Benzinho (2018)

Alternatieve titel: Loveling

Brazilië / Uruguay / Duitsland

geregisseerd door Gustavo Pizzi
met Karine Teles, Otávio Müller en Adriana Esteves

Irene woont met haar man Klaus en hun vier zoons vlakbij Rio de Janeiro. De deur klemt, de kraan lekt, maar aan liefde geen gebrek in dit licht chaotische huishouden. Hun oudste zoon Fernando is een getalenteerd handbalspeler en wordt gescout door een Duitse profclub. Irene wist dat er een dag zou komen dat ze haar kind los zou moeten laten, maar met dit scenario had ze geen rekening gehouden. Toch heeft ze slechts een paar dagen om haar eigen angsten te overwinnen en haar zoon de wijde wereld in te laten trekken.

• vanaf 12 december te koop op dvd

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Vond het een matig doordeweeks filmhuisdrama. Het is allemaal niet echt slecht maar een eigen smoel vond ik ook niet echt. Er gaan ook wel een aantal dingen mis. Zo zijn sportscenes in films best moeilijk en de handbalwedstrijd uit het begin vond ik dan ook erg weinig overtuigend. Een groter probleem is de stapeling van drama in het script. Net of Pizzi bang is dat zijn publiek verveeld zal raken. Dus mag er een zus met huwelijksproblemen en een gewelddadige man opdraven en heeft het gezin in een duidelijke verwijzing naar het economisch moeizame Brazilie financiële problemen waardoor ze het zomerhuis misschien moeten verkopen, van dat soort dingen zou iemand al in de stress schieten. Maar het leidt in deze film vooral af van waar het om zou moeten gaan, een moeder die haar zoon moet loslaten. En die kern komt dus maar heel af en toe aan. Op het festival aangekocht hoorde ik. Ik had het niet gedaan, was veel mooiers te vinden.

kappeuter (moderator)
Vanaf 23 augustus in de bioscoop (September Film)

Leuk en warm drama over een typisch modern dus druk maar liefdevol en hecht gezin dat hard werkt voor een mooie toekomst maar beseft dat hard werken niet altijd wordt beloond. Alhoewel de hele familie z’n bijdrage levert en er tal van subplotjes zijn, vormen de moeder Irene en zoon Fernando het middelpunt van de film waarbij Fernando naar Duitsland vertrekt voor een sportcarrière en Irene het daar als moeder moeilijk mee heeft. De film kent geen daverende climax of ander spektakel maar biedt wel een leuk inkijkje in het moderne, gestresste leven.

avatar van mrklm
Regisseur Gustavo Pizzi en hoofdrolspeelster Karine Teles schreven samen het script voor deze fenomenale, ultra-realistische film over een doorsnee familie in een voorstadje van Rio de Janeiro. Teles speelt moeder Irene, die elke dag opnieuw een achtbaan van emoties doorstaat terwijl ze probeert het water boven hoofd te houden in een huishouden met een echtgenoot [Otávio Müller] die probeert de financiële problemen het hoofd te bieden en vier zoons die elk op hun eigen manier voor problemen zorgen die Irene probeert op te lossen. Het huis kent de nodige gebreken en wanneer zus Sõnia [Adriana Esteves] door haar man is mishandeld, neemt Irena haar en haar zoontje ook nog op in het gezin.
Deze film verbeeldt het complexe dagelijkse gezinsleven op ongekende wijze. Het ensemblespel is zo overtuigend dat je gemakkelijk zou kunnen vergeten dat we hier te maken hebben met acteurs. Het volstrekt spontaan ogende spel en overlappende dialogen zijn perfect geschreven en uitgevoerd door een uniform sublieme cast. Teles geeft op onovertroffen wijze gestalte aan de soms extreme emotiewisselingen van haar karakter wanneer blijdschap opeens overslaat in verdriet en andersom. Er valt veel plezier te beleven in details: de familie moet het eigen huis als een inbreker via het raam in een uitlopen en de 12-jarige zoon die (zo lijkt het) uren door de stad loopt met zijn tuba! Maar geniet zeker ook van de chemie tussen de kinderen wanneer de tweeling in bad zit of de wanhopige pogingen om de tweelingbroers hun maaltijd te laten eten. En probeer het maar eens droog te houden bij de slotscène. Realisme was zelden zo onderhoudend!

Een kleurrijk en ontroerend eerbetoon aan het moeder- dan wel ouderschap. Benzinho portretteert moeder Irene (Karine Teles) en haar levendige gezin. Het is de eindjes aan elkaar knopen en dan volgt ook nog het bericht dat oudste zoon Fernando is geselecteerd voor handbal op topniveau in Duitsland.
Wat een prachtrol van Karine Teles als de moeder die alle ballen in de lucht moet houden en die in korte tijd afscheid moet nemen van haar zoon. Emoties als blijdschap, trots maar ook verdriet liggen dicht bij elkaar en lopen soms in één close-up van haar gelaat door elkaar. Het is bijzonder knap wat zij laat zien en het is niet moeilijk om met haar mee te leven. Ook Otávio Müller is volstrekt geloofwaardig als de wat introverte vader Klaus, die op zijn manier omgaat met het vertrek van zijn zoon. Benzinho is niet alleen door de acteerprestaties een opvallende film: het gezin als geheel oogt naturel, de cameravoering en montage zijn prachtig en de ingetogen score is treffend gekozen. Een prachtige film van regisseur Gustavo Pizzi, wat zeg ik: een kleine parel met een hart van goud.

avatar van devel-hunt
Mooie geloofwaardige film over alledaagse beslommeringen, problemen en loslaten terwijl liefde overwint.