Triple Frontier (2019)

Actie / Avontuur

geregisseerd door J.C. Chandor
met Ben Affleck, Oscar Isaac en Charlie Hunnam

Een groep van vijf voormalige Special Forces-agenten wordt herenigd voor een minutieus geplande diefstal in een dunbevolkt grensgebied in Zuid-Amerika. Voor het eerst in hun prestigieuze carrières ondernemen de ex-militairen een gevaarlijke missie. Deze keer niet voor hun vaderland, maar puur uit eigenbelang. Als hun tot in de puntjes gecoördineerde plannen onverwacht dreigen te mislukken, drijft dat hun vaardigheden, loyaliteit en moraal tot het uiterste en moeten ze vechten voor hun leven.

Goeie film waarin vijf ex-militairen op eigen houtje achter het geld van een Zuid-Amerikaanse drugsbaron gaan. Een mager maar avontuurlijk verhaal (vooral de tweede helft met ook genoeg mooie beelden van het Columbiaanse landschap). Een relatief lange inleiding voor toch vrij simpele personages. Desondanks blijft de film onderhoudend met goeie actie-scenes en een fijne cast.

avatar van Flat Eric
Een roadtrip met een boel geld.
Een fijne cast met Oscar Isaacs, Ben Afleck en Pedro Pascal in een Netflix original zal wel teleurstellend zijn was mijn eerste gedachte, maar dat viel gelukkig mee. Ik vond het boven verwachting allemaal dik in orde. Spannende actiescènes, mooie beelden maar vooral de onderlinge verhoudingen en loyaliteit die op de proef wordt gesteld maakte het een fijne netflix wegkijker.

avatar van guchte
Leuke film om eens te zien maar veel te matig uitgewerkt, spijtig van de sterke cast, ook de mooie natuurbeelden in colombia en goeie soundtrack maken van deze film geen topper.

avatar van DutchTakeshiro
Degelijke actiefilm met een prima cast. Gasten als Hunnam, Isaac, Affleck, Pascal en Hedlund lenen zich prima als een groepje ex commando's die het zat zijn om de eindjes aan elkaar te knopen.

Het verhaal is simpel maar effectief. Gelukkig worden de persoonlijke drama's van de personages niet bijzonder uitgelicht. Een actiefilm zou daar niet bij gebaat zijn.

Goed camerawerk, prima effecten, mooie locaties en degelijk acteerwerk maken deze film een goede wegkijker die de spannig en vaart erin houdt.

avatar van Lovelyboy
Pffff…dat viel toch wel een beetje tegen hoor. Best wel aardige momenten worden ingeruild voor best wel hele slechte beslissingen en domme acties van deze zogenaamde agenten. Dat laatste is vooral heel erg te wijten aan het scenario.

Eerst maar even de goede punten. De wat ruwe en rimpelige koppen van Affleck en Hunham bevallen me wel. Isaac acteert wel aardig en zijn informante, poeih, die mag er wel zijn, damn. De openingsscène doet erg Sicario-achtig aan, net als de achtervolging. De wat aan lager wal geraakte agenten die krap zitten met dubbele hypotheken en verschillende scheiding is een veel betreden pad maar doet het wel aardig, de hoop op een meevallertje is prima. Bepaalde actie trouwens, en hoe de mannen aanvankelijk het huis binnen vallen ziet er super strak uit, net als de neerstortende helikopter. De settings qua natuur en cinematografie zijn bij tijd en wijlen om te smullen. Spannend is het hier en daar ook wel.

Maar, hoe het scenario zich ontwikkeld en dingen fout gaan, is te gezocht. Puur domheid, en voor zulke door de wol geverfde mannen hebben ze dat puur aan zichzelf te danken. Ze blijven veel te lang in dat huis, qua tijdsverloop kan dat helemaal niet want zoveel tijd hadden ze niet met zijn vijven en dan zoveel tassen? Ze zetten ook niet een mannetje op wacht. Wij weten, zij weten dat die drugsbaron daar ergens in een saferoom zit en toch laten ze zich verassen. Het plot wordt in die zin ook wat onduidelijk want waar zijn ze daar nu voor? Verderop, één is dus een hele goede piloot die moet toch meteen weten dat ze niet over die bergrug heen komen met die enorme last? En dan toch proberen met rampzalige gevolgen. Stop ergens, laad de helft uit, en vlieg twee keer. Is dat nu zo moeilijk te bedenken? En dan het feit dat Hunham geraakt is en effe door de bergen loopt, een crash overleeft.....tja....

Hier was veel meer van te maken geweest maar ik wijt aan het scenario dat veel te gekunsteld is dat het er niet uitkomt.

Wel een fijne soundtrack overigens met Metallica, Fleetwood Mac, Pantera en Creedence Clearwater Revival.

avatar van Brabants
Triple Frontier is een geweldige genre film die op een manier als deze niet vaak voorbij komt en waarvan je dan als liefhebber ook heerlijk kan smullen. Alle 5 special forces-acteurs blonken uit met Oscar Isaac in het bijzonder. Toch krijgt de deze film van mij niet de hoge waardering die ik zou geven omdat ik er wel zeker van heb genoten. Dit komt omdat niet alle keuzes van de personages logisch waren en de film dus technisch niet sterk genoeg in elkaar zit.

avatar van Ajax&Litmanen1
Mooie natuurbeelden, behoorlijke actie en het acteerwerk mag er wezen. Op zich is er weinig mis met Triple Frontier, maar toch voelt het weer een beetje als een typische Netflix Original. Ofwel, een beter idee op papier dan het is uitgewerkt. Ik vond het allemaal maar oppervlakkig en met twee uur duurde de film me ook een tikje te lang. De scène met de ezel op de bergklif die eraf viel was trouwens wel lekker weird, haha. Uiteindelijk heb ik me vermaakt en is het dus wel een voldoende waard, dat wel.

avatar van knusse stoel
In het genre een fijne film. Genoeg actie maar ook een strak verhaal wat de nodige spanningen bij de kijker(s). Verder zien we ook voldoende spanning toenemen bij de groep commando's, vooral als niet alles loopt zoals men van tevoren had bedacht.
De film laat ook goed zien dat Amerika niet zo goed met de veteranen omgaat na hun dienstverbanden. Veel zijn een goed inkomen gewent en als ze dan afzwaaien is de vergoeding die men krijgt maandelijks nu niet bepaalt een bedrag waar je gemakkelijk van kunt rondkomen. Laten we wel zijn, in de vreemde kan je jouw leven verliezen en dat is niet in geld uit te drukken. In hetzelfde land betaalt men CEO's zakken geld voor de zg "verantwoordelijkheid" die ze hebben in hun werk maar we weten dat met de financieele crises in 2008 weinigen het gerechtsgebouw van binnen hebben gezien, laat staan verantwoordelijkheid hebben genomen!
Terug naar de film, De regisseur J.C. Chandor geldt sinds zijn debuut Margin Call (2011) in 2011 (over de kredietcrisis), survivalfilm All Is Lost (2013) (2013) en A Most Violent Year (2014) (2014, over corrupte oliehandel in New York anno 1981) als een expert in Amerikaanse grimmigheid.
Gelukkig dat deze regisseur het plot van "Triple Frontier" in handen kreeg!
Het script van Triple Frontier zwerft al jaren over Hollywoods burelen. Het duo Kathryn Bigelow (regie) en Mark Boal (scenario) schreef het als opvolger voor hun Oscarwinnaar The Hurt Locker (2008) maar koos in 2011 voo Zero Dark Thirty (2012) , over de jacht op Osama Bin Laden. Sindsdien snuffelde half Hollywood aan Triple Frontier: Tom Hanks, Johnny Depp, Will Smith, Channing Tatum, Mahershala Ali, Mark Wahlburg, Tom Hardy.
En dus konden we eindelijk na een script de film zien verrijzen in dit jaar dankzij ook Netflix die hiermee weer een redelijk sterke film toe kon voegen aan haar film/seriekanaal.
In elk geval heb ik van deze film genoten, een 7,5!

avatar van james_cameron
Prima cast en regisseur, maar toch wil deze aktiefilm niet echt van de grond komen. Het is allemaal fraai in beeld gebracht en de plot is best spannend, maar het script is uiteindelijk te vlak om hier echt iets memorabels van te kunnen maken. Het is een beetje dertien-in-een-dozijn. Geproduceerd door Kathryn Bigelow, die oorspronkelijk de film zou regisseren.

avatar van Big Chris
Aardige film, al had ik er wat meer van verwacht. De acteurs doen hun werk zonder echt te schitteren. Het verhaal begon sterk maar viel gedurende de film terug. Kortom, aardig maar zeker geen geweldige film.

avatar van mjk87
Geinig hoe een invalshoek anders kan zijn: m'n manager had het over die nieuwe film met Ben Affleck, voor mij was het de nieuwe van J.C. Chandor, een man die tot nu toe drie prima films heeft afgeleverd. Deze Triple Frontier is op momenten erg sterk, maar zakt weg aan het eind en is wel de minste van de vier films.

De film is ergens wel verrassend omdat de inbraak al vrij vroeg is en daarna het vooral een lange ontsnappingspoging is. Dat had ik niet verwacht. Het tempo is ook prima door de afwisseling van locaties. De film is op momenten spannend genoeg, de locaties zijn prima, de natuurbeelden soms mooi en de actie is oké. Ook de muziek is prima en vooral goed verweven in de film. Denk aan de song van Fleetwood Mac die in het nummer zelf steeds een moment heeft dat de song weer op gang getrokken wordt. Op die momenten verandert Chandor ook weer van moment in de scène. Dat is gewoon goed gedaan.

Tegen het eind begint de film wel te trekken, neemt men keuzes die ik minder goed kon volgen en dan verzandt de film in een te simpele B-film en weet niks leuks meer te brengen. De film lijkt nog iets te willen met een aantal mannen die langzaamaan steeds verder afdwalen in gekte en geweld voor een beetje geld, maar dat wordt nooit volledig uitgewerkt. Al met al blijft het een wat mak beestje. 3,0*.

avatar van Shinobi
"It's always a little harder than you think it's going to be."

Met zo een topcast zou je toch iets beters verwachten.

Vijf voormalige elitesoldaten die in Zuid-Amerika een overval op een drugsbaron willen plegen lijkt een prima opzet te zijn. Het komt over als een mix tussen 'The Expendables' en 'Ocean's Eleven' besprenkeld met een vleugje 'Sicario'. Helaas komt het hele gebeuren nergens echt goed uit de verf.

'Triple Frontier' tracht van alles te doen en wringt zich in de meest rare bochten om vermaak te bieden, maar verder dan een halfslachtig resultaat dat zich op de vlakte bevindt komt men niet. Qua actie is het allemaal minimaal te noemen en als survivalfilm gebeurt er ook bar weinig. Wat mij betreft had de actie de volledige aandacht mogen hebben.

Waarschijnlijk is het meeste geld opgegaan aan de cast, des te jammer dat zij nauwelijks kunnen imponeren. Op zich wordt er een aardige poging gedaan om de personages te confronteren met morele kwesties; zijn ze nou goed of slecht? Maar grimmig wordt het nergens. Daarvoor ontbreken de nodige onderlinge spanningen en wordt de film te lang gerekt.

Al met al een redelijke actiefilm, alleen wel erg doorsnee.

Kleine 3,0 sterren.

avatar van filmkul
Aardige actie, misdaad avonturenfilm. Het verhaal is best aardig en wordt ook goed uitgewerkt door Chandor. De opening is erg sterk. Fraai camerawerk en een lekkere sound van Metallica er onder. Daarna volgt er een goede actiescene. De toon is gezet. Vervolgens maken we kennis met diverse karakters. Na de missie verandert de actiefilm in een avonturenfilm, met fraaie beelden. De spanning blijft aanwezig en de film blijft ook boeien. Met wat actiescenes gaan we richting het einde. Helaas is het einde wat standaard en daardoor lichtelijk teleurstellend. Het acteerwerk is verder ok. Prima film. 3.5

avatar van Captain Pervert
Triple Frontier is een vakkundig gemaakte film die allerlei cruciale scènes zeer goed uitvoert, maar die werken dan toch niet als een soort optelsom die het tot fantastische film maken (terwijl de potentie er wel is).

Het stuk met de overval is een echte nagelbijter, de helikoptervlucht is fantastisch en vele andere delen van de route die het team aflegt zijn ook prachtig in beeld gebracht.

Maar toch is het geheel wat zielloos. Dat komt doordat we de personages amper kennen en daardoor ook maar weinig voor ze voelen.

Zoals je van een film als dit verwacht, legt iemand het loodje en de meest briljante keuze van de makers is om de bekendste kop van de poster te laten sneuvelen. Ik had mijn geld gezet op die kooivechter (Tim Haars lookalike).

Met wat meer diepgang zou het een beklijvende film zijn geweest. Ook moreel gezien is de film niet echt zwart-wit. Het is een beetje atypisch: de helden zijn al lichtelijk immoreel, maar proberen onschuldigen geen kwaad te doen. Op een gegeven moment vliegt de film wat dat betreft uit de bocht, waarna we toch geacht worden om onze sympathie niet kwijt te raken.

Misschien zijn we wat verwend wat betreft simpel behapbaar goed versus kwaad in films, maar het komt de beleving niet ten goede.

3 sterren

avatar van wwelover
Niet de film geworden die het ooit zou moeten worden, zeker als je ziet welke namen hiervoor verbonden waren aan het project. En ook niet gek dat Tom Hardy eruit is gestapt vanwege het script. Het is niet het meest briljante idee, maar er viel denk ik wel wat meer uit dit verhaal te halen. Aan de cast ligt het niet, maar het script is gewoon te matig. Spanning ontbrak ook. Maar visueel is het een prima film en de actie is ook gewoon goed.