ad

Met onder meer: Nico Parker, Colin Farrell en Danny DeVito

Releasedatum: 27 maart 2019

Over Dumbo

"Soar to new heights."

Holt Farrier was ooit een succesvolle circusartiest tot hij naar het front trok ten tijde van de oorlog en als een veranderd man terugkeerde. Hij wordt ingehuurd door circuseigenaar Max Medici om voor de pasgeboren olifant Dumbo te zorgen, die over enorme oren beschikt en hierdoor het mikpunt van spot is. Wanneer Holts kinderen erachter komen dat Dumbo kan vliegen besluiten de ondernemer V.A. Vandevere en de trapezewerkster Colette Marchant om van Dumbo een ster te maken.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Rongo the Strongo

Neils Skellig

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Nog dit: Ik was trouwens vergeten dat Burton zijn eerste stappen als begin twintiger zette in de Disney studio's als animator (o.a. voor de film The Fox and the Hound).

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

Enkele berichten verwijderd.

avatar van Wilde Pauw

Wilde Pauw

Van alle recente Disneyremakes verwachtte ik hier het meeste van. Het verhaaltje van het circusolifantje met de lange oren, past perfect in het filmische universum dat Tim Burton in de loop der jaren gecreëerd heeft. De film heeft ook wel de typisch Burtonesque mix van magie, verwondering en humor met altijd dat donker randje.

Daarom is het des te jammer dat Burton niet voluit is kunnen gaan met deze film. Ik had graag gezien wat hij met Dumbo had gedaan wanneer die, zoals in het origineel in een dronken bui roze olifantjes ziet, maar dergelijke fantasieën stroken blijkbaar niet met de hedendaagse gevoeligheden. En dat is meteen het zwakke punt van deze Dumbo.

De film is niet zozeer een remake maar een (politiek) gecorrigeerde versie van het origineel. De kraaien uit het origineel zijn verdwenen, maar bij wijze van 'eerbetoon' is er plots toch weer een zwarte veer waardoor Dumbo kan vliegen; Milly, het meisje dat op een circustentoonstelling van haar vader te horen krijgt dat er ooit een tijd komt waarin ze als vrouw alles kan worden wat ze wil, en last but not least het al te melige einde waarin Dumbo en zijn mama de vrijheid in de Afrikaanse jungle tegemoet gaan.

Het zal allemaal wel met nobele bedoelingen gedaan zijn, maar het maakt van deze Dumbo een halfslachtige familiefilm die noch de Tim Burtonfans, noch de Disneynostalgici volledig zal kunnen bekoren.

Wie écht nostalgie naar Dumbo heeft, zet beter de DVD of Blu-Ray nog eens op.

Tarkus

Leuke en mooie film van regisseur Burton, met een prima cast.

Het verhaal is leuk, vooral de allerkleinsten zullen hiervan wel genieten.

Persoonlijk had ik meer verwacht, een iets beter verhaal en vooral ook betere speciale effecten, al was dat toch nog wel mooi hoor.

Blij dat ik hem heb gezien, heb me er toch mee geamuseerd.

Ebenezer Scrooge

Hoge verwachtingen... Haha, dit lieg ik. Wat is die Tim Burton trouwens ver afgedreven zeg. In creatieve zin dan hè.. Ik zie ook bijna nergens aan af dat het een Tim Burton film betreft, dat 'donkere' dat zo typisch is voor Burton is er helemaal uit gezeefd, had net zo goed een film van Spielberg kunnen zijn. Met het origineel heeft het ook weinig te maken. Dat was nog eens een prachtfilm! Daarin draaide het enkel en alleen om dieren, dit is een film over mensen. En wat voor! Brr.. dat meisje en die jongen, wat een vervelende k*tkinderen.. 'He can fly, he can fly!' Hou je bek joh, nou weet iedereen het. En ja hoor, iedereen eropaf natuurlijk, want geld in het laatje. Nee, het origineel had nog iets liefs en droevigs en onschuldigs en de vertelling was veel rustiger, het geheel veel magischer. Tim Burton heeft er één groot circus van gemaakt.. O, wacht..

Ook helemaal niet leuk voor kinderen trouwens. Heb het de kinderen van mijn buren gevraagd, die de film hadden gezien en die vonden het ook een verschrikking. Eva Green, ook al zo'n irritant personage. Aan het einde vliegt ze op de rug van het arme olifantje door de nok van het circus, wat een idioot en lachwekkend gezicht is dat zeg. En dat moeten we dan allemaal fantastisch en imponerend vinden als kijker. Kun je zoiets trouwens weigeren als actrice, of ligt dat bij het tekenen van het contract al vast? Dat je aan zoiets dwaas vrijwillig meewerkt, mijn hemel!

Aan het einde is Dumbo eindelijk vrij en tussen zijn soortgenoten. Awhh, denk je dan, wat leuk voor Dumbo, maar de boodschap wordt volledig tenietgedaan door de 2 uur durende kermisattractie die eraan voorafging en heeft dus geen enkel effect. En waarom vliegt Dumbo nog door de lucht als hij eenmaal in het paradijs is? Dat vliegen zag ik altijd als metafoor voor het vrij willen zijn. In het paradijs heeft dat dus geen enkele zin meer.

Het enige positieve wat ik over deze film kan zeggen, en dat is dan ook echt het enige, is dat er geen echte dieren worden ingezet, maar dat alles van CGI is, hoe nep dat er verder ook uitziet. In Batman Returns werden nog echte pinguïns gebruikt, dus dat is wel een vooruitgang.

cantforgetyou schreef:

Ik snap nu dat de Efteling een achtbaan willen bouwen met circus thema. Deze sfeer en aankleding zou prima in de Efteling staan.

De Efteling is inmiddels zelf al een circus.

avatar van Brix

Brix

Ebenezer Scrooge schreef:

Dat klopt m.i. niet helemaal.

Ergens in het eerste gedeelte van de film zit er een korte shot waarin echte olifanten te zien zijn.

(Wat mij betreft geen probleem, maar dat terzijde)

Als ik de film bij toeval nog eens langs zou zien komen op TV of zo dan check ik de exacte plek wel even, maar ik ga geen geld verknoeien met aanschaf van een DVD van dit gedrocht

Ebenezer Scrooge

O, dat is me dan niet opgevallen.

Ik kan het zelf ook niet meer opzoeken, want dat ding is inmiddels alweer terug naar de bieb (waar het hopelijk tot in lengte van dagen staat te verstoffen, want dit gun je je ergste vijand nog niet)

avatar van Macmanus

Macmanus

Burton

Viel mij heel erg mee. Toegegeven ik ken Dumbo niet zo heel goed. Maar ik merkte toch gewoon dat Burton zijn stijl aan de film heeft mogen geven. Bij Guy Ritchie zag ik niks terug van hem en vaak zijn het kleurloze regisseurs die dit werk mogen opknappen. Gelukkig is Burton altijd een zekerheidje als het op sfeer aankomt. Cast is ook leuk genoeg met de Vito voorop maar ook Keaton is geinig. Het is een wat apart verhaaltje eigenlijk met een groot pretpark en de evil baas van het park. Je ziet toch best een duidelijke parabel met Disney zelf. Ergens wel apart.

Het is allemaal net iets te veilig om heel wild te worden maar ik vermaakte mij wel. Prima donkere dagen film.

3.5 sterren.

avatar van K. V.

K. V.

Ik had eigenlijk weinig verwachtingen bij deze film, want de animatiefilm is ook nooit m'n favoriet geweest. Ze hebben het verhaal wel flink aangepast (de speelduur is haast dubbel zo lang nu) wat het eigenlijk wel ten goede kwam.

Visueel zat het wel oké, de olifanten waren natuurlijk CGI, maar de vliegscène was toch wel indrukwekkend. Ook Dumbo was aandoenlijker dan verwacht.

De cast zelf was ook niet slecht. 'k vond de film toch minder de stempel van Tim Burton dragen.

Beter dan verwacht.

avatar van Boneka

Boneka

Word er veel in gezongen in Dumbo? of valt dat gelukkig mee? The Greatest Showman vond ik dus niks! De musical elementen mogen dus niet overheersen.

avatar van Boneka

Boneka

Prima vermaakt met deze Disney klassieker! Moet zeggen dat ik het origineel nooit heb gezien, maar vergelijken met een animatiefilm is altijd lastig. Sommige dingen worden eruit gehaald of juist toegevoegd. Ik denk zoal ik het hier lees dat het terecht is dat de pratende muizen zijn vervangen door een jongen en meisje die in mijn ogen veel meer diepgang geven. Vooral het meisje met haar mimiek speelt een uitstekende rol. Ook de circusdirecteur Danny DeVito speelt weer als vanouds. De film begint wel wat teveel vanuit de tekentafel, maar daar zijn we gelukkig snel doorheen. Vooral de eerste drie kwartier zijn gewoon vermakelijk , leuk en ontroerend om te zien. De omslag komt een beetje als andere louche figuren de tent komen overnemen. Misschien had ik hier een andere wending gegeven met een zoektocht naar de moeder. Maar hierin is Dumbo wat klein gebleven. Ook de politieke correctheid vooral op het eind is een ramp. Wilde dieren horen niet in het circus pffff. Over welke tijd hebben we het? 1920! Kennelijk moesten de kleinste onder ons even geschoold worden. Jammer!!! Misschien is het allerlaatste stuk wel een mooie afsluiting, maar dat had ik dan ook klein gehouden.

Maar goed afgezien van de minpuntjes ziet alles er spic en span uit. Kleuren geluiden muziek circusartiesten het ziet er fantastisch uit. En hoewel er veel gebruik is gemaakt van CGI zijn alle circusartiesten echt, zijn de paarden echt en zitten daar 500 mensen in de circustent dus niks ingetekend. Mooi! Hoogtepunt blijft toch die vliegende Dumbo. En gelukkig het is geen musical film geworden. Er wordt inderdaad op 1 liedje na niet in gezongen.

Dumbo speelt op safe (had wat rouwer gemogen), maar is verder een leuke kinder- en volwassenfilm geworden voor jong en oud!

Film 3.5

Beeld 4.5 (2K)

Beeld 5.0 (4K) niet Nederlands ondertiteld

Geluid 5.0

Extra's 4.0

avatar van princesspeach

princesspeach

Och. Ik keek alleen mee omdat mijn vriend echt een fan is van Disney. Moet zeggen totaal niet mijn genre of ding. Af en toe wel schattig vooral mee bouncen van z’n koppie tijdens de act en schattige blauwe oogjes.

en elke act gaat fout dus snap niet wat ze nog door blijven gaan.

Zo’n attractie / circus park lijkt me trouwens wel leuk om heen te gaan.

En oh, mama zou dit en mama zou dat, mama wist alfijd dit en dat en zus en zo.. was ook heel irritant.

verder .. gaat het nergens over. Vliegende olifant en paar kindjes om wat moederzielen te trekken& waarom is de film 12*? Hij is niet eens eng. En denk dat ik ook onwijs verveeld zou zijn als ik deze film op m’n twaalfde zou hebben gezien.