M (1951)

Drama / Film noir

geregisseerd door Joseph Losey
met David Wayne, Howard Da Silva en Martin Gabel

De film is een remake van de klassieker van Fritz Lang uit 1931 en speelt zich deze keer af in Los Angeles in plaats van Berlijn. David Wayne is een kind-moordenaar die wordt opgespoord en dat gebeurt zo grondig dat de rest van de misdadige onderwereld nog moeilijk kan functioneren. Marshall, de leider van een syndicaat, organiseert met een bende bandieten zelf een klopjacht op "M" om gerechtigheid te doen geschieden en houdt daardoor de politie van hen weg...

Wat bijzonder is m.i. aan deze film is dat er weinig accenten worden gelegd op de feiten van toch wel pedofilie, wat in een actuele film zekerlijk zou gebeuren. Hier beslaan de spanningen die er zijn bij politie, onderwereld, pers ...het grootste deel van de film. Ook wordt de drang om het recht in eigen hand te nemen door de massa passend belicht.
Eigenlijk allemaal niet zo indrukwekkend.

Ik heb de originele klassieker niet gezien, dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Over het verhaal met de intensieve jacht door de politie die de transacties van de onderwereld danig in de weg zat, hink ik wat op twee gedachtes. Deze film noir, bedoeld als een dwingend sociaal statement vond ik aan de ene kant intrigerend, maar aan de andere kant ook bloedeloos en verrekte langdradig.

avatar van John Milton
Ik zie dat je M (1931) inmiddels ook gezien hebt, gauke. Was al benieuwd wat je daar dan van zou vinden, zodra ik bovenstaande las.

Bijzonder dat we deze versie uit '51 allebei een zesje geven, maar waar ik Fritz Langs M het volle pond geef, volstond jij ook daar met 3*

Geen kwaliteitsverschil voor jou dus?

Hoe dan ook, na Blind Date (1959) en The Servant (1963) weet ook deze derde Joseph Losey er bij mij niet meer dan zesje uit te slepen, ik heb er vrij onaangedaan naar zitten kijken. The Go-Between (1971) spreekt me eerlijk gezegd ook niet zo heel verschrikkelijk aan. Misschien Mr. klein eens een kansje geven, of beter nog: The Prowler (1981). Vooralsnog niet echt een filmmaker in mijn straatje, lijkt het.