Stree (2018)

India
Komedie / Horror

geregisseerd door Amar Kaushik
met Rajkummar Rao, Shraddha Kapoor en Pankaj Tripathi

Het verhaal speelt zich af in Chanderi. De mannen in dit stadje zijn elk jaar bang om door een excentrieke vrouwelijke geest te worden ontvoerd. Een jonge kleermaker gelooft er niet in, tot hij voor haar valt.

avatar van Katharina
Naast het soms tenenkrommende acteerwerk, eigenlijk best wel entertaining.

avatar van Donkerwoud
Indiase horrorkomedie over de zoon van een klerenmaker die valt voor een geheimzinnige schone, maar begint te twijfelen of zij niet mannenverslindster Stree is. Deze paranormale entiteit komt elk festival langs om mannen mee te nemen naar gene zijde, terwijl ze wel zo beleefd is om weg te blijven wanneer er een toverspreuk bij de voordeur is geverfd. Ergens geestig hoe 'Stree' (2018) speelt met slasherclichés als de welbekende voyeuristische, objectiverende POV-shots van een vrouwelijk monster dat aast op mannelijke slachtoffers. Toch apart dat de hoofdpersoon een maagdelijke man is die als een soort 'final girl' twijfelt of hij moet toegeven aan zijn eigen seksualiteit. Al lijkt één en ander me eerder cultureel ingegeven dan een zelfreflexieve slimmigheid in lijn met 'It Follows' (2014) of 'The Cabin in the Woods' (2011). Wat dat aangaat ligt er zelfs in de tagline 'based on a ridiculously true phenomenon' al dik bovenop dat er een lesje geleerd moet worden. Het maakt 'Stree' (2018) een voorspelbare film waar redelijk effectieve horrorscènes te vaak worden afgezwakt met comic relief of prekerig moralisme.