Perdida (2018)

Argentinië
Drama / Mystery

geregisseerd door Alejandro Montiel
met Pedro Casablanc, Nicolas Furtado en Luisana Lopilato

Een lerares van een prestigieuze school in Buenos Aires maakt met 5 van haar studenten een studietrip in Patagonië maar komt terug met maar 4 studenten, omdat eentje mysterieus verdwijnt. Het is Cornelia Villalba, die er vandoor is gegaan tijdens het dansen in de bossen van Patagonië. Later gaat een van de meisjes die inmiddels bij de politie werkt, op zoek naar haar jeugd/schoolvriendin. Ze begint een nieuwe zoektocht om antwoorden te vinden, maar loopt al snel gevaar.

avatar van Baggerman
Matige thriller waar ik meer van had verwacht. De twist op het einde is nog wel aardig, maar veel plotontwikkelingen lijken overbodig of worden totaal niet uitgelegd. Wat is de rol nu precies van de baas van Pipa? En wat is de link tussen de kale crimineel en Cornelia? Waarom doet hij zoveel voor haar? Het hele verhaal loopt dan ook stroef en ik vond het ook niet helpen dat de dame die Pipa in het heden speelt (voor mij) het charisma van een natte dweil heeft.

Visueel ziet alles nogal grauw uit, dus ook daar geen plusjes. Uiteindelijk is het geen straf om dit te moeten bekijken, maar memorabel is het niet.

Grotendeels eens met Baggerman. Ik vond zelf de hoofdpersoon wel prima, maar met name de losse eindjes zijn werkelijk zeer slecht. Daarnaast zitten er ook weinig overtuigende shots in, de indrukwekkende omgeving had meer gebruikt kunnen worden. De verdieping van karakters laat te wensen over, en het wordt eigenlijk nooit echt spannend. Er gebeurt wel voldoende, waardoor je er wel bij blijft, en de film is daardoor goed weg te kijken. Maar aan het einde zit je nog met veel vragen. Dit had veel en veel beter gekund. Een lijstje met onduidelijkheden:

Hoe kon Ariel Cornelia ontvoeren vanuit de plaats waar ze toen waren? Waarom liet de snor/tatoeage-man die 2 meiden leven? Wat is zijn relatie met Cornelia? De baas van Pipa is opeens een slechterik, hoezo is hij dat geworden en waarom deze zijlijn die er verder totaal niet toe doet? Wat gebeurde er met Ariel, die ineens gebeld werd en daarna ook vermoord werd met nog meer mensen? Was Alina een persoon op verkeerde plek verkeerde tijd, of had zij ook nog ergens mee te maken? Waarom was haar dood niet direct ultra verdacht voor de politie, aangezien er duidelijk sporen van geweld te zien zijn? Wie is nou precies de rol van de Geest in de instelling? Nouja, er zijn nog genoeg vragen over. Dat Nadine/Sirena Cornelia was, zag ik dan weer van mijlen ver aankomen....

Filiezi schreef:

De bedoeling van "mystery "is dat de kijker wel met tien vragen blijft zitten...Mystery dus. "Mystery"doet de kijker blijven kijken, op de vragen die hij heeft..Maar "mystery geeft de antwoorden niet...Mystery dus. Vaak ook erg pretentieus.

frans123 schreef:

Ja, onder die noemer kun je alles wegwuiven natuurlijk. Het begin had nog best iets aardigs met het mysterie van de verdwenen vrouw. Maar verder zit er weinig mystery in de film hoor, het is gewoon een slecht scenario. Het gaat hier niet om zaken die je niet helemaal doorhebt of kunt bevatten, of om een bepaalde spanningsopbouw of een open einde. Het zijn vooral nietszeggende zijlijnen en open eindjes waar ik het over heb. Heb je de film wel gezien?

Filiezi schreef:

Deels gezien...veel gezapt Ik heb ook geen cijfer gegeven..boeide niet zo. Btw Bij films met 'mystery kunnen de makers zelf geen antwoord geven op pakweg tien vragen, en ze rollen van hun stoel als recensenten er een uitleg aan willen geven...te verklaren...lol
Er is gewoon niks meer dan je ziet.

Berichten verplaatst naar Film > Algemeen > Netflix

avatar van hoffhaan
Rommelig geheel. Dit misdaad drama. Had meer ingezeten.
2.5

Matige thriller.

Begon nog wel enigszins hoopgevend maar wordt al snel een redelijk doorsnee onderzoeksthrillertje. Eentje waarbij je al snel aanvoelt dat er op het einde wat twistjes zitten die toch niet al te spannend zullen zijn. En zo geschiede het ook.

Zo'n film waar eigenlijk ook niet zo héél veel mis mee is, behalve dan dat de regisseur véél te veel aandacht besteedt aan het plot en vergeet dat presentatie ook belangrijk is. Wie genoegen neemt met een vlot uitgewerkt plot zal hier z'n gading wel vinden, maar voor mij was het wat minnetjes.

Gelukkig duurt het niet al lang en valt er verder ook niet zo heel veel slechts over te zeggen. Acteerwerk is wel oké, pacing is vlot en echt vervelen doet het ook niet, maar memorabel is het absoluut niet. Oké als snel tussendoortje, verder niet zo boeiend.

Het enige goede uit Argentinie was voor mij altijd de rode wijn, zuivere biefstuk en natuurlijk onze Koningin. Deze film brengt daar ook geen verandering in. Toen ik deze Argentijnse verdwijningsfilm tegenkwam op Netflix had ik daar wel een bepaald cynisch buikgevoel bij, maar de film valt niet tegen. Echter is daar ook alles mee gezegd.

De film begint best goed met de treffende niet overdadige muziek, treffende sfeer maar verzand al te snel in cliche's en standaard B-film plotjes, en dat is jammer want er had echt meer in gezeten. De actie scenes zijn gewoon lachwekkend van een gemiddeld tot matig soap niveau.

Was ook niet zo onder de indruk van het acteerwerk, misschien omdat Zuid-Amerikanen van nature al wat theatraal zijn, dan wordt echt acteren wat houterig. In Braziliaanse films zie ik dat ook. De hoofdrolspeelster vond ik dan nog een redelijke uitzondering, overigens ook leuk om te zien. Vind haar meer dan een modelletje die gaat acteren. Mag ook weleens in Engelstalige films opduiken wat mij betreft.

Sluit me aan bij het gemiddelde tot nu toe hier.