En Affære (2018)

Noorwegen
Drama / Thriller

geregisseerd door Henrik Martin Dahlsbakken
met Andrea Bræin Hovig, Tarjei Sandvik Moe en Anneke von der Lippe

Anita is in de veertig, heeft een weinig sprankelend huwelijk en start op een nieuwe school als gymdocente. Als ze het gevoel krijgt dat ze wordt achtervolgd, ontdekt ze dat een van haar leerlingen geobsedeerd is door haar. Ze raakt verstrikt in een affaire met hem, maar de jongen is nog maar 16 jaar oud.

Vanaf 22 augustus in de bioscoop (Dutch FilmWorks)

Een gymnastieklerares, die in haar kinderloze huwelijk op een dood spoor is beland, krijgt onverwacht een seksueel avontuurtje met een van haar leerlingen in de schoot geworpen.
Wat een bijtend drama met een “Fatal Attraction”-twist had kunnen zijn, blijft naar mijn mening helaas hangen in de goede bedoelingen. Het scenario blijft teveel aan de oppervlakte en zo en nu dan wordt de geloofwaardigheid van het verhaal op de proef gesteld, zeker wat betreft het weinig subtiele gedrag van de lerares.

Net als bij het enigszins vergelijkbare Lust och Fägring Stor (1995) is het veelbelovende eerste deel van de film een stuk beter dan het tweede deel.
Dat alles laat onverlet dat Andrea Bræin Hovig een dermate stevige hoofdrol neerzet, dat zij in haar eentje de film van de ondergang redt.

avatar van rep_robert
Beetje een geval van vlees noch vis.
De troosteloze "betonnen" sfeer is prima en de acteurs vind ik ook meer dan prima, maar er is gewoon te weinig om mee te werken. Het plot stelt niet veel voor en er gebeuren gewoon te weinig spannende dingen. De roekeloosheid van Anita komt soms ook ongeloofwaardig over en soms zit je echt crinching te denken van, doe dat nou niet meid en neem nou even wat gas terug.

Gelukkig wordt het niet vervelend en krijgt ze ook gewoon haar verdiende loon naar aanleiding van haar irritante gedrag. Maar een film als dit verdient een script dat meer doordacht is en naar een spannender einde toewerkt.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Best wel een interessant concept en mede door de overtuigende acteurs ook een film die mijn aandacht wist vast te houden.
Het is een verhaal waar al veel films over zijn gemaakt en En Affære is misschien niet de beste maar ook zeker niet de minste.

Wat ik wel jammer vond is dat de opbouwende conflicten niet optimaal worden benut, hier had de film zonder twijfel meer mee kunnen doen maar kiest dan helaas toch een beetje voor de makkelijke weg en hierdoor is het einde toch een beetje onbevredigend. Achter mij in de bioscoop hoorde ik ook mensen tegen elkaar zeggen dat het een raar einde is, en daar gaf ik ze zeker gelijk in.

Kortom, vermakelijk en interessant maar wel wat gemiste kansen.

avatar van schumacher
Ik heb overlaatst nog zo'n film gezien maar die was nog beter dan deze, was ook een lerares met een student, zelfde concept maar dan beter dan deze hier.
Deze film kon er nog net mee door daarom een 3.
Acteurs/actrices speelden hun rol goed, saai is de film ook niet.
En haare vent tja, als ge mee uw vrouw niks doet behalve slapen in bed dan moede der niet van verschieten dat ze op een ander gaat haha.

Het einde was idd wat raar maar zo raar in feite nu ook niet, kon idd wel iets beter uitgewerkt zijn.

Geene hoogvlieger deze film maar wel leuk om eens gezien te hebben.

avatar van AniSter
Niets mis mee. Uit het leven gegrepen. In de praktijk zijn het misschien wel wat vaker leraren die studentes graag 'bijles' geven.
Vond de grijze sfeer in deze film hier best wel bij passen. Tja, en van wat haar man Hasse met die twee advocates had, kun je waarschijnlijk een deel twee maken.

avatar van EJ Steenbergen
Vermakelijke film. Standaard verhaaltje, maar alleraardigst neergezet.

avatar van desensei
zeker de moeite waard om te kijken, het is wel voorspelbaar wat er gaat gebeuren, geen sterk einde .
je hoeft de film niet te pauzeren om even wat te drinken te pakken maar toch redelijk boeiend

Gisteravond deze film gezien en vond hem zeker boeiend. In werkelijkheid kunnen deze dingen ook gebeuren, maar in de film vond ik op een gegeven moment de lerares behoorlijk doorslaan, met alle gevolgen van dien. Ze haalt zichzelf wel wat op de hals, maar als dit soort dingen gebeuren staat het verstand schijnbaar op nul. Hoe dan ook, een boeiende film al vond ik het einde niet echt sterk.

Gymjuf raakt verkikkert op een uit de kluiten gewassen leerling die al bij de eerste kennismaking vertelt dat hij een hele grote heeft. Nou, dan zit de stemming er meteen in. Bij deze Anita (Andrea Bræin Hovig) (niet moeders mooiste) ook, ze valt als een blok voor deze stud. Zoals hier al eerder opgemerkt, je hoort jezelf roepen, doe dat nou niet meid, maar ja, het vlees is zwak...

Sterk acteerwerk, maar het is wel een verhaal dat al honderden keren is verfilmd en in deze film wordt er weinig nieuws aan toegevoegd. Verhaal blijft wat mager en legt meer de nadruk op de voor ons soms wat vreemde Noorse omgangsvormen. Zo stellen mensen daar impertinente vragen aan elkaar ('ben je al zwanger') die wij wat onbeleefd zouden vinden. Het loopt natuurlijk uit de klauwen, dat weet je van te voren. Opvallend is wel hoe meedogenloos haar omgeving daar op reageert. Het slot is inderdaad raar, maar past anderszins wel weer bij het verhaal. Een film met plussen en minnen.

avatar van Donnie Vallermee
Had meer uitgehaald kunnen worden maar niet heel slecht.

Die Anita is bepaald niet moeders mooiste

avatar van AnyaH
***Niet alles hoeft keurig netjes te zijn. Toch?***

Noorse controversiële dramafilm over de verboden relatie tussen een gymlerares en haar leerling. Cinematografie: duistere beelden, vaak onnodig donker, waardoor je naar een nagenoeg zwart scherm zit te turen. Scѐnes: meestal binnenscѐnes op school en thuis, buitenscѐnes tijdens joggen, voor school, op het sportveld. Veel scѐnes met regen en harde wind op de achtergrond. Ook (te)veel scѐnes in de auto. Muziek: prachtige 'zware' muziek bij de opening van de film, later wordt de muziek luider en aggressiever. Cast: Andrea Bræin Hovig zet de rol van Anita, een vrouw van middelbare leeftijd, goed neer. Tarjei Sandvik Moe speelt Markus overtuigend. Bijrollen zijn van ondergeschikt belang. Plot: tiener Marcus versiert zijn gymlerares Anita, waarna haar fantasie volledig met haar aan de haal gaat en ze obsessief met hem bezig is, wat uiteraard niet zonder gevolgen blijft.

Resumé: ik zou als ik hem was geen lerares versiert hebben, want Anita is niet bepaald een schoonheid, een meid van je eigen leeftijd is toch 'passender'. En een docent mag hier natuurlijk nooit op ingaan. Ik vind haar voor een gymlerares vrij ongezond leven met roken, later aangevuld met drinken. De film heeft een concept vergelijkbaar met Drönningen/Queen of Hearts (2019). De uitdrukking 'Op een oude fiets moet je het leren....' wordt met deze Scandinavische films wel erg benadrukt. Ik vond enkele scѐnes soms ongemakkelijk om naar te kijken, maar dat kan hem aan mij liggen......

Boodschap: grens-overschrijdend gedrag komt vrijwel altijd uit en gaat uiteindelijk tegen je werken!

avatar van mjk87
Niet helemaal geweldig. Vooral door het wat vreemde gedrag Andrea Bræin Hovig waar ik nooit helemaal in mee kon gaan. Visueel wel oké met en sobere grijze en toch best warme uitstraling, redelijk ingetogen en dus oké geacteerd en het duurt ook niet te lang. Maar de film vond ik sowieso te gescript, soms typisch art-house met mensen nooit helemaal realistisch reageren maar alleen zoals je ze in films ziet doen. 2,5*.

avatar van JR-Style
Teleurstellende uitwerking van een interessant idee. Dat einde was ook zo matig, haar man gaf geen enkele reactie behalve een rare grijns? En hij gooide haar het huis uit maar zonder enige woordenwisseling wtf? En de politie is blijkbaar niet ingeschakeld maar ze werd wel gewoon ontslagen? Want ze verkrachtte die jongen gewoon op het laatst in die auto toen hij overduidelijk al niet meer wilde, draai de rollen om en het is voor iedereen duidelijk.

avatar van Psycho-M
Concept waar meer mee gedaan had kunnen worden.
Maar doordat de gymlerares toch echt het spoor bijster raakt, als de volwassene zou ze beter moeten weten, wordt het steeds ongeloofwaardiger.
Eerste helft van de film begon goed, daarna gaat het snel bergafwaarts.