Countdown (2019)

Horror / Thriller

geregisseerd door Justin Dec
met Elizabeth Lail, Peter Facinelli en Anne Winters

Wanneer verpleegster Quinn van een patiënt te horen krijgt dat de voorspellingen die de Countdown-app doet, over hoe lang je nog te leven hebt, volgens hem uit zullen komen én dat hij daarom denkt binnen 24 uur te sterven, besluit ze uit nieuwsgierigheid de app zelf te downloaden. Wanneer de patiënt precies op het moment dat hij verwachtte onder bizarre omstandigheden sterft, gelooft Quinn dat er duivelse krachten achter de app zitten.

avatar van Daan258
Een beetje wat ik ervan had verwacht, niet veel dus.

Zeker een film die ik snel zal vergeten. Van het verhaal moest de film het zeker niet hebben maar toch had ik nog gehoopt op iets van leuke gore of schrikmomenten, dit omdat ik wat gelezen had dat sommige het vergeleken met Final Destination. Maar helaas, dit was nogal een saai werkje.

avatar van Phantasm
Viel tegen, zat geen spanning in. De vergelijking met Final Destination?
Daar kan ik me niet in vinden, die films waren gewoon veel beter en spannender.

avatar van El ralpho
Volgens het boekje

Zo nu en dan heb ik zin in een lekker simpele horror. Eentje met een voorspelbaar verloop waarvan ik op voorhand ongeveer wel weet wat ik ervan kan wachten. Countdown voldoet aan deze verwachtingen zolang je er als kijker maar niet meer van verwacht. Variaties op een verhaal als deze, heb je al talloze malen vaker gezien en de regisseur houdt zich niet bepaald bezig met het mijden van clichés. Bijvoorbeeld de hulp van een priester die ingeroepen wordt. Zolang ik mij kan herinneren is dit al vaste prik in veel horrorfilms, ook al probeert de regisseur er hier nog wel een komische draai aan te geven. Dit voorkomt niet dat Countdown soms uitgekauwd aanvoelt, maar opnieuw, soms hebben we misschien allemaal weleens zin in een voorspelbaar filmpje.

Naast het leuke uitgangspunt vond ik met name de opbouw in sommige scènes, zoals de scène met Matt op het toilet en een latere scène met een nachtlampje behoorlijk effectief. Het is daarom jammer dat de finale een beetje uit de bocht vliegt door weer teveel te laten zien waardoor de spanning volledig wegebt. De kracht van de verbeelding is moeilijk te overtreffen, blijkt ook hier weer wanneer de Demoon Ozhin die rechtstreeks uit een oude PS2 game lijkt te zijn gestapt, een aantal keer volledig ten tonele verschijnt. Ik zie dit helaas vaak met titels uit dit genre. De opbouw is prima, maar de finale weet die spanning vaak niet vast te houden. En dat is jammer.

avatar van Noodless
Leuk, simpel horrorfilmpje die gewoon voldoende weet te entertainen. De cast doet het aardig en het verhaal wordt degelijk opgebouwd naar de climax. 6/10

avatar van DjFrankie
Noodless schreef:

Wat ik wilde schrijven staat hier al. Mee eens dus.

avatar van princesspeach
Verschrikkelijk. Het begin begin nog goed, beetje final destination viBes. Daarna kon ik alles al voorspellen wat er zou gebeuren. beetje liefde in de lucht, na verwijderen van de app komt ie weer opnieuw. Jongen gaat Ofc. Als eerst dood. En de dokter had echt helemaal niks toe te voegen aan de film.

Ongelofelijk voorspelbaar en totaal niet eng. Horror?whereee??

avatar van Elchapo
Vond 'm tegenvallen,het is idd een beetje Final destination maar die films zijn véél beter uitgewerkt dan dit simpele verhaaltje.2 stars.

avatar van nadrin
Jammer een tof gegeven met die app. En de film was best ok. Alleen vond ik die onnodige griezelmomenten in de film eerder storend dan spannend. Er was veel meer met dit gegeven te doen. Dan een aftreksel van films als Final Destination enz. Te maken

avatar van cantforgetyou
Leuk idee, wordt helaas niet echt goed uitgewerkt. Het is soms even best spannend, maar over het algemeen is het maar een matig verhaal. De horror is soms echt ver te zoeken en 'regels' zijn vaag en vergezocht. Die meid speelt wel leuk en heeft een sympathiek hoofd, ze draagt samen met haar tegenspeler (ook een knapperd) de film net naar een voldoende. Maar gelukkig niet in de bioscoop gezien. Te zwak.