Better Luck Tomorrow (2002)

Drama / Misdaad

geregisseerd door Justin Lin
met Parry Shen, Jason J. Tobin en Sung Kang

Een groep Chinese jongeren, haalt alleen maar hoge cijfers en ze lijken de braafste jongens van de klas. Maar ze hebben echter ook een donkere kant, ze stelen en feesten om hun brave leventje iets spannender te maken. Wanneer ze steeds meer criminele dingen doen gaat er ook steeds meer mis.

Tijdje geleden alweer dat ik deze gezien heb, maar wat ik me nog herinner vond ik het een goede film.
3½*

Obs
Zeker een leuke film, vond het alleen jammer dat het einde zo open was.

dit soort 'tienerfilms' zijn altijd wel vermakkelijk en het was zeker geen slechte films, houd er wel van !
maar inderdaad dat open einde was wel jammer, opzich hadden ze er nog genoeg aan kunnen breien want ik was nog lang niet verveelt! leuke film!

avatar van Fortune
Justin Lin - Better luck tomorrow

Goede misdaad film die zich afspeelt op een middelbare school in de suburbs, waar niet geweldig veel te doen is.
4 intelligente Aziatische jongeren die hun best doen op school, beginnen met kleine onschuldig ogende zaken om extra geld te verdienen, raken snel verzeild in het criminele circuit en komen er uiteindelijk ook moeilijk uit.
De 4 jongens spelen goed en het camerawerk was ook wel bovengemiddeld. Soundtrack is redelijk fijn.
Al met al een vermakelijke film die erg vlot wordt verteld.
Ook een goede rol van John cho bekend van Harold and Kumar.
Als je into misdaad films bent dan raad ik je zeker aan om deze mee te pakken hij zal je niet tegenvallen.
Apart dat er maar 28 mensen hierop gestemd hebben, iedereen zal wel afhaken als ze zien dat dit de regisseur is van Tokyo drift.

Mr_White
Wat een verrassing deze film. Justin Lin stond bij mij slechts half op de radar door zijn succes behaald met de Fast & Furious reeks, dus toen ik geïntrigeerd de rest van zijn films opzocht, was ik geschokt om te ontdekken dat de beste man zijn carrière met een low-budget coming of age drama is begonnen, en wat voor één!

Better Luck Tomorrow is het geweldige portret van een groep Aziatische leerlingen die hun leven zo zeer voor elkaar hebben, dat ze uit verveling maar kleine criminaliteit gaan plegen voor extra zakgeld. De spanning hiervan windt ze verder op totdat ze zichzelf steeds meer beginnen te verliezen. Ondertussen blijven ze wel scholieren die dus ook gewoon met meer herkenbare zaken te maken krijgen zoals de typische nerd-valt-voor-het-populaire-meisje, maar die zaken worden dan wel zonder clichés aangepakt.

De film laat zich dan ook lastig plaatsen. MovieMeter noemt de film een Drama/Misdaad, maar dat laatste is voor mij nogal misplaatst. Het is eerder een mix van drama met zwart humoristische satire, een anarchistisch meesterwerkje over verveelde jeugd waarbij de hoofdpersonages perfect ingevuld worden door de (grotendeels onbekende) Aziatische cast. Vond het trouwens interessant om te zien dat Sung Kang (Han uit de Fast & Furious films) hier ook een personage speelt genaamd Han, die rijdt in een klasssieke muscle car. Hetzelfde personage? Het zou zo maar kunnen dankzij de connectie met regisseur Justin Lin.

Die hier trouwens laat zien dat hij veel en dan ook veel meer in huis heeft dan het hersenloze blockbuster actiewerk dat hij laat zien in de Fast & Furious films. Of misschien komt het juist door zijn diep verborgen talent dat hij die franchise zo succesvol heeft gemaakt. We zullen het wellicht nooit weten, maar ik hoop dat de man ondanks de binnengeharkte miljoenen ooit nog een film als deze zal afleveren.

avatar van danuz
Best interessant werkje dit. Tijdens de titelsequentie komt groot het MTVlogo voorbij, wat nieteens zo vreemd is bij een film als deze (zag toevallig gister ook al een film die geproduceerd werd door MTV: het erg goede Johns). Vooral interessant is de thematiek van de verveling in suburbia. De criminaliteit als uitweg van deze verveling - en dus zeker niet als noodzaak - leidt tot een anarchistische/fatalistische ondertoon die me zeker beviel. En wat dat betreft deed de film me een heel klein beetje denken aan bijvoorbeeld Hazard (de bijna geheel Aziatische cast hielp natuurlijk ook mee). Justin Lin laat zich helaas niet helemaal gaan en op enkele scenes na is het allemaal vrij braaf in beeld gebracht. Dat maakt dat dit net geen topper is, maar eentje die zeker gezien mag worden!

In vergelijking met de meeste tienerfilms is hier sprake van een frisse wind: de studerende tieners in kwestie, die slim en ambitieus zijn en afkomstig uit de upperclass, stelen om aan de noodzakelijke inkomsten te komen. Het verhaal is onderhoudend en op een grappige wijze donker en mede door gebruik van geweld, zelfs wel shockerend. Ik vroeg me wel af waar de ouders waren.