Nuestro Tiempo (2018)

Alternatieve titel: Our Time

Mexico

geregisseerd door Carlos Reygadas
met Carlos Reygadas, Natalia López en Eleazar Reygadas

Het verhaal speelt zich af in Tlaxcala tegen de achtergrond van ranches en stierengevechten. Het echtpaar Juan en Ester heeft een open relatie. Wanneer Ester verliefd wordt op een andere man heeft Juan het moeilijk om zijn eigen verwachtingen tegemoet te treden. Zowel man als vrouw worstelen met het evenwicht te vinden tussen de oude tradities en het moderne bestaan.

• Vanaf 3 oktober in de bioscoop

avatar van Verhoeven
Is de nieuwe Reygadas a-chronologisch? Daar waren de meningen in Venetië nogal over verdeeld.

Aangekocht door Contact Film. Releasedatum nog niet bekend.
UPDATE: Vanaf 3 oktober 2019 in de bioscoop

avatar van Basto
Weergaloos!

Wederom een meesterwerk van Reygados. De Mexicaanse Tarkovski wordt hij wel gemoend. Maar waar die laatste zijn films vult met deprimerend filosofisch pessimisme, zijn de films van Reygades vol leven en liefde, zaken die mij veel meer aanspreken. Zo sprakelt het hier weer vanaf de eerste scene, waarbij de jongentjes de meisjes pesten.

Drie uur lang zien we een huwelijk langzaam op de klippen lopen in tientallen slices of life. Reygados weet met elke scene enorm veel gevoel op te wekken, waardoor je haast gehypnotiseerd aan het scherm (erg fijn in Pathe 5) blijft plakken.

Drie scenes wil ik graag benoemen, omdat ze majestieus waren en van mij nog veel langer hadden mogen duren.

- Het paukenconcert
- De voice over door de wolken boven Mexico stad
- De laatste bullfight die zo’n beetje de hele film sanenvat.

Jammer alleen dat dit nerdens zo goed tot z’n recht komt als in een grote stille zaal. Helaas is die kans binnenkort voor goed vergaan.

avatar van eRCee
De lange openingsscene van Nuestro tiempo is bijzonder mooi geschoten: je bevindt je middenin een groep spelende kinderen bij een modderige plas, waarbij de camera als het ware een van de actoren is in de spelvreugde. Gedurende de gehele film blijven de buitenscenes indrukwekkend. Weids vooral, zeer dynamisch ook. Misschien wel de beste scene is die van Esther tijdens een regenachtige autorit, terwijl de camera zich over meerdere posities in de auto verplaatst. Ook het door Basto genoemde shot door de wolken boven Mexico stad is heel mooi, maar wordt mijns inziens verpest door de voice-over.

De binnenscenes zijn van een heel ander kaliber. Hier staat de camera vaak stil. De personages staan ook stil: het huwelijksprobleem dat door Reygadas geïntroduceerd wordt blijft maar doormodderen. In plaats van een goed gesprek te voeren beginnen man en vrouw middels voice-overs en brieven met elkaar te praten, waarbij de geschreven tekst soms letterlijk in beeld verschijnt. Als je een serieus drama wilt vertellen dan is dat echt niet de manier. Close-ups waagt Reygadas zich ook niet aan. Dat het deels autobiografisch is wil ik wel geloven; het zou bijvoorbeeld het gebrek aan reflectie of algemene zeggingskracht kunnen verklaren. Nee, de regisseur zit duidelijk nog middenin zijn eigen problemen en propt deze lukraak in een matige vertelvorm.

Daarbij is het natuurlijk ook ongeoorloofd lang allemaal. Maar goed, als alles van het niveau was geweest als bijvoorbeeld de eindscène, dan was dat wel te vergeven geweest. Nu niet. Zo goed kunnen filmen en dan zo'n matig eindproduct afleveren, dat is gewoon zonde.

avatar van eRCee
Verhoeven schreef:

Lijkt me niet. De man kan zo slecht vertellen dat het misschien a-chronologisch lijkt.

avatar van Basto
eRCee schreef:

Dat vond ik ook, maar dat komt vooral omdat ik geen spaans versta en dus constant gedwongen werd de ondertitels (in het engels) te lezen. Dat gaat ten koste van het kijken naar het beeld en leidde nu enorm af.

Een pleidooi voor nasynchronisatie.

avatar van tbouwh
Artikel: Onze Tijd: masterclass Carlos Reygadas op IFFR (klik)

Is dit nog niet aangekocht in NL?

Edit: Contact Film
"Vanaf 3 januari 2036 is NUESTRO TIEMPO te zien in de filmtheaters."

Ik zet hem alvast in mijn agenda

Ik Doe Moeilijk schreef:
Is dit nog niet aangekocht in NL?

Edit: Contact Film
"Vanaf 3 januari 2036 is NUESTRO TIEMPO te zien in de filmtheaters."

Ik zet hem alvast in mijn agenda

Het valt alsnog mee
Vanaf 3 oktober in de bioscoop.