Lonesome Jim (2005)

geregisseerd door Steve Buscemi
met Casey Affleck, Liv Tyler en Seymour Cassel

Jim is een 27-jarige man, die besluit dat hij zich niet kan redden in z'n eentje en hij trekt terug naar zijn ouders in Indiana. Zijn familie blijkt echter ook niet echt normaal te functioneren, maar Jim's leven verandert wanneer hij een lokale vrouw en haar zoontje ontmoet, die in hem een vaderfiguur zien.

AddictedToMovies
kappeuter schreef:
Goed dat je het even zegt. Dat nuanceert de boel nogal. Klote imdb systeem inderdaad.

Hoe werkt dat systeem dan?

Was benieuwd vanwege de vele lovende recenties. Gedurende de hele film dacht ik dan ook: "wanneer gaat het nu beginnen?" Matige acteerprestaties, ronduit slechte en ongeloofwaardige dialogen. Inwisselbaar voor vele Amerikaanse drama producties, 13 in een dozijn.

avatar van nightbreed
Eens in de zoveel tijd kom je een pareltje tegen die duidelijk met veel liefde is geschapen. Het begint met het sterke script en de dialogen vol neerslachtige en zwarte humor. Voeg daar interessante karakters aan toe, die door goede acteurs worden vertolkt, en je hebt een pareltje in spe. De regie (het beeld) ben ik niet enthousiast over, het lijkt wel of je naar een jaren 70 B-film aan het kijken bent op een 50Hz TV. Maar dit mag de pret niet drukken, het gaat hier puur om het verhaal, de prachtige dialogen en de karakters. Zoals de hoofdrolspeler al zei: "Ik hou van trieste verhalen over trieste mensen." Dit is zo'n film, met trieste karakters (losers) die er eigenlijk geen zin meer in hebben of vluchtgedrag vertonen. Casey Affleck is geknipt voor deze rol met zijn droevige kop en zijn merkwaardige lach. Dit is trouwens geen 100% Drama, maar een Drama/Komedie.

avatar van mayhemblik
Net herzien en ik blijf bij 4****, dat stukje als Evil dreigend rondjes voor hun huis rijd en kwaad naar binnen kijkend ook nog een stukje op zijn achterwiel probeert te rijden dacht ik dat ik dood zou gaan, geweldig!!

avatar van rensie32
Mwah, vond er niet veel aan als ik eerlijk ben. Je zit anderhalf uur naar een film te kijken over mensen die hun doel in het leven niet bereikt hebben. Dit levert veel drama op met soms een komische noot ertussendoor.

Heel de film door vroeg ik me af wat de maker nou eigenlijk met de film wil. Daarnaast vond ik Jim maar een ongeloofwaardig personage met soms de raarste dialogen.

Het visuele gedeelte van de film was ook al niet denderend en de soundtrack was alles behalve bijzonder.

De film kon me dus niet echt bekoren en ik ben nu al een groot deel van de film vergeten. Ik kom niet verder dan 2 sterren.

avatar van s0062423
Sterke film weer van Buscemi.

Ook hier vallen ales eerste de solide acteerprestaties op. Casey Affleck & Corrigan zijn naar gewoonte sterk. Zelfs Liv Tyler is leuk en Mark Boone Jr. is hilarisch.
Door nu vrij achtereenvolgend drie films van Buscemi te hebben gezien, waar Boone telkens in meespeelt, is het wel grapppig om te zien hoe hij over de jaren heen steeds vetter en vetter is geworden.

Verhaaltje is weer een sterke tragikomische mix. Ik heb soms echt hard op moeten lachen, soms was ik ontroerd, maar het had misschien allemaal net iets sterker gekund. Clichés werden ook hier niet gespaard.

Misschien wel het meest opvallende van de film was de fotografie; een groffe semirealistische documentairekorrel gecombineerd met een soms haast magische overbelichting, wat een paar zeer knappe beelden opleverde. Hulde aan de DOP!
Al waren de kadreringen daarnaast soms opvallend slecht. Ik begrijp de meerwaarde van halfafgesneden gezichten dan ook nooit helemaal zo goed. De camera bewoog me soms ook iets te veel.

Toch meer dan voldoende gezien voor een ruime 4*

avatar van Dean Abbot
Zeer mooie film.
Het apatisch aandoende acteerwerk vind ik altijd wel een bepaalde charme hebben. Ook mooi dat het einde van de film nog altijd realistisch blijft, en er niet echt een einde komt, waarin alles goed komt, al wordt er door het open einde wel een suggestie hierna gemaakt. . Mooi en, zoals er eerder werd gezegd, sober camerawerk die in het voordeel van de film werken. soundtrack idem.
Buscemi bewijst na Trees Lounge toch weer een goede film af te leveren.

avatar van rep_robert
Prima filmpje voor als de zon bijna aan het ondergaan is. De hele film heeft een naargeestig sfeertje, Affleck is heerlijk als deprimerende jongeman en Tyler is charmant als vrouw die altjd positiviteit probeert uit te stralen.
De sobere beelden van het mooie dorpje in Indiana wordt weer prima ondersteund door de relaxte muziek, waardoor je toch lekker wegdroomt bij het kijken van de film.

Zelf biedt de film weinig verrassingen en spring het er ook nergens boven uit. Wel is het prima om is te bekijken als je op de bank ligt. Overigens is het niet een hap, slik, weg filmpje voor de massa. Het moet je wel liggen dit soort Arthouse producties.

avatar van kuk
kuk
Met een plot als dit kan iedereen voor en achter de camera zich uitsloven wat 'ie wil, maar wordt het nooit wat. Het heeft zo weinig om het lijf allemaal dat Gilbert Grape gewoon boeiend is vergeleken met deze lege zooi.

avatar van rep_robert
Gilbert Grape is sowieso boeiend

avatar van kuk
kuk
Heeft ook een plot van niks.

avatar van hightopper
vond het maar een doorsnee film. De twee broers zijn zulke losers dat ik er op een gegeven moment wel om moest lachen en liv tyler is natuurlijk een pareltje. Vond ook de moeder heel aandoenlijk. Jammer dat het verhaal zo voorspelbaar was inclusief het einde. Voor mij typisch zo'n film waar meer in had gezeten.

avatar van Fran
Ik was ook niet zo onder de indruk moet ik bekennen. Het is een verhaal dat eigenlijk nergens over gaat. En op zich is dat niet erg maar dan moet er wel iets tegenoverstaan zoals een perfect neergezette sfeer of hele mooie beelden of krachtige dialogen of heel sterk acteerwerk. Helaas heb ik niets van dit alles gezien.

Casey Affleck lijkt perfect in de rol van twijfelende, pessimistische met zich zelf vechtende man. Gans de film straalt trouwens niets anders dan pechsituaties en mislukkingen uit. De dialogen zijn dan ook als dusdanig en doorgaans getuigend van een grote naieviteit maar brengen ook van tijd striemende waarheden en ook stekelige humor naar voor. Met dergelijke film kunt ge dan ook alle kanten uit. Voor een groot publiek is hij zekerlijk niet bestemd, ge kunt hem de hemel in prijzen en als een kleine parel aanzien, maar evenzeer als totaal inhoudloos beschouwen. Kunt ge met meerdere films natuurlijk, maar deze is toch wel een typisch voorbeeld.
Vond ook Mary Kay Place, als de doodbrave moeder, uitstekend acteren.

avatar van Davidus
Wat een heerlijk melodroevige vertelling.
De hele film straalt een droefgeestigheid en lusteloosheid uit (incl het beeld / belichting). Geweldige rol van Casey Affleck. Triestig en gelaten het leven over zich heen laten komend. Niets loopt goed, alles gaat op een droevige-komische manier verkeerd.
Mooie scene;na een training, hij rijdt net niet tegen die boom aan, en ziet dan een troosteloze, gehavende hondenhok, met een hond ervoor aan een touw, die spontaan begint te kakken

En Liv Tyler past precies in deze sad story met haar sad eyes.

En ondanks alle somberte hou je er geen somber gevoel aan over. De ondertoon is toch optimisme en hoop. Alles komt wel goed...

avatar van stefan dias
Deze film bevat een heleboel leuke elementen waar ik echt wel van hou: een kijkje in het echte Amerika en een verhaal waar nog wel wat leuke insteken inzitten zoals de arrestatie van de moeder die dan prompt een soort super-oma wordt voor haar medegevangenen.
dan is er nog Liv Tyler, wat kan zij verkeerd doen? Een fata-morgana in een doodse omgeving. Haar zoontje is zo mogelijk nog leuker. En Seymour Cassell die speelt iedereen gewoon naar huis. De enige die er werkelijk niets van begrijpt en geloofwaardige reacties vertoont als autoritaire vader en schattige opa ( 'he's right there, next to you') met helaas wat weinig screen time.

Helaas is er ook Casey Affleck, een lethargische kerel die hier een even lijzige vertolking neerzet als in die film waar hij als lafaard Jesse James neerschoot. In twee films identieke personages neerzetten, dan vrees ik het ergste. Bovendien dan nog een personage waarbij ik zo al spontaan mijn hoofd door een strop zou steken, ongeacht zijn preekje over zelfdoding.

Maar de voornaamste kritiek is voor Buscemi (wist niet dat hij dit regisseerde, heb (veel) betere films van hem gezien): als je toch voor realisme kiest, waarom hou je dat dan niet vol in plaats van soms dan toch te kiezen voor een soort 'ach, ja, het is film'? Ik bedoel dan de basketbalscènes, die best wel tijd innemen. Dit slaat toch echt nergens op. En ook de laatste scène: "sorry, ik moet even uitsappen om met mijn koffers achter een auto aan te hollen die net de andere kant is opgereden."

Heerlijke setting, Tyler, haar zoontje en Cassell, de rest wat minder. De ingrediënten zijn er, het eindresultaat is net voldoende.

avatar van SanderPuntCom
Heerlijk filmpje, ik moet duidelijk eens meer van Buscemi gaan zien. Of moet ik zeggen van Casey Affleck? Want die speelt hier echt charismatisch en met de juiste flair de rol van een cynische mislukkeling die terugkeert naar zijn ouders omdat ie in geldnood zat. Dat mislukken in het leven wordt in Lonesome Jim herhaaldelijk aangehaald, iets dat voor veel karakters in het verhaal toegepast kan worden. Jim zelf, zijn broer, zijn moeder, de eigenzinnige oom, ze lijken er allemaal mee te maken te hebben.
Mooi is dan dat het personage van Liv Tyler in het verhaal komt. Ze is opgewekt, enthousiast en positief ingesteld en Jim probeert wat van haar op te steken, hij is graag bij haar, voelt zich 'blij' als ie in haar buurt is. Alleen weet hij dat zelf nog niet. Hij is het leven moe.

En wanneer die achtergrond en bijkomende gevoelens realistisch gebracht worden en de kijker de nodige eensgezindheid heeft met Jim, kan men beginnen genieten van de zalige droogkomische dialogen en de vele grappige momentjes (zoals het -zachter- zetten van het geluid tijdens het kijken van porno, de eerdergenoemde scène wanneer de oom rondjes rijdt op de voorgevel, et cetera).

avatar van JoeCabot
Buscemi die ons een blik gunt op small-town America en daarbij collega-droogkloot Kevin Corrigan in de arm neemt: dat kan gewoon niet foutlopen.

Corrigan ken je misschien nog als uncle Eddie uit Grounded for Life. Hij loopt gewoon altijd geweldig apathisch te acteren. Ook in deze film. Al is het toch Casey Affleck die zich mag kronen tot über-treurwilg. Heerlijk ook hoe er totaal geen medelijden gecreëerd wordt met zijn personage Jim. Hij is een nietsnut die iedereen in zijn omgeving besmet met zijn depressieve buien.

Bijna alles aan deze film is grauw en grijs. Het godvergeten stadje, het weer, maar ook de cinematografie. De filmkorrel en het losse camerawerk wekken een grimmige, authentieke sfeer op.

Zo nu en dan moet het cynisme ook plaats ruimen voor een aandoenlijk momentje. Zo tovert het plaatselijke basketbalploegje ongetwijfeld een big smile op je gezicht. Ze zijn ongeveer het equivalent van San Marino in interlandvoetbal (lees: om medelijden van te krijgen), maar ze blijven gewoon gaan. Geweldig

Tot slot nog mijn favoriete fragment: oom 'Evil' (ook een ongelooflijke droeftoeter) die van zijn scooter dondert. 4*

avatar van lowlander69
Een behoorlijk deprimerende film over ongelukkige mensen die hun doel in het leven niet bereikt hebben.Casey Affleck speelt weer op zijn bekende lamlendige manier.Het happy end had voor mij niet gehoeven.

avatar van Onceuponanytime
Slepende film zonder hoogtepunten. Een punt voor de moeite die ik deed de film uit te kijken...