The Christmas Chronicles (2018)

Komedie / Familie

geregisseerd door Clay Kaytis
met Kurt Russell, Darby Camp en Judah Lewis

Het verhaal van een broer en zus, Teddy en Kate Pierce, die het plan hebben gevat om op kerstavond de Kerstman op te wachten en te filmen. Hun plan draait echter uit op een onverwachte reis waar de meeste kinderen alleen maar van kunnen dromen. Nadat ze de Kerstman hebben gespot, sluipen ze namelijk in zijn slee en beleven een bijzonder avontuur.

avatar van TornadoEF5
Niet aandachtig naar gekeken, maar de kerstfilm moet toch wel het genre zijn waar ik het minst graag naar kijk. En dit is ook misschien typisch de reden waarom ik als kind nooit naar film keek, omdat ik altijd enkel en alleen dit soort films zou zien tijdens mijn kindertijd.

avatar van james_cameron
Sentimenteel en bij vlagen nogal geforceerd grappig, maar over het algemeen eigenlijk best een leuke kerstfilm. Dit is vooral te danken aan de leuke rol van Kurt Russell, hier perfect gecast. De kinderen om hem heen zijn acceptabel, maar net niet sympathiek genoeg om het juiste kerstgevoel op te roepen. Verder veel vaart en special effects; kosten noch moeite zijn gespaard om hier iets leuks van te maken. En dat lukt grotendeels ook wel. Geen klassieker binnen het beperkte genre, wel een subtopper.

avatar van danny84
Gezellige kerstfilm voor het hele gezin. Natuurlijk duiken de clichés weer op, maar dat neemt niet weg dat het een fijn filmpje is om te kijken. Een van de leukere kerstfilms de laatste jaren.

Leuke humor en een uitstekende vertolking door Russell.

avatar van Brabants
Deze film heeft niet zo heel erg veel woorden nodig om een bepaalde reden. Het is lang geleden dat er met kerst weer zo n pareltje is uitgebracht als The Christmas Chronicles. Heerlijke film zeg!

avatar van Donkerwoud
Kurt Russell in een kerstfilm moet wel zo ongeveer de castingkeuze zijn waar ik het meest naar uitkeek sinds Samuel L. Jackson in 'Snakes on a Plane' (2006). En 'The Christmas Chronicles' (2018) werkt inderdaad omdat zijn versie van Santa Claus een onvoorspelbaar en rauw randje heeft. Al zijn de twee kindacteurtjes stiekem ook best te pruimen als het disfunctionele tweetal dat tot elkaar wordt veroordeeld, maar ook niet zonder elkaar kan. Tegenover de gezapige kerstsfeer staan de scherpe verhoudingen tussen broer en zus, die soms redeloos gemeen naar elkaar zijn. Al is het jammer dat het uiteindelijk toch meer een familiefilm blijkt dan een zwarte komedie, met een iets te duidelijke moraal. Maar het compleet bizarre gevangenisoptreden met Kurt Russell is het nieuwe 'I have had it with these motherfucking snakes on this motherfucking plane!'. Het is onverwacht en slaat nergens op, maar ik rolde van de bank van het lachen.

avatar van Fisico
Deze kerstfilm wou ik op het laatste nippertje toch nog even meepikken. Ik zag in mijn leven nog niet bijster veel kerstfilms, maar deze is best te pruimen. Mede ook door Kurt Russell die een heerlijke Santa vertolkt. The Christmas chronicles is een meer dan geslaagde kerstfilm met erg veel leuke momenten waarbij een stel kinderen de nacht van hun leven beleeft door mee op avontuur te gaan op kerstavond.

Bij momenten ook grappig, een beetje drama, wat wild, maar bovenal veel plezier waarbij je je geen seconde verveelt. Een ideale familiefilm dus voor jong en oud, jammer dat ik hem niet een paar weken terug zag. Uiteraard vele clichés en erg sentimenteel, maar dat hoort nu eenmaal bij een kerstfilm. De elfjes vond ik eerder een minpunt dan een meevaller. Gelukkig maakt Russell veel goed. Tof!