Sonic the Hedgehog (2020)

Alternatieve titel: Sonic

Japan / Verenigde Staten / Canada
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Jeff Fowler
met Jim Carrey, James Marsden en de stem van Ben Schwartz

Sonic is een super snelle antropomorfe blauwe egel. De overheid is erop gebrand om Sonic te pakken te krijgen. Sheriff Tom Wachowski, een sheriff uit het klein stadje Green Hills, besluit om af te reizen naar San Francisco om Sonic te helpen in zijn strijd tegen de kwaadaardige Dr. Ivo Robotnik.

• vanaf woensdag 1 juli te koop op dvd en blu-ray

Een game naar film vertaling laat me meestal koud omdat er al zoveel misbaksels zijn gemaakt maar deze Sonic heeft me aangenaam verrast. Kan er eigenlijk niks slecht over zeggen , ook Jim Carrey is zeer goed gecast voor zijn rol.

avatar van Master Blaster
de film is wel oke

avatar van Grindhouse62
In mijn opinie is dit een film voor jong en oud. Heb Sonic vanmiddag met mijn kleinzoon gekeken en wij hebben ons beide vreselijk geamuseetd. De tempo zit er vanaf begin goed in en de humor is ruim aanwezig. Een 3.0

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Deze film zal men waarschijnlijk nog het meest blijven vanwege het feit dat de egel na slechte reacties op de trailer volledig werd aangepast. Ondanks dat ik niet hoop dat dit veel vaker gaat gebeuren - dat het publiek mag schieten op een film voor ze 'm gezien hebben én nog gelijk krijgen - hebben ze hier denk ik wel een punt. Het design is in ieder geval wel beter. En ook best belangrijk, want het grootste deel van de film leunt op Sonic. Een beetje zoals Detective Pikachu vooral leunt op dat CGI hoofdpersonage. Die twee films hebben dan ook veel met elkaar gemeen; allebei zijn het onschuldige familiefilms met een kleurrijk en soms hyperactief CGI figuur en wat minder memorabele menselijke personages erbij om een vrij cliché verhaal te vertellen. En tja, voor een niet-memorabel figuur kom je al snel uit op James Marsden. Die zich nergens voor schaamt, hij zat immers een paar jaar eerder met CGI konijnen in Hop. Jim Carrey geeft ondertussen een 'Jim Carrey greatest hits uit de jaren 90' optreden.

Sonic the Hedgehog is eigenlijk wat je er van kunt verwachten. Script is een rommel en men is vooral bezig om te zorgen dat de film niet slechts vijf minuten duurt. Wat prima had gekund. Je hebt namelijk 's-werelds snelste wezen en een duidelijke tikkende klok in je verhaal en je laat 'm reizen met de auto en maakt gezellig allemaal tussenstops. De film zit wat dat betreft vol dommigheid. Neem alleen al het idee dat robots achter onze helden aanzitten en de almachtige, krachtige en supersnelle egel de auto moet sturen zodat James Marsden met de robot kan vechten ... met een stok. Efficiëntie is de hele film in ieder geval ver te zoeken. Maar alsnog is Sonic hier en daar een best sympathieke film. Met het stekelige hoofdpersonage is weinig mis en de onderonsjes tussen hem en Marsden zijn best aardig. En toegegeven, soms heeft de film een paar sterke grappen. Moest vooral enorm lachen om het einde, waarin de helden voor het redden van de wereld als dank een giftcard van 50 dollar voor Olive Garden krijgen. Een goede grap of hilarisch domme product placement, ik weet het niet; maar erg geestig was het wel.

2,5 sterren.

avatar van Antonev
Hoewel Sonic nooit echt helemaal van het toneel verdwenen is (hij verscheen na de jaren 90 nog in talloze games en korte films en series), voelt dit toch wel als een tweede leven voor deze blauwe snelheidsduivel.

Sonic the hedgehog is een prettige en sympathieke avonturenfilm geworden, die goed te doen is voor de generatie die Sonic niet kent en voor de generatie die Sonic wel kent uit de jaren 90.

Grappen en oneliners vliegen je bijna 2 uur lang om de oren. Het niveau aan onderbroekenlol is ongekend hoog, desondanks wordt het nergens echt flauw en blijft het vooral geestig.

Ik was blij verrast om te zien dat Carrey de rol van Robotnik op zich zou nemen. Ik kan hem altijd goed waarderen in dit soort gekke rollen. Hij brengt toch altijd iets extra’s en in deze film is dat een goede dosis gestoordheid! De rest van de cast vond ik niet heel bijzonder, maar je ziet wel dat iedereen er de grootste lol in heeft.

Een mooi extraatje vond ik dat men elementen van de video game heeft gebruikt. Ze zijn niet allemaal even duidelijk zichtbaar zoals de ringen, maar degenen die de game hebben gespeeld herkennen het wel.

Hoewel het niveau niet overal even hoog is, is het niveau van vermaak dat wel. Alles wijst er op dat hier toch minimaal één vervolg op gaat komen.

mwah standaard familiefilmpje met veel humor. Ik had denk ik liever een film gezien met meerdere characters.
Dr robotnik had van mij iets dikker gemogen en die snor aan het eind was perfect.

avatar van macrobody
Jim Carrey kan weer eens gekke bekken trekken. In een film als deze kan dat moeiteloos zonder irritant te zijn. Aardig en voor de hele familie geschikt.

avatar van tattoobob
Ik had het niet verwacht maar dit was toch wel een leuke verfilming van een computerheld/game.
Ik heb me hier prima mee vermaakt en zou een tweede film niet eens erg vinden.
Jim Carrey is eindelijk weer eens goed op zijn plek in een film en dat is zwaar genietbaar.
Visueel is de film ook erg tof.....

Geinig filmpje, leuk voor jong en oud, zeggen ze dan meestal. Die egel is niet bijzonder goed of slecht, zal weinig kinderharten voor zich winnen, maar het verhaal, hoewel dat inhoudelijk weinig voorstelt, wordt snel en pittig verteld en kent weinig momenten dat het inzakt. Marsden in de hoofdrol is ok, niet zo goed als in Seks Drive, maar we kunnen empathie voor hem voelen. De film wordt echter gemaakt door Carrey's hilarische schurkenrol, die qua niveau dicht in de buurt komt van zijn lekker over the top Riddler bijdrage in Batman Forever. Grappig dus deze Sonic, beter dan verwacht, maar het waarschijnlijk onvermijdelijke vervolg hoef ik dan toch weer niet te zien.

avatar van Rickazio
Echt heel slecht kinderfilmpje - geen boeiend verhaal, slechte acteurs en het bewijs dat het verfilmen van een computerspelletje meestal een slecht idee is.

avatar van filmkul
Leuke familiefilm. Het verhaal zit niet echt goed in elkaar en hangt als los zand aan elkaar. De uitwerking is echter wel van een prima niveau en redt het slappe verhaal. De film kijkt lekker vlot weg en is vermakelijk voor jong en oud. In een rap tempo volgen er leuke actiescenes afgewisseld met de nodige humor. De acteurs hebben er allemaal schik in en de chemie is prima. Visueel ziet de film er ook goed uit met uitstekende special effects. Daarnaast is het een groot feest van herkenning voor de game liefhebbers. 3.5

avatar van umbra
Ik ben fan vd kleine energieke Hedgehog. James Marsden zie ik ook wel graag bezig, Jim Carrey daarentegen is niet zo m'n ding, maar hier valt het al bij al nog mee, tis niet té storend, maar fan zal ik er nooit van worden. Film kijkt van begin tot eind lekker weg, luchtig, niet te veel nadenken en gewoon lachen en genieten.

avatar van barcam
Als Sega en Sonic fan aangenaam verrast van deze familiefilm.
Verhaal zit goed in elkaar, en mooi geanimeerde Sonic.
Jim Carrey is top als de slechterik dokter Ivo "Eggman" Robotnik.
Als gameverfilming aangenaam vermaak en van mij mag er gerust een tweede van komen.

avatar van Psycho-M
Opnieuw een film gebaseerd op een game die niet meer dan matig is.
De onderbroekenlol is ruim aanwezig, er ontstaat natuurlijk een bromance en de badguy wordt op vermakelijke wijze verslagen.
De kijk-eens-hoe-snel-sonic-is scènes heb je al vaker gezien (the flash, x-men), maar gelukkig is het tempo van de film prima en hebben ze sonic op een goede manier aangepast na de shitstorm aan kritiek die ze over zich heen hebben gekregen.
Niet heel slecht, maar ook zeker niet de beste gameverfilming.

avatar van Kondoro0614
“Where am I? What year is it? Is the Rock president?”

Ik denk wat ‘Mario’ voor veel mensen heeft betekend, betekende ‘Sonic’ dit voor mij. Ik ben zowaar opgegroeid met dat kleine blauwe wezentje en het was terug in de tijd (gelukkig niet zover terug) een hele hype zeker als je het speelde. Geweldige tijd heb ik er mee beleefd en het is zeker één van mijn favoriete game karakters maar, dan valt deze film toch gauw in het niets. Toch wel geinig, deze films is mij vooral op het pad gekomen na de vele ‘memes’ die ik zag op het online web over de eerste variant van de getekende ‘Sonic’ die er volgens velen mensen online niet uit zagen (ook ik vond hem best lelijk) waardoor men zich genoodzaakt voelde om dit te veranderen. Slechte publiciteit is ook publiciteit en de film kreeg hier door wel veel praat.

Ik was al niet al te huiverig voor het opzetten van de film. De trailer was voor mij nietszeggend, ik kreeg er wel zin in omdat er een ‘jeugdheld’ verfilmd werd maar ik zag het al helemaal de verkeerde kant op gaan. En dan opent de film vrij leuk, met een paar introducties zien we ‘Sonic’ al gauw voorbij razen en kan de pret zogenaamd beginnen. Tot ik al de aandacht verloren was hoe hij precies bij de normale mensen terecht kwam was het eigenlijk vrij vreedzaam. Je komt leuk de tijd door met ‘Sonic’ die de mensheid observeert maar zich ook alleen voelt.

De eenzaamheid stijgt hem boven het hoofd waarna hij na een bepaalde woede-uitbarsting een elektrische golf veroorzaakt en zo een heel groot stuk plat legde van stroom. Hierdoor kreeg hij aandacht van de schurk ‘Dr. Robotnik’ die naar hem op zoek gaat. ‘Sonic’ komt bij zijn vlucht poging uit bij ‘Tom’ die hem een handje helpt en helpt met onderduiken. Hierna ontstaat er een hevige strijd tussen ‘Sonic’ en ‘Dr. Robotnik’ tijdens een kat en muis spel en moet ‘Sonic’ met zijn nieuwe vriend ‘Tom’ zien te vluchten.

Het verhaal was dus nog wel leuk om te volgen maar, dat was denk ik ook wel zo’n beetje het enigste in de hele film. De CGI is prima, daar kan ik ook niks op aanmerken maar er is simpelweg geen één scene ‘komisch’ en het ligt er allemaal heel dik op. ‘Jeff Fowler’ zorgde hierdoor dat de personages te grappig over moesten komen met erg slechte one-liners en dat verpestte nogal de sfeer in de film.

De film moest het eerder van zijn momenten hebben, de drukke ‘Sonic’ weet veel te redden en ook de ouwe rot in het vak en tevens redder in de film ‘Jim Carrey’ weet er tenminste nog wat uit te trekken, in zijn terugkomst. Hopelijk zien we na deze nog wat meer titels van hem in de toekomst, zal vast wel. Blijft een leuke acteur.

Maar toch, de film kent bijna geen pit. De komische scenes zijn totaal niet komisch en dat deed soms wel pijn om te zien. Zo geforceerd grappig zijn is kunstig maar, toen ‘Sonic’ een zogeheten ‘Fortnite dansje’ deed haakte ik af. Dat kon ik gewoon niet meer verteren en dat heeft voor mij toch een heel groot gedeelte van mijn kijk plezier vervaagd.

Ik ben dus zeker niet onder de indruk van de film. Ik was aardig blij om te zien dat er een niet al te lange tijdsduur aan vast hing want langer dan dit was wel een zware zit geweest. De CGI blijft goed, en het verhaal blijft wel leuk om te volgen maar het algemene plaatje is gewoon te zwak.

Redelijke film over een sheriff uit een klein stadje die gesolliciteerd heeft bij de politie in een grote stad. Een mager verhaaltje en het blauwe wezentje deed me ook niet zoveel (misschien ook omdat ik niet echt bekend ben met het computerspel waarop deze gebaseerd is). Hier en daar best grappig en een aantal leuke actie-scenes. Jim Carrey is op zich goed gecast, maar doet niets neuws hier. Een nipte 3.0 sterren.

avatar van Esteban
Geen verrassing: De sequel heeft groen licht en de schrijvers en regisseur zouden terugkeren. Deel 1 was een hit, ondanks het feit dat covid-19 in bepaalde landen het bioscoopsucces dwarsboomde.

‘Sonic the Hedgehog’ Sequel in the Works – Variety

avatar van Captain Pervert
Indertijd adverteerde Nintendo met Mario: een vrolijke loodgieter met een paddenstoel in zijn knuist. Ik vond dat leuk.

Sega reclames toonden ons een straatschoffie met een baseballjack, gat in de broek, blauw oog en MegaDrive gamepad in de hand. Ik vond dat als kind al niks en nu als ouder, nog steeds niet.

Deze film trekt me dan ook totaal niet.