The Odd Couple II (1998)

geregisseerd door Howard Deutch
met Jack Lemmon, Walter Matthau en Lisa Waltz

Felix Ungar en Oscar Madison woonden ooit samen, maar ze hebben elkaar nu al 17 jaar niet meer gezien. Maar omdat de zoon van Oscar, Brucey gaat trouwen met de dochter van Felix, Hannah ontmoeten ze elkaar weer. Ze huren een auto om gezamenlijk naar San Malina te rijden. Ze verdwalen echter en zitten, net als vroeger, weer met elkaar opgescheept.

De magie tussen die twee is er nog steeds.

Justice4All
Vandaag nog gezien, ik blijf lachen. Tweede keer gezien ik heb niet verveeld.

avatar van V
V
Jack Lemmon met z'n rare tikjes en Walter Matthau met z'n sarcastische jokes hebben toch voor aardig wat lachjes gezorgd!! Dat er regen was op Wimbledon heeft voor mij niet echt uitgemaakt, leuke film... 3*

Een van de beste komedie's die ik heb gezien. Veel leuker dan het eerste deel. Dat was een perfect duo Matthau-Lemon. Al is dat nooit echt zo opgevat denk ik....4,5*

Ok, het is allemaal niet modern of vernieuwend, maar wat een heerlijke film. Charming zoals je al heel lang niet meer gezien hebt.

Neil Simon rules.

avatar van Floris22
Fantastische komedie! Er zijn weinig films die mij echt kunnen doen lachen. Maar deze film is zo hilarisch! Jack Lemmon en Walter Matthau maken deze film tot een echt topper. Natuurlijk is het verhaal een beetje dun. Maar de acteerprestaties van beide acteurs maakt het meer dan goed.

Misschien niet meer zo origineel als het eerste deel maar nog steeds hilarisch genoeg voor een vermakelijk filmavondje. De norse Walter Matthau, de altijd moeilijke verstandhouding tussen Lemmon en Matthau, het blijft een genot om naar te kijken..

Prima.

Ik sta echt versteld dat deze 'film' goede commentaren krijgt, van 'zogezegd' filmkenners. The Odd Couple van destijds was echt wel goed. Deze 2de teert volledig op de originele zonder iets nieuws bij te brengen. Zeer zwak verhaal, slechte regie en zeer weinig lachmomenten. Matthau en Lemmon zijn voor mij echt hoogstaande acteurs, daarom is het echt jammer dat dit vervolg werd gemaakt. Het is voor hen beiden gewoon minderwaardig. Het topprestaties in de films 'grumpy old men' en 'grumpier old men' waren voor mijn hun hoogtepunt. Altijd jammer die slechte vervolgfilms.
1.5 op 5.

SSL-Gladiator schreef:
Altijd jammer die slechte vervolgfilms.

Ik kon het niet beter verwoorden. Deze film zuigt!

avatar van VierkanteOogjes
Heerlijk gelachen op deze regenachtige zondagmiddag! Combiniatie Matthau&Lemmon vind ik erg goed. Die scene in die oldtimer dat ze door weet ik veel wat worden ingehaald heeft mij tranen in de ogen gebracht van het schaterlachen; prachtig! Lekker droge humor!

Dikke 3,5 *

Nou je zegt me wat Vierkanteoogjes Vandaag was ie weer op TV alleen dan op een zaterdag;) maar het was wel regenachtig

leuke film!

4.0

avatar van Blackhole
ja..de haat/liefde tussen die twee is brilliant..

die scene als ze naar elkaars boxer shorts kijken..schitterend!

leuk om even te kijken... de 'oneliners' blijven toch super goed..

leuk leuk leuk...ag ja...nu even een biertje..

Herzien. Ik ga een halfje omhoog. Erg leuk.

avatar van Kuck-x
Een charmante komedie met een aantal erg leuke grappen en situaties. Natuurlijk is de film geheel opgehangen aan het origineel. Maar je kunt niet spreken van een vervolgfilm in klassieke zin. Hier is niet geprobeerd een commercieel succes uit te melken. Matthau en Lemmon nog één keer samen, alsof het ter afronding is - dan is de roadmovie als metafoor voor hun beider carrières en het leven op zich niet zo'n gek idee. En dat ze dan nog een keer in de huid kruipen van vrienden van dertig jaar geleden is wel goed gekozen. Oscar en Felix zijn twee echt oude mannen geworden en worstelen daar ook wel mee en dat weet Neil Simon weer als geen ander onder woorden te brengen. Maar ze zijn vooral ook vrienden, die maar vijf minuten hoeven bij te praten als ze elkaar zeventien jaar niet gezien hebben. De grootste grap is misschien wel dat Oscar als enige een les uit The Odd Couple I heeft getrokken - Felix, die in 'I' al niet wilde luisteren, zou de zelfde fatale fout van samenwonen moeiteloos nog een keer maken...

avatar van Kuck-x
Ik voel me nu een beetje als Oscar en Felix de Ouderen. Een weerzien na lange tijd en dan blijkt er niets veranderd. Ruim twee jaar geleden liet ik het vorige bericht achter en dat is meteen het laatste wat we over de film hebben gelezen..!
Deze keer heb ik beide versies eens direct achter elkaar bekeken. En was in het begin van II de ouderdom van Matthau en Lemmon best even confronterend. Ik schroef mijn waardering met een halfje op. Niet alleen omdat de voortzetting wel heel erg mooi gedaan is, maar ook omdat ik veel grappen weer minstens zo leuk vond als bij de eerste keer: voor mij toch wel een teken van kwaliteit.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Het kan soms best een tof idee zijn om vele jaren na een origineel met dezelfde cast een vervolg te maken. Zeker in het geval van The Odd Couple, waar het gouden duo Jack Lemmon en Walter Matthau als oude mannetjes nog een keer samen kunnen schitteren. En het is ook dit duo wat The Odd Couple II naar een hoger niveau tilt. Het script is ok, maar bestaat vooral uit een reeks, soms ietwat vergezochte, sketches met Felix en Oscar in de hoofdrol. De overige personages zijn zelden leuk of grappig. De film is dan ook op z'n leukst als Lemmon en Matthau lekker op elkaar mogen mopperen en talloze geestige dialogen uitspuwen.

Toch had ik het idee dat er iets meer met het verhaal gedaan kon worden. En, wellicht nog wel het meest storend, is dat zoete gedoe rondom die bruiloft aan het einde met die saaie bijpersonages toch een paar stappen te ver. Ook een beetje flauw, dat hele 'bruidegom heeft twijfels'-plotje, op een gegeven moment. Lijkt er heel vlug bijgehaald zonder echt iets toe te voegen. Terwijl het best interessant had kunnen zijn als het ging om twee karakters die totaal van elkaar verschillen, maar er samen uit moeten komen. Zoals onze hoofdrolspelers. Nu is het maar een beetje matig, met nogal nietszeggende karakters. Gelukkig zijn Lemmon en Matthau voortdurend in de buurt om de boel te redden.

3 ruime sterren.

avatar van knusse stoel
Zeker verschillende keren om de dames en (vooral) heren kunnen lachen. Fijne ongecompliceerde film!

avatar van Mescaline
Dit acteerduo blijft genieten, ook al is het verhaaltje erg flauw en standaard en heeft het eigenlijk weinig meer van het eerste deel. Lemmon & Matthau proberen er nog wat van te maken en zorgen zo nu en dan voor een lach.

Best makkelijk kijkvoer, maar ik had deze heren een beter script gegund.