O Processo (2018)

Brazilië
Documentaire

geregisseerd door Maria Ramos
met Dilma Rousseff, Jair Bolsonaro en José Eduardo Cardozo

In augustus 2016 werd Dilma Rousseff, Brazilië’s eerste vrouwelijke president, afgezet door de Senaat. Ze was onder vuur komen te liggen na diverse corruptieschandalen en aantijgingen van vriendjespolitiek. Voor dit rechtbankdrama registreerde regisseur Maria Augusta Ramos het politiek gemotiveerde proces vanuit het perspectief van Rousseffs verdedigingsteam. Tussen de muren van de volgepakte rechtszaal lopen de emoties hoog op, wordt met veel theater de Braziliaanse grondwet aangehaald en zijn de verwijzingen naar de Braziliaanse dictatuur – toen Rousseff een politieke gevangene was – niet van de lucht.