The Christmas Chronicles (2018)

Komedie / Familie

geregisseerd door Clay Kaytis
met Kurt Russell, Darby Camp en Judah Lewis

Het verhaal van een broer en zus, Teddy en Kate Pierce, die het plan hebben gevat om op kerstavond de Kerstman op te wachten en te filmen. Hun plan draait echter uit op een onverwachte reis waar de meeste kinderen alleen maar van kunnen dromen. Nadat ze de Kerstman hebben gespot, sluipen ze namelijk in zijn slee en beleven een bijzonder avontuur.

avatar van TornadoEF5
Niet aandachtig naar gekeken, maar de kerstfilm moet toch wel het genre zijn waar ik het minst graag naar kijk. En dit is ook misschien typisch de reden waarom ik als kind nooit naar film keek, omdat ik altijd enkel en alleen dit soort films zou zien tijdens mijn kindertijd.

avatar van james_cameron
Sentimenteel en bij vlagen nogal geforceerd grappig, maar over het algemeen eigenlijk best een leuke kerstfilm. Dit is vooral te danken aan de leuke rol van Kurt Russell, hier perfect gecast. De kinderen om hem heen zijn acceptabel, maar net niet sympathiek genoeg om het juiste kerstgevoel op te roepen. Verder veel vaart en special effects; kosten noch moeite zijn gespaard om hier iets leuks van te maken. En dat lukt grotendeels ook wel. Geen klassieker binnen het beperkte genre, wel een subtopper.

avatar van danny84
Gezellige kerstfilm voor het hele gezin. Natuurlijk duiken de clichés weer op, maar dat neemt niet weg dat het een fijn filmpje is om te kijken. Een van de leukere kerstfilms de laatste jaren.

Leuke humor en een uitstekende vertolking door Russell.

avatar van Brabants
Deze film heeft niet zo heel erg veel woorden nodig om een bepaalde reden. Het is lang geleden dat er met kerst weer zo n pareltje is uitgebracht als The Christmas Chronicles. Heerlijke film zeg!

avatar van Donkerwoud
Kurt Russell in een kerstfilm moet wel zo ongeveer de castingkeuze zijn waar ik het meest naar uitkeek sinds Samuel L. Jackson in 'Snakes on a Plane' (2006). En 'The Christmas Chronicles' (2018) werkt inderdaad omdat zijn versie van Santa Claus een onvoorspelbaar en rauw randje heeft. Al zijn de twee kindacteurtjes stiekem ook best te pruimen als het disfunctionele tweetal dat tot elkaar wordt veroordeeld, maar ook niet zonder elkaar kan. Tegenover de gezapige kerstsfeer staan de scherpe verhoudingen tussen broer en zus, die soms redeloos gemeen naar elkaar zijn. Al is het jammer dat het uiteindelijk toch meer een familiefilm blijkt dan een zwarte komedie, met een iets te duidelijke moraal. Maar het compleet bizarre gevangenisoptreden met Kurt Russell is het nieuwe 'I have had it with these motherfucking snakes on this motherfucking plane!'. Het is onverwacht en slaat nergens op, maar ik rolde van de bank van het lachen.

avatar van Fisico
Deze kerstfilm wou ik op het laatste nippertje toch nog even meepikken. Ik zag in mijn leven nog niet bijster veel kerstfilms, maar deze is best te pruimen. Mede ook door Kurt Russell die een heerlijke Santa vertolkt. The Christmas chronicles is een meer dan geslaagde kerstfilm met erg veel leuke momenten waarbij een stel kinderen de nacht van hun leven beleeft door mee op avontuur te gaan op kerstavond.

Bij momenten ook grappig, een beetje drama, wat wild, maar bovenal veel plezier waarbij je je geen seconde verveelt. Een ideale familiefilm dus voor jong en oud, jammer dat ik hem niet een paar weken terug zag. Uiteraard vele clichés en erg sentimenteel, maar dat hoort nu eenmaal bij een kerstfilm. De elfjes vond ik eerder een minpunt dan een meevaller. Gelukkig maakt Russell veel goed. Tof!

avatar van Shadowed
Een wat slappe kerstfilm.

Ik weet het, een kerstfilm in de zomer is standaard een beetje een gek idee. Toch had ik hem nog in mijn Netflix downloads en hij stond er al zo lang stof te vangen dat ik maar toch eens besloot hem eventjes op op te zetten, ongeacht de periode.

Het lijkt dan bijna grappig dat deze film maar weinig kerstster wert te brengen uiteindelijk. Je krijgt hier totaal geen fijn gevoel van en dat je echt de kerst gaat missen lukt hier ook niet bepaald mee. Het mist die echte warmte gewoon een beetje.

Russell doet het heel prima als kerstman. Vind hem ook wel een echte kerstman hier. De kinderen proberen het wel, vooral dat kleine meisje doet enthousiast mee. Beide hebben echter een slecht script die te moeilijk voor beide kinderen is. Dit soort rollen lukken gewoon niet.

Alhoewel de achtbaan achtige scenes biest leuk zijn, is het visueel niet heel bijzonder. Alles ziet er wel een beetje goedkoop uit en een beetje te Cheesy (de elfen). Alhoewel er meer detail dan de gemiddelde film in is gegaan weet het niet bepaald te overtuigen.

Wel is het allemaal goedbedoeld en kijkt het prima weg. Vooral een avontuurlijk verhaal dat het prima doet uiteindelijk. Alhoewel het de charme mist, zal je je niet snel ergeren aan de uiteindelijk ervaring die je hier te zien krijgt.

avatar van rcuppen79
Vorig jaar gezien op Netflix, maar ik zie nu dat ik mijn review toen niet heb geplaatst. Dus bij deze.

Qua verhaal en opzet is deze film niet heel bijzonder, maar waarin ze zich in weet te onderscheiden van menig ander kerstfilm is de manier waarop de Kerstman wordt neergezet. Kerstman is niet meer alleen die goedlachse (ietwat volle) kindervriend. Kurt Russell speelt misschien wel de coolste Kerstman uit de filmgeschiedenis. Hij draagt in feite in zijn eentje deze film, maar dat gaat hem goed af en hij heeft er zichtbaar plezier in.

De film ademt een kerstsfeer uit en kijkt lekker weg. Het is een perfecte film om thuis met de familie te kijken, en dat is toch waar kerstfilms voor gemaakt zijn. Dat ze allemaal even zoetsappig en voorspelbaar zijn, neem je als kijker vaak voor lief. Indien je dit niet kunt, dan kun je kerstfilms maar beter links laten liggen. Ik vond The Christmas Chronicles in ieder geval leuk voor zolang hij duurde en zal hem zeker ooit nog een keer tijdens de kerstdagen bekijken.

avatar van Vidi well
Heerlijk ondeugende Santa!

De naam Kurt Russel was de reden dat ik deze film wilde zien. En dat bleek terecht. Na een wat trage en matig geacteerde start vliegt de film uit de startblokken wanneer hij act de presence maakt. En vanaf dat moment is deze film een doldwaas kerstsprookje, met bijzonder grappige momenten, en soms een kleine traan. Met name de hele gevangenisscene is natuurlijk absurd, maar ook de achtervolging, en de trip door de speelgoedzak van Santa Claus zijn de moeite waard.

Dankzij Russel stijgt deze film uit boven de gemiddelde gezapige kerstfilm. Bijzonder vermakelijk!

avatar van clubsport
Ik vond dit zeker wel een vermakelijke kestfilm Met Kurt die als de kerstman meer dan prima gecast is .
de rolletjes van broer en zus zijn ook leuk ingevuld en het verhaal blijft leuk met wat leuke vondsten
zoals de zak met pakjes en de gimmicks op de noordpool .

avatar van hatebreeder
Erg leuke kerstfilm. Leuk verhaal met af en toe best grappige stukjes. Acteerwerkwerk was ook meer dan prima.