47 Meters Down: Uncaged (2019)

Alternatieve titel: 48 Meters Down

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Drama / Thriller

geregisseerd door Johannes Roberts
met Nia Long, John Corbett en Sophie Nélisse

Vier tienermeisjes gaan duiken in een verwoeste onderwaterstad. Al snel ontdekken ze dat ze niet alleen zijn in de verzonken grotten en verandert hun avontuur in een hel. Terwijl ze dieper in het claustrofobische labyrint van de grotten zwemmen, betreden ze het territorium van de dodelijkste haaiensoorten in de oceaan.

• vanaf 30 januari 2020 te koop op dvd

avatar van schumacher
Het 1ste deel kon er nog net mee door, deze niet.
Dochter van Stallone doet het vrij aardig.

Ik heb al veel leukere en betere films met haaien gezien.

avatar van Macmanus
Viel reuze mee.

Geen humor? Het hele einde is heerlijk flauw en als de vader zijn motivational speech houdt is hij daarna meteen visvoer! Ik kon er wel om lachen. De film durft net niet helemaal in flauw mode te gaan. Grootste deel wil het vooral suspense zijn. Daarvoor is het thema iets te vaak gedaan om nog heel fris te zijn. Toch lijkt Roberts nog wel een beetje meer te willen bieden. Zo is de scene met de rode lamp die aan en uit gaat erg leuk en waren de dames en heren geen acteertalenten maar uiteindelijk onder water weet Roberts dat het draait om de haaien en het visvoer.

3 sterren. Voor een b-film bovengemiddeld.

De vorige film "47 Meters Down (2017)" was best aardig op de laatste paar minuten na dan (vanwege de slechte plottwist), maar deze vond ik vooral flauw en slecht, maar het einde van deze film is wel beter en origineler.

In dit verhaal draait het om vier tienervriendinnen die besluiten om niet mee te gaan met een reguliere toeristen excursie (mede omdat één van de meiden een geliefd doelwit is van een stel pestkoppen op school, dat ook deelneemt aan de excursie). In plaats daarvan opteren ze voor een alternatief avontuur, namelijke een spannende duik naar een verzonken Maya Stad, waar ze tot hun grote schrik tot de ontdekking komen dat de ruïnes een dodelijk jachtgebied zijn van witte haaien. Omdat de ingang van het grottenstelsel instort en hun zuurstofvoorraad langzaam afneemt, moeten de meiden door een onderwater-labyrint van claustrofobische grotten en tunnels op zoek naar een uitweg.

Er is geen excuus voor dit vreselijke eindresultaat (die geen enkele connectie heeft met de vorige film en daarom is het een raadsel waarom deze film "47 Meters Down: Uncaged" heet, waarschijnlijk vanwege commerciële gronden in de hoop er zoveel mogelijk geld uit te halen) en dit is ook overduidelijk een "B" Horror / Thriller film. De gillende tienermeiden hadden wat mij betreft binnen de eerste tien minuten al opgegeten mogen worden, wat een irritante persoonlijkheden waren dat en vooral Nicole gespeeld door Sistine Rose Stallone. Oftewel de dochter van Sylvester Stallone, die ik wel de mooiste meid vond van de vier meiden (ze gaat er ook als eerste van de vier meiden aan en dat best op een tragische wijze, maar wel een verdiende wijze).

Ook zijn de CGI-effecten (dat de film probeert te verhullen door de haaien in het duister te houden) matig en de jumpscares zijn lachwekkend met betrekking tot de haaien en zelfs met een schreeuwende vis (een zogenaamde Tetra vis). Omdat de haaien (het zijn overigens geen gewone witte haaien, maar exemplaren die door een afgezonderd bestaan in een duister grottenstelsel aparte kenmerken hebben ontwikkeld) ook te nadrukkelijk aanwezig zijn in de grotten en tunnels, krijgt de film ook nooit de kans om spannend te worden. Verder is het dankzij belabberd camerawerk, duisternis en chaotische montage, soms niet eens duidelijk wat er gaande is. Zo is de dood van één personage zo onoverzichtelijk in beeld gebracht, dat je drie keer moet nadenken om wie het nou precies gaat.

Het enige leuke aan deze film was eigenlijk nog het einde, als twee meiden, te weten Mia (Sophie Nélisse) en Sasha (Corinne Foxx) die zussen van elkaar zijn, een uitweg vinden en ze dan weer in een hachelijke situatie terecht komen, namelijk bij een toeristenboot die gericht is op het spotten van witte haaien en waar dus veel haaien rondzwemmen. En verder was het leuk om het nummer "The Look" van de Zweedse popgroep Roxette te horen onder water.

Al met al heeft "47 Meters Down: Uncaged" niets van waarde te bieden en daarom kan je beter de tijd (in dit geval circa 80 minuten) aan iets leukers besteden.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik vond de eerste 47 Meters Down al weinig bijzonder. Lange tijd saai, daarna weer veel te druk en de dames in de hoofdrol stoorden nogal met hun panische gegil. Nouja, zelfde regisseur bij het vervolg en ook zijn dezelfde klachten meegenomen. En dus heb ik me wederom niet vermaakt. Het blijkt toch nog best een kunst te zijn om een goede haaienfilm te maken, want slechts weinigen hebben me weten te overtuigen door de jaren heen. Slechts het einde was wel aardig, maar tevens zo onrealistisch en gericht op een happy end dat ook dat eigenlijk niet veel werd. Laat de reeks maar mooi doodbloeden. Of naar de haaien gaan. Een vervolg is toch nutteloos; een beetje als water naar de zee dragen. Oké, ik stop ermee

Jammer waar het eerste deel nog meer dan aardig was is deze film niet goed eerder zeer matig ook de special effect waren ronduit slecht wel leuk om de dochter van Sly te zien een magere vier dus nog net 2*

avatar van Spoelworm
Brakke film, want hij ontbeert ook maar enige vorm van spanning. En dat terwijl er een juiste locatie is . Onderwater is het fijn donker,maar de rubberen eend die daaruit aankomt zwemmen is toch lachwekkend anno 2019. Dat ook deze film bovendien wederom bomvol clichés zit is echt tenenkrommend te noemen.

Ik kan de recensie van deze film in twee zinnen doen.
Ik keek de film met mijn vrouw. Zij keek hem uit. Dat zegt eigenlijk al alles.

avatar van IH88
“We should just go in, go once around the first cave, and then come back.”

Aardig. De opbouw van 47 Meters Down: Uncaged is goed gedaan, en vooral de onderwaterscenes en de introductie van de haaien is fantastisch gedaan. De personages zijn matig uitgewerkt en de acteurs zijn ook niet al te best, maar daar gaat het hier ook niet om. Haaien die jagen op niet al te slimme personages en ze één voor één opeten, dat willen we zien. Hoe matig (en dan bedoel ik ook echt matig) de haaien er ook uitzien.

avatar van james_cameron
Vermakelijk vervolg, goed gemaakt en spannend opgebouwd. Eén en ander gaat nogal over de top, maar regisseur Johannes Roberts houdt de boel steevast net op de rails. Hij beschikt hier ook duidelijk over een groter budget, iets dat zich uit in spectaculaire onderwateropnamen en fraaie production design. Bepaalde schrikeffecten zijn ook goed getimed. Binnen het genre absoluut boven het gemiddelde.

avatar van Duke Nukem
Als James Cameron, de man achter The Terminator en True Lies, zegt dat deze film vermakelijk en goed gemaakt is wie ben ik dan om daar tegen in te gaan? En met muziek van Aztec Camera tonen de makers van deze film dat ze in ieder geval een goede jaren '80 muzieksmaak hebben. Maar daarmee is zo'n beetje alles wat positief is over deze film gezegd.

Met zulke minderwaardige actrices die de hele tijd lopen te huilen, zeuren en schreeuwen (zowel boven als onder water) en onder water met elkaar kunnen praten, hoop je natuurlijk dat de haaien hen snel zullen oppeuzelen. Dus op dat vlak wordt je met deze film op je wenken bediend. Hoewel het heel voorspelbaar is dat de zusjes het zullen overleven en hiermee hun onderlinge relatie versterken. Meer is niet nodig om een familievete op te lossen dan samen in een haaienmeer te gaan zwemmen.

Veel minder realistisch dan de eerste 47 meters down (2017), met blinde haaien die op hun gehoor afgaan en niet op hun reukvermogen of elektroreceptoren, en met een vreemd soort vissen die net als de actrices kunnen schreeuwen. . Waarom dan geen haaien die brullen als leeuwen, als we toch dat pad opgaan?

Sistine Rose Stallone (wat een naam!) maakt waarlijk gebruik van haar vaders bekendheid om het ook in de filmbusiness te maken, en is naast de aziatische Brianne Tju het enige meisje dat er een beetje aantrekkelijk uitziet. De CGI haaien zien er niet dramatisch slecht uit, maar ook niet goed. De onderwater scènes zien er heel onnatuurlijk uit, alsof de dames in een watertank rondzwemmen. De slow motion beelden bij dramatische momenten komen erg geforceerd over. Zwakke acteerprestaties en tegen elkaar praten onder water zonder een helm die de oren bedekt is al erg genoeg. Maarde muziek onder water is er echt teveel aan! En dan het einde van de film, wat is dat nu weer? Het ware veel beter geweest als beide zusjes ware opgegeten door de haaien voor het oog van de andere jongelui op die boot, in plaats van dat ze weten te ontsnappen uit de bek van de haai.

"Guys, the air tastes bad!"