Countdown (2019)

Horror / Thriller

geregisseerd door Justin Dec
met Elizabeth Lail, Peter Facinelli en Anne Winters

Wanneer verpleegster Quinn van een patiënt te horen krijgt dat de voorspellingen die de Countdown-app doet, over hoe lang je nog te leven hebt, volgens hem uit zullen komen én dat hij daarom denkt binnen 24 uur te sterven, besluit ze uit nieuwsgierigheid de app zelf te downloaden. Wanneer de patiënt precies op het moment dat hij verwachtte onder bizarre omstandigheden sterft, gelooft Quinn dat er duivelse krachten achter de app zitten.

Iemand in Hollywood zag Le Tout Nouveau Testament (2015) en bedacht een nieuwe variant op Final Destination?

Vanaf 24 oktober in de bioscoop (The Searchers)

Lijkt op de Nederlandse film App.

bart007bond schreef:
Lijkt op de Nederlandse film App.
Ja, lijkt er sterk op App (2013).. Die vond ik niet al te sterk.

avatar van mrklm
Niemand minder dan de duivel zelf heeft een Appje in elkaar geflanst dat 92GB in beslag neemt en bestaat uit niets meer dan de Countdown uit de titel. Dan valt een gebruikerswaardering van 3,7 nog helemaal niet tegen! Stompzinnig verhaal gespeeld door een cast die zowaar zo nu en dan probeert iets van acteertalent tentoon te spreiden. Dat valt niet mee in een ziekenhuis waar verplegers zonder problemen bewijsmateriaal kunnen stelen (de telefoon), het lichaam van het slachtoffer kunnen bekijken, waar de directie geen kaas heeft gegeten van hoor en wederhoor en je dus op basis van een beschuldiging meteen wordt geschorst. De lijst aan belachelijke elementen in wat moet doorgaan voor een scenario is zo groot dat zelfs de allerkleinsten zo oud zouden worden als Methusalem als ze voor elk van die elementen een jaar zouden leven.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Zie en hoor veel zure reacties, maar ik vond Countdown een charmant en sympathiek horrorfilmpje.

De film valt stilistisch een beetje in de categorie van de vele J-horror aftreksels en de oervervelende Conjuring spin-offs van de laatste jaren, maar met één heel groot verschil; deze film is daadwerkelijk fun. De film voelde godzijdank zelden aan als een The Nun en had veel meer de vibe van een Happy Death Day of Final Destination. De premisse is lekker simpel, er wordt eigenlijk een hele film om een kleine gimmick heen gedraaid. Maar de boel wordt niet al te serieus genomen. Het wordt nergens een rasechte horrorkomedie, maar de knipoog zit er wel goed in, met kleurrijke typetjes en een paar geslaagde grappen. Op het gebied van horror wordt er - niet geheel verrassend - veel geleund op jumpscares. Ook hier is dat af en toe vervelend, hoewel bepaalde jumpscares in Countdown verrassend effectief zijn. Ze waren gelukkig niet allemaal van het kaliber 'daar bonkt iemand ineens op het raam'.

Maar natuurlijk, Countdown heeft zeker z’n gebreken. Het hele MeToo gedoe wordt er een beetje met de haren bijgesleept en is niet heel goed uitgevoerd. En de climax stelt teleur en is nogal een rommeltje. Alsof schrijver en regisseur Justin Dec even niet meer wist wat hij ermee moest, daar raakt ie het stuur duidelijk een beetje kwijt. Maar dat neemt niet weg dat deze debuutfilm van Dec uitstekend vermaakt; het kakt nergens in. Je hoeft absoluut geen vernieuwende horror te verwachten, maar als snack in de altijd heerlijke maand van Halloween is dit absoluut geen gekke keuze. Tot dusver blijkt 2019 een erg smakelijk jaar voor horrorfilms, zelfs die kleine tussendoortjes als Countdown smaken verrassend goed.

3 ruime sterren.

Wij hebben erg genoten van de film. Hier en daar kan het natuurlijk altijd beter. Toch 4 sterren omdat het lekker wegkijkt en nergens stoort.

Alle horrorcliches zijn aan elkaar geregen in deze film. Na de 40ste jumpscare was ook dat niet echt eng meer.

Standaard horrorfilmpje dus met wel een mooie blondine in de hoofdrol.

Nog best te doen.

Al had ik er na de intro toch wel best een hard hoofd in. De opzet is echt wel aan de makkelijke en voorspelbare kant, na een halve scene heb je dan ook al het idee dat je de rest van de film kan invullen. Dat is ook wel deels zo, maar toch blijkt uiteindelijk dat de film enkele effectieve momenten heeft.

Hier en daar een kleine komische toevoeging die niet gehoeven had, een einde dat wat té makkelijk loopt en een opzet die weinig geïnspireerd is. Een klassieker in wording is het zeker niet, maar de death scenes zelf zijn best sfeervol en Dec weet uiteindelijk toch ook wel de nodige spanning op te bouwen.

Een eenvoudig horror tussendoortje dus. Moeilijk echt aan te raden, maar wie verlegen zit om iets degelijks om te kijken kan slechtere films uitkiezen. Voer voor de horrorveelvraat met andere woorden, of het perfecte filmpje voor een filmdate waar de film zelf niet zo belangrijk is.

avatar van dutchtuga
Het heeft even geduurd voordat ik de moed heb kunnen verzamelen om de recensie van Countdown te schrijven. Het is namelijk alweer een tijd geleden dat ik zo’n slechte film heb mogen zien tijdens een persvoorstelling. Slechte recensies zijn over het algemeen de leukste om te schrijven, maar Countdown is gewoon een film die ik zo snel mogelijk wou vergeten.

Films met eenzelfde soort uitgangspunt zijn er in overvloed. Kijk alleen al naar de Final Destination-reeks. Dat er nu een app is die jouw dood precies weet uit te stippelen is een kleine maar interessante switch. Beginnend regisseur Justin Dec (Dec is vooral werkzaam geweest in de tv-wereld) maakt er echter niets bijzonders van. Een saaiere uitvoering was niet mogelijk geweest. Werkelijk niets blijft gespaard van onkunde.

Het script is compleet ongeloofwaardig. Beschuldigingen van seksuele intimidatie op het werk krijgen bijvoorbeeld geen wederhoor. Het acteerwerk doet nergens het ongeloofwaardige script vergeten en visueel is de film zo generiek en kaal als wat. Qua horror zul je ook niets zien wat je niet eerder hebt gezien. De gore is beperkt, de kills komen maar zeer kort in beeld en het einde de zoveelste stand-off waar we niet op zitten te wachten. Daar kan de veel te voor de hand liggende twist helemaal niets aan veranderen.

Nog schokkender dan de kwaliteit van Countdown is het feit dat dit zomaar een bioscooprelease heeft gekregen. Er zijn zoveel goede films die niet verder komen dan het festivalcircuit. Zodra je een horrorfilm hebt die in de lijn van het populaire Final Destination ligt en een app als hoofdpersonage hebt zit je blijkbaar gebakken.

Recensie: Countdown (Justin Dec) - It's Only a MovieIt's Only a Movie - itsonlyamovie.nl

avatar van Walter S.
Leuk idee, uitvoering is minder. Een zesje. Niet goed, niet slecht.

avatar van MJP10
Concept is leuk. Alleen hoe de regisseur het heeft vormgegeven is teleurstellend. De cast is niet van hoog niveau, maar dit was ingecalculeerd. De verhaallijnen die spelen zijn slap, het stukje ziekenhuis (waar veel situaties zich afspelen) zag er totaal niet uit en de demon die verdacht veel lijkt op die van The Nun was niet erg angstaanjagend. Ik vind het nog steeds gek dat een wezen van het bovennatuurlijke zich bezighoudt met apps. Ik zou het leuker vinden als er een lokale gek zou zijn die de boel zelf regelt. Een slasher.

Ik moet wel zeggen dat de film op sommige momenten erg spannend was. Wel veel simpele jumpscares.

Enfin 1,5 *

Wij hebben erg genoten van de film en kijken uit naar een mogelijke deel 2.