en dus ook iets meer begrijp wie, wat, waar en waarom.
Want dat vroeg ik me allemaal toch wel af over die entiteit die bezit neemt.

Wel is de sfeer de gehele film spooky, en ook het huis zeker op het eind wat ineens dus allemaal extra verborgen ruimtes bevat waar niemand van wist ? maakte het wel extra spannend.

avatar van mikey

mikey

Dames horror over een dementerende vrouw die haar dochter en kleindochter over de vloer krijgt zodat de jeugd even kan voelen hoe het is om dement te zijn,: nmlk een leven vol schimmel, gekraak, gepiep, lekkages en verborgen gangen. Nah ja zeg wat somber en naargeestig.

scorsese

• 11949 berichten

Redelijke film waarin een bejaarde vrouw een paar dagen vermist is als haar dochter en kleindochter op zoek gaan. Nogal traag, ietwat vaag en soms wat langdradig omdat er tijdens de eerste helft niet al te veel gebeurd. Het laatste gedeelte is best creepy en claustrofobisch. Ook het einde is zeker goed gedaan. Geen verkeerd regiedebuut van Natalie Erika James.

avatar van cor1946

cor1946

Wat een slechte film is dit. Sloeg nergens op en het is geen horror. Weer een Netflix flop. Wanneer leren ze nou eens goede film te plaatsen. Werd gek van het roepen naar oma/granny. Wat een flop acteurs behalve oma die speelde goed.

avatar van Skuller

Skuller

Niet slecht hoor .er hangt de hele film een naargeestig sfeertje. Vooral de oude vrouw vond ik sterk acteren.het einde is een beetje vaag daarom maar 3 steren.

avatar van keukenzout

keukenzout

Waardeloos als horror, maar een prachtig verhaal over verval, Alzheimer en rouw.

avatar van coumi

coumi

Geen horror in de zin van veel bloedspetters, hakbijlen en scream queens maar wel één uur en een kwartier lang een heerlijk creepy sfeertje wat hier word gecreëerd, en dat in een alledaagse herkenbare setting, knap gedaan. Spanning die onder de huid kruipt mits je dat zelf toelaat, meer suggestie dan daadwerkelijke effecten, dat moet je liggen, maar de kwaliteit is zeer herkenbaar, Ari Aster heeft navolging. Wel een serieus minpunt dat dan de apotheose tegenvalt, de verklaring van al dat raars is vaag en onwerkelijk, neigt zelfs naar een twijfelachtige stijlbreuk. Dat had dus beter gemoeten, scheelt voor mij een halve ster bij de eindbeoordeling. Die oma van dienst is super gecast, ook de andere twee dames vallen niet uit de toon. Al met al toch één van de meest stijlvolle horrorfilms van de laatste jaren, maar het had nog beter gekund.

avatar van Bxian32

Bxian32

Het wordt een beetje een vervelende gewoonte bij Netflix, de vaagste en slechtste films verkopen onder de naam horror. Ik heb niets tegen wat mystiek en onduidelijkheid maar dit ging echt helemaal nergens over.en als het thema dan dementie is, leuk bedacht maar dan is die dochter wel erg snel aan de beurt......en idd zal het geen pretje zijn om dat mee te maken maar om daar dan symbolisch dit zwartgallige gebeuren van te maken gaat dan ook wel erg ver.

avatar van Spartaan1986

Spartaan1986

• 2062 stemmen

Goed geacteerd, en een sfeervolle locatie. Verder in het begin nog wel mysterieus en interessant, maar uiteindelijk leid het niet echt naar een slotfase die veel indruk maakt. Op een gegeven moment ebt bij mij de spanning wel weg en als het lange wachten dan niet beloond wordt met een intrigerende finale dan blijft er na afloop maar weinig hangen.

Kleine 2,5*

avatar van Thomas83

Thomas83

Subtiele horror. James weet de voor veel mensen herkenbare angst en schuldgevoelens die samengaan met het zien aftakelen van je (groot)ouders knap aan te boren om er een dubbelzinnige horrorfilm van te maken. Niet heel complex uiteindelijk, maar het verhaal laat je mooi een klein beetje op twee gedachten hinken. Genoeg ook om je echt te verrassen als er uiteindelijk alsnog een meer bovennatuurlijke richting in wordt geslagen.

Het is vooral hier dat James zich weet te onderscheiden. De overgang voelt helemaal op zijn plaats, is zelfs des te effectiever omdat je hem niet verwacht. Als Sam ineens verdwaalt in de geheimen gangen en kamers van het huis voelt dat echt griezelig en claustrofobisch
. Misschien ook wel omdat je daadwerkelijk om de personages geeft in deze film. Ze zijn echt goed uitgewerkt, met interessante familieverhoudingen, allemaal zonder dat er veel dialoog aan verspild hoeft te worden om dit allemaal uit te leggen. Het einde is ook onverwacht teder.

Overigens deed de film het voor al deze wendingen ook al goed bij mij. Nevin, Mortimer en Heathcote spelen alle drie zeer overtuigend, in het bijzonder Nevin, die van emotie naar emotie weet te schakelen en oprecht griezelig is. Sowieso gaf de film me al meerdere malen onverwacht echt een beetje de kriebels. Alles wat je al eerder hebt gezien wordt wel gewoon goed uitgevoerd. De mystiek en suspense worden ook mooi opgebouwd en in stand gehouden. Metaforen voelen niet gekunsteld. Voor een debuutfilm is dit met behoorlijk veel overtuiging gemaakt. 4.0*.

avatar van Elchapo

Elchapo

• 1925 stemmen

Aparte horror: mooie shots in een duistere sfeer en verhaal,geen bloed en Gore maar dat hoeft ook niet altijd om een creepy filmpje te maken.3.5 stars.

avatar van frans123

frans123

Net de film aangeklikt Wat moet ik met recensies hier Van flop naar top. Niet mijn genre maar ga het proberen.

.........................................................................................................................................................................................

Nee , drie keer niks Sluit mij aan bij Spartaan1986 , als je er voor gaat zitten gaat de kaars uit.

avatar van Doom4

Doom4

Een film met een goeie creepy sfeertje maar voor de rest gebeurd er niets, bij het einde dacht ik, ok...... wat, hoe en waarom?

avatar van El ralpho

El ralpho

Het beste voor oma

Een creatief idee biedt nog geen garantie voor een pakkende film. Althans, met name als je kijkt naar de reacties van de consument op deze film. De critici zijn over het algemeen een stuk beter te spreken over Relic maar ik heb het idee dat vanuit de critici de druk ervaren wordt wel positief te moeten zijn, omdat er amper negatieve reacties vanuit deze hoek gegeven lijken te worden. De symboliek in combinatie met de emotionele lading die de regisseur neer heeft proberen te zetten blijkt hier de aanleiding voor te zijn, maar ik werd hier op geen enkele manier in meegevoerd.

Ondanks een speelduur van slechts anderhalf uur is het verloop veel te traag en gebeurt er simpelweg te weinig om mij als kijker te blijven boeien. Daarnaast zijn de momenten die daadwerkelijk creepy zijn erg dun gezaaid, en alweer voorbij voordat je er erg in hebt. Dat oma zelf, om wie het allemaal draait mij totaal geen schrik aanjoeg op de momenten dat dit de bedoeling zou moeten zijn, zorgt ervoor dat deze horror ook op op dit gebied ernstig tekort schiet in mijn ogen.

Relic werd geprezen als een van de beste horror titels van het afgelopen jaar en hoewel het verhaal emotioneel, persoonlijk en origineel is heb ik het geheel met name als slepend en langdradig ervaren waardoor de diepere lagen mij al gauw weinig meer konden schelen.

avatar van GrobbekuikenXL

GrobbekuikenXL

Na een sfeervol uur is het uiteindelijk allemaal onzin. Eerst kwartier door kamers en gangen lopen en daarna ? Ja , wat eigenlijk ? Niks dus. Dus twee sterren ipv 3.

avatar van Phantasm

Phantasm

Was niet echt veel horror en het verhaal had weinig om het lijf.

avatar van sinterklaas

sinterklaas

Een horrorfilm over een rotziekte. Je zou het allemaal als een metafoor kunnen zien (de entiteiten die je er dan weer bij haalt)

Geen Amerika dit keer, maar Australië. Moeder en dochter raken in beroering als grootmoeder van huis is weggelopen en keren naar het ouderlijk huis. Zoektochten worden georganiseerd, maar niet veel later staat moedertje lief in de keuken. Ondanks de dementie heeft ze op eigen houtje keurig de weg teruggevonden.

Dan gebeuren er vreemde dingen in huis, maar lijkt het erop dat er niet veel bijkomend materiaal bijkomt zoals ik vele andere horror-clichés. De linken met dementie zijn hier goed in verwerkt en het is eigenlijk vrijwel de realiteit.
Alleen besloot men de boel een beetje in een grimmige sfeer te gieten om er een horrorfilm van te maken; terwijl het eigenlijk niets meer dan een drama is. Op de tweede helft lijkt oma toch steeds dominanter en gevaarlijker te worden. Wat die verborgen gangen ermee te maken hadden kan ik nog steeds niet bevatten. Het einde daarentegen is wel vrij ziek.

Toch ga je met valse verwachtingen deze film bekijken; gezien de makers volgens mij iets te graag zo'n typische horrorfilm ervan wilden maken. Maar de combinatie werkt gewoon niet goed genoeg en het werd op de tweede helft net iets te geforceerd gedaan. Had het nou gewoon bij het Alzheimer project gehouden of wat meer geduld en creativiteit opgehaald.

Een soortgelijke horrorfilm uit coronajaar 2020 The Dark & the Wicked deed het toch stukken beter en wist je op alle gevoelige punten te grijpen en de linken te leggen.

Wel vond ik het acteerwerk goed en die oude vrouw schiet wel de pan uit. Maar qua structuur is het een rommeltje.

avatar van Wally2

Wally2

GrobbekuikenXL schreef:

Je slaat de spijker op z'n kop.

avatar van flurk

flurk