Cam (2018)

Horror / Mystery

geregisseerd door Daniel Goldhaber
met Madeline Brewer, Patch Darragh en Melora Walters

Alice is een jong meisje dat vaak voor haar webcam zit. Ze plaatst veel foto's van zichzelf op haar website. Op een dag doet ze echter een vreemde ontdekking. Ze merkt dat ze op haar site op onverklaarbare wijze vervangen is door een exacte replica van zichzelf. Tot haar verbijstering weet deze replica verrassend veel persoonlijke zaken van haar en respecteert ze de privacy niet.

avatar van nclo
Ramon K schreef:

Deep fake, een bot, artificial intelligence, door mensen die geld willen verdienen aan het goedlopende account van een ander...

Het is alleen jammer dat het script niet beter is: zo laat naar de politie stappen en dan zulke ongeloofwaardige reacties krijgen van die agenten, je moeder niet vertellen wat je op die websites doet terwijl je in de top 50 staat en online beroemd bent; bovendien totaal niet in kunnen schatten hoe genuanceerd je moeder zal reageren, oudere man waar je mee op date gaat niet confronteren met je online double opdat je 'm om hulp kan vragen, actieve camgirls klonen (en meer risico lopen) terwijl de daders ook overleden meiden kunnen deep faken

Maar de film was wel aardig verder...
Zou jij je moeder zo makkelijk vertellen dat je aan porno doet? Volgens mij is dat een beroep dat voor veel mensen als een taboe wordt gezien. Ze benoemde het beroemd zijn overigens wel omdat ze nog niet zeker was of de top 50 wel legitiem genoeg is om dat aan je moeder te presenteren: "I eventually wanted to tell you, but I first wanted to get....more famous". Daarnaast was het de bedoeling dat zij niet liet doorschemeren dat de oudere man naar een copy keek, want dan zou hij haar nooit zo in vertrouwen nemen om persoonlijke informatie over Baby te delen. Wat dat betreft worden er best logische keuzes gemaakt in deze film.

Het is niet veel beter of slechter dan een Black Mirror-aflevering. Ik vind het wel iets hebben dat er veel aan de kijker wordt overgelaten. Dat opent namelijk de ruimte voor de discussie er wordt gevolgd. Ik ben totaal niet bekend met de wereld achter de camgirl, maar als ik een inschatting zou maken zou dat dicht in de buurt komen van hoe de film het verbeeldt. De geloofwaardigheid van de film wordt ook in een positieve zin beïnvloedt doordat ik ergens las dat de screenwriter Isa Mazzei zelf een voormalig camgirl is. Wat dat betreft is er wel goed nagedacht over de content.

Ramon K
nclo schreef:

Over die moeder; je weet na al die jaren toch wel hoe je moeder zo ongeveer op dat taboe gaat reageren? Vond het een erg kunstmatig verhaalelement. Blijkbaar wist haar broertje het wel (en waarom zou dat voor hem minder taboe zijn?) en blijkbaar was ze toch wel zo beroemd dat vrienden van haar broer de content gezien hadden. Vond het niet erg sterk.

En tav de oudere man: Waarom zou ze die info niet van hem kunnen krijgen door meteen open kaart te spelen? 'hallo, ik ziet hier met jou aan tafel en tegelijkertijd is een kloon van mij live online te zien nu? Mag ik weten waar die Baby woont want ik wel eens weten wat daarachter zit? Jij als trouwe betalende klant niet dan?". Lijkt me een stuk logischer.

avatar van nclo
Het feit dat zij na al die jaren weet hoe haar moeder zou reageren op haar carrière in de porno-industrie zou juist een reden kunnen zijn om het niet te vertellen. Je zou ook kunnen zeggen dat zij zou weten dat haar moeder extreem geschokt reageert. En zoals gezegd wilde zij echt zeker weten dat dit een solide verdienmodel is voor een stabiel bestaan in de maatschappij voordat zij dit aan haar moeder voorlegt. Als ik in haar schoenen zou staan zou ik dit ook als een uiterst moeilijke situatie ervaren hoe ik dit aan mijn omgeving zal vertellen. Je neemt toch wel ergens een ongemakkelijke positie in op een familiefeest als iedereen zou weten dat je naakt op het internet te bewonderen bent. Haar relatie met haar broertje kan ik mij voorstellen dat het ergens een knik in de verhaallijn is, mede omdat hun relatie niet of nauwelijks wordt uitgewerkt. Maar wellicht is dat ook de reden dat ik mij daar weinig aan heb gestoord, want het is voor de rest van het verhaal van nietszeggend belang (dat mag geen excuus zijn voor een regisseur, maar zo ervoer ik het desondanks wel).

Wat betreft die oudere man, het legt de relatie bloot tussen haar en haar klanten. Zij weet dus dat hij connecties heeft met andere camgirls, maar vertrouwt hem simpelweg gewoon niet. Het blijft toch haar cliënt die haar niet inhuurt om te stukadoren, maar omdat hij haar als een lustobject ziet. Toen hij erachter kwam dat haar account online ging terwijl zij op de wc zat werd hij ook agressief wat haar wantrouwen jegens hem ergens wel bevestigt. Er vanuitgaande dat die oudere man niet bekend is met het algoritme als Tinker dat wel is ("I made also an appointment with her, but she didn't show up") sta je in een zeer lastige positie als je hem moet overtuigen dat er een online clone van jou bestaat. Er zijn best keuzes in de film die ik raar uit vindt pakken of gewoon niet logisch vind. Maar deze scènes horen daar gewoon niet bij.

Zwolle84
Erg leuk thrillertje! Ik had totaal niet zien aankomen dat dit een van de fijnere films van het jaar zou zijn. Je moet natuurlijk niet te veel vraagtekens bij het plot stellen, want het hangt van de onlogische zaken in elkaar. Doet er ook totaal niet toe, want qua funfactor zit het meer dan goed.

Leuk , beklijvend verhaal, sterk acteerwerk, mooie sets en een nog veel mooiere hoofdpersoon zorgen ervoor dat Cam voorbij vliegt. Wat dat betreft doet het me een beetje aan Nerve denken.

Fijn hoor.

avatar van LOTR-lover
Ik moest erg wennen aan deze film in het begin. Het ging van een thriller naar drama naar softporno en ik wist niet zo goed waar de film nou eigenlijk zelf naartoe wilde. Maar uiteindelijk kwam 't op zich wel goed en was het plot pakkend genoeg om de aandacht erbij te houden. Echter bestaat datzelfde plot ook uit een hoop rare, onlogische dingen wat me als kijker dan wel weer m'n wenkbrauwen deed fronsen. Maar een prima niemendalletje voor zo tussendoor op een druilerige middag.

6/10 (IMDB)

avatar van aspers
Nope... dit was ‘m niet. Qua idee een hele toffe film. Maar de schrijvers wisten eigenlijk ook niet echt hoe ze er een goed einde aan moesten breien, dus sluiten we de film gewoon met tig vragen onbeantwoord. Ja... zo kan ik het ook! Ik zie dan toch gewoon liever wat opheldering.

Tip: als je jezelf al snelgenoeg gaat irriteren aan het ‘new message’ geluidje... zet de film dan maar snel af! Had ik ook moeten doen.

Tja, wat is dit nu weer voor een film. Gewoon een verhaal maken met 0 antwoorden. OK als er eens iets in de lucht blijft hangen maar dit gaat echt helemaal nergens meer over. Wachtend op antwoorden waarvan je er dus nul krijgt is toch wel heel erg jammer van je tijd......

Wtf heb ik anderhalf uur naar zitten kijken, de film had op zich best wel potentie om iets te moois te zijn maar net als meerdere al zeggen totaal geen antwoorden hoe en waarom, gemiste kans

avatar van Shadowed
Best verrast.

Niet echt verwacht, maar het uiteindelijke resultaat is best positief geworden. Het gemiddelde is niet zo hoog hier op MM, maar ik vond dit eigenlijk nog een best sterke film. Zeker voor Netflix zijn standaard is dit nog best gedurfd ook.

Gedurfde en sterke acteerprestatie van Brewer. Dat ze deze rol zo enthousiast kan uitvoeren is toch wel een klein complimentje waard. Maar ook de rest is niet slecht en komt ook best overtuigend over. Vooral die Tink zet een leuk personage af.

Misschien is er qua horror niet altijd even veel te beleven, maar de toon van de film is best beklemmend en grof. Qua viezigheid en smerigheid kan je beter een andere film pakken. Sommige scenes zijn bijzonder intens en weten daarom ook zeker op te vallen.

Erg positief verrast uiteindelijk, misschien wel 1 van de betere Netflix-producties die er zijn. Ik heb zeker genoten van dit bizarre verhaal dat nergens begon te vervelen. Absoluut een verrassing.

avatar van BlueJudaskiss
Volledig eens met Shadowed. Jammer dat de film hier op MM niet de waardering krijgt die het verdient.

avatar van Shinobi
"What are you looking at?"

Tegenwoordig krijgt elke simpele thriller het label horror mee, zucht.

'Cam' is een soort van 'Black Mirror' aflevering waar ditmaal een middelmatige camgirl haar weg naar de top probeert te bereiken door alsmaar gestoorde handelingen uit te voeren. Dit lijkt vlotjes te verlopen, totdat ze een kopie van zichzelf ziet die haar account heeft overgenomen. Vanaf dat moment moet er een intrigerende zoektocht plaatsvinden naar het hoe en wat.

Weliswaar lijken bepaalde ontwikkelingen in eerste instantie nog interessant, maar het merendeel is ondermaats; wat smerige gasten hier en een paar rare wendingen daar. Daarbij is het acteerwerk ook niet bijzonder te noemen. Een opsteker is dan nog dat het geheel vrij aardig is geschoten en je als kijker enigszins het sfeertje van dit wereldje meekrijgt.

Echt spannend wordt de film helaas nergens, omdat men ondertussen de bedoeling kwijt lijkt te zijn. Er wordt gehint naar de gevaren omtrent je online leven en iets met hacken. Wellicht dat een betere focus iets had geholpen, gezien het einde dat geen voldoening geeft. Best jammer, want met dit concept had meer gedaan kunnen worden.

Al met al een nietszeggende thriller die je zo weer vergeten bent.

Kleine 2,0 sterren.

avatar van El ralpho
Black Mirror- Seizoen 5, aflevering 1

Wachten op de eerste aflevering van seizoen 5 van Black Mirror hoeft niet meer, je kunt namelijk alvast uit de voeten met Cam, die zo door zou kunnen gaan voor een aflevering uit het nieuwste seizoen. Helaas heeft het dan wel betrekking op een van de mindere afleveringen die de serie voortgebracht zou hebben, want naast veel te langdradig, blijft een echte impact tijdens zijn finale uit. Wat hierin meespeelt is dat een bepaalde focus op de slotconclusie uitblijft, waardoor het slot je ook onbevredigd achterlaat. Hier had wat mij betreft meer aandacht naar uit kunnen gaan dan naar het leven van Alice als camgirl zelf, want dat had ik naar verloop van tijd ook wel gezien.

BlueJudaskiss schreef:

Vreemd hè? Ik kan er ook totaal niet de vinger op leggen. Met de kritiek in dit draadje kan ik in ieder geval niets.

avatar van Collins
Het leven van een camgirl verloopt bepaald niet altijd glamoureus en levert een hoop stress op, zo blijkt maar weer uit deze thriller over identiteistdiefstal, die tevens een realistisch inkijkje geeft (denk ik) in de wereld van de webcamseks.
De film heeft veel scènes die zich in de chatroom afspelen. De camera doet daar prima werk. Vaak begint zo’n scène met het beeld van een computerscherm met daarop de dame in kwestie. Langzaam zoomt de camera dan uit en de kijker bevindt zich niet meer voor een schermpje maar bevindt zich in de kamer van de camgirl. Op die manier wordt voorkomen dat de vele scènes van camsessies langdradig worden. Scènes blijven zo levendig, dynamisch en fris. Prima werk.
De opening van de film brengt je meteen midden in zo'n live show, waarin hoofdpersonage Lola haar best doet om te interactiveren met haar kijkers. Er hangt een luchtige sfeer. Er wordt gedold, geflirt en getipt. Plots is er een verandering in de sfeer als een bewonderaar van Lola iets buitensporigs van haar verlangt. De sfeer verhardt en de film glijdt bijna ongemerkt de schaduwzijde van de camwereld binnen om er vervolgens nooit meer helemaal los van te komen. Vanaf nu bevolken stalkers, creeps, aggressie, chantage en de onderlinge rivaliteit tussen de camgirls de film, waarbij het aangezicht van de film verandert van een realistisch drama naar een psychologische thriller. Interessant en bij tijden best spannend.
Het jammere van de film is dat er ontelbare lijntjes worden uitgerold binnen het leitmotiv (Lola en haar identiteit) die een potentieel aan leuke filmverrijkende subplots opleveren waar echter weinig mee wordt gedaan. De plotjes komen op, roeren zich, worden niet echt deel van het geheel en lossen uiteindelijk gewoon op in het niets. Bij mij lieten ze een onbevredigend gevoel achter.
Twee voorbeeldjes. Er ontspint zich een interessante lijn die zich bezig houdt met Lola’s broertje en er is een andere lijn met een stalker die opeens opduikt vanuit de digitale camwereld. Beide maken nieuwsgierig. Beide zijn interessant om te volgen. Beide verdwijnen echter zonder veel aandacht, terwijl met uitbouw meer spanning, diepte en bevreemding in de film gebracht had kunnen worden. Zo zijn er meer lijntjes die worden verkwanseld.
Cam is een aardige film, die tevens nogal eendimensionaal blijft door de veronachtzaming van de input van subplotjes op Lola’s hoofdlijn. De hoofdlijn voelde daarom op den duur behoorlijk uitgehold en boeide steeds minder.

avatar van audio.
Vermakelijke film voor mij. Maar als velen al zeggen, zo weer vergeten. Kan iemand mij vertellen waarom ze nou weer online gaat? Heb ik nou een stukje gemist of was er nog steeds geen verklaring of oplossing voor de id jatter??

avatar van Shadowed
Zwolle84 schreef:

Het enige echt slechte wat ik over deze film kan zeggen is dat het soms iets te veel antwoorden niet beantwoord waardoor je je afvraagt hoe het verder daarmee gaat. Hoe is het bijvoorbeeld met Tink afgelopen? Maar voor de rest is een 5 gemiddeld naar mijn mening wat laag hiervoor

avatar van n00r
Heerlijk filmpje hoor. Snap niet dat deze film zo een lage waardering krijgt op Moviemeter.

avatar van Thomas83
Onbegrijpelijk lage waarderingen inderdaad. Nou ja, ook weer niet helemaal verrassend. Best wat mensen kijken met scepsis naar Netflix-films en horror. En als de horror dan ook nog eens van het psychologische soort is er ook altijd een groep teleurgesteld. Vond dit zelf echt een heel behoorlijke film. Er is zo'n nerveuze en angstige sfeer. Echt heel griezelig en bizar allemaal. De film zuigt je helemaal in die rare subcultuur van een webcamsite.

Op momenten laat men de situaties wat te sterk escaleren, maar over het algemeen is het een behoorlijk verontrustende film met geslaagde kritiek op internetcultuur in zijn algemeen en een feministische inslag die werkt. Het deed me allemaal echt een beetje aan Black Mirror denken, en dat is wel echt een compliment. Vond de twists allemaal ook heel aardig, en de film is opzettelijk erg verwarrend gemaakt. Geen film om snel te vergeten. Een zeer dikke 3.5*.

avatar van Daan258
Moeilijk, moeilijk
Sowieso is dit geen horror film maar valt het meer onder mysterie/thriller.

Eigenlijk weet het goed te vermaken tot het eind en ben je benieuwd hoe het allemaal zal aflopen. Er blijft continu ook best een aardige sfeer hangen maar na het geheel gezien te hebben vond ik het toch wat tegenvallen. Ik weet gewoon niet goed wat ik van het eind moet denken.

Kan er verder niet veel over zeggen.

Daan258 schreef:
Sowieso is dit geen horror film

Zeker wel. Pure psychologische horror.

avatar van john mcclane 2
Best een sterke identiteits, thriller / horror verhaal .
Er gebeurd net genoeg om het boeiend te houden .
Geen grootste cinema .
Maar je blijft wel kijken om dat je wilt weten wat er aan de hand is .
Net aan 3*

avatar van IH88
Cam

Moeilijke film om te beoordelen. Cam heeft een aantal sterke punten en vooral het acteerwerk van Brewer, en de eigenzinnige en zelfverzekerde visie van regisseur Goldhaber, zorgen voor een film die tenminste weet wat het wil zijn. Visueel ziet het er ook allemaal uitstekend uit. Het is alleen jammer dat Goldhaber in het laatste gedeelte zijn grip op het materiaal verliest, en er blijven wel heel veel vragen onbeantwoord. Jammer, want de wereld die hij heeft gecreëerd is interessant, en Brewer is een veelbelovende actrice.

avatar van remorz
Uitstekend.

Gedurfde (dubbel)rol van Brewer. Zowel on- als offline weet ze zeer overtuigend over te komen. Wulps en uitdagend als Lola, maar vooral als Alice die machteloos moet toezien hoe haar account en leven geïnfiltreerd en overgenomen worden, is ze indrukwekkend. De film behandelt de paranoia en angst heel goed stapsgewijs; het is Brewers uitmuntende vertolking die het echt voelbaar maakt.

Visueel ook zeer verzorgd, hoogstens een beetje veilig. Kan het altijd wel waarderen als een visuele stijl bij een neerwaartse spiraal mee ontwikkelt; een beetje meer distortion in de tweede helft had hier goed gepast. Maar fijn kleurgebruik, verzorgde mise-en-scene en ook qua camera en kadrering in ieder geval doordacht.

De rollen van Barney en Tinker voelen wat plat aan en ook de moeder en broer worden slechts zijdelings wat emoties toegestopt, maar de hoofdlijn is boeiend en spannend genoeg om daar niet over te klagen.

Einde is perfect. Ik snap niet wat hier meer aan uitgelegd of getoond moet worden. Je mist misschien een big reveal of eindbaas maar dat is helemaal niet de inzet van de film. Nee, is prima zo.

Erg fijne film die de ontreddering en angst van identity theft tastbaar op scherm zet. 4*

avatar van james_cameron
Vreemd expliciet filmpje, niet helemaal geslaagd maar wel intrigerend. Een beetje tienerdrama, een beetje horror maar vooral veel webcam-toestanden. Na verloop van tijd komt het besef dat dit qua plot nergens naar toe gaat, maar de gebeurtenissen zijn dan net bizar en kinky genoeg om te blijven kijken. Een zesje.

avatar van Donkerwoud
Het is bijna verbazingwekkend dat de Netflix Original 'Cam' (2018) niet verscheen onder de naam van grotere franchises als 'Coverfield' of 'Black Mirror'. Op zich een gaaf uitgangspunt om webcam-meisje Alice (Madeline Brewer) vooral in beeld te brengen wanneer ze onzichtbare (doch vermoedelijk hitsige) mannen zoveel mogelijk clicks en donaties ontlokt. Een verleidingsspel waar ze zelf de spelregels bepaalt over lijf en leden. Eigenlijk is 'Cam' (2018) best positief over sekswerk en de vrouwen die eraan meedoen, omdat Madeline Brewer haar personage neerzet als een sterke zakenvrouw met normbesef. De webhost zwengelt echter een competiedrift aan tussen de deelnemende vrouwen en ook Alice ziet zich genoodzaakt om haar eigen grenzen te overschrijden. Tot het punt dat het computersysteem nog een vernederende wending voor haar in petto heeft. Maar juist na die twist laat 'Cam' (2018) zoveel ruimte voor interpretatie en suggestie, dat het in de weg komt te staan van de psychologische ontwikkeling of de spanningsopbouw. Het geheel eindigt in een wat pretentieus rommeltje zonder de emotionele gut punch die nodig is bij een genrefilm.

avatar van FillumGek
Het is een leuk gegeven, maar heel veel spannends wordt er niet mee gedaan. Het idee dat je jezelf dingen ziet - of hebt zien - uitspoken zonder dat je weet dat je het daadwerkelijk hebt gedaan is erg vervreemd, en in het weekend nog wel eens de harde werkelijkheid. Voor Lola is het echter haar werk, dus is het extra balen dat haar cam-leven wordt overgenomen door... ja wat eigenlijk?

Audiovisueel is de film best te pruimen. De diverse kamers vanwaar ze zichzelf filmt zijn sfeervol en het nummer 'Galaxy' wat ze op een gegeven moment op zet vond ik serieus een lekker nummertje. Ook de hoeveelheid rukkers die continu doneren geven een vrij realistisch beeld (denk ik natuurlijk!) Al met al best sfeervol dus.

Buiten dat vind ik, in tegenstelling tot een aantal anderen dus, Lola helemaal niet zo leuk. Ik zou in elk geval niet zo snel op haar klikken, behalve als ze weirde shit gaat doen zoals in deze film. Het probleem zit hem ook in dat het hele cam-gebeuren gewoon net wat te lang duurt, en zodra er wat aan plot ontrafeld moet worden je eigenlijk van een koude kermis thuiskomt. Want eerlijk is eerlijk, ik heb eigenlijk nog steeds geen idee hoe de vork nu in de steel zit. En het feit dat het me ook niet zoveel uitmaakt zegt genoeg.

De tiet hier en daar doorbreekt af en toe de leegte, maar er gebeurt te weinig om anderhalf uur interessant te blijven. En anderhalf uur is normaal gesproken perfect voor een dergelijke genre-filmpje. Deze gaat snel in de vergetelheid raken.

avatar van perceived
Mooi debuut van Daniel Goldhaber. Verzorgd filmpje dat goed in elkaar steekt met een geweldige dubbelrol van Madeline Brewer!

avatar van Basto
Idee is leuk en het eerste half uur best wel leuk neergezet. Helaas gaat het vandaar een beetje slepen. Had allemaal wat extremer gemogen.

Kleine 3

Het plezier dat de hoofdrolspeelster als webcamgirl lijkt te hebben, wordt danig verpest wanneer
een spitting image doodleuk het van haar heeft overgenomen. Intrigerend filmpje, met knap
acteerwerk van de hoofdrolspeelster die alsmaar radelozer wordt. Twee nogal lompe politieagenten
bieden ook geen oplossing voor haar probleem. Er zit iets tegenstrijdigs in de film wat waarschijnlijk
ook de inzet is van de film: Als webcamgirl leg je je natuurlijk letterlijk en figuurlijk bloot aan jan
en alleman, wanneer nu juist inbreuk op de privacy aan de orde komt.
De horror is te verwaarlozen, en echt spannend is het ook niet. Maar de film weet wel blijvend
te boeien in haar zoektocht naar uitschakeling van de akelige hinder, en ogen meerdere scenes
ook fraai en mooi. Het is een van de vele films tegenwoordig die inspelen op het medium internet,
en deze vond ik redelijk uniek. Misschien blijf je met vragen achter, maar ik vind dat gissen vaak
juist wel prettig. De afsluiting beviel mij dan ook prima.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Eigenlijk best een goed idee wat meer van het Netflix aanbod te kijken, want ik trof nu al meerdere titels aan die in mijn opinie een veel te laag cijfer hebben, zo ook deze film.
Want de film is erg intens verteld en Madeline Brewer vult haar rol ook erg sterk in!

De spanning en het mysterie is mooi opgebouwd en de film neemt zelfs met zijn niet te lange speelduur de tijd om dat op te bouwen en doet dat ook erg knap, scene na scene ga je je steeds meer afvragen waar dit toch heen zal gaan en de uiteindelijke ontknoping is ook alles behalve voorspelbaar maar waarschijnlijk voor sommige kijkers niet genoeg verzadiging.

Want het plot gaat niet naar een buitensporige en bovennatuurlijke verklaring maar waarschuwt ons juist waar het internet nu en zeker in de toekomst toe in staat gaat zijn, ik geef toe, soms is het een klein beetje over the top maar dat dit soort dingen daadwerkelijk kunnen gebeuren is al wel gebleken, alhoewel het iets minder overdreven is (tot nu toe) dan in de film wordt getoond.

Ik ben blij dat Cam niet kiest voor de bekende wegen en een nieuwe weg in durft te slaan en dit digitale tijdperk gebruikt om er een creatieve film uit te halen.

Cam is zeker niet voor iedereen, maar als de film je bevalt en de ideeën die deze film heeft je aanspreken ga je een zeer vermakelijke en spannende anderhalf uur beleven.