O Que Arde (2019)

Alternatieve titels: Fire Will Come | Viendra le Feu

Spanje / Frankrijk / Luxemburg

geregisseerd door Oliver Laxe
met Amador Arias, Benedicta Sanchez en Inazio Abrao

Niemand staat Amador Coro op te wachten op de dag dat hij uit de gevangenis wordt vrijgelaten. Hij keert terug naar zijn geboortedorp in de bergen van Galicië om er bij zijn moeder Benedicta in te trekken. Er is een zekere rust in het dorp totdat 's nachts een brand uitbreekt in de regio. Alle ogen richten zich op Amador die net een celstraf uitzat voor brandstichting.

avatar van Arnie
Erg fijne film. Ode aan het schitterende Galicië, met een eenvoudig en poëtisch drama dat precies het juiste ritme weet te vinden. Goede soundtrack ook, met als oogtepunt natuurlijk Suzanne van Leonard Cohen tijdens de rit met de zieke koe, hoe mooi. Helaas is de climax in het verhaal iets te banaal verteld wat mij betreft, dat doet er nog wel aan af, maar dit is zeer de moeite waard.

avatar van eRCee
Begint een beetje Balkan-achtig, op het platteland van een regenachtig en achtergesteld Galicië. Na de mooie openingsscene vind ik het geheel een tijdlang stilvallen. Het soort film van weinig woorden, kleine scenes, nauwelijks vooruitgang, een statische camera (terwijl er ook momenten zijn waarin Laxe cinematografisch echt wel wat meer te bieden heeft). De oude moeder, die leeft in de meest eenvoudige omstandigheden, is een mooi en ontroerend karakter. En dan in het laatste halfuur schakelt de film duidelijk op, met als enige afknapper dan weer het slot. Maar voor degenen die zich na een kwartier afvragen of het wel de moeite waard is om verder te kijken: fire will come. En muzikaal hoef je je niet te laten afschrikken door het bericht van Arnie, want de hoofdmoot is weggelegd voor het fraaie 'Cum Dederit' van Vivaldi, waarvan de tekst is gebaseerd op psalm 127, oftewel de 'builders psalm'. Daarmee geeft deze muziek ook een sleutel tot de interpretatie van de film.

Dit is zo’n typische filmhuisfilm die alle filmhuisfilms zo’n slechte naam geeft: de film is ontieglijk langzaam, er gebeurt niets noemenswaardigs, er is geen spanning, drama of actie. Zelfs thematiek of metaforen heb ik niet kunnen ontdekken in het nietszeggende verhaaltje. De beelden zijn wel mooi – je voelt je als kijker een beetje op vakantie op het platteland van Spanje – maar de film is zo saai en nietszeggend dat het moeilijk is om je aandacht erbij te houden en niet weg te dromen naar een zelfgekozen vakantieoord in je eigen fantasie.

avatar van HK Senator
Ik Doe Moeilijk schreef:
Ik snap dat sommige kijkers teleurgesteld of gefrustreerd raken van een film als deze, maar dat ligt volgens mij evengoed (of zelfs meer) aan verkeerde verwachtingen en ongeschikte referentiekaders dan dat het de film aan te rekenen zou zijn. Filmkunst als dit is nou eenmaal niet voor iedereen weggelegd en dat is welbeschouwd eigenlijk helemaal niet erg. Ik realiseer me dat dit een tamelijk elitair standpunt is - het zij zo.

Vergelijk het met moderne schilderkunst of hedendaagse dans: dat zijn ook kunstvormen die niet iedereen zomaar snapt en weet te appreciëren. Volgens mij geldt dat evengoed voor dit soort films. Het verschil met dans en beeldende kunst is overigens wel dat film nog te vaak enkel als vermaak wordt gezien, waar die andere veel meer als kunst geaccepteerd zijn.

Het is ook wel weer jammer dat niet iedereen van mooie films als kunstvorm kan genieten, maar het is iets dat volgens mij onvermijdelijk is (overigens ligt er wel een schone taak voor filmcritici en filmhuizen zelf om hun publiek te informeren en enthousiasmeren. Bildung noemde men dat vroeger wel). Het vergt nou eenmaal kennis en kijkervaring om filmkunst op waarde te kunnen schatten.

Zoals ik al zei, het is voor de fijnproevers.

Dat is inderdaad een elitair standpunt. Slaat ook nergens op. Het is idioot te denken dat iets een kunstvorm is als een ander (lees: het gewone volk) het niet begrijpt. Als je het verhaal in twee zinnen kan omschrijven omdat er vrijwel geen verhaal is, is het dan in eens kunst? Zet twee mensen aan een tafel en film het minuten lang: kunst? Of gewoon je er vanaf maken? Goed, iedereen zijn smaak en over smaak valt niet te twisten maar om te beweren dat dit nu eenmaal voor de fijnproevers is, is zelfs enigszins arrogant. Beetje makkelijk. Maar goed, ik wil niet moeilijk doen