Pokémon Detective Pikachu (2019)

Alternatieve titels: Pokemon | Detective Pikachu | 名探偵ピカチュウ

Japan / Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Animatie / Fantasy

geregisseerd door Rob Letterman
met Justice Smith, Kathryn Newton en de stem van Ryan Reynolds

Tim Goodmans vader wordt op mysterieuze wijze ontvoerd. Op een dag ontmoet Tim een Pikachu, een eigenaardig pratend wezen dat niet zo sterk en wendbaar is als andere Pikachu's, maar claimt een uitermate goede rechercheur te zijn. Samen beginnen ze aan een missie om Tims vader te vinden. Tijdens hun zoektocht worden ze geholpen door de journalist Lucy.

• vanaf 11 september te koop op blu-ray

Chainsaw schreef:
Pokémon Detective Pikachu voelt als zo'n feestje dat waarschijnlijk vooral leuk is als je veel van de aanwezigen kent. Want ongetwijfeld dat liefhebbers van Pokémon lol kunnen beleven aan het herkennen van al die figuren die in de film rondlopen. Voor niet-kenners als ik levert het slechts een enkele keer wellicht wat geinigs op, maar de vele cameo's van figuren die je niets zeggen doen je vrij weinig. Er werd nogal weinig moeite gestoken om met echt leuke grappen of scènes te komen, alsof men dacht dat wat gekke CGI beesten al genoeg was. Er duikt sporadisch een geslaagde grap of creatief momentje op, maar uiteindelijk veel te weinig om er echt een leuke film van te maken.

Maar laat je al die Pokémon-figuren buiten beschouwing, dan blijft er een enorm karig script over. Zo'n typisch verhaaltje van een hoofdpersoon dat moet uitzoeken wat er met zijn vader is gebeurd. Hij krijgt een teamgenoot, ontmoet een love interest en uiteraard is er een inwisselbare schurk, die rond de derde akte even komt vertellen wat zijn plan was. Het is allemaal enorm dertien-in-een-dozijn, alsof men een standaard script uit de kast greep om er lukraak wat Pokémon-beesten in te mieteren. Het resultaat is een nogal suf en standaard filmpje met maar bar weinig hoogtepunten. Het wordt nergens slecht, dat lijkt zo'n beetje het meest positieve dat over Detective Pikachu te zeggen valt. Het tempo van de film ligt opvallend laag en er is veel ruimte voor drama, dat de film geregeld bijna tot stilstand brengt. Dan is een actiescène een verademing, maar zelfs die zijn grotendeels behoorlijk matig.

2 sterren.

Als je geen pokemon kenner of liefhebber bent dan moet je de film ook niet kijken..

avatar van nathaniel177
Verkaazde schreef:

Wat ben jij goed in overdrijven zeg haha

Ik overdrijf niet meneer Verkaazde. Bij deze film zat ik echt de minuten af te tellen. Ik heb dat amper bij films maar helaas was dit voor mij gewoon een grote teleurstelling.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Verkaazde schreef:

Je hoeft geen kenner te zijn om te zien dat het suffe film is, hoor. Enkel de zee aan injokes gaan mogelijk aan je voorbij als niet-kenner, voor de rest is de film juist enorm toegankelijk voor niet-fans.

Chainsaw schreef:

Nogmaals als je geen pokemon fan bent moet je m niet kijken. Zelfde als je niet van wielrennen houd vind je het ook niks aan en moet je het dus ook niet kijken.

nathaniel177 schreef:

Jij ook als je niet van pokrmon houd moet je de film niet kijken omdat je er anders verkeerd naar gaat kijken. Kom op mensen zo moeilijk is het allemaal niet

avatar van Lennert
Verkaazde schreef:

Ik ben geen Pokémon-fan en vond de film heel erg leuk...

avatar van Ste*
Had hier toch wel meer van verwacht. Misschien was ik niet in de juiste stemming, maar vooral alle grappen en opmerkingen van Pikachu vond ik doodvallen. Een beetje alsof Ryan Reynolds 80% on the spot heeft staan improviseren en ze alles er maar in hebben gelaten.

Ook het plot zelf kon me eigenlijk geen moment boeien. Het gaat ook rommelig en nogal gehaast van start allemaal, en het voelt als een samenraapsel van 100 andere films die ongeveer op dezelfde manier verlopen.

Zeker het einde is allemaal nogal flauw en vergezocht, had niet eens zin meer om er echt in te investeren.

Het ziet er op zich wel prima uit allemaal, om de Pokémon allemaal zo te zien is best leuk, maar daar houdt het dan ook eigenlijk wel op.

avatar van zoutzak
Speciaal gewacht op de 4K blu-ray om deze titel te zien, en boy, dat viel tegen. De film heeft iets eigenzinnigs wat ik wel kan waarderen maar het vervalt in zo een ongeïnspireerd verhaal dat niet gapen geen optie meer bleek.

avatar van IH88
“I don't need a Pokémon, period.”
“Then what about a world-class detective? Because if you wanna find your pops, I'm your best bet. We're gonna do this, you and me.”

Leuk. Pokémon Detective Pikachu is natuurlijk belachelijk en het stelt allemaal niet veel voor, maar de wereld rond de mensen en Pokémon´s wordt vermakelijk neergezet, en de regisseur neemt gelukkig wel de tijd om het verhaal rustig op te bouwen. Justice Smith is ook een innemende hoofdrolspeler, en ook Newton, Nighy en de stemacteurs doen het allemaal goed. Maar de grootste kracht van de film is natuurlijk Ryan Reynolds als Detective Pikachu, en hij zorgt voor de humor en de beste momenten in de film. De special effects zien er ook aardig uit (niet alles is even overtuigend), en het sentimentele en feel good einde is compleet verdiend.

avatar van FillumGek
Vroeger was ik absoluut een Pokémon-fan, in de tijd dat je er nog 151 had, en geen 800. De tekenfilmserie was een feest, de games waren top en ik had honderden verzamelkaarten en stickers. Totdat ik ouder werd, en er nieuwe Pokémon werden geïntroduceerd en ik besefte dat dit wel eens een oneindig lang lopende franchise en verzameling zou kunnen gaan worden. Toen ben ik afgehaakt, totdat Pokémon Go een rage werd en ik als eind twintiger de straat op ging om ze te vangen. Een feest van herkenning na al die Pokémonloze jaren, de reden dat ik ook deze film maar eens heb opgezet.

En als fan van de eerste generatie word je op je wenken bediend. De stad waarin tientallen Pokémon in harmonie met de mens samen leeft is erg levendig. Ik weet niet alle namen meer maar leuk om een aantal favorietjes van vroeger terug te zien. De CGI van de Pokémon ziet er regelmatig behoorlijk realistisch uit, eigenlijk droomde ik hier vroeger al van maar toen hield je zoiets niet voor mogelijk. Ook Pikachu is prima neergezet door een altijd vermakelijke Ryan Reynolds.

De eerste helft van de film is het sterkst, waarin zelfs een heuse battle te zien is. Maar daarna mondt het uit in werkelijk elk cliché die je maar kunt voorstellen inclusief de verplichte woordgrapjes terwijl de stad onder je wordt verwoest. De CGI wordt opeens ook een stuk minder, veel te veel sci-fi naar mijn mening al komt dat ook omdat ik Mewtwo altijd maar een vreemde eend in de bijt heb gevonden. Het moment dat de protagonisten met elkaar in de clinch liggen en het daarna weer goed komt in dit soort films... je wilt het eigenlijk gewoon doorspoelen. Al met al toch redelijk goed vermaakt.

avatar van Kondoro0614
Ik ben nooit in mijn leven een echte fanatieke Pokemon fan geweest. Natuurlijk had ik in mijn nog jongere jaren wel de Pokemon kaartjes die ik altijd fanatiek rond speelde met mijn vrienden op het schoolplein, had ik de Nintendo games vaak en speelde deze vaak wel suf met een maatje en zat ik zo nu en dan de serie te volgen op de TV, hedendaags is deze fanatieke houding niet meer van kracht bij de Pokemons. Toch toen deze film werd aangekondigd had ik er zin in, ik vind Pokemon altijd wel leuk om te zien dus de film stond op de kijklijst. Nu moet ik zeggen dat het wel even wennen was hoe de film precies in elkaar stak, de pokemons gecombineerd met de mens vond ik dan ook wennen maar door een vrij goede CGI kon het er makkelijk uit.

De film was erg vermakelijk vond ik zelf. De setting en de sfeer brachten elkaar goed bij elkaar, waardoor we toch met een prettig gevoel konden kijken. De actie in de film zorgde voor de nodige ‘spanning’ dat in ieder geval niet in slaap valt. De CGI was erg mooi vond ik persoonlijk, liep allemaal vrij strak door en ik ergerde me nergens echt aan.

Rob Letterman nam de taak op zich om een kunstzinnige film neer te zetten maar wel met een gevaar, de vele Pokemon fans niet teleurstellen want met één foutje krijg je gegarandeerd de nodige kritiek. Daarbij is er gekozen voor een prima cast, al vond ik de acteerkunsten van Justice Smith helemaal niet zo goed, het zal wel aan mij liggen. Reynolds deed het leuk als de stem van Pikachu en later nog eens even als zichzelf en de rest van de cast was ook prima.

Het verhaal vond ik wel prima. De mens willen de gevaarlijke Mewtwo gevangen nemen en zijn krachten gebruiken tegen alles en iedereen. Pikachu komt later in aanraking met Tim die na het bericht van zijn vader richting de stad is gekomen om het huis van zijn vader te bezoeken. Samen trekken ze er op uit om de dood van zijn vader te achterhalen maar ook om de gevaarlijke mensen er van te weerstaan Mewtwo gevangen te nemen en de stad te verwoesten.

Ja best een leuke film met hier en daar een jeugdige herinnering er aan verbonden. Ik heb me prima vermaakt, weer eens wat anders .

avatar van Antonev
Vermakelijke avonturen film, die ook prima te doen is voor de filmliefhebbers die weinig ervaring met Pokémon hebben.

Het verhaal is goed opgebouwd en bevat naar het einde toe ook nog een prima twist. Geen ingewikkeld gedoe, maar redelijk recht toe recht aan. Dat kwam de film ook ten goede, want het tempo bleef er lekker in en we werden niet verveeld met verschillende verhaallijnen.

Het budget is goed besteed, want dat is terug te zien aan de mooie animaties en de prima cast. Het stak allemaal prima in elkaar.

Ik had wel een klein beetje gehoopt op wat meer verwijzingen naar de originele series. Maar dat is misschien omdat ik de originele reeks bewust heb meegemaakt.

broncode
Mijn zoon van 11 wilde perse deze film zien met mij en dacht: omg! Ben 53, te oud voor deze onzin, dat word afzien. Maar tot mijn grote verbazing zat het goed in elkaar, zowel story wise, the timing en kwaliteit van CGI. The final act leek wel verdacht veel op die van the Avengers, maar dat mocht de pret niet drukken. Ben toch onder de indruk geraakt , want voelde me enigzins toch emo verbonden met de hoofdrolspeler en Pikachu. Knap gedaan.

Voor mij was dit een droom die uit kwam, opgegroeid met pokémon in de jaren 90. Visueel erg mooi gemaakt en een genot om naar te kijken. Verhaal kon beter en ik mis toch echt een spannende pokemon battle in de film, zeker met de kwaliteit van de film zou dit een spektakelstuk kunnen zijn.

avatar van Rickazio
Had veel meer in gezeten. Voelde nu als een politiek-correcte TED 3.

FillumGek schreef:
Precies, ook dit. De klassieke 151 waren prima, alles wat erna kwam was een slap aftreksel.

avatar van Spoelworm
Lennert schreef:

Ik ben geen Pokémon-fan en vond de film heel erg leuk...

Heb totaal niks met Pokemon,in welke vorm dan ook maar ik vond deze film ook een erg geslaagde middag (met de kids) op de bank .

Ik heb ook niks met Pokemon, maar ik vind dit dan ook volstrekt ruk.

avatar van xaid
Rickazio schreef:
Had veel meer in gezeten. Voelde nu als een politiek-correcte TED 3.

indd!
ik vond de jotho seizoen met de extra 100 pokemon ook gaaf maar daarna ben ik gestopt. Het schijnt dat hij na al die seizoenen nog nooit een toernooi heeft gewonnen

Lijkt wel zeer hard op het verhaal van Zootropolis maar dan met zwakke acteurs waarin de magie van Pokemon volkomen teniet gedaan wordt.