Triple Frontier (2019)

Actie / Avontuur

geregisseerd door J.C. Chandor
met Ben Affleck, Oscar Isaac en Charlie Hunnam

Een groep van vijf voormalige Special Forces-agenten wordt herenigd voor een minutieus geplande diefstal in een dunbevolkt grensgebied in Zuid-Amerika. Voor het eerst in hun prestigieuze carrières ondernemen de ex-militairen een gevaarlijke missie. Deze keer niet voor hun vaderland, maar puur uit eigenbelang. Als hun tot in de puntjes gecoördineerde plannen onverwacht dreigen te mislukken, drijft dat hun vaardigheden, loyaliteit en moraal tot het uiterste en moeten ze vechten voor hun leven.

Geen slechte film. Fijn dat het scenario niet alleen de geijkte paden volgt waardoor je geïnteresseerd blijft in wat er gaat gebeuren. Al had dit ook best in een wat kortere speelduur gepast. Triple Frontier oogt degelijk, evenals zijn acteurs. Maar toch kon de film me niet volledig bekoren. Ik denk dat hem dat met name zit in de ongeloofwaardigheid van de domme beslissingen die deze ervaren ex-militairen maken. De ellende die ze ten deel valt komt door hun eigen stupiditeit, terwijl duidelijk is dat ze eigenlijk beter weten. Dat gaf mij een "eigen schuld, dikke bult" gevoel waardoor ik niet echt met de karakters mee leefde.
Maar zoals gezegd, geen slechte film. Gewoon een voldoende.

avatar van Rickazio
Leuke film, de gigantische anti climax maakt het een 1,5 ipv 3,5 met een leuk eind.

Jens van Eijk
Prima film, script niet ijzersterk maar wel een leuke cast. Acteer prestaties waren allemaal prima niet een die excelleerde allemaal gewoon prima. Ik zou hem wel aanraden

avatar van Forrest001
Erg matig. En dan vooral de voorbereiding en de planning van de aanval. Daarbij vind ik het erg onwaarschijnlijk dat ze honderden miljoenen verstoppen in zo'n brandbaar huis en ook nog op 1 locatie. Niet echt risicospreiding. Vooral als je bedenkt dat er ook nog geld van anderen bewaard werd. Een matig script waarbij de makers regelmatig ook nog kans zagen het tempo uit film te halen.
Wel vrij goed gefilmd en geacteerd.

avatar van Sergio Leone
Matig.

Opvallend tam, deze Triple Frontier. Tijdens het kijken ervoer ik de lange aanloop als stilte voor de storm, maar er komt nooit een storm. Het verhaal van de tien kleine negertjes - waar ons vijftal na de overval opgejaagd ging worden - gebeurt niet. Men kiest noch voor een volbloed actiefilm, noch voor iets anders. Het is een beetje schipperen tussen genres en keuzes.

Hoe dan ook imponeert Triple Frontier nauwelijks als actiefilm, maar ook niet als survivalfilm of als karakterstudie. Het wil op geen enkel moment echt loslopen. De cast bestaat uit bekende namen, maar dat wil niet per se kwaliteit betekenen. Sowieso kan ook niemand iets van z'n rol maken. Wat rest zijn veelal strakke plaatjes van verschillende locaties met potentieel om er een deftige actiefilm te schieten.

avatar van Tim Bernhard
Leuk filmpje voor tussen door ik heb er wel van genoten.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Op zich kan ik wel leven met dit soort Netflix blockbusters. Wat ontbreekt aan creativiteit, valt wel mee in entertainment. Hapklare popcornfilm met enkele grote namen en voldoende budget om de actie en effecten op een passende manier weer te geven.

Het begin is een vermoeiende aanloop. Meer dan een half uur hangt de vraag in de lucht of iedereen meedoet of niet. Om dan Lord of the Rings gewijs samen op pad te vertrekken naar een missie die uiteraard niet loopt zoals verwacht. Nergens wordt het memorabel, maar de actie zit wel goed. Snel vergeten waarschijnlijk, maar toch even van genoten.