• 8.299.791 stemmen

Geregisseerd door: Daniel Goldhaber

Met onder meer: Madeline Brewer, Patch Darragh en Melora Walters

• Netflix Bekijk via Netflix

Plot Cam

Alice is een jong meisje dat vaak voor haar webcam zit. Ze plaatst veel foto's van zichzelf op haar website. Op een dag doet ze echter een vreemde ontdekking. Ze merkt dat ze op haar site op onverklaarbare wijze vervangen is door een exacte replica van zichzelf. Tot haar verbijstering weet deze replica verrassend veel persoonlijke zaken van haar en respecteert ze de privacy niet.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

avatar van Mescaline

Mescaline

Eigenlijk best een goed idee wat meer van het Netflix aanbod te kijken, want ik trof nu al meerdere titels aan die in mijn opinie een veel te laag cijfer hebben, zo ook deze film.
Want de film is erg intens verteld en Madeline Brewer vult haar rol ook erg sterk in!

De spanning en het mysterie is mooi opgebouwd en de film neemt zelfs met zijn niet te lange speelduur de tijd om dat op te bouwen en doet dat ook erg knap, scene na scene ga je je steeds meer afvragen waar dit toch heen zal gaan en de uiteindelijke ontknoping is ook alles behalve voorspelbaar maar waarschijnlijk voor sommige kijkers niet genoeg verzadiging.

Want het plot gaat niet naar een buitensporige en bovennatuurlijke verklaring maar waarschuwt ons juist waar het internet nu en zeker in de toekomst toe in staat gaat zijn, ik geef toe, soms is het een klein beetje over the top maar dat dit soort dingen daadwerkelijk kunnen gebeuren is al wel gebleken, alhoewel het iets minder overdreven is (tot nu toe) dan in de film wordt getoond.

Ik ben blij dat Cam niet kiest voor de bekende wegen en een nieuwe weg in durft te slaan en dit digitale tijdperk gebruikt om er een creatieve film uit te halen.

Cam is zeker niet voor iedereen, maar als de film je bevalt en de ideeën die deze film heeft je aanspreken ga je een zeer vermakelijke en spannende anderhalf uur beleven.

avatar van mrklm

mrklm

Ultragoedkoop prulletje met een belachelijk uitgangspunt maar zonder ook maar enige spanning. Alice [Madeline Brewer] verdient wat bij als niet-naakte camgirl Lola. Ze zet vrienden in om via de live-chats de interesse voor haar live-stream op te wekken in de hoop dat ze zo in de Top 50 van de meest bekeken camgirls kan komen. Maar kort nadat ze die mijlpaal heeft bereikt blijkt haar live-stream te zijn overgenomen... door haarzelf?!

Als er al enige filosofische grondslag ligt aan dit stompzinnige uitgangspunt, dan is dat ver te zoeken in dit goedkope, slecht geschreven en zeer matig geacteerde onding dat aantoont dat bij Netflix kwantiteit nadrukkelijk gaat boven kwaliteit.

avatar van shugenja

shugenja

Dit is echt typische nietszeggende Netflix drek. En soms geef ik zo'n filmpje weer eens een kans en dan valt het nog niet mee.

avatar van TornadoEF5

TornadoEF5

Wat een belachelijk lage rating weeral. Ik vraag me echt af of we dezelfde film gezien hebben. Op basis van de rating zou je de film vermijden. Maar dan heb je wel van die echt slechte of voorspelbare films die minstens een hele ster meer krijgen... . Ik denk dat er velen bevooroordeeld film kijken, want "dit is van Netflix", en "dit is geen horror", maar als je zo bevooroordeeld al naar een film start, kijk dan gewoon niet.

Qua dat de film niet voldoende uitlegt, vind ik het heel duidelijk. De identity theft is door AI gedaan (al zit er misschien iets of iemand achter). Of je het nu realistisch vind of niet... dat is een andere vraag, maar de uitleg is er wel, en dat is ook waarom zij erin slaagt om haar eigen account te verwijderen op die manier, omdat het een AI is dat maar op bepaalde facetten intelligent is, maar niet alle. Realistisch is het dus inderdaad niet, maar voor realisme kijk je ook geen film, en wie weet wat voor gekke toestanden we in de toekomst krijgen, want AI is al in staat tot veel dingen. En dat is waar de film naartoe gaat, denk maar aan Siri van Apple maar dan veel intelligenter en geavanceerder, en gebruikt voor criminele doeleinden. Het andere punt van de film is een kijk bieden in deze toxische wereld. Voor de rest is alles echt goed gedaan. Heel interessante kijk dus. Erg goed geacteerd. Een kritiekpuntje is eigenlijk het einde na het einde. Ik vind het moeilijk voor te stellen dat nadat je zoiets meemaakt er dan terug weer aan gaat beginnen, ook al is het niet haar eigen identiteit, maar goed, anderzijds zal dat ook wel een verslaving zijn voor haar, en kun je het dan weer als een goed einde zien.

En aan anderen, leer eens een film beoordelen los van de horroraspecten die een film aanbiedt. Het is niet het aantal jump scares dat een film goed maakt. Identity theft IS horror. Ik ben al lang blij dat niet elke "horrorfilm" zeventienduizend jump scares bevat omdat iedereen daar keer om keer om schreeuwt.

avatar van Noodless

Noodless

Begrijp de negatieve recensies hier eigenlijk niet zo goed. Prima film over een camgirl die op een bepaald moment letterlijk op haar webcamsite wordt overgenomen door haarzelf. Wat een intrigerende gedachte die de mediawereld op de korrel neemt. Het verhaal wordt goed opgebouwd en je krijgt een goede kijk op het leven en de wereld van het hoofdpersonage. Het duurt zelfs een tijdje eer ze in een tweestrijd komt met het mysterie dat ze gewoon wordt gekopieerd. Boeiend om te volgen naar waar dit alles naar toe zal leiden. Tal van personages passeren die zomaar een verdachte kunnen zijn en met ieder zijn of haar motief. Of is het toch iets bovennatuurlijks ? Sterke troef is ook de overtuigende rol van de hoofdrolspeelster Madeline Brewer als Alice. De slotscène zegt ook wel iets over het milieu van de webcammeisjes waarbij geld niet alleen een rol speelt. Ook gezien worden, aanvaarding, plezier, een hoge ranking hebben zijn elementen die zeker ook een rol spelen bij sommige meisjes. 7/10