ad

Oorspronkelijke taal: Portugees

Releasedatum: 27 juni 2019

Over Divino Amor

"True love shares"

De 42-jarige Joana is een toegewijde christen werkzaam bij een notaris. Ze gebruikt haar positie om falende huwelijken te redden door echtparen uit te nodigen op een religieuze swingersclub. Terwijl ze op erkenning wacht voor haar prestaties zit ze zelf in een huwelijkscrisis en is ze in verwachting van een baby die weleens de nieuwe Messias kan zijn.

imageimageimageimageimage

Social Media

avatar van Prinz

Prinz

avatar van Malick

Malick

Per toeval kwam ik de film vorige week tegen omdat ik bezig was met een 'wensenlijsje' voor Venetië. Ben benieuwd maar ik hou wel een slag om de armen omdat zijn vorige film erg vervelend was.

avatar van Drulko Vlaschjan

Drulko Vlaschjan

Nou, best een aardig filmpje, hoor. Het verhaal speelt zich af in de nabije toekomst. Brazilië is officieel nog een seculiere staat, maar religie is groter dan ooit. Big brother is watching, biechten doe je bij een drive-in, je huwelijk red je bij een religieuze parenclub en verder is er niet zo gek veel veranderd. Het mooie is dat die toekomstige wereld slechts als decor dient; de film is geen waarschuwing of aanklacht, hooguit terloops.

Uiteindelijk gaat het om een vrouw die zwanger hoopt te worden, wat maar niet wil lukken. Om een wit voetje te scoren bij God probeert ze de stellen die bij haar aankloppen voor een echtscheiding (ze is notaris) over te halen om toch bij elkaar te blijven. Altruïsme voor eigen gewin. Mooi thema.

De film komt traag op gang en ik snapte niet direct wat er allemaal gebeurde, laat staan hoe een en ander verband met elkaar hield. Dat werd na een tijdje duidelijk - niet dat de film een puzzel is, er wordt alleen niet zo gek veel uitgelegd, daarom duurde het even voor ik het begreep.

Gevoelsmatig duurde het allemaal net te lang, maar er zitten een paar fraaie (seks)scènes in en het kwam op mij erg oprecht over. Mooie film, met liefde gemaakt, niet per se de meest zinderende kijkervaring ooit, maar goed te doen.

Vanaf 9 januari 2020 in de bioscoop (Cinemien)

avatar van Richardus

Richardus

Heel aparte film. Neemt een paar Braziliaanse hot items, geloof en liefde/lust, en mixt dat tot een fantasie-en inhoudelijk rijke mix. Weirdness als Lanthimos, met een sound- en kleurdesign als NWR. Markante arthouse.

avatar van pazzertje03

pazzertje03

Regisseur Gabriel Mascaro heeft vier jaar over deze film gedaan en moet een vooruitziende blik hebben gehad, want hoewel het verhaal zich in 2027 afspeelt en dus voor science-fiction doorgaat, zou het zich zo in het hedendaagse Brazilië hebben kunnen afspelen.

avatar van Zeriel

Zeriel

• 1914 stemmen

Mooie film in een niet al te ver toekomstig Brazilië. Van genoten totdat de aap uit de mouw kwam...nou ja aap een nieuwe reincarnatie van niemand minder dan Jezus, die dan ook de voice- over blijkt te zijn. Mag van mij, maar het wordt verder op geen enkele manier uitgewerkt... ja het wordt vanaf het begin ontkent door iedereen de kerk in het bijzonder....zodat je er verder weinig mee kan, niet als gelovige of ongelovige of agnost.... misschien eerder een foutje in de DNA meting of een andere onwaarschijnlijke oorzaak.

De film is verder mooi vormgegeven

avatar van mrklm

mrklm

Wie zich Blind Date" van Theo van Gogh herinnert, zal waarschijnlijk meteen door hebben hoe dit allemaal gaat eindigen. "Divino Amor" speelt zich af in Brazilië in 2027, wanneer de kerk en staat gescheiden zijn en de traditionele geloofshuizen plaats hebben gemaakt voor religieuze groeperingen en fenomenen als de Drive-In Pastoor. De relatie tussen Joana [Dira Paes] en Danilo [Julio Machado] staat al enige tijd onder druk omdat zijn hun kinderwens maar niet waar weten te maken. Het stel is terecht gekomen bij een groep genaamd 'Divino Amor', die ze het geloof in de toekomst met kinderen terug heeft gegeven. Joana gebruikt haar positie als ambtenaar, waarbij ze onder anderen scheidingsverzoeken moet verwerken, om andere stellen 'binnen te halen' en zet daarmee haar baan op het spel. Ondanks al hun inspanningen raakt Joana maar niet zwanger en zoekt ze steeds vaker spirituele hulp bij een Drive-In Pastoor.

Dira Paes moest erg vaak uit de kleren in een film die opvallend veel seksscènes bevat. Wellicht wil regisseur Gabriel Mascaro daarmee de hypocrisie van de Kerk onderstrepen, die pleit voor het krijgen van kinderen maar het fysieke genot van de geslachtsdaad afwijst, maar ondanks de fysiek aantrekkelijke cast heb je het na een tijdje toch wel gezien. En inderdaad, het 'verrassende einde' was voor mij in ieder geval bepaald niet een verassing te noemen.

avatar van De filosoof

De filosoof

De film lijkt de stormachtige groei van de protestantse Pinkstergemeente in het traditioneel katholieke Brazilië te willen bekritiseren – zonder de religieuze bloedgroepen ergens te benoemen – door een dystopisch toekomstig Brazilië te tonen waarin de samenleving is getransformeerd tot een soort religieuze sekte waarin een nieuwe preutsheid en totale opoffering voor het geloof wordt gekoppeld aan een religieuze obsessie voor het gezinsleven dus voortplanting dus seks. Dit leidt paradoxaal tot seksorgieën, zoals we die kennen van echte religieuze sektes, hetgeen de film dan weer koppelt aan het katholieke concept van de Heilige Maria die onbevlekt zwanger van de Messias werd.

Samen met de artistiekerige beelden is het aldus een film met veel pretenties maar de film wordt nergens echt interessant. De film is vooral maf maar is tegelijk saai en beklijft niet, al zou de film best realistisch kunnen zijn in hoe het protestantisme gestalte krijgt in een katholiek land, precies vanwege de paradoxen en absurditeiten die dan ontstaan.

avatar van Redlop

Redlop

De filosoof schreef:

...een film met veel pretenties maar de film wordt nergens echt interessant...

Dat vooral.