Pokémon Detective Pikachu (2019)

Alternatieve titels: Pokemon | Detective Pikachu | 名探偵ピカチュウ

Japan / Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Animatie / Fantasy

geregisseerd door Rob Letterman
met Justice Smith, Kathryn Newton en de stem van Ryan Reynolds

Tim Goodmans vader wordt op mysterieuze wijze ontvoerd. Op een dag ontmoet Tim een Pikachu, een eigenaardig pratend wezen dat niet zo sterk en wendbaar is als andere Pikachu's, maar claimt een uitermate goede rechercheur te zijn. Samen beginnen ze aan een missie om Tims vader te vinden. Tijdens hun zoektocht worden ze geholpen door de journalist Lucy.

Live-action film gebaseerd op de Pokémon franchise.

Vanaf 8 mei 2019 in de bioscoop (Warner Bros)

avatar van sharkey111
Trailer ziet er erg tof uit. Mooi dat Ryan Reynolds zijn stem hieraan verbindt. Dit kan wel eens wat worden

avatar van Rico120
you have got to be kidding me

avatar van Ajax&Litmanen1
Dit ziet er visueel wel echt fantastisch uit zeg. Heb dit project niet gevolgd, ben aangenaam verrast door de trailer. Zelfs al heb ik weinig of niks met Pokémon.

avatar van Karl van H.
Staat om onverklaarbare redenen op mijn must see-lijst.

avatar van 84robkuh
Ik vind het nu al moeilijk om deze film serieus te nemen. Schijnbaar is Smith de enige die deze Pikachu kan verstaan. Alle andere horen alleen Pika-Pika... Hoe verklaar je dan de bewegingen van de mond?

avatar van Nicholas
Jij was van plan om een Pokémon-film heel erg serieus te nemen?

Vind het er verbazingwekkend amusant uit zien.

avatar van clockwork72
Ziet er inderdaad geestig uit.

avatar van 84robkuh
Nicholas schreef:
Jij was van plan om een Pokémon-film heel erg serieus te nemen?.

Elke film die probeert om de kijker serieus te nemen, neem ik ook serieus. Dit kunnen Disneyfilms zijn, maar ook science fiction films. Of iets wel of niet echt gebeurt kan zijn, staat voor mij namelijk helemaal los van de geloofwaardigheid van een film. Maar een film waarvan de Trailer al niet klopt, staat bij mij niet bovenaan m'n lijst. Elke film bevat wel fouten, maar vind dit al wel een hele grote. En dat al in de Trailer.

avatar van HarmJanStegenga
Haha. Blijkbaar ben je bloedserieus, maar dit heeft echt niks met fouten of geloofwaardigheid te maken natuurlijk. Een kijkbeurt Dr. Dolittle gaat je op deze manier waarschijnlijk fataal worden.

De dub van Reynolds is echt vreselijk, Ken Watanabe kan ik ook niet meer zien in z'n Amerikaanse rollen … jammer dat ze Hollywood de teugels gegeven hebben voor dit project.

avatar van Ste*
Ziet er best leuk uit, maar Pikachu met de stem van Reynolds? Pikachu is voor iedereen toch die schattige Pika Pika! ? Nu is het een soort Deadpool in Pikachu vorm. Kan me niet voorstellen dat dit gaat werken voor mij. Maar qua look van de film wil ik dit wel zien.

Ik moest toch zo maar twee keer lachen tijdens de trailer. Weet niet zeker of ik hem ga zien maar ben positief verrast. Vind wel de stem van Reynolds even wennen, maar het geeft wel een geestige off-beat, zo'n stem die eigenlijk niet past bij het karakter.

Goto
Blijft jammer dat Danny DeVIto niet de stem van Pikachu doet. Een lekker cynische, kettingrokende gele rat die een week voor zijn pensioen zit had me leuker geleken.

avatar van Donkerwoud
Ach, de trailer maakt me niet warm of koud maar het doet in ieder geval recht aan het oorspronkelijke bronmateriaal. Door die film noir/detective-setting ook 'logisch' dat het zich in de VS afspeelt en niet in Japan.

avatar van xaid
Karst schreef:
dat vond ik dus ook....

Maar goed nu de trailer gezien te hebben eigenlijks toch wel stiekem positief verrast dit kan toch echt wel leuk worden hopelijk houden ze het wel bij die eerste 250 pokemon's ...

avatar van TornadoEF5
Oh, dit zou nog wel eens leuk kunnen worden.

xaid schreef:
hopelijk houden ze het wel bij die eerste 250 pokemon's ...

Derde en vierde gen zijn ook nog leuk. Vijfde gen ja, is ook niet slecht. Vanaf dan volg ik het niet echt meer. Maar denk dat het wel een betere keus is als ze het bij de iconische pokémons houden. Al kunnen ze wel eens een iconische pokemon uit een toekomstige gen erin steken (zoals Lucario). Maarja, als je erover nadenkt is het wel echt best dat ze het bij de iconische pokémon houden, zeker voor de hoofdrollen.

Ja, ik heb een Psyduck, Charizard, Bulbasaur, Jigglypuff, Mr.Mime gezien. Maar er is één pokemon dat ik niet kan herkennen, en er is ook een verwijzing naar Sinnoh wat de vierde regio is (Sinnoh championship).

Het doet me wat denken aan Ted eigenlijk, dus dan komt het wel goed.

avatar van ViggøJøhnny
Nieuwe trailer

Ben toch wel heel benieuwd. Ziet er in ieder geval vermakelijk uit!

avatar van Donkerwoud
Na 'Alita: Battle Angel' (2019) ben ik een stuk optimistischer over dit soort anime-producties. En dan is dit nieuw materiaal en heeft het geen enorm kritische fanbase.

Gehele film is al op YouTube gelekt ...

Hahaha.

avatar van thunderball
Briljant! Waarschijnlijk beter dan de eigenlijke film! Ik ben in ieder geval heel erg vrolijk er van geworden!

avatar van Graaf Machine
Bizar. Zit je een kleine twee uur naar een soort teddybeer te kijken, en komen er ook nog tal van slecht geanimeerde andere wezens langs, en boeit het me ook nog. Vermakelijk onzin, maar geen moment had ik het idee dat die pokemons echt levende wezens waren.

avatar van krosnicky
ik was vroeger mega fan van Pokémon heb alle afleveringen van seizoen 1,2 & 3 gezien en de 1ste 2 films heb Pokémon blue gespeeld op gameboy verzamelde de ruil kaarten en flippo’s en had een dekbed overtrek op me bed en ingekaderde posters boven me bed dus dit was wel back in time en dit is echt wel een film voor 20ers voor The 90’s kids want net als het hoofd personage een 20er die ook grote Pokémon fan was keert nu ook na zoveel jaar terug naar de wereld van Pokémon heb ook veel moeten lachen met deze film maar het was voornalijk lachen van herkenning zo ga ja das juist zo ging dat in de serie ook

Fonzzz002
“A Pikachu can’t defeat a Mewtwo!”
Nou, dan heb je duidelijk nog nooit Smash Bros gespeeld!

Videogame verfilmingen (of live-action anime adaptaties) lijken steeds vermakelijker te worden. Hoewel er nog geen echte aanraders zijn weten sommige al de sprong te maken van “lachwekkend slecht” naar “prima popcornvermaak”. Detective Pikachu is daar één van. Het is gewoon fijn om allerlei Pokemons, waar ik mee ben opgegroeid of die ik herken uit moderne games, terug te zien in een big budget film. In tegenstelling tot films als Dragon Ball Evolution of de Super Mario Bros film, die volledig de plank missloegen, lijkt Detective Pikachu zijn bronmateriaal veel beter te begrijpen en daarmee veel beter te kunnen inschatten wat liefhebbers van Pokemon zouden willen zien. De grootste kracht van de film is om de wereld te zien waar alle Pokemon onderdeel zijn van het dagelijks leven: Pokemons zijn huisdieren, doen mee aan dagelijkse arbeid of leven gewoon in het wild. Door bijna de hele film zie je Pokemons, of het nou op de voogrond of achtergrond is, wat de wereld levendig maakt. Hier en daar wat bombastische spektakel momenten of een paar humor momenten, voornamelijk van de typische Ryan Reynolds humor. Dit allemaal maakt Detective Pikachu een film die leuk wegkijkt.

Het is wel een film die je met behoorlijke korrels zout moet nemen. De film zit vol met voorspelbare Hollywood tropes of domme keuzes van de personages. Ik kon er overheen kijken omdat deze momenten naar leuke scenes leed, maar het zou mij niets verbazen als de film hier kritiek over gaat ontvangen. Een klein punt waar ik me wel aan stoorde was dat je op een bepaald punt een instrumentale versie hoorde van de Gonna Catch Em All theme song. Dit was terwijl 2 oude mannen het over politiek hadden.. wat een vreselijk ongeschikt moment was. Het had zoveel beter rond de climax gebruikt kunnen worden. Een mierenneuk punt, maar het was echt een gemiste kans.

Een hele aardige live-action adaptatie. Als ze meer Pokemon films gaan maken dan zou ik die ook willen zien.

avatar van Psycho-M
Volledige Detective Pikachu film al gelekt.
Ryan Reynolds tweet er al over: Twitter

avatar van Shinobi
"I don't need a Pokémon."

Toen ik nog op de basisschool zat, was ik een groot fan van 'Pokémon' en volgde zowat alles wat ermee te maken had; van de anime tot aan het verzamelen van de kaarten. Maar met het alsmaar uitbreiden van de wezens nam mijn interesse af. Wat mij betreft hadden ze het bij de originele 151 gehouden. Deze titel heb ik dan ook meer gezien vanwege Ryan Reynolds.

In deze film krijg je te maken met een tiener die afreist naar Ryme City om zijn vermiste vader te zoeken. Dit is een stad waar Pokémon en mensen in harmonie samen wonen en werken. Met behulp van een Pikachu, waarmee alleen hij kan communiceren, kan het avontuur beginnen. Uiteraard gaat dit niet zonder enig gevaar.

Echt veel heeft het narratief niet om het lijf, gezien dit meer een expositie is om zoveel mogelijk Pokémon te etaleren. De wereld die hiermee gecreëerd wordt mag er zeker zijn, ondanks dat niet alles even naadloos in elkaar overloopt. De vele details en fan service die hiermee gepaard gaan is namelijk meer dan de moeite waard. Jammer genoeg wordt dat in de tweede helft ingeruild voor een kleurloze aanpak.

Op Ryan Reynolds na is de cast vrijwel te verwaarlozen. De combinatie van een koddig geanimeerde Pikachu en het stemmenwerk van Reynolds is een gouden greep. Op deze wijze zijn de dialogen - die soms grenzen tegen het toelaatbare - enorm grappig te noemen. Stiekem had ik graag een Rated R versie willen zien, vooral omdat ik heb begrepen dat er een hoop schunnig materiaal van Reynolds uit de film is gesneden.

Al met al is 'Detective Pikachu' best vermakelijk voor een keer, maar deze film is eigenlijk louter aan te bevelen als je een fan bent.

Kleine 3,0 sterren.

Starmaster schreef:
Gehele film is al op YouTube gelekt ...

Nou het enige wat je ziet is een dansende Pikachu op een heel irritant muziekje wat 1 uur 43 doorgaat

avatar van mrklm
Aangezien mijn kennis van Pokémon niet verder gaat dan Pikachu en een ventje met een petje, is mijn mening vast niet representatief voor die van fans van dit fenomeen. Maar deze Pokémon-verfilming gebruikt in ieder geval dezelfde benadering als Who Framed Roger Rabbit (1988) en The Happytime Murders (2018) aangezien het hier gaat om een moordmysterie in een fictieve stad waar mensen en animatiefiguren (in dit geval dus Pokémon) in schijnbare harmonie naast elkaar wonen. Justice Smith is volstrekt kleurloos als Tim Goodman die de dood van zijn vader bij een bizar ongeluk onderzoekt met de hulp van Pikachu [stem van Ryan Reynolds], de voormalige partner van Tims vader.

Het verhaal is dus bepaald niet origineel en vooral een excuus om een parade aan Pokémon-figuurtjes het scherm te laten vullen en Ryan Reynolds te laten strooien met one-liners. Maar de humor is wisselvallig en het zwakke spel van Smith maken het moeilijk om de interesse van de kijker vast te houden.