The Odd Couple (1968)

geregisseerd door Gene Saks
met Jack Lemmon, Walter Matthau en John Fiedler

Felix Ungar (Jack Lemmon) is ten einde raad: zijn vrouw heeft een echtscheiding aangevraagd. Hij overweegt zelfmoord en daarom oordelen zijn vrienden dat het beter is, als er constant iemand in zijn omgeving blijft. Na lang aarzelen stemt Felix toe om te gaan inwonen bij Oscar (Walter Matthau), een gescheiden vriend. Maar Felix' obsessieve netheid en smetvrees is de slordige Oscar een doorn in het oog...

avatar van Seifer
Ik kende deze eerlijk gezegd niet. Jack Lemmon, Walter Matthau kende ik vooral van de film Grumpy old men. Ik vind dit toch wel een geslaagde komedie, misschien wat simpele humor maar dat kan juist zo geniaal zijn. Het gezicht dat Matthau telkens trok als hij zich irriteerde aan Lemmon blijft gewoon grappig.

avatar van frolunda
Oubollige comedy (positief bedoeld hier) die stiekem eigenlijk best leuk is.

Zomaar weer eens herzien en meteen een half puntje verhoogd. Lemmon en Matthau was een koppel zoals je maar zelden zag/ziet. De chemie tussen die twee is ongevenaard. En wat een genie is Neil Simon toch, zie ook de paginalange lijst aan Quotes op IMDB. Hoe bedenkt ie het allemaal!?

avatar van missl
2 mannen die samen gaan wonen, eentje is heel slordig en de ander heel netjes. En ze praten verder heel veel, over alles. Begint best sterk maar kabbelt dan langzaam in een langdradig gezever over hun levens en wat ze van elkaar vinden.

avatar van wendyvortex
Altijd fijn Jack Lemmon en Walter Matthau al wordt het niet zo geweldig als in "The Fortune Cookie" van 2 jaar eerder, soms lijkt het tempo wat teveel weg te zakken, de aanloop is iets te lang en de clou net wat te flauw. Tussendoor is het natuurlijk wel heerlijk genieten van de botsende karakters in het 8-kamer-appartement.

avatar van HarmJanStegenga
Vermakelijke film, met wederom leuk samenspel van Lemmon en Matthau. Toch had er wat mij betreft meer uitgehaald kunnen worden, vooral in de 2e helft van de film zakt het soms wat in. Het plot biedt zoveel potentieel; een leuk appartement als setting, met daarin 2 gasten die elkaar het leven zuur maken. Het smetvrees gegeven is fantastisch (en zorgt voor leuke scenes) en 'The Odd Couple' kent genoeg grappige momenten, maar ik had eerlijk gezegd meer verwacht van deze film. Maar heb me prima vermaakt, de tijd vloog voorbij en Matthau zijn gezichtsuitdrukkingen blijven heerlijk.

avatar van mr rumson
Persoonlijk had ik meer van deze film verwacht maar vond hem wat tegenvallen .
De grappen vond ik niet altijd goed en zelfs op het flauwe af.
Geef mij dan maar de twee grumpy old man films die vond ik leuker dan deze.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Na 5 en half jaar weer opnieuw gekeken en ik kan hier nog steeds erg van genieten! Jack Lemmon & Walter Matthau zijn gewoon de ultieme Felix & Oscar en ze hebben samen een erg goede timing met hun oneliners.
De jaren 70 serie is trouwens ook erg de moeite waard, met Tony Randall als Felix en Jack Klugman als Oscar. De nieuwe serie die in 2015 het levenslicht zag kan niet op tegen deze film en niet tegen de jaren 70 serie, het grote verschil is dat deze acteurs de personages ZIJN en het niet overkomt als of ze het acteren. De nieuwe serie heeft trouwens ook scenes gepikt uit deze film, het schijnt moeilijk om origineel te zijn deze dagen.

4,5 blijven zeker te weten staan!

avatar van Duke Nukem
Eén van mijn favoriete komedies allertijden! Jack Lemmon als de neurotische OCD-lijder en Walter Matthau als de luie sloddervos zijn een geniaal duo. Terwijl ze eerst elkaar steeds in de haren zitten, worden ze naar het einde toe toch afhankelijk van elkaar want tegengestelden vullen elkaar aan. Elke scene in deze film is goed, maar vooral het stuk als Felix de kamer binnenkomt en niemand mag het hebben over 'zelfmoord', vind ik erg leuk! Ongelooflijk hoe deze film blijft boeien terwijl bijna uitsluitend in één kamer werd gefilmd.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
De jaren 70 (serie)versie is al erg goed maar deze film blijft overeind zelfs na 3x kijken! De sfeer alleen is al voldoende maar als je daarbij ook nog de acteerprestaties van de 2 beste acteurs van hun tijd rekent is het helemaal genieten! Genoeg humor, maar tegelijkertijd ook ontzettend veel diepgang in de personages, Jack & Walter spelen niet alleen dit koppel, ze ZIJN dit (rare) koppel!

4,5 sterren blijven staan, wat dacht je anders?!! Its a damn shame dat deze film niet meer hedendaagse kijkers weet te veroveren.

Aardige film over een man die gaat scheiden en ondertussen intrekt bij een goeie vriend van hem. Duidelijk gebaseerd op een toneelstuk (lange scenes die zich voornamelijk in het appartement afspelen). Door deze opzet wel wat eentonig (de openingsscène duurt ook wat te lang). Maar vanwege de uiterst vermakelijke samenwerking van Jack Lemmon en Walther Matthau nog met gemak 3.0 sterren.