• 15.802 nieuwsartikelen
  • 178.295 films
  • 12.224 series
  • 34.003 seizoenen
  • 647.550 acteurs
  • 199.091 gebruikers
  • 9.376.911 stemmen
Avatar
 
banner banner

Sonic the Hedgehog (2020)

Actie / Avontuur | 99 minuten
2,95 515 stemmen

Genre: Actie / Avontuur

Speelduur: 99 minuten

Alternatieve titel: Sonic

Oorsprong: Verenigde Staten / Japan / Canada

Geregisseerd door: Jeff Fowler

Met onder meer: Jim Carrey, James Marsden en Ben Schwartz

IMDb beoordeling: 6,5 (189.607)

Gesproken taal: Engels, Italiaans, Hindi en Japans

Releasedatum: 13 februari 2020

Plot Sonic the Hedgehog

"A whole new speed of hero."

Sonic is een supersnelle antropomorfe blauwe egel. De overheid is erop gebrand om hem te pakken te krijgen. Sheriff Tom Wachowski, een sheriff uit het kleine stadje Green Hills, besluit om naar San Francisco af te reizen om Sonic te helpen in zijn strijd tegen de kwaadaardige dr. Ivo Robotnik.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Sonic (stemrol)

Tom Wachowski

Maddie Wachowski

Dr. Robotnik

Wade Whipple

Major Bennington

Agent Stone

Vice Chairman Walters

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74672 berichten
  • 5983 stemmen

'Live-action animated film' gebaseerd op de bekende video game franchise.

Vanaf 13 februari 2020 in de bioscoop (Paramount Pictures, via Universal)


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Bijzonder. De hoogtijdagen van Sonic waren de (begin) jaren 90 (dat waren wel erg leuke games overigens). Zeker deze eeuw is hij gewoon een b-gamekarakter. Sega heeft geen eigen console meer, Sonic speelt vooral nog mee in kutgames of een bijrol in Nintendo-games. Om er dan een film van te maken, ik ben benieuwd. Ik vermoed dat ze vooral Japan nodig gaan hebben om er een succesje uit te halen. Ik kijk meer uit naar de Super Mario animatiefilm die onder leiding van o.a. zijn bedenker Miyamoto nu in productie is.


avatar van jippie2010

jippie2010

  • 2613 berichten
  • 8103 stemmen

Toegegeven, de trailer zit er leuk uit. Zal allemaal wel vrij standaard zijn met een hoog vermaak gehalte. Ik ben benieuwd!


avatar van grovonion

grovonion

  • 595 berichten
  • 2203 stemmen

Vind de trailer ook helemaal niet slecht. Alles ver-hollywoodst, en natuurlijk zal dit geen kwalitatieve hoogvlieger worden. Maar degelijk popcorn-vermaak en een echte flop lijkt het me niet te worden.


avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

  • 8672 berichten
  • 3944 stemmen

Oef, wat ziet CGI-Sonic er lelijk uit. Doodeng.


avatar van nathaniel177

nathaniel177

  • 574 berichten
  • 2731 stemmen

o god, de trailer is niet al te best. hoop dat dit nog wat leuks wordt!


avatar van Esteban

Esteban

  • 3606 berichten
  • 1826 stemmen

Sonic zal altijd mijn Mario zijn, ik ben namelijk opgegroeid met de Sega Mega Drive en de blauwe egel is daar voor eeuwig en altijd mee verbonden. Dat deze vandaag enkel nog in slechte games tevoorschijn komt, klopt niet helemaal. Twee relatief recente games kregen zeer goede kritieken en doen het ook goed qua verkoopcijfers. Ook is hij geen b-personage geworden. Het karakter mag dan lang op een dwaalspoor gezeten hebben, zijn status als grote tegenhanger van Mario als iconisch game-figuur is eigenlijk redelijk intact gebleven. Ze spelen dat nog steeds uit trouwens. Het zijn vooral ook de tekenfilms die hem bij het meer hedendaagse publiek in leven gehouden hebben. Zo blijken mijn petekind en de vriendjes hem ook te kennen.

De film dan. Het design van Sonic, daar zal ik mij wel kunnen overheen zetten. Maar dat de CGI betreffende zijn personage van dergelijk niveau is, valt mij serieus tegen. Dit lijkt wel in de categorie Yogi Bear of Woody Woodpecker (live-action) te zitten op dat vlak, alsof de techniek 10 jaar geleden stil is blijven staan. Vergelijk dit eens met Detective Pikachu, bijvoorbeeld.

Lichtpuntje: Robotnik. Wat doe je als het inhoudelijk niet veel voorstelt? Een acteur binnen halen die de boel wat moet opleuken. Jim Carrey is daar perfect voor. Maar ook hij zal afgerekend worden omwille van het feit dat dit eerder een origins-verhaal zal worden wat zijn personage betreft. Wat we aan het eind van de trailer zien, is naar mijn vermoeden één van de laatste scènes van de film. Will they never learn? Iedereen verwacht dus een kale kop en gekke snor te krijgen na een tijd, maar dat zal pas voor de volgende film zijn ... Die vermoedelijk nooit komt.

Enfin, alsnog benieuwd. Al zijn de verwachtingen laag.


avatar van Pepino

Pepino

  • 473 berichten
  • 826 stemmen

De design-choice begrijp ik echt niet... Wilden ze een meer realistischere aanpak van Sonic? Zo ja, waarom? Als je van een cartoon iets meer realistisch wil maken, kan je al snel in de uncanny valley belanden; wat hier wel het geval is...


avatar van Esteban

Esteban

  • 3606 berichten
  • 1826 stemmen

Het design valt inderdaad tussen twee stoelen in.


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Nou, de trailer. Ik vind het niks. Nog niet eens om het visuele, al is dat weinig fraais, maar vooral omdat ik er geen bal van de wereld van Sonic in herken. Waar zijn de loopings? De muntjes (behalve in het logo)? De speedruns? Ik zie nu Sonic en zijn aartsvijand in een generieke wereld die in elke actiefilm zou passen. Nou missen de Sonic games wel meer een eigen identiteit in vergelijking met bv Super Mario die met z'n Mushroom Kingdom veel herkenbaarder is, maar dit is wel slapjes. Waarom zo'n realistische look? Sonic is een game, maak er dan wat kleurrijks en gamerigs van. En ik blijf erbij, Sonic is anno 2019 een vrij anoniem b-niveau gamekarakter. Waarom zou je daar nu nog een film van maken? Mario is nog steeds relevant, Sonic is vergane glorie. Die was top tot halverwege de 90's. Toen was Sonic oprecht cool. Maar iedereen die jonger dan 20 is zal hem nauwelijks nog herkennen ben ik bang.


avatar van CorvisChristi

CorvisChristi

  • 382 berichten
  • 342 stemmen

The Oceanic Six schreef:

Sonic is vergane glorie. Die was top tot halverwege de 90's. Toen was Sonic oprecht cool. Maar iedereen die jonger dan 20 is zal hem nauwelijks nog herkennen ben ik bang.

Zeker mee eens! Voor degenen die er mee zijn opgegroeid (inclusief mezelf), zijn de Sonic-games die in de eerste helft van de jaren '90 verschenen, tot op de dag van vandaag veruit nog steeds de beste die zijn uitgebracht. Daarna begon de kwaliteit van de games danig achteruit te gaan en werd Sonic als personage ook langzaam maar zeker minder populair, buiten misschien de cartoons om.

Als game-icoon echter zal Sonic altijd wel een legende blijven, mede dankzij zijn rol als mascotte voor Sega. Maar om anno 2019 dan opeens met een film aan te komen zetten, tja....wie zit daar nog op te wachten. En dan belooft de trailer ook niet veel goeds. Behalve dan Jim Carrey die ouderwets gestoord mag lopen doen en nog wel eens een schot in de roos zou kunnen zijn als Dr. Robotnik.

Maar waar ik het meest van schrok, is het design van Sonic. Niet mooi en de classic look uit de game zie ik niet terug in deze Sonic.


avatar van Esteban

Esteban

  • 3606 berichten
  • 1826 stemmen

Ik blijf er bij dat Sonic, het karakter op zich, absoluut geen vergane glorie is. Uiteraard was hij in de jaren 90 op zijn hoogtepunt. Maar zijn statuut als game-icoon heeft hij wel weten te behouden. Zo gek is dat overigens niet, in Hollywood (bijvoorbeeld) namen genoeg die al 25 jaar niets opmerkelijks meer gedaan hebben en alleen maar teleurstelden, maar nog steeds op handen gedragen worden door zowat iedereen. Sonic is die figuur uit de game-wereld. De jeugd weet ook écht wel wie Sonic is, dat bleek, tot mijn grote verbazing, al in mijn omgeving. Zowel de 6-jarigen als 11-jarigen. Zelfs mijn ouders, toch al richting 60 en nooit van hun leven een game in hun handen gehad, kennen hem. Enfin, tot daar.

GOOD NEWS, EVERYONE!

'Sonic the Hedgehog' Director Jeff Fowler Says Sonic Will Be Re-Designed - cartoonbrew.com

De "boze fan" heeft gewonnen. Sonic zal een redesign krijgen naar aanleiding van de vele reacties.


avatar van Basto

Basto

  • 11952 berichten
  • 7411 stemmen

Is Sonic een personage dan? Dat was toch niets meer dan een balletje dat heel snel rolde?


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87597 berichten
  • 12851 stemmen

Na talloze games en spin-offs is het moeilijk om geen personage te worden. Wel belachelijk dat ze zich zorgen maken over wat blaaskaken op het web, zelden constructief.


avatar van Pepino

Pepino

  • 473 berichten
  • 826 stemmen

Heb nu wel medelijden met de animators die alles moeten herzien, maar niettemin blijft de re-design een goede keuze.


avatar van Fonzzz002

Fonzzz002

  • 328 berichten
  • 0 stemmen

Onderhond schreef:

Na talloze games en spin-offs is het moeilijk om geen personage te worden. Wel belachelijk dat ze zich zorgen maken over wat blaaskaken op het web, zelden constructief.

Hangt er maar vanaf wat je als "blaaskaken" gedrag beschouwd. Wanneer het merendeel van de kijkers gewoon zegt het design lelijk te vinden, en zelfs de originele maker vol afschuw erover spreekt, kun je jezelf de vraag stellen of dit design wel verstandig was. Is een goede keuze geweest om dit te veranderen, als je het mij vraagt.


avatar van Basto

Basto

  • 11952 berichten
  • 7411 stemmen

Fonzzz002 schreef:

(quote)

Hangt er maar vanaf wat je als "blaaskaken" gedrag beschouwd. Wanneer het merendeel van de kijkers gewoon zegt het design lelijk te vinden, en zelfs de originele maker vol afschuw erover spreekt, kun je jezelf de vraag stellen of dit design wel verstandig was. Is een goede keuze geweest om dit te veranderen, als je het mij vraagt.

Vooral vreemd dat je dit soort dingen niet eerder test, als je toch niet van plan bent je aan je eigen visie vast te houden. Moet eerlijk zeggen dat ik het design van Sonic nog het minst slechte vind van de hele trailer.


avatar van Esteban

Esteban

  • 3606 berichten
  • 1826 stemmen

Pepino schreef:

Heb nu wel medelijden met de animators die alles moeten herzien, maar niettemin blijft de re-design een goede keuze.

Vooral omdat ze hoogstwaarschijnlijk datgene moeten hervormen wat ze al die tijd opgelegd kregen. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat character designers zélf vonden dat dit de beste keuze was. Beetje zuur, denk ik.


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87597 berichten
  • 12851 stemmen

Fonzzz002 schreef:

Wanneer het merendeel van de kijkers

Volgens meerderheden op het web hadden we ook geen Trump of Brexit gehad. Het is maar zelden zo dat luide fanboys het succes van een film bepalen. Al hebben ze natuurlijk wel een perfect excuus als het misgaat ("we hebben nochthans geluisterd naar de fans").

Volgens mij hebben ze grotere problemen met deze film dan het voorkomen van Sonic.


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Of de fans nou gelijk hebben of niet, het getuigt van weinig visie en doorzettingsvermogen als je nu nog het design aan gaat passen. Dan voel je aankomen dat het gewoon een drol van een film gaat worden.


avatar van PEN15

PEN15

  • 1281 berichten
  • 637 stemmen

Ik wil hier al een tijdje iets over kwijt en ik ga het maar zo ga samenvatten, dat ik ga geloven dat ze dit opzettelijk doen. Nu ben ik al sinds dat uitgelekte plaatje overal hilarische kritiek tegengekomen over het ontwerp van Sonic, dat is op zich al een aparte tirade en of ze nou Sonic gaan herontwerpen, dat verandert niets aan de verhaallijn.

In de trailer, die er net zo verschrikkelijk uitziet als Ghostbusters van een paar jaar terug, zie ik al dat het verhaal gaat plaats vinden in de moderne tijd, in onze wereld, waarin het leger achter Sonic aan zit en aan de zijde staat van Eggman, Sonic uit de handen moet blijven van het leger en bevriend raakt met een acteur/s, die waarschijnlijk Sonic verdrukt tot meewerkend voorwerp en de grootste deel van de speelduur invullen. Waar hebben we dit nu allemaal eerder gezien? Het is allemaal weer dezelfde opzet, dezelfde grappen, dezelfde verwijten en leugens als dit gaat floppen, want als ik de trailer zo zie zit dat er dik in.

Dan zal Jim Carrey wel weer gaan beweren dat hij niet wist dat Sonic een bekend video game karaktertje is, net als Bob Hoskins dat destijds deed. Dan zullen de producers en weet ik wie weer de schuld bij de kijker leggen, want kortgezegd; klepzeikers. Of seksist als je Ghostbusters geen goede film vindt, want dat is de logica. Als je kritiek geeft omdat een film er in de trailer al niet uitziet, dan ligt het natuurlijk niet aan henzelf. Heel misschien dat de ontwerpers en degenen met hun oorspronkelijk concept de juiste intentie hadden en dat producers, scenarioschrijvers en de filmstudio's zich er mee gaan bemoeien, "ja, dit moet kleiner hoor, dit moet anders, geen handschoenen, maak hier maar mensenogen van..overheersend CGI, en het verhaal mag niet plaatsvinden in Green Hill Zone, met watervallen, geblokte rotsen, windmolen bloemetjes, achtbanen met inversies, Flickies die Sonic moest bevrijden, het verzamelen van zeven smaragden die hem laten veranderen in Super-Sonic, laat dat allemaal maar weg en laat het plaats vinden in modern times".

En als het flopt, och gut nee, dat zagen we niet aankomen hoor, totaal onverwacht, we hebben geroeid met de riemen die we hadden. Wie kan zich een Sonic voorstellen in een stadse omgeving op aarde? En het lijkt me zeker niet zo dat Sonic onbekend is bij het grote publiek, want er zijn nog jarenlang compilatieuitvoeringen met alle Sonic games verkocht op allerlei hippe generatie spelcomputers, flashback mini-megadrives en kloonmachines. Deze maand komt er nog een nieuw model uit (in Europa verwacht op 4 oktober), waar Sonic I en II op te spelen valt. De jeugd weet echt wel wie dit figuurtje is, dat al bijna dertig jaar zeer geliefd is.

Ik ben het er overigens mee eens dat er sinds Sonic 3 nooit meer een leuk Sonic spelletje gemaakt is. Je had in die tijd ook nog Sonic CD, die flink wordt geprezen. Die heb ik echter nooit wat aan gevonden. Mijn favoriete Sonic is die van de Sega Master System II en ik heb met veel van die liedjes, waaronder Star Light Zone nog piano leren spelen.


avatar van Esteban

Esteban

  • 3606 berichten
  • 1826 stemmen

RE-DESIGN TRAILER !

SONIC THE HEDGEHOG Official Trailer # 2 (2019) Jim Carrey Movie HD - YouTube

OK. Nu loopt er, nog meer dan voorheen, een tekenfilmfiguur rond in een realistische omgeving. Maar het lijkt wel te werken. Wel grappig, het internet.

2019 Trailer reacties : "Kill it with fire!", "Sonic looks disgusting!", "Awful!", "This will bomb big time!".

2020 Trailer reacties : "Sonic looks absolutely amazing!", "I'm there on day one!", "They got it right!".

Het enige gewijzigde, de 'look' van Sonic.


avatar van Pepino

Pepino

  • 473 berichten
  • 826 stemmen

De re-design ziet er goed uit!


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Wauw, dat ze van deze lachwekkende troep toch nog wat leuks hebben weten te maken met de nieuwe trailer Ziet er nu leuk uit. Ook veel meer Sonic elementen in de trailer. Hoop wel dat ze wel de games ook een beetje erbij gaan betrekken op een of andere manier.


avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

  • 8672 berichten
  • 3944 stemmen

Donkerwoud schreef:

Oef, wat ziet CGI-Sonic er lelijk uit. Doodeng.

Dat hebben ze maar mooi gefikst. Opeens heb ik zin in deze productie. Het blijft onbegrijpelijk dat ze groen licht hebben gegeven om dat foeilelijke gedrocht van eerst wereldkundig te maken..


avatar van Esteban

Esteban

  • 3606 berichten
  • 1826 stemmen

Het strafste is dan nog dat Sonic er nu uit ziet zoals het in de eerste fases voorzien was. Er werd vroeg in de productie beslist dat hij "meer écht" moest ogen en niet zoals een tekenfilmfiguur. Althans volgens iemand die aan de film gewerkt heeft. Dit had dus allemaal vermeden kunnen worden.

Of Sonic nu nog uit de kosten gaat geraken? De 'buzz' rond deze film heeft nu plots wel een gigantische ommezwaai gemaakt, als je op de sociale media mag af gaan.


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Baby Sonic - Sonic the Hedgehog (2020) Movie Trailer (Japanese voices) - YouTube

Kijk, het begint een steeds interessanter project te worden. Nu ook duidelijk de klassieke Sonic-wereld in beeld met o.a. de bekende loopings.

Ik denk wel dat ik deze in de bioscoop ga bekijken.


avatar van tommykonijn

tommykonijn

  • 5139 berichten
  • 2356 stemmen

Wat heerlijk om Jim Carrey weer eens in zo'n rol te zien.

De trailer ziet er goed uit. Sonic is voor mij geen puur jeugdsentiment, maar de tv-serie Sonic X keek ik als kind met plezier en ik ben de personages later nog vaker tegen gekomen in de Mario & Sonic at the Olympic Games spellen. Dat in combinatie met wat lijkt op een terugkeer van Carrey naar zijn 'roots' zorgt er wel voor dat ik hier benieuwd naar ben.


avatar van Esteban

Esteban

  • 3606 berichten
  • 1826 stemmen

Na een vijftal clips gezien te hebben, begin ik eigenlijk te geloven dat dit misschien écht wel eens een verrassend leuke verfilming zou kunnen worden. Jim Carrey is duidelijk helemaal in z'n element als Robotnik en lijkt het maximum uit elke scène te halen. Daarnaast is ook Sonic is effectief grappig bij momenten en best karaktervol. Dat dit sowieso gedoemd is om neergesabeld te worden, daar bestaat weinig twijfel over. Maar of dat ook terecht zal zijn? We'll see. Carrey heeft in ieder geval aangegeven dat hij klaar is voor een vervolg, aangezien dit eerder een origins story is voor Robotnik en hij nog lang niet klaar is met de tweede fase van het karakter.


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Ik ga hem ook komende week denk ik bekijken, mits er wel 's avonds een Engelstalige editie draait. Nederlandse stemmen boycot ik. Het is sowieso vrij bijzonder om een game-film te zien op het grote scherm.