Nuestro Tiempo (2018)
Genre: Drama
Speelduur: 173 minuten
Alternatieve titel: Our Time
Oorsprong:
Mexico
Geregisseerd door: Carlos Reygadas
Met onder meer: Carlos Reygadas, Natalia López en Eleazar Reygadas
IMDb beoordeling: 6,8 (2.041)
Gesproken taal: Spaans en Engels
Releasedatum: 3 oktober 2019
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Nuestro Tiempo
Het verhaal speelt zich af in Tlaxcala tegen de achtergrond van ranches en stierengevechten. Het echtpaar Juan en Ester heeft een open relatie. Wanneer Ester verliefd wordt op een andere man heeft Juan het moeilijk om zijn eigen verwachtingen tegemoet te treden. Zowel man als vrouw worstelen met het evenwicht te vinden tussen de oude tradities en het moderne bestaan.
Externe links
Video's en trailers
Reviews & comments
Malick
-
- 9014 berichten
- 0 stemmen
Is de nieuwe Reygadas a-chronologisch? Daar waren de meningen in Venetië nogal over verdeeld.
kappeuter (crew films)
-
- 72621 berichten
- 5778 stemmen
Aangekocht door Contact Film. Releasedatum nog niet bekend.
UPDATE: Vanaf 3 oktober 2019 in de bioscoop
Basto
-
- 10062 berichten
- 6817 stemmen
Weergaloos!
Wederom een meesterwerk van Reygados. De Mexicaanse Tarkovski wordt hij wel gemoend. Maar waar die laatste zijn films vult met deprimerend filosofisch pessimisme, zijn de films van Reygades vol leven en liefde, zaken die mij veel meer aanspreken. Zo sprakelt het hier weer vanaf de eerste scene, waarbij de jongentjes de meisjes pesten.
Drie uur lang zien we een huwelijk langzaam op de klippen lopen in tientallen slices of life. Reygados weet met elke scene enorm veel gevoel op te wekken, waardoor je haast gehypnotiseerd aan het scherm (erg fijn in Pathe 5) blijft plakken.
Drie scenes wil ik graag benoemen, omdat ze majestieus waren en van mij nog veel langer hadden mogen duren.
- Het paukenconcert
- De voice over door de wolken boven Mexico stad
- De laatste bullfight die zo’n beetje de hele film sanenvat.
Jammer alleen dat dit nerdens zo goed tot z’n recht komt als in een grote stille zaal. Helaas is die kans binnenkort voor goed vergaan.
5*
eRCee
-
- 13346 berichten
- 1923 stemmen
De lange openingsscene van Nuestro tiempo is bijzonder mooi geschoten: je bevindt je middenin een groep spelende kinderen bij een modderige plas, waarbij de camera als het ware een van de actoren is in de spelvreugde. Gedurende de gehele film blijven de buitenscenes indrukwekkend. Weids vooral, zeer dynamisch ook. Misschien wel de beste scene is die van Esther tijdens een regenachtige autorit, terwijl de camera zich over meerdere posities in de auto verplaatst. Ook het door Basto genoemde shot door de wolken boven Mexico stad is heel mooi, maar wordt mijns inziens verpest door de voice-over.
De binnenscenes zijn van een heel ander kaliber. Hier staat de camera vaak stil. De personages staan ook stil: het huwelijksprobleem dat door Reygadas geïntroduceerd wordt blijft maar doormodderen. In plaats van een goed gesprek te voeren beginnen man en vrouw middels voice-overs en brieven met elkaar te praten, waarbij de geschreven tekst soms letterlijk in beeld verschijnt. Als je een serieus drama wilt vertellen dan is dat echt niet de manier. Close-ups waagt Reygadas zich ook niet aan. Dat het deels autobiografisch is wil ik wel geloven; het zou bijvoorbeeld het gebrek aan reflectie of algemene zeggingskracht kunnen verklaren. Nee, de regisseur zit duidelijk nog middenin zijn eigen problemen en propt deze lukraak in een matige vertelvorm.
Daarbij is het natuurlijk ook ongeoorloofd lang allemaal. Maar goed, als alles van het niveau was geweest als bijvoorbeeld de eindscène, dan was dat wel te vergeven geweest. Nu niet. Zo goed kunnen filmen en dan zo'n matig eindproduct afleveren, dat is gewoon zonde.
eRCee
-
- 13346 berichten
- 1923 stemmen
Is de nieuwe Reygadas a-chronologisch? Daar waren de meningen in Venetië nogal over verdeeld.
Lijkt me niet. De man kan zo slecht vertellen dat het misschien a-chronologisch lijkt.
Basto
-
- 10062 berichten
- 6817 stemmen
Ook het door Basto genoemde shot door de wolken boven Mexico stad is heel mooi, maar wordt mijns inziens verpest door de voice-over.
Dat vond ik ook, maar dat komt vooral omdat ik geen spaans versta en dus constant gedwongen werd de ondertitels (in het engels) te lezen. Dat gaat ten koste van het kijken naar het beeld en leidde nu enorm af.
Een pleidooi voor nasynchronisatie.
Ik Doe Moeilijk
-
- 1145 berichten
- 197 stemmen
Is dit nog niet aangekocht in NL?
Edit: Contact Film
"Vanaf 3 januari 2036 is NUESTRO TIEMPO te zien in de filmtheaters."
Ik zet hem alvast in mijn agenda
kappeuter (crew films)
-
- 72621 berichten
- 5778 stemmen
Is dit nog niet aangekocht in NL?
Edit: Contact Film
"Vanaf 3 januari 2036 is NUESTRO TIEMPO te zien in de filmtheaters."
Ik zet hem alvast in mijn agenda
Het valt alsnog mee
Vanaf 3 oktober in de bioscoop.
tbouwh
-
- 5650 berichten
- 4966 stemmen
Ga deze - al is het alleen al voor de openingssequentie - op een zo groot mogelijk scherm zien als 'ie op m'n verjaardag uitkomt.
Ik Doe Moeilijk
-
- 1145 berichten
- 197 stemmen
Ga deze - al is het alleen al voor de openingssequentie - op een zo groot mogelijk scherm zien als 'ie op m'n verjaardag uitkomt.
skinny_tie
-
- 1228 berichten
- 3648 stemmen
Achter me zat iemand die 4 minuten voor het einde wegging, en dus ook nog eens een van de mooist geschoten scenes miste.
Mads Smikkelsen
-
- 524 berichten
- 2972 stemmen
Prachtige film, zeker qua natuurbeelden maar ook qua verhaal
Drulko Vlaschjan
-
- 396 berichten
- 358 stemmen
Waar veel films van twee uur minstens drie kwartier te lang duren, had ik dat gevoel hier helemaal niet. Ik bedoel, er had best wat uit gekund zonder dat de film daarmee echt geweld was aangedaan, maar ik vond het goed zoals het was.
De beelden waren geweldig, zeker, maar mooier nog vond ik de relatie tussen de drie kernfiguren. Het liet zo goed zien hoe ingewikkeld de liefde kan zijn, hoe moeilijk het is je eigen gevoel te begrijpen, hoe die gevoelens veranderen, hoe je daar grip op probeert te krijgen, een verhaal voor jezelf verzint wat je voortdurend bevraagt en waar je nooit helemaal uitkomt. Dat is, besefte ik ineens, het probleem met veel (romantische) films. Het is vaak zo eenduidig, het is zo duidelijk wie wát wil en waarom. Dat is in het echt nooit zo.
Nu hoeft een film de werkelijkheid niet na te spelen, maar als je het doet, doe het dan goed. Dat is hier gebeurd. De verschillende vertelvormen (conventioneel, maar ook via brieven, appjes en een plotselinge voiceover door een kind) werkten heel goed naast elkaar.
Meer heb ik er niet over te zeggen.
De filosoof
-
- 2023 berichten
- 1405 stemmen
De film doet me wat denken aan Roma (2018) - MovieMeter.nl want beide films zijn Mexicaans, we volgen opnieuw een familie en ook deze is ontieglijk saai omdat er niets interessants gebeurt. In dit geval gaat het over een koppel (met kinderen) dat een stierenfokkerij runt maar anders dan je van dergelijke cowboys zou verwachten blijkt het stel tot de progressieve en ‘intellectuele’ jetset te behoren waarin hij een dichter is, zij naar concerten van klassieke muziek gaat, hun vrienden drugs gebruiken en ze een open relatie hebben. Het plot van de film is dat hij het toch wel moeilijk heeft met het feit dat z’n vrouw anderen neukt, met name als hij vermoedt dat ze verliefd op een andere minnaar is. De stieren op de ranch brengen metaforisch de strijd van de twee mannen om de vrouw des huizes in beeld (maar helaas is de menselijke strijd om deze vrouw een stuk minder woest). Ik heb niets interessants in de film kunnen ontdekken en omdat deze film nóg langer duurt dan Roma scoor ik ‘m nog iets lager (Roma gaf ik twee sterren). Ik ben wel trots op mezelf dat ik deze gruwelijk lange film heb uitgezeten ondanks de intense verveling die ik ervoer.
Basto
-
- 10062 berichten
- 6817 stemmen
De film doet me wat denken aan Roma (2018) - MovieMeter.nl want beide films zijn Mexicaans, we volgen opnieuw een familie en ook deze is ontieglijk saai omdat er niets interessants gebeurt. In dit geval gaat het over een koppel (met kinderen) dat een stierenfokkerij runt maar anders dan je van dergelijke cowboys zou verwachten blijkt het stel tot de progressieve en ‘intellectuele’ jetset te behoren waarin hij een dichter is, zij naar concerten van klassieke muziek gaat, hun vrienden drugs gebruiken en ze een open relatie hebben. Het plot van de film is dat hij het toch wel moeilijk heeft met het feit dat z’n vrouw anderen neukt, met name als hij vermoedt dat ze verliefd op een andere minnaar is. De stieren op de ranch brengen metaforisch de strijd van de twee mannen om de vrouw des huizes in beeld (maar helaas is de menselijke strijd om deze vrouw een stuk minder woest). Ik heb niets interessants in de film kunnen ontdekken en omdat deze film nóg langer duurt dan Roma scoor ik ‘m nog iets lager (Roma gaf ik twee sterren). Ik ben wel trots op mezelf dat ik deze gruwelijk lange film heb uitgezeten ondanks de intense verveling die ik ervoer.
Je hebt het over de inhoud, maar nergens over de schitterende poëtische vorm. Wat vond je van de cinematografie, het geluid en de montage?
Veel meer nog dan Roma is dit een audio visuele tour de force. Of telt voor jou bovenal hetgeen verteld wordt en niet/ veel minder de manier waarop?
Richardus
-
- 1800 berichten
- 912 stemmen
Gruwelijk lang? Hij is nog geen 3 uur! Ik zit er klaar voor, in de zaal met het grootst mogelijke scherm hier
De filosoof
-
- 2023 berichten
- 1405 stemmen
Veel meer nog dan Roma is dit een audio visuele tour de force. Of telt voor jou bovenal hetgeen verteld wordt en niet/ veel minder de manier waarop?
De beelden vond ik niet bijzonder: elke toerist zal vergelijkbare plaatjes schieten. Maar dat kan komen doordat ik vandaag ook Tarkovsky's Zerkalo heb gezien die audiovisueel veel meer indruk maakte...
Basto
-
- 10062 berichten
- 6817 stemmen
De beelden vond ik niet bijzonder: elke toerist zal vergelijkbare plaatjes schieten. Maar dat kan komen doordat ik vandaag ook Tarkovsky's Zerkalo heb gezien die audiovisueel veel meer indruk maakte...
Tarkovski is absoluut een inspiratiebron. Met je opmerking over toeristenplaatjes ben ik het volledig oneens (‘beetje’ ongenuanceerd ook).
Zoals ik in mijn eerste post an schreef, bevalt de levenslustigheid van Reygadas me meer dan her n van Tarkovski. Zowel in beeldvoering als in onderwerp. .
Zeriel
-
- 1372 berichten
- 2395 stemmen
Prachtige cinematografie maakt nog geen goede film. Sowieso duurt de film belachelijk lang, de mooie beelden zijn niet veel meer dan behang, voor een moeilijk in te voelen verhaaltje met geplanned Overspel.
Het zal wel iets autobiografisch zijn dat Reygadas zichzelf hopeloos heeft gemiscast als uitgebluste man. Ik vond het nogal navelstaarderig allemaal, voelde geen enkele spanning of enige empathie met de hoofdpersonen. Ik Kon me absoluut niet invoelen met wat hen bezielde, en waarom ze zo deden als ze deden. Rare jongens die Mexicanen....
In de wereld van de stieren zullen we dan wel een boodschap moeten zien. De vrouw is een koe, en als mannetje kun je beter om hen vechten, of zoiets. De passiebokaal gaat iig naar de stieren!
Roma (2018) vond ik daarentegen een topfilm!
The Eye
-
- 580 berichten
- 4284 stemmen
Wat een geniale soundtrack met Carpet Crawlers van Genesis en Islands van King Crimson.
Ferdydurke
-
- 1353 berichten
- 854 stemmen
Ook de bewoners van de Olympus - al of niet would be of zelfbenoemd - is niets menselijks (of dierlijks) vreemd, wisten de oude Grieken al, en voor wie blijkens zijn woorden en daden de mening was toegedaan dat dat niet voor hem gold, werd de term hybris gemunt.
Reygadas had er altijd al een handje van om zijn (hoofd-)personages als onsympathiek neer te zetten (om niet te zeggen: compleet te ontluisteren), en met de rancher-poëet Juan wordt er eentje met een extra persoonlijke dimensie aan dat rijtje toegevoegd.
Een drie uur durende film met Reygadas zelf en zijn gezin in de hoofdrol: hier en daar (nou ja, niet hier) leverde dat hem het verwijt van narcisme op, maar het lijkt mij eerder dat dat 'narcisme' hier juist genadeloos ontmanteld wordt. Een snoeihard afbranden tot de schoenveters, pijnlijk soms om aan te zien.
Reygadas heeft ook het lef om dit verhaal consequent in een realistische sfeer te vertellen, en zich niet te verbergen achter een mythisch of surrealistisch personage. Het maakt de film er alleen nog maar beter op.
Autobiografisch zal dit niet zijn; een toegespitste uitbeelding van aanwezige neigingen is het wel, vermoed ik. Maar on top of the world willen zijn, een god, niet alleen in het diepst van je gedachten, willen zijn, dat is in 'onze tijd' niet echt een persoonlijke eigenaardigheid van enkelen.
Is dit dan een morele vertelling? Niet 'moralistisch' in ieder geval. Laten we zeggen een rigoureus zelfonderzoek, dat je tegelijkertijd zou kunnen zien als een 'karakterschets' van de mens van onze tijd, te midden van een natuur die als het ware fungeert als een memento, van dat waar kennelijk niemand aan kan ontsnappen. De natuur van de menselijke stiertjes (en koetjes) aan het begin, en van de prachtige, trotse, stomme beesten aan het eind.
Maar goed, dat alles meen ik er dan in te kunnen zien. Wat minder twijfelachtig is, is dat dit werkelijk schitterend gefilmd is; het weidse, desolate landschap in die constant vale kleuren, de lichtval, en een aantal op zichzelf al geweldige scènes, waarvan er enkele hierboven al gememoreerd zijn.
Een grote jongen, die Reygadas.
Alathir
-
- 2067 berichten
- 1589 stemmen
Nuestro Tiempo is een film over de liefde maar geen typische romcom natuurlijk. Liefde is één van de meest complexe thema's om te behandelen omdat het voor iedereen anders is en dat maakt deze film ook zo moeilijk te bevatten.
In Nuestro Tiempo zien we de regisseur zelf de hoofdrol spelen met zijn vrouw. Dat maakt het wel tamelijk persoonlijk, ook al kruipen ze in de huid van filmische personages, ze zullen hun eigen ervaringen zeker gebruikt hebben. De personages zijn niet bepaald gewoon in hun gedrag. Daarom komen ze inderdaad wat onsympathiek over. Dat bevordert de inleving hoe dan ook helemaal niet verder.
Een plotgedreven film is dit niet echt. Eerder gevoelscinema vol met poëtische bewoordingen en stilistische shots. Knap hoe er camera's gemonteerd worden op de meest onmogelijke plekken. Enkele scènes zijn zeer zeker de moeite (zeker het concert) waard en de film heeft een bepaalde sfeer. De film is moeilijk te bevatten en als je je er echt in wilt verdiepen dan is dit een film die absoluut de moeite waard is. Dit is mijn eerste film van Reygadas en ergens ben ik wel onder de indruk. Hij is geen gewone filmmaker en dat siert hem. Deze film was nogal ongrijpbaar, zelfs na drie uur kan ik me amper een goed idee vormen met wat hij met Nuestro Tiempo juist wil duidelijk maken.
tbouwh
-
- 5650 berichten
- 4966 stemmen
Dvd-recensie (Contact Film) in filmmagie 704.
Ik dacht even dat de film ook op het nieuwe Eyelet stond, maar die link is niet meer voorhanden.
Fisico (moderator films)
-
- 8353 berichten
- 4695 stemmen
Liefde, passie en ontrouw staan centraal in deze Mexicaanse film met als setting een ranch van koeien en stieren. Het stelt de vraag of ontrouw met wederzijdse toestemming wel zo simpel is als men wil laten uitschijnen. Niet dus in het geval van Juan en Esther. Niet zozeer de ontrouw speelt hem parten, wel het feit dat Esther oneerlijk of onduidelijk is over haar gevoelens tijdens deze momenten. Langs de andere kant lijkt het me ook vreemd hierover in geuren en kleuren te vertellen tegenover je partner. Het zal wellicht te maken hebben met zekerheid, iemand anders neuken is één ding, zolang je maar elke avond braaf naar huis komt of zoiets ...
Visueel en technisch knappe film met mooie montages en cameraposities. Maar ik miste iets in het plot en erg veel op met de personages had ik ook niet. Het liet me allemaal koud. Ook de lange speelduur maakte het er niet echt beter op.
Het laatste nieuws
Thriller 'Blood for Dust' met Kit Harrington wordt met 'Breaking Bad' vergeleken: dit is de rauwe nieuwe trailer
'A Gentleman in Moscow' met Ewan McGregor als Russische gevangene binnenkort op SkyShowtime
Ongeziene WOII-film 'The Photographer of Mauthausen' op Netflix wordt een must-see genoemd: 'Hakt er flink in'
Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer in nieuwe misdaadfilm 'Caught Stealing'
Bekijk ook
Werk ohne Autor
Drama / Thriller, 2018
74 reacties
Napszállta
Drama, 2018
29 reacties
Zan
Drama / Actie, 2018
3 reacties
Die Wand
Drama / Fantasy, 2012
62 reacties
M
Drama / Film noir, 1951
5 reacties
Vox Lux
Muziek / Drama, 2018
25 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.