Pokémon Detective Pikachu (2019)

Alternatieve titels: Pokemon | Detective Pikachu

Japan / Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Animatie / Fantasy

geregisseerd door Rob Letterman
met Justice Smith, Kathryn Newton en de stem van Ryan Reynolds

Tim Goodmans vader wordt op mysterieuze wijze ontvoerd. Op een dag ontmoet Tim een Pikachu, een eigenaardig pratend wezen dat niet zo sterk en wendbaar is als andere Pikachu's, maar claimt een uitermate goede rechercheur te zijn. Samen beginnen ze aan een missie om Tims vader te vinden. Tijdens hun zoektocht worden ze geholpen door de journalist Lucy.

• Vanaf 8 mei in de bioscoop

avatar van Psycho-M
DonR4mon schreef:

Nou het enige wat je ziet is een dansende Pikachu op een heel irritant muziekje wat 1 uur 43 doorgaat

Joh, echt?

nathaniel177 schreef:

Spoilers!!

Haha inderdaad. Spoilers!

avatar van mrklm
Aangezien mijn kennis van Pokémon niet verder gaat dan Pikachu en een ventje met een petje, is mijn mening vast niet representatief voor die van fans van dit fenomeen. Maar deze Pokémon-verfilming gebruikt in ieder geval dezelfde benadering als Who Framed Roger Rabbit (1988) en The Happytime Murders (2018) aangezien het hier gaat om een moordmysterie in een fictieve stad waar mensen en animatiefiguren (in dit geval dus Pokémon) in schijnbare harmonie naast elkaar wonen. Justice Smith is volstrekt kleurloos als Tim Goodman die de dood van zijn vader bij een bizar ongeluk onderzoekt met de hulp van Pikachu [stem van Ryan Reynolds], de voormalige partner van Tims vader.

Het verhaal is dus bepaald niet origineel en vooral een excuus om een parade aan Pokémon-figuurtjes het scherm te laten vullen en Ryan Reynolds te laten strooien met one-liners. Maar de humor is wisselvallig en het zwakke spel van Smith maken het moeilijk om de interesse van de kijker vast te houden.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik ben geen Pokémon fan, dat is een fenomeen toen ik er destijds bij de enorme rage net wat te oud voor werd. Het sprak me ook nooit zo aan, ondanks dat ik wel eens een game er van speelde of een aflevering van de tekenfilm zag. Maar echt wild werd ik er nooit van. Ik ben wel een Nintendo fan, maar een nieuwe Pokémon game gaat dan eigenlijk standaard langs me heen. En toch zat ik snel in de bios voor deze Detective Pikachu. De trailer was bijzonder fraai en Ryan Reynolds als stem spreekt ook wel aan. Gelukkig is het ook nog best een vermakelijk filmpje geworden, zelfs als je diverse referenties vast mist, zoals mij vermoedelijk wel is overkomen. Of ze moeten zo opzichtig zijn zoals Pikachu die de Pokémon theme droevig aan het zingen is.

Inhoudelijk is het geen sterke film, eigenlijk dient het verhaal alleen als kapstok om zoveel mogelijk Pokémon te tonen. Richting het einde vond ik dat gas in de ballonnen trouwens wel erg veel overeenkomsten hebben met Batman (1989) Maar het kijkt toch wel lekker weg en Pikachu is bijzonder vermakelijk. Reynolds doet het leuk met de sarcastische en wat lompe opmerkingen. Niet dat dit nu allemaal heel volwassen is, maar de film lijkt wel duidelijk gemaakt voor ook de originele fans en die zijn vermoedelijk toch ook wel 25 plussers. Wel jammer dat de film visueel soms bijzonder fraai oogt (de eerste keer dat je in de levendige Pokémon-stad komt was tof), maar ook op genoeg momenten vrij lelijk is. Ik vond echt niet elke Pokémon fraai in beeld komen. Zeker Mewtwo zag er geregeld lelijk uit alsof hij digitaal erin is geplakt, waar bijvoorbeeld Pikachu veel meer echt in de wereld leek te passen.

Het is wel een van de betere gameverfilmingen geworden. De meeste van die films zijn budgetloze crap, maar bij Pokémon is er toch wel echt tijd en moeite ingestoken. Het is ieder geval gewoon een solide voldoende en de echte fans zullen er vast nog een wat hogere score van maken.

avatar van nathaniel177
Wat een vreselijke afknapper. Een leuke trailer maar de film is slecht. Het verhaal boeit niet, het acteerwerk is slecht, special effects ook niet altijd even overtuigend en veel dingen sloegen gewoon nergens op. Ook veel chronologische fouten. Ryan Reynolds is af en toe leuk maar weet de film niet te redden. Het verhaal en het gedoe met Bill Nighy sloeg ook nergens op. Die journalist is ook irritant en kan niet acteren. Zat regelmatig naar me fles ijs thee te kijken omdat dat interessanter was. En hier notabene sinds december 2018 op zitten wachten.

avatar van Pomodorini
nathaniel177 schreef:

Interessant punt

Pomodorini schreef:

Interessant punt

Thx Robin

avatar van thunderball
Deze in 3-D afgelopen donderdag gaan zien in Antwerpen.

Tja, ik ben totaal niet ingevoerd in de wereld van Pokémon. Dat ik dacht dat die vroeger gratis bij de chips zaten en iemand mij moest vertellen dat dat Flipo's waren, zegt wat dat betreft genoeg.

Ging de film dus compleet blanc in, geen idee hebbend wat ik te zien zou gaan krijgen en dat was toch wel de eerste aantal minuten wennen, omdat ik in een wereld terecht kwam, die ik niet kende, met erin figuren, die ik nog nooit eerder had gezien en waarvan ik niets af wist. Ik denk -achteraf- dat ik ergens een heel melig, flauw comedy filmpje had verwacht, waar flink om te lachen viel. Helaas dat laatste was vooral niet echt waar.

Ondanks het fantasy element en de wonderlijke creaturen werd er vooral moeite gedaan een soort van filmnoir achtige detective vertelling te realiseren, maar dan met cartoonachtige figuren in de hoofdrol. Dit zou kunnen werken, waren het niet dat het allemaal zeer oninteressant en vrij saai werd gebracht.
Het verhaal kwam nauwelijks op gang, het was vooral veel gemauw en weinig vaart, of opzienbarende actie.

Nergens vreselijk slecht, maar ook zelden echt boeiend, of spannend.

Hoofdrolspeler was redelijk en op zich vrij sympathiek, maar het gele wezentje, blijkbaar een Pikachu genoemd, was tien keer leuker, gevatter en had dan ook geen enkele moeite om de show te stelen.

Vond verder de gehele look van de film, incl. de filmposter, wat lijken op en deed mij denken aan Watchmen, maar helaas kwam de kwaliteit daar totaal niet bij in de buurt.

Geen complete flop, maar zeker ook niet geweldig en niet interessant genoeg voor diegenen, die er toch al geen fan van waren.

Een vijfje, ofwel 2,5 ster.

Gisteren deze film gekeken in 3D en juist dat laatste viel mij erg tegen.

Eerst het verhaal: Dat was wel oké. De wereld van Pokémon is mij niet onbekend. Redelijk mee opgegroeid en met een zoontje van 6 die fan is van Pikachu moet je wel

Dan de film: Het 3D effect zorgde ervoor dat alles heel snel ging. Misschien lag het aan de film of aan de plek waar ik zat maar veel beelden vlogen echt langs je heen en je zag dan een glimp van een Pokémon. Ook voor mijn idee veel onbekende Pokémon. Eigenlijk was Pikachu de enige die fatsoenlijk in beeld is gekomen.

Ook Pokémon die naar mijn idee niet klopten. Growlithe was naar mijn idee te klein (kleiner dan Bulbasaur) en ook Charizard en Mewtwo zagen er niet altijd even best uit.

Afijn. Het 3D effect is dus meer een teleurstelling dan een toegevoegde waarde. Het verhaal was redelijk en ik zal hem vast nog wel een keer gaan kijken met mijn zoontje, maar dan gewoon lekker thuis op de bank.

avatar van wwelover
Niet meest bijzondere verhaal, maar de film is echt onwijs vermakelijk. Ik had bij de aankondiging van de film het idee dat Reynolds een gigantische fout maakte. Maar het moge duidelijk zijn dat hij als Pikachu heel goed werkt. Zowel voor jong als oud goede humor. En natuurlijk alle Pokémon die voorbij komen, super leuk gedaan. Plus het ziet er erg fraai uit.

avatar van pierre18
Hoe is het mogelijk dat je na jarenlange voorbeelden zo'n gedrocht kan afleveren. Laat ik eerst aannemen dat het voornamelijk een kinderfilm is, oké prima.Maar dan wordt er in de eerste 40 minuten alleen maar slap en ontzettend veel geouwehoerd. Totaal niet aantrekkelijk voor kinderen waarvan er velen zaten te draaien op zijn stoel in de bioscoop. En dan te bedenken dat er zo'n drie schrijvers aan het script hebben gewerkt. De personages zijn persiflages en totaal niet realistisch en de Nederlands nasynchronisatie helpt daar ook niet aan mee. Ook de overdaad aan verschillende en veranderende pokemons is eerder lachwekkend dan een toevoeging of verdieping en totaal niet op een juiste manier ingezet. Alleen Psyduck of zoiets voegt wat toe.
Na de pauze kwam er wat meer vaart in maar ik kon nergens echt enige spanning in vinden. Ook voor kinderen niet. En die special effects kennen we nu ook wel. Al met al zeer teleurstellend.
26 lampen en 420 stoelen in de zaal. (Alle tijd gehad om deze te tellen. Zo saai)

avatar van predator
Misschien scheelt het dat we naar de Engelse versie zijn geweest, maar we hebben ons prima vermaakt. Veel herkenning en de pokemon zien er gewoon prima uit. De acteurs zijn wel vlak maar het verhaal viel me mee.

pierre18 schreef:

Inderdaad echt saai ja. Snap dat je stoelen ging tellen.

Ik vind het ook een tegenvaller, de eerste echte liveaction film over Pokemon had een betere verdient. De film pendelt tussen verschillende doelgroepen en raakt daardoor kant noch wal. De "volwassen grappen" zijn flauw en passen wat mij betreft niet binnen de setting.

Ik ben zeer bekend met Pokemon en het hele universum daaromheen en daardoor vielen mij een heleboel dingen op die wereldtechnisch gewoon niet kloppen. Daarnaast zijn er ook veel gemiste kansen. Ik heb niet één fatsoenlijke Pokemon Battle gezien. Ook irriteerde ik me mateloos aan dezelfde terugkeerde pokemon (ongeveer een stuk of 15). Dit begon vooral tegen het einde van de film heel erg op te vallen. Op een begeven moment waren er gewoon een stuk op 20 sneasels in 1 shot te zien (zelfs Ditto kon niet afwijken van dit over gebruikte rijtje). Met zo'n uitgebreid rooster aan Pokemon waren de mogelijkheden eindeloos (en de daaraan verwante grappen). Hierdoor blijft er enorm veel potentieel onbenut. De echte Pokemon magie heb ik helaas niet gevoeld, in een betere film was dat zeker mogelijk geweest.

Ik denk dat ik gewoon met te hoge verwachtingen naar de film gegaan ben, dat is bij mij wel vaker aan de hand;)

avatar van Shadowed
Ok.

Film met het hart op de juiste plek, dat is overduidelijk. Alleen kan ik niet echt zeggen dat de film grenzeloze creativiteit gebruikt. Buiten het concept "pokemon" dat zelf wel erg origineel in elkaar gestoken is, is de manier waarop het verhaal gebruikt niet erg origineel meer.

Ik raad je wel aan wat meer over de "pokemon" uit te zoeken. Ik heb dat spel Pokemon Go voor een tijdje gespeeld tijden geleden en voor de rest ken ik de pokemon wereld wel een beetje. Heel veel verwijzingen naar pokemon in kleine grapjes dus aangeraden er iets meer te weten over te komen.

Visueel is het allemaal erg verzorgd. Normaal zal je zeggen dat de wezentjes er niet realistisch uitzien maar hier had het toch wel een meerwaarde. De donzige haarbollen zien er schattig uit en weten wel charme uit. Reynolds was uiteindelijk niet de showstealer die ik verwacht had alleen. Heel veel one-liners, maar uiteindelijk doet Reynolds niet veel meer dan de boel vlot houden.

Film zelf is redelijk vlot, en er zit een fantasierijk en lief sfeertje omheen dat er een soort hippie-achtige laag eroverheen toevoegt. Vooral als Letterman wat met kleurtjes gaat spelen schemert dit door, maar in het algemeen is de sfeer altijd met een rem.

Je ziet wel dat de acteurs soms wat moeite hebben met het feit dat ze nergens tegenaan praten, maar gelukkig weten Smith en Newton de boel wel keurig te houden. Newton probeert veel aan haar karakter toe te voegen maar wordt niet goed geholpen door de wat terughoudende montage soms waardoor de uitstraling niet erg lekker van het scherm spat.

Actie is opzicht wel leuk. Het is vooral de vlotte omgeving die het genietbaar houdt, in het verhaal had nog wat meer creativiteit gemogen. Maar het pokemon wereldje is leuk ingevuld en de film verveelt niet.

avatar van mjk87
Vermakelijk, vooral door Deadpool Pikachu. Het gaat allemaal nergens over, maar het wereldje wordt geinig neergezet en het verhaaltje is oké, al is de hoofdpersoon wat kleurloos in zijn rol. En het budget van 150 miljoen is hier ook niet aan af te zien, veel Pokémon zien er gewoon echt niet goed uit, te duidelijk CGI. Terwijl Pikachu er wel vrij overtuigend uitziet. Dat is jammer, want het is in de basis wel leuk al die Pokémon zo te zien, en Magikarp steelt natuurlijk altijd de show. Maar als dit een beetje goed loopt zit hier best een goudmijn, allemaal real life action films in de wereld van Pokémon. 3,0*.

avatar van Daan258
Super leuk

Heb de film in Imax 3D gezien, Van te voren heel erg mijn twijfels over de film. Had geen idee wat ik moest verwachten. Maar ik moet toegeven dat het heel leuk vermaak was en beter dan verwacht.
Het is vooral visueel heel mooi om te zien. De Pokémon zien er echt heel goed uit, knap gemaakt. Ook zit er zeker de nodige humor in de film waarbij ik zeker een paar keer echt heb kunnen lachen. De actie scene's zijn ook super mooi om te zien. Inderdaad is het verhaal niet super fantastisch en wat voorspelbaar maar slecht was het zeker niet. Dit was gewoon van begin tot eind heerlijk genieten.
Het enige wat ik jammer vond (wat natuurlijk ook wel logisch is dat dit niet kan) dat je veel meer van andere Pokémon had willen zien. Je ziet natuurlijk heel wat voorbij komen maar ze zijn niet lang in beeld. Daarom mag er van mij zeker nog een film komen

Absoluut een mooie 3,5*