Il Primo Re (2019)

Italië / België
Drama / Historisch

geregisseerd door Matteo Rovere
met Alessandro Borghi, Alessio Lapice en Fabrizio Rongione

Romulus en Remus zijn tweelingbroers van 18-jarige herders die in vrede leven in de buurt van de rivier Tiber. Ervan overtuigd dat hij groter is dan de wil van de goden, gelooft Remus dat hij koning van de stad moet worden die hij en zijn broer zullen vinden. Maar hun tragische bestemming is al geschreven. Een ongelooflijke reis zal deze twee broers leiden naar het creëren van een van de grootste rijken die de wereld ooit heeft gezien, Rome.

avatar van DreamTech
Zo wat een verassend goeie film had ik niet verwacht. Hij is op bepaalde momenten grof en hard en ook goeie actie, 2 uur kijk genot, aanrader !!

avatar van vranque
Nou nou. Op het eind dacht ik het is zo gek nog niet. Daar had ik in het begin wat moeite mee. Degelijk en sfeervol. Mooie locaties en acceptabel geacteerd. Ik kan me er iets bij voorstellen dat het destijds zo gegaan is maar geschiedkundig moet ik een steek laten.Toch een mooie weergave wat je wel wat doet. Al met al niet onaardig maar voor mijn gevoel geen voldoende. 2.5 *

Anders dan ik had verwacht, maar oké, toch wel aardig hoor. Ik moest veel denken aan mijn allerfavorietste en eveneens taaluitdagende Quest for Fire uit 1981 (aanrader).
Mijn vrouw keek mee op mijn aanraden, maar keek vooral weg.
Leuk en uitdagend dat het geheel in proto-Latijn wordt gesproken!
Nou, nu heb ik iets meer geschiedenis besef van mijn afkomst
Het Romeinse rijk, de stad Rome heeft ooit wel een begin gekend...

avatar van joolstein
De stichtingsmythe van Rome ging als volgt; koning Numitor regeerde over het stadje Alba Longa. Zijn jongere broeder Amulius kwam in opstand tegen hem en joeg hem van de troon. Echter had hij een dochter, Rhea Silvia, priesteres die het eeuwig brandde heilige vuur moest onderhouden, in de tempel ter ere van de godin Yesta. Stiekem kreeg zij twee zonen; de tweeling Romulus en Remus. Na ontdekking moesten ze in de rivier de Tiber verdronken worden. Echter werden ze in een trog geplaatst en weggevoerd door de rivier. Na verloop van tijd spoelde ze weer aan, waar ze werden gevonden door een moederwolf,(Lupa wat ook slechte vrouw of prostituee kan zijn) die ze grootbracht. Uiteindelijk stichten zij de stad aan de Tiber maar naar een broedertwist over de naam, laat één van hen het leven.

Nu is dat natuurlijk niets meer dan een legende en zodoende heeft regisseur Matteo Rovere geprobeerd om een natuurgetrouwere hervertelling te verfilmen. Een verhaal over twee broers die alles voor elkaar over hebben, maar uiteindelijk toch tegenover elkaar komen te staan met een tragisch gevolg. Het meest uitgewerkte personage is dat van Remus. Romulus is haast de hele film buiten bewustzijn. Laat staan dat de stad Rome is te zien.

De film bezit twee bijzondere aspecten ten eerste spreken de personages Latijn. Geen klassiek, maar archaïsch Latijn, zoals taalkundigen van de universiteit ‘La Sapienza’ dat hebben gereconstrueerd. Ten tweede is er bij de opnames gebruik gemaakt natuurlijk licht. Ook was er nog min of meer een derde positief aspect en dat was, dat er zo goed als nergens CGI werd gebruikt.

Jammer genoeg weet dit ambitieuze project niet erg goed te overtuigen. Oké het is misschien een interessant taalexperiment maar het verhaal komt niet veel verder dan een gevaarlijk maar enigszins saai tochtje door het moeras van een stel gevangenen. Waarbij ze veel woedend tegen elkaar staan te schreeuwen in een compleet vreemde taal of bloederige gevechten leveren. Daarnaast was er net voor het eerste uur eindigt een flinke plot-hole en ook de ruzie tussen de twee broers kwam te weinig uit de verf.

Ondanks dat de film dus probeert meer waarheidsgetrouw te zijn, ging ik toch meer en meer de spannende mythische stichting van Rome missen. Kortom de werkelijkheid blijkt toch een stuk saaier te zijn.