Murder Mystery (2019)

Komedie / Mystery

geregisseerd door Kyle Newacheck
met Adam Sandler, Jennifer Aniston en Gemma Arterton

Een agent afkomstig uit New York gaat samen met zijn vrouw op vakantie door Europa. Het doel hiervan is weer een vonk te laten ontstaan in het huwelijk. Echter gaat er al snel iets mis, want het koppel wordt op de hielen gezeten, omdat ze ergens van worden beschuldigd wat ze niet hebben gedaan.

avatar van Elchapo
Denssb schreef:
heb jij ook zo'n vrouw dan als er miljoenen van rondlopen?
Durf te wedden van niet
nee natuurlijk niet,gelukkig niet.....kwestie van smaak hè.

avatar van Kondoro0614
Wat een ongelooflijk saaie prent was dit. Deze Netflix Original heeft me sowieso wederom niet weten te vermaken en dat was eigenlijk al van ver te zien. Het erg saaie concept was voor mij de valreep, waardoor de film erg saai en flauw word om te volgen en om naar te kijken. Sandler gaat voor mijn gevoel in niveau steeds lager, dan houd je Jennifer Aniston over die voor mij de film nog een beetje interessant wist te houden. Nee, dit was totaal niet mijn film: voorspelbaar, saai en ongelooflijk cliché. Ik kwam een beetje van de koude kermis thuis.

avatar van Captain Pervert
Tsja. Ik verwachtte er niet veel van en kreeg dat ook niet. Sandler en Aniston op de automatische piloot.

Hoe afgezaagd een typische 'whodunnit' ook is, het is al een tijdje niet meer gedaan. Zeker niet met een flauwe insteek. Maar dit is wel héél flauw. Terwijl ze soms letterlijk struikelen over de lijken, rennen Aniston en Sandler met een grijs door de film heen. Dat geen enkele moord of dreiging enige indruk op hen maakt, werkt vervreemdend en maakt dat de film je nooit echt pakt.

Prima, het sarcasme van de hoofdpersonen is de gimmick van de film - maar het had zoveel beter gekund met grappigere en originelere dialogen.

Had in plaats van Sandler bijvoorbeeld een Seth Rogen gecast (had prima gepast, naast een iets jongere dame in plaats van Aniston). Had de kliek van Judd Apatow (die veel werkt met Rogen) laten sleutelen aan de dialogen en het zou al 10x beter geweest zijn.

2,5 sterren

avatar van LostCauze
Ik was in de mood voor een domme wegkijkfilm, maar ik heb deze echt met tegenzin uitgekeken.

Sandler en en Aniston klinkt als een recept voor minimaal een zesje maar dit was echt heel slecht.

3/10

avatar van cantforgetyou
Niet echt een goede film en ook niet een leuke film. Best wel irritant eigenlijk. De enige persoon die het nog aardig deed was Luke Evans. Echt een 'waste of time' als je iets beters had kunnen doen.

avatar van tommykonijn
Na recent geleden nog eens Just Go with It te hebben gezien, een aardige komedie die toch wat minder was dan ik me meende te herinneren, en de relatief slechte ontvangst van deze film waren mijn verwachtingen voor Murder Mystery wel getemperd. Toch had ik ergens nog wel de hoop dat dit een leuke film kon worden.

Gelukkig bleek die hoop niet helemaal onterecht, want Murder Mystery is een erg vermakelijke 'whodunnit'. De humor is wel nogal wisselvallig. Je krijgt een hoop grappen voorgeschoteld die niet aanslaan en dan is het toch een beetje pijnlijk als je ze Adam Sandler met een brede grijns ziet presenteren. Daar staat tegenover dat er ook een hoop scènes wél werken; momenten waar ik hardop om kon lachen. Die momenten worden ongeveer evenwichtig verzorgd door Jennifer Aniston en Sandler, die hier voor de tweede keer bewijzen een goed team te zijn. Overigens vond ik de chemie tussen hen hier misschien nog wel wat beter dan in Just Go with It, maar dat hangt er mogelijk mee samen dat ze in die film vooral om elkaar heen draaien daar ze in Murder Mystery al vanaf het begin een stel zijn.

De bijrollen zijn ook leuk. Sandler's vriendengroep dit keer thuisgebleven, waardoor de meligheid beperkt blijft. Luke Evans, Gemma Arterton en Dany Boon komen prima uit de verf. Ze spelen lopende karikaturen, maar in een filmpje als dit weet dat niet te storen. Natuurlijk is het een leuke bijkomstigheid dat je zelf als kijker ook de Sherlock Holmes mag uithangen, hetgeen er ook wel voor zorgt dat je bij de les blijft. Bovendien zijn de schitterende locaties in Italië vanzelfsprekend een groot pluspunt.

Een luchtige wegkijker met een aangenaam zomers sfeertje. Onwaarschijnlijk dat de film de meesten van ons lang zal bijblijven, maar ik vond dit een prima werkje van Adam. Hij heeft wel eens betere films gemaakt, maar ook veel slechtere. Wat mij betreft mag hij de samenwerking met Jennifer Aniston in de toekomst zeker nog eens opnieuw aangaan.

avatar van remorz
I’m just having fun, it’s a boat!

Ik had het niet verwacht maar dit is een prima stukje pretentieloos vermaak. Sandler en Aniston delen een ongedwongen chemie als de kibbelende Spitzes, die elkaar te kakken kunnen zetten maar niettemin van elkaar houden. Als enigszins verlopen echtpaar worden zij tijdens een Europese trip van onverwachte luxe betrokken bij (jawel) een moordmysterie.

Het is niet meer dan een kluchtige variatie van een aflevering van Poirot - denk aan de toon van Scooby Doo - met alle verdachtmakingen, lukrake motieven en onthulling van dien. Het heeft niet veel om het lijf maar is geinig genoeg om te volgen en het baant de weg voor genoeg grappige observaties van onze hoofdrollen.

De uiteenlopende bijrollen bestaan vooral uit dik aangezette typetjes, voorzien van flauwe trekjes met net genoeg houdbaarheid om de speelduur te vermaken; het is het terloopse sarcastisch commentaar van vooral Sandler die het bij elkaar weet te houden.

Met mooie Europese locaties als achtergrond en het zomerse jetset-leven als setting is er genoeg ruimte voor onderzoekend gefluister en kinderlijk vormgegeven complotjes, die een goede anderhalf uur weten te boeien. Klein en vermakelijk: 3*

avatar van UltraMovieKiller
Viel mij tegen. De grappen zijn vaak net te flauw om echt te kunnen lachen, er is geen daadwerkelijke spanning en geen echte drama. Er is eigenlijk niets.. je kijkt naar een voortkabbelend geheel, maar pijnlijk slecht is het ook weer niet.
Het leukste uit de film was hoe het gedrag en manier van praten van Amerikanen door Aniston en Sandler een beetje bespot wordt in deze Europese setting.