The Christmas Chronicles: Part Two (2020)

Alternatieve titel: The Christmas Chronicles 2

Avontuur / Komedie

geregisseerd door Chris Columbus
met Kurt Russell, Goldie Hawn en Darby Camp

Twee jaar geleden hebben Kate (Darby Camp) en Teddy Pierce (Judah Lewis) samen met de Kerstman kerst gered. Er is sindsdien veel veranderd. Kate is ondertussen een cynische puber geworden en zet zich enorm af tegen de nieuwe samenstelling van het gezin. Ze spendeert, met veel tegenzin, samen met haar moeder, de nieuwe vriend van haar moeder en zijn zoon Jack (Jahzir Bruno) kerst in Cancun waarop ze besluit om weg te lopen. Wanneer er plotseling een schurk (Belsnickel) opduikt die ermee dreigt om de Noordpool te verwoesten, moeten Kate en Jack opnieuw samen met de Kerstman het kerstfeest proberen te redden.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
De eerste was vermakelijk, dit kan best wat gaan worden.

avatar van mcdaktari
Ik ben juist bang dat deze erg gaat tegenvallen vergeleken met de eerste. De eerste was echt een leuke kerstfilm, maar als ik de trailer van deze 2de zie vrees ik dat het compleet anders wordt dan de voorganger. Als het nou dezelfde regisseur was gebleven dan had ik er nog wel hoop in gehouden, maar wat ik van de trailer zag krijgen we een overdreven flauw filmpje ben ik bang voor. Ik hoop uiteraard dat ik me vergis.
Trouwens, Goldie Hawn ziet er nog behoorlijk goed uit voor een vrouw van 75. Maar ik vermoed dat daar een hoop geld en plastische chirurgie aan te pas is gekomen

avatar van mcdaktari
En of ie tegenvalt!!! Zo leuk als de eerste was, zo slecht is deze 2de. En het einde ?? 't had niet veel gescheeld of ik had alles onder gekotst. Echt, wat een flauw voorspelbaar zoetsappig gedoe zeg. En ik snap heus wel dat ze die kerstfilms wat zoetsappig maken, maar ze kunnen natuurlijk ook doordraaien en het gewoon te erg maken, zoals deze regisseur een hele leuke film weet te veranderen in een regelrechte teleurstelling.
Ik was er al bang voor en blijkbaar terecht. Maar nu weet ik dat ik in het vervolg gewoon op m'n gevoel moet vertrouwen als ik vermoed dat het een flop zal worden.

avatar van schumacher
De 1ste was nog leuk maar deze vind ik stukken minder.

Zeker een tegenvaller ook ik had er meer van verwacht helaas! Teveel CGI maar dat viel me al op tijdens de trailer.

Gewoon een erg leuke film

vond het begin wat onwennig, maar daarna best een vermakelijk filmpje. Niet hoogstaand, maar wel vermakelijk

avatar van Elchapo
Gewoon een hele leuke kerstfilm met een typische x-mas feeling....4 stars.

De eerste was nog wel te doen, maar deze is echt verschrikkelijk. Een irritante villain, een irritante sidekick, studio opnamen die er in de jaren 60 nog slecht uit zouden zien, een cliche verhaallijn waarbij ik een déjà vu gevoel kreeg omdat ik onlangs naar dezelfde plot zat te kijken bij Mel Gibson's Fatman.

Zucht... enig lichtpuntje zijn Kurt Russell en Darby Camp. Hopelijk laten ze het hierbij.

avatar van macrobody
Nope, waar het eerste deel meer nadruk legde op de familie wordt het in dit deel geheel over een andere boeg gegooid. En het is een slap aftreksel en een snel nog wat scoren film geworden.
Waardeloos product geworden.

Neder0001 schreef:

Er zit een derde film aan te komen.

avatar van Brabants
The Christmas Chronicles 2 Is een prima film. Ik wil hem niet vergelijken met deel 1 maar op zichzelf staand is dit ook gewoon een hele goede film. Heb er wederom kostelijk van genoten. Kurt is een ideale kerstman net als Tim Allen dit ook was in zijn kerstfilms. Heerlijk dit mag van mij ieder jaar terugkomen.

avatar van Gish
Een erg leuk en dynamisch vervolg op het prima eerste deel, leuke kerstfilm voor het hele gezin. Russel is weer in topvorm, en Katie-Kat is een schatje.

Redelijke film waarin een meisje liever kerst viert op de Noordpool dan in Mexico waar ze op vakantie is met haar familie. Een simpel plotje van goed vs kwaad, maar het is best avontuurlijk uitgewerkt. Kleurrijk in beeld gebracht allemaal en de scene op het vliegveld is het leukst. Net als het eerste deel is de casting opnieuw goed. Deze beviel me net wat beter dan het eerste deel.

Helaas veel minder dan de 1ste. Het was vermakelijk om zo een leuke feel good movie te vinden als Christmas Chronicles in deze moderne tijd. Maar zoals vele sequels is het goede weg en probeert men alles veel te veel te overdrijven. Sure de cast is terug maar de chemie is er niet, het is leuk Goldie Hawn meer in beeld te krijgen maar de magie is er gewoon niet tussen haar echte husband en haarzelf, en door de elfs nu a volonté in beeld te krijgen is hun magie ook foetsjie. Chris Columbus overdrijft gewoon met alles en de kleine dingen die de eerste zo leuk maakten is helaas niet aanwezig. Entertaining dat wel maar gewoon een te groot visueel feest waardoor je de kleine dingen mist die de eerste juist zo leuk maakten.

Spoiler
En oh het gedoe terug in de tijd zag je zo aankomen. Again too much in your face waardoor niets meer origineel aanvoelt. Hetgeen de eerste juist zo goed deed.

avatar van as
as
Auw, toch wel een erge miskleun dit vervolg op het aardig eerste deel.

Aan Kurt Russel ligt het niet. Die heeft er duidelijk lol in en, het moet gezegd, 'Snake Plissken' is een alleraardigste Kerstman. Dan dat script dat werkelijk alle kanten op gaat, belabberde overdadige CGI en kind acteurs die de teksten bijna oplezen. Werkelijk abominabel. En dan duurt de film ook nog eens oeverloos lang met dat tijd plotje dat werkelijk nergens op slaat omdat de uitkomst niet verdiend is.

Ugh, 1,5 *en. En dan ben ik genereus.

Ik stoorde me vooral aan de ondertitel Belsickel terwijl het Belsnickel behoort te zijn!

Leuk vervolg op het eerste deel.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Mescaline schreef:
De eerste was vermakelijk, dit kan best wat gaan worden.
Nee sorry, I was wrong. Geen idee wat de makers dachten, laten we zo min mogelijk van de eerste film pakken en geef het een Gremlins/Marvel feeling mee? In dit deel hebben de Elfen een hoofdrol, waar ze in deel 1 nog "oké" waren door hun vrij korte screentijd is het hier allemaal veel te veel van het goede en dat ook nog eens volledig vormgegeven in CGI.

verhaaltje van de evil elf kon me ook daadwerkelijk geen moment boeien, net als wat het Santa Clause vervolg (Die met Tim Allen) ook al deed soort van. En wat voor nut had haar broer in deze film? Het is niet meer dan een slappe cameo en zijn zogenaamde vriendin zien we misschien 10 seconden in beeld. Vriendin van de regisseur?

Nog even een knipoog naar Home Alone tegen het einde, oja die heeft deze regisseur ook gemaakt!
Voor mij is het werkelijk waar onbegrijpelijk hoe ze dit vermakelijke concept uit het eerste deel zo ongelofelijk om zeep hebben geholpen in dit zeer saaie en langdradige vervolg. Kurt Russell is nog zo beetje het enige pluspunt in de cast, en vooruit Darby Camp deed haar rol ook niet onaardig.

Deel 1 een 3,5 en een aanrader. Dit 2de deel vergeet ik liever maar.

avatar van brabusRUS
Grote teleurstelling

De eerste film was zo leuk, ik heb 'm daarom ook een 4.0 gegeven. Maar deze film raakt mij totaal niet. En dan is deel 2 ook nog eens geregisseerd door Chris Columbus, de man van de beste kerstfilm ooit (Home Alone 1 en 2) en de magische eerste delen van Harry Potter.

Het verhaal is gewoon niet leuk en mist de gezelligheid en de vibe van het eerste deel. Zowel de acteur, als het personage 'Belsnickel', had van mij volledige weg gemogen. Wat een ongelooflijk irritante acteur was dat.
Dat gezang in de airport (en aan het einde was ook tenenkrommend. Zowel de acteur van Belsnickel als dat kleine jochie mogen nog even acteerlessen nemen, want het leken net twee robots. Hoewel Tyrese Gibson slechts een kleine rol heeft, vond ik 'm verkeerd gecast. Ik had daar liever iemand gezien, die veel in komedies speelt: Chris Rock, Eddie Murphy, Kevin Hart etc.

Niet alles is verkeerd aan de film. Zo is Kurt Russell als kerstman erg leuk. Ook is het leuk om zijn echte vrouw, Goldie Hawn (die overigens 75 is en nog steeds erg goed uitziet!), samen met hem te zien in een film.
Dat kleine meisje deed het net als in de eerste, film best leuk. Tot slot de magische elfenstad. Heel erg leuk gedaan en wat mij een beetje deed denken aan Harry Potter.

Hopelijk wordt 3 beter. Een krappe 2.5*

avatar van hatebreeder
Daar waar deel 1 erg leuk was is deel 2 toch een stuk minder leuk. Je kan overigens wel zien dat er met veel enthousiasme aan de film is gewerkt, maar toch mist het ergens iets. Grappig trouwens dat op Netflix de naam Belsnickel wordt ondertiteld/vertaald naar Belsickel.

Hele magere 3 sterren voor deze film.

avatar van Harleen Quinzel
Niet zo leuk als de eerste omdat, waar de vorige het relatief klein wist te houden, deze voluit voor de sequel behandeling gaat en de schaal probeert te vergroten. Dat levert geen slechte film op, maar het hart is duidelijk een stuk kleiner in deze tweede

Het doet geen afbreuk aan het feit dat het voor de doelgroep wel een effectief dingetje is en dat Kurt Russel nog steeds een fijne kerstman is.

avatar van Harleen Quinzel
hatebreeder schreef:

Hele magere 3 sterren voor deze film.

Snikkel!! Hahaha lol!! .....daarom dus.

avatar van Thomas83
Wat was het vervelendste aan de vorige film? Zonder twijfel de Minion-achtige kerstelfen. Dan heeft deel twee wel een verrassing voor je: ditmaal zijn ze nog een stuk meer aanwezig. Nu is dat nog enigszins logisch omdat met Columbus aan het roer een komedie voor heel de familie wordt ingeruild voor een echt op kinderen gerichte film, maar voor oudere kijkers blijft er weinig over. Ik dacht aanvankelijk dat we een situatie zouden krijgen waarin Kate en Jack gescheiden van hun ouders in Boston zouden uitkomen, met een (uiteraard tijdelijk) humeurige Kate, een rol die Darby Camp ook veel beter zou liggen. Dat had een veel leukere film kunnen opleveren.

Helaas slaat de film een verkeerde richting in zodra de kinderen op de noordpool terechtkomen. Men probeert een wat originelere film te maken, maar het eindresultaat is toch vooral chaotisch. Dat kerstdorp en dat hele achtergrondverhaal is gewoon niet boeiend met die wannabe-Gremlins, de kinderen splitsen al snel op en de film zit vol met nodeloze actiescènes en vreselijke CGI. Soms zie je de contouren van een betere film in cheesy 90's stijl, maar Columbus krijgt het gewoon niet voor elkaar er een leuk samenhangend geheel van te maken.

Julian Dennison is ook echt niet te harden in deze film. Hij is echt een van de slechtste antagonisten die ik heb gezien in een film. Zo hilarisch als hij in Hunt for the Wilderpeople was, zo afschuwelijk is hij hier. Merkwaardig is ook dat Kurt Russell de film helemaal niet draagt. Hij hangt er net als Goldie Hawn maar een beetje bij. Alleen tijdens een net als in de eerste film weer bizar en onverwacht musicalnummer helpt hij de film nog een beetje oplichten. Verder is de film ook nog een minuut of dertig te lang. 1.0*.

avatar van missl
Waardeloos, de magie van deel 1 mist en het script is slecht geschreven.

avatar van Kondoro0614
“Eh, I guess this is your lucky day, Yule Cat!”

Twee jaar geleden kwam ‘Netflix’ met een gloednieuwe kerstfilm, een ware hit bleek achteraf want ik maar ook velen hebben genoten van ‘The Christmas Chronicles’ en het was een uitstekend en vermakelijke kerstfilm met een heerlijke feel-good. Een jaar later weet ‘Netflix’ wederom een hit uit te brengen, ditmaal was het een animatie en ‘Netflix’ leek vooral goed te zijn in kerstfilms. Nu, twee jaar laten brengt ‘Netflix’ het tweede deel uit van ‘The Christmas Chronicles’, iets waar ik dus erg naar uit keek want men weet al twee jaar te verassen met kerst en het vervolg van zo’n leuk eerste deel vergooi je toch niet, lijkt mij.

En ik was echt niet te spreken over dit tweede deel die me toch ellelang leek te duren. Al begon het niet verkeerd, laten we eerlijk zijn. De film had aardig wat potentie met een leuk concept, niet heel erg vernieuwend want iemand wou ‘kerst weer kapot maken’ maar het idee erachter was wel tof, die elf die door het niet geloven van het kerstfeest in een mens veranderde en zo op de zuidpool (wel geinig) een plan aan het smeden was om de ster van de kerstman te jatten om die vervolgens zelf te gebruiken en eeuwig leven te krijgen en ‘kerstman’ te worden. Er kan weinig fout gaan, de intro met dat boek vond ik wel leuk, zo kun je altijd nog wel meerdere delen maken al hoop ik dan dat het wel een stuk beter gaat worden.

Maar langzamerhand wordt de film steeds slechter en zwakt het leuke begin heel snel af. Dit is al vanaf het moment dat we de familie ontmoeten op het strand en je duidelijk ziet dat er politieke correcte dingen moeten gebeuren. Dit kijkt wel weg maar, de irritatie van zo’n opstandig meisje stapelen zich al gauw op door de film heen, en dat stond ook in de plotomschrijving waar me haren al wat van omhoog gingen staan. Wanneer de twee kids richting de kerstman teleporteren door de gemene elf ‘Belsnickel’ is de introductie van ‘Kurt Russell’ vermakelijk, zeker een leuke kerstman. Maar, het verhaal gaat al snel bergafwaarts. De film is te jankerig, er zijn scenes die nergens op slaan en het is allemaal zo cliché als weet ik wat.

Het is allemaal wel ironisch hoe je van zo’n sterk eerste deel toch weer zo’n domper van een tweede deel kan afleveren. Het kindergehalte is hoog, dat mag aangezien het een familiefilm is maar er zijn dingen te ongeloofwaardig. Neem het moment dat de ‘Yulecat’ de rendier ‘Dasher’ aanvalt en deze vervolgens halfdood op de grond ligt. Maar rond het einde toch weer leeft en mevrouw Claus beschermt, dat was ook wel zo ongekend slecht. En zo kent de film nog wel meer momenten, het moment dat, dat meisje de nieuwe ster in de kerstboom doet en aangevallen wordt door een drone. En dan dat, dat jongetje de drone neerschiet met een nerf pistool en de drone als een soort V2 raket naar beneden stort door één klein tikje, mega sterk elektronisch apparaat gaat zo snel naar de grond.

Ach, en zo was het ook wel geinig dat ‘Netflix’ de naam ‘Belsnickel’ veranderd in de ondertiteling als ‘Belsickel’. Omdat het word natuurlijk als benaming voor het mannelijks geslachtsdeel benoemt word maar dat lolletje kan je hierboven ook wel lezen.

Deze zit was voor eerste kerstdag dus echt een totale domper en ik heb me erg veel geïrriteerd en vond er geen reet aan. De film was wel erg verzorgt en zag er mooi uit ook qua CGI, daar blijft het wel bij. Mocht er een deel drie komen, dat vast wel komt, dan hoop ik toch dat ze de magie uit deel één weer tevoorschijn halen want dit. Dit mogen ze de volgende keer wel houden.

avatar van Rickyman
Moest deze film meekijken, met een Kurt Russell en z'n vrouw Goldie Hawn in de hoofdrol leek het me toch een leuke kerstfilm.
Kurt is een geweldige kerstman, toch zeer braafjes en da's wel even wennen, maar zo was het erg rommelige verhaaltje ook en pas tegen het einde een paar vermakelijke momenten.
Het ziet er verder wel prachtig uit, al komen die cgi-figuren nogal nep over.
Lijkt me dan ook meer geschikt voor kinderen, die zullen daar minder op letten. Het is gewoon niet mijn genre en dus een behoorlijke lange zit.
Laat me raden, een deel 3 met Kate Hudson erbij.

avatar van tommykonijn
De eerste Christmas Chronicles film mag zich onderhand langzaam bij het rijtje kerstfilms voegen dat geschikt is om (vrijwel) ieder jaar de revue te laten passeren. Het is een fijne film, waarin Kurt Russell misschien wel een van de leukste kerstmanvertolkingen neerzet die ik me kan heugen. Het verhaal is simpel, maar wel avontuurlijk. De kinderen spelen leuk en de invloed van producent Chris Columbus komt duidelijk naar voren in een sfeertje dat soms deed denken aan Home Alone en de eerste twee Harry Potter films.

Ik was dan ook blij met het nieuws dat Columbus de regie op zich zou nemen voor het vervolg; een zeer logische keuze. Helaas moet ik mij bij het merendeel van de verhalen hier aansluiten: deze film staat tot mijn grote verbazing mijlenver van het origineel. De grootste blunder is dat broer Teddy nauwelijks nog een rol speelt en vervangen wordt door een personage dat we niet kennen. Net de chemie tussen Judah Lewis en Darby Camp was erg leuk in de eerste film. Darby Camp doet het nog steeds leuk overigens en ook nieuwkomer Jahzir Bruno doet zichtbaar zijn best, maar ik vond de band tussen broer en zus beter werken. Daarnaast is de toon wel heel kinderlijk geworden en dat komt met name door de toevoeging van slechterik Belsnickel: een irritant personage dat regelrecht uit een of andere slechte cartoon lijkt te komen. Er gaat geen dreiging van hem uit en je staat er als kijker nog enigszins van te kijken dat de kerstman klaarblijkelijk een kluif aan hem heeft.

De film is ook erg druk. Het is het één groot CGI-spektakel, maar je vraagt je eigenlijk af waar het goed voor is. Soms ziet het er mooi uit, maar over het algemeen moet ik concluderen dat de effecten in de eerste Potter-film uit 2001 er beter uitzagen. Toch zijn er nog wel een aantal zaken die dit vervolg de moeite waard maken. Het is opnieuw genieten om Kurt Russell de rol van kerstman op zich te zien nemen. Hij pakt de rol moeiteloos op en zijn muzikale scène op het vliegveld is, hoewel natuurlijk heerlijk over de top, erg leuk. Ook gaan mijn complimenten uit naar het ontwerp van Santa's Village. Wederom een CGI-festijn, maar met de vele felle kleuren slaat het wel degelijk aan.

Het is allemaal zeker niet slecht, maar het komt niet in de buurt van het eerste deel. Daar waar de eerste film nog redelijk kleinschalig was, wil deze film overduidelijk 'larger than life' zijn, waardoor het gewoon een beetje té is. Verwijzingen naar de eerdergenoemde films van Columbus zijn hier niet meer subtiel en uiteraard zien we dat 'zand erover' einde al heel lang aankomen. Ik snap dat je op een positieve noot wil eindigen, maar dit einde zorgt ervoor dat de film compleet overbodig voelt. Een leuk filmpje om in de kerststemming te komen (of te blijven), maar wat mij betreft had het zonder enige twijfel bij deel 1 mogen blijven.

avatar van Chelsea94
De eerste film gaf me echt een kerstgevoel. Een beetje dat mysterieuze van santa en beetje elfs. Is het in deze film allemaal een beetje too much en te kinderlijk. Veel cgi, veel getover , voor mij miste het warme gevoel van de eerste film, dit is teveel harry potter achtig en dat is niet mijn ding.

avatar van clubsport
In Tommykonijn zijn review kan ik me aardig vinden , met als toevoeging dat nu ook bepaalde identiteitspolitieke dingetjes en een tikkeltje feminisme me meer begonnen te storen .
Zo hebben we het cliche alleenstaande moeder (ok dit was in het 1e deel ook al zo maar nu stoorde het me toch meer ) af en toe lijkt het wel of een gelukkig getrouwd gezin taboe is in hollywood .
Dan komen we in santa village ( mooi vorm gegeven ) en krijgen we de rondleiding waarin er dan blijkbaar moet worden vermeld waarom het geen mevrouw santa village heet ( 1 van de meest tenenkrommende politiek correcte scenes van de film ) blijkbaar kunnen ze het niet laten om dit weer onder onze neuzen te wrijven .
Dat donkere jongetje vond ik zoiezo een miscast , te jankerig 2 dimensionaal en weinig chemie met zijn medespeelster .
Het is verder allemaal wel aardig en Kurt speelt met zichbaar plezier de kerstman , ook leuk om Kurt en Goldie weer eens samen te zien in en film .
Toch helaas een slag minder dan het 1e deel .

avatar van Donkerwoud
Een beetje suf om in 't midden van januari met een beschouwing te komen over een film die ik zelf heb gezien toen ik nog in kerststemming was. Maar dit terzijde. Het leuke aan de oorspronkelijke 'The Christmas Chronicles' (2018) was dat het afweek van al die andere zeemzoete kerstfilms. Het was rauwer en grappiger omdat het zich afspeelde in een aardse setting met autocriminelen en straatprostituees. Met een glansrol voor Kurt Russell als een eigentijdse (ietwat foute) kerstman met een pittig karakter. Dat er een vervolgdeel zou komen werd me duidelijk toen de credits van de eerste film over het scherm rolden, maar ik had niet kunnen voorspellen dat 'The Christmas Chronicles: Part Two' (2020) gestript zou worden van alles wat het origineel onderscheidend maakte. Dat alle scherpe kantjes eraf werden geveild voor suikerzoete hysterie rond lelijk geanimeerde kerstelven en gestuntel met een arrenslee. Alsof Netflx heeft besloten dat ze zich beter strikt aan een jeugdige doelgroep houden, omdat de veiligheid van een voorspelbare familiefilm meer oplevert. Iets zegt me dat deze franchise nog wel uitgemolken gaat worden met meerdere vervolgdelen.