Dumbo (2019)

Familie / Animatie

geregisseerd door Tim Burton
met Colin Farrell, Danny DeVito en Michael Keaton

Holt Farrier was ooit een succesvolle circusartiest tot hij naar het front trok ten tijde van de oorlog en als een veranderd man terugkeerde. Hij wordt ingehuurd door circuseigenaar Max Medici om voor de pasgeboren olifant Dumbo te zorgen, die over enorme oren beschikt en hierdoor het mikpunt van spot is. Wanneer Holts kinderen erachter komen dat Dumbo kan vliegen besluiten de ondernemer V.A. Vandevere en de trapezewerkster Colette Marchant om van Dumbo een ster te maken.

avatar van Basto
Zwakjes.

Ken het origineel niet, maar de speelduur daarvan spreekt mij veel meer aan. Veel heeft het verhaal namelijk niet omhanden. Verder vergeet Burton de bad guys van enige dreiging te voorzien, waardoor er ook nauwelijks sprake is van een spanningsboog. Tot slot kennen we de Butonesque art direction inmiddels wel, waardoor er uiteindelijk weinig te genieten valt.

Zie tot mijn verbazing dat de film voor 12 jaar en ouder is gekeurd. Waarom? Juist 8-12 jarigen zouden dit nog wel heel soannend en bijzonder vinden.

Tja, ik had er niet zoveel mee. Een veel te lange zit en op de een of andere manier had ik helemaal niets met de acteurs (allemaal nogal vlak acteerwerk). Dumbo zelf vond ik er verder ook niet schattig uitzien of zo, eerder nogal vreemd vormgegeven. Het park (Dreamland) vond ik wel erg leuk bedacht met spectaculaire attracties en thema's.

Ik ben gek op Disney, maar dit is niet mijn favoriet.
Toch moest ik op een gegeven moment, toen mama olifant werd afgevoerd, wel echt huilen. Dramatisch.
Ik vond het wel iets meer een kinderfilm dan ik had verwacht, dat vond ik wel jammer maar wellicht begrijpelijk. Bij mij in de zaal zaten echter alleen maar (jong)volwassenen.
Voor mijn idee ging het ook af en toe anders dan in de oude eerste film, maar die zou ik daar nog eens voor moeten kijken.

avatar van Phantasm
Prima film uit de Disneystal, leuk in elkaar gezet met droevige en vrolijke momenten.

avatar van AmazingPP
Burton schijnt zijn magie een beetje te zijn verloren. Deze film heeft hetzelfde euvel als Miss Peregrine's Home for Peculiar Children: er moet teveel vertelt worden in een te korte tijd. Burton neemt niet de tijd om zijn scenes goed uit te werken. Ook was deze film niet echt geschikt voor kinderen, omdat hij simpelweg te snel gaat. Daarnaast acteren DeVito en Keaton op een soort houterige wijze. Het lijkt wel of ze beiden geen raad weten met hun rol. De decors, de 3D, de score, de GCI, de andere acteurs: alles is prima in orde. Het is een feest om naar te kijken en Dumbo steelt je hart vanaf de eerste blik. En toch deed de film me weinig op een of andere manier. Burton wijkt ook nogal af van het originele verhaal met een nogal zoet einde. Het is vermakelijk, niks meer dan dat. 3,5*