
Flashdance (1983)
Verenigde Staten
Muziek / Drama
96 minuten
geregisseerd door Adrian Lyne
met Jennifer Beals, Michael Nouri en Lilia Skala
De achttienjarige Alex Owens werkt overdag als lasser in een staalfabriek en 's nachts is ze een zwoele danseres in een bar. In haar dromen is ze echter al een gevierde ballerina. Via audities probeert zij om toegelaten te worden bij een professionele dansschool.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=NV6IbcZVjuk
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Links
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op AmazonIMDb (6,2 / 48128)trailer (YouTube)various artists album (MusicMeter)iTunes: € 9,99 / huur € 3,99Google Play: € 7,99 / huur € 2,99Pathé Thuis: vanaf € 8,99 / huur € 1,99Kortom een erg ondermaatse film die je niet voor de dans noch voor het verhaal moet kijken.
1,5*
Gisteren was het oudjaar (duh...) en hoe kun je de dag na een nacht feesten het beste beginnen? Natuurlijk, een film opzetten. Iets waar je niet teveel moet bij nadenken en dat een redelijk simpel verhaal heeft maar nog altijd ontzettend vermakelijkheidsfactor heeft is ideaal. Flashdance slaagt in die eerste twee voorwaarden maar faalt gigantisch in de laatste.
Normaal gezien kan ik dansfilms echt wel appreciëren. Ik ben er nog niet zo lang mee bezig met ze op te zoeken maar Footloose, Dirty Dancing, Step Up 2, ... Allemaal behoren ze voor mij tot de toppers van het genre. Natuurlijk kan er als een slechte tussen zitten maar iets zoals Flashdance had ik toch niet verwacht eigenlijk. De reden waarom ik dit soort films meestal goed vindt zijn de dansen die ze uitvoeren. Ik kan zelf voor geen ene meter dansen dus kan ik het des te meer waarderen wanneer ik zie dat er overduidelijk bloed, zweet en tranen is in gestoken. Het spijtige is dan dat dit met Flashdance niet het geval is. Het grote probleem is dat Alex alleen maar spastisch kan bewegen. Ze staat constant op een podium wat met haar armen te zwieren en dat is het dan ook. Dan zie ik liever koppels dansen. Wat wel gezegd moet worden is dat, hoewel ik het niet goed vond, het blijkbaar wel een serieuze indruk heeft achter gelaten vroeger want veel van de scènes kwamen me ontzettend bekend voor. Vooral de eerste scène waar je Alex ziet dansen en ze die ton water op zich laat vallen of de eindscène waar ze voor de jury danst is later meerdere keren geparodieerd, ik kon alleen zweren dat ze op de bureau van de juryleden kroop en daarop verder danste maar blijkbaar behoort dit tot één van die parodieën. Qua verhaal is Flashdance nogal redelijk standaard en vaak al even ongeloofwaardig. Vooral de acties van Alex fronsten vaak mijn wenkbrauwen wanneer ze weer eens wispelturig met haar baas omging. Ach, dit soort films staat nu niet echt bekend om zijn moeilijke en realistische verhaallijnen dus dit wil ik wel door de vingers zien.
Wat ik niet door de vingers kan zien is de cast. Het is al lang geleden dat ik een film heb meegemaakt waar elk castmember nu eens perfect inwisselbaar kan zijn voor eender wie. Jennifer Beals heeft een mooi koppie maar daar stopt het dan ook als je bekijkt dat het merendeel van haar scènes door ofwel een man of een andere vrouw werden gedaan. Michael Nouri, die er hoogstpersoonlijk voor heeft gezorgd dat ik me anderhalve film heb zitten afvragen waarvan ik hem kende (als Neil Roberts in The OC maar dan een klad ouder), had beter toch zijn rol afgestaan aan Gene Simmons. Dan had de film nog iets van cult gehad. De rest van de cast, is zoals ik al eerder zei, compleet inwisselbaar. Niemand steekt er echt met kop en schouders bovenuit. Wat wel een pluspunt is was de lekkere muziek die doorheen heel de film is geweven. What A Feeling, She's A Maniac, I Love Rock 'N' Roll, ... Heerlijk.
Ik had hier eigenlijk veel meer van verwacht. Het verhaal heeft niet veel om handen maar dat stoort hier nu niet echt maar het zijn de lelijke danspassen en de cast die de film de nek om doen.
1.5*
Dat het verhaal niet zo sterk is , is niet zo'n probleem. Jennifer Beals is prima om naar te kijken.
Er gaat ook van deze film een remake aan komen, benieuwd of ze dan weer zo'n sterke soundtrack gaan maken.
Filmstalker: Stalked: Alesha Dixon for Flashdance and Fame producer speaks - filmstalker.co.uk
Vooraf weet je al dat het verhaal van Alex Owens geen 96 minuten kan vullen. Vandaar ook de vele nevenverhaaltjes van haar friends en omgeving, het één al wat interessanter dan het andere en het ene ook al wat korter dan het andere...
Dit alles dient voor het kinderdroom-moraal in deze film kracht te geven. Het acteerwerk is wel heel pover bij momenten, maar stoort gelukkig niet te veel. Wel vond ik het jammer dat het personage Alex Owens niet de sympathiek bij mij kan opwekken dat normaal de bedoeling zou zijn. Die onnodige opvliegers van haar zijn bij momenten wat te overdreven.
Doch is deze film een klassieker bij uitstek. Heel veel scènes komen je bekend voor omdat ze zoveel als geparodieerd zijn, de ene is al wat beroemder dan de andere. De film is eigenljk wel heel artistiek hoor. Mooie belichting en licht-effecten, de prachtige shots van de industiële omgeving en enkele knallende danscènes met dito 80's muziek. Wat de muziek betreft zijn het allemaal bekende tracks.
Waarschijnlijk bij herziening een iets hogere score, even laten bezinken nu.
ik kon alleen zweren dat ze op de bureau van de juryleden kroop en daarop verder danste*
Inderdaad, dat gebeurt in de Jennifer Lopez music video voor I'm Glad.
Van het verhaal moet de film het niet hebben, wel van de leuke songs!
Nee, haar personage was echt slecht. Jammer genoeg draait het wel om haar in deze film.
Ik heb deze film in de jaren tachtig wel eens gezien. Nu opnieuw bekeken en ik vond de film zo vreselijk dat ik grote delen al doorspoelend heb bekeken, dus ik kan me vergissen. Maar haar personage leek me naast echt slecht ook een walgelijke voorstelling. De moraal van het verhaal leek wel dat je dan als vrouw knap, pittig en stoer mag zijn, je zelfs onafhankelijk mag wanen, maar uiteindelijk zul je toch het geile liefje van de baas moeten worden om uit de handen van booswichten te blijven en je dromen te verwezenlijken. En die onredelijke uitbarstingen horen natuurlijk bij dat beeld van de emotioneel labiele vrouw die zonder de prins op zijn witte paard haar zaakjes niet op orde krijgt. Zum kotzen.
Het einde is natuurlijk prachtig met die mooie dance-off. Helemaal leuk.
Maar de film heeft wel meer te bieden. Het is niet zo de brave tienerdansfilm, maar kent een randje sex en geweld. De grote troef van de film (buiten Jennifer Beals natuurlijk) is de cinematografie. Mooi om te zien, helemaal 80's maar ook met mooie lichtinvallen en camerawerk. Werd terecht genomineerd voor een Oscar. Ook de muziek heeft wat dreigends. Doet denken aan de revival in de serie Stranger Things. Componist Giorgio Moroder bouwt z'n hit Flashdance stilaan op in de film. En ik moet toegeven dat dit lied veel beter klinkt dan bvb Take my breath away van hem.
De film is mooi te zien en vooral door de lage score een aangename verrassing. Het verhaal is dun en Jennifer Beals is ook niet de actrice waar je nog meer films van wil zien. Maar Flashdance ligt haar wel en vooral haar dansen in de Mawby's zijn goed gedaan. Weer eerder dankzij de cinematografie dan aan de choreografie. Het einde is wat teleurstellend met een flauwe dans. Maar 'what a feeling' zat er gelukkig nog wel in.

2,5*
PS: als je tijd wilt besparen zou ik gewoon de muziekclipjes van o.a. What a Feeling en Maniac op iets als YouTube bekijken en de film overslaan

De cast was niet slecht en de danspassen zagen er wel goed uit.
Een leuke dansfilm, die het toch vooral van de muziek moet hebben.
In dit verhaal draait het om Alex Owens (Jennifer Beals), die overdag werkt in een staalfabriek en 's avonds danst ze in een nachtclub. Vervolgens probeert ze als professioneel balletdanser aan de bak te komen en doet ze auditie.
Een minimaal en nogal voorspelbaar verhaal, maar wel met lekkere jaren tachtig muziek (tijdperk van de synthesizer) en lekker is zeker ook van toepassing op de mooie Jennifer Beals. Dansscènes die voor Jennifer Beals te lastig waren, werden uitgevoerd door een mannelijke danser. Die schoor voor die gelegenheid zijn benen en zette een pruik op. Het nummer "Flashdance What A Feeling" van Irene Cara won een Oscar. Indertijd werd deze Muziek / Drama film goed bezocht in de bioscoop, maar werd hij verguisd door veel critici.
Er is een verrassende dansscène met stroboscoop. Fraai zijn bepaalde tegen het licht gefotografeerde beelden, bijvoorbeeld wanneer ze door Pittsburgh fietst. In de straten ziet ze enkele jongeren breakdansen. Sommige van die bewegingen zal ze overnemen voor haar eigen auditie, die als climax dient. De manier waarop ze haar maillot uittrekt van onder haar trui is erg elastisch en moeilijk te imiteren. Het verhaal is niet bijster origineel, maar je wordt meegevoerd van de ene swingende scène naar de andere, alsof het één lange videoclip is.
Tot nu toe de grootste tegenvaller vanuit de handen van Lyne. Opzicht kan ik dansfilms wel smaken, maar dan moeten ze wel een soort vonk hebben. Dit was gewoon zwak gebracht, Lyne leek het genre gewoon niet onder de controle te hebben.
Het lijkt wel alsof er heel erg geknipt is in een lange film. Vele scenes voegen niets toe, komen uit de lucht vallen of zijn er opeens. Het verhaal is daarmee zelf erg rommelig en vooral erg zwak. Beals speelt matig, kan de film niet redden met haar lieve lachje.
De romantiek was sowieso erg vreemd en vaak te slordig of te kort. De romantiek slaat vaak als een tang op een varken, ruzies hebben geen of een domme reden en worden in de volgende minuut al bijgelegd. Geen enkele scene heeft een opbouw, waardoor ze vaak compleet uit de lucht komen vallen en absoluut niets toevoegen. Als je zijplotjes erin zet, doe het dan goed.
Vele karakters zijn er ook opeens. Sommige worden niet eens geïntroduceerd, familiedrama's of andere problemen komen even aanzetten voor wat drama maar hebben geen impact en eindigen heel plots waardoor je redelijk vaak met vragen zit. En het aantal scenes dat niets toevoegen mogen er ook zijn, zowat de helft van de film bestaat uit onzin.
Het enige wat dan wel goed gelukt is, zijn de dansscènes zelf. Mooie belichting, interessante decors en soms leuke danspasjes. Dat gecombineerd met leuke 80's nummers (She's A Maniac!) is dat wel compleet. Jammer dat het verhaal daaromheen erg zwak is.
Kwam er ook niet heel goed doorheen, maar dankzij de interessante danspasjes toch nog wel een beetje leuk.
De verre voorloper van Showgirls van Paul Verhoeven, erg leuk om te zien! Paul heeft het verhaal veer memorabeler en controversiëler gemaakt!