The Miseducation of Cameron Post (2018)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Desiree Akhavan
met Chloë Grace Moretz, Sasha Lane en Forrest Goodluck

Na de dood van haar ouders trekt Cameron Post in bij haar conservatieve tante, die niet weet dat de tiener op vrouwen valt. Wanneer Cameron Coley Taylor ontmoet, sluiten ze een vriendschap die intiemer wordt. Ze worden betrapt door Camerons tante die haar nichtje naar een therapiecentrum stuurt om er te worden 'bekeerd'. Daar komt ze in contact met Jane en Adam die haar mee op sleeptouw nemen.

avatar van Psycho-M
Er zit wel een zeer positieve buzz rond deze film.
Grace Moretz en die meid van American Honey (Lane). Interessant.

"How is programming people to hate themselves not emotional abuse?"

De slotscène met de verkiezingssticker “Clinton / Gore” situeert de film eind vorige eeuw. Maar het thema is nog steeds actueel, want nu —zo’n twintig jaar later— denken veel christelijk-conservatieve Amerikanen nog steeds dat homoseksualiteit een geneesbare afwijking is.
Naast de christelijke indoctrinatie stuitte het volgzame gedrag van de leerlingen mij toch wel tegen de borst. Hoewel de film door de bank genomen eerlijk overkomt, had hij op dat punt wat mij betreft best wat moediger mogen zijn.
Grootste pluspunt: het optreden van Chloë Grace Moretz in mogelijk haar beste optreden tot nu toe. De rol lijkt haar op het lijf geschreven.

avatar van depri83
Goede film hoor maar misschien was de struggle van Cameron nog wat beter en harder binnen gekomen als de religekkies wat minder karikaturaal zouden zijn geweest.
Er zullen in Nederland in de biblebelt ook nog wel van deze figuren zijn maar voor het filmhuis publiek waar deze film (neem ik aan) op gericht is zal het misschien iets een te ver van mijn bed show zijn en meer op de lachspieren gaan werken (deed het bij mij in veel gevallen wel).

Weinig overtuigend. Behandelmethode is een karikatuur.

Goeie film waarin een aantal homoseksuele tieners naar een christelijk kamp worden gestuurd. Aan de ene kant lag het er allemaal wat dik bovenop, maar de personages komen toch wel allemaal oprecht over (zowel de tieners als de leiding). Prima acteerwerk van de gehele cast en de film duurt zeker niet te lang. Het einde had wellicht wat meer in gezeten. Een kleine 3.5 sterren.

avatar van IH88
“How is programming people to hate themselves not emotional abuse?”

Interessante film over een jonge vrouw die naar een christelijk kamp wordt gestuurd waar conversietherapie wordt toegepast, nadat ze is betrapt tijdens seks met een vrouw. Ik wist wel dat dit soort kampen (nog steeds) bestaan, maar om te zien hoe het in zijn werk gaat is ontluisterend.

De amateuristische manier waarop wordt omgegaan met de psyche van deze jonge vrouwen en mannen is hartverscheurend, maar gelukkig zitten er ook nog genoeg luchtige en hoopvolle momenten in. Een uitstekende keus van Desiree Akhavan. Moretz is fantastisch als Cameron, een jonge vrouw die worstelt met haar geaardheid en seksualiteit, maar ook als slim, grappig, zelfverzekerd en sarcastisch persoon wordt neergezet. Het einde van de film is perfect gekozen. Het had twee kanten op kunnen gaan, maar gelukkig kiest Akhavan voor een hoopvol einde (en een nieuw begin) voor deze personages.

avatar van Jeilloc
Sterke C.O.A. film.

Chloe Moretz is op haar best in dit soort films en ik hoop dat ze meer van dit soort rollen krijgt in de toekomst.

De verdere cast was redelijk, vond Forrest Goodluck verrassend goed acteren. Wil meer van hem zien.

avatar van schumacher
Rete saaie film en homoseksualiteit is niet normaal maar het is er nu éénmaal, je kan zo'n mensen niet genezen, de ene is geboren met en de ander zonder een kronkel in het hoofd.

Film zelf is dus mega saai. Sleepte me helemaal niet mee.

avatar van AniSter
Je zult bij zo'n stelletje (geloofs)freaks gedumpt worden. Vond het een prima film met een vrij duidelijke en natuurlijk reeds bekende boodschap.

BBarbie schreef:
[i]"veel christelijk-conservatieve Amerikanen nog steeds dat homoseksualiteit een geneesbare afwijking is.
Ja die zijn redelijk irritant, maar ehm, vergeet je svp even niet de zeer gewelddadige aversie van de Islam jegens homoseksualiteit?

Ok. Klein maar best krachtig verhaal goed uitgewerkt, en sporadisch wat subtiele humor. En Moretz is een bijzondere, aangename verschijning.

avatar van geezoes
Pijnlijk actueel nog steeds. Anno 2020 blijken er nog altijd 15 homogenezing organisaties actief in Nederland. Sterke film. Bizar om te zien dat in deze moderne tijd de invloed van de kerk (of welk geloof dan ook) nog altijd zo groot is.

Malick
Ravi Zacharias heeft daar jaren geleden een krachtig antwoord op gegeven: *KLIK* + *KLIK*

SaintNick schreef:

Wat heeft de Islam met deze film te maken als ik vragen mag?

rep_robert schreef:

Wat heeft de Islam met deze film te maken als ik vragen mag?
Ik ken geen hedendaagse religie die in het hier en nu meer aversief is tegen homoseksualiteit, dan de Islam.

SaintNick schreef:

Nogmaals, waarom vertel je dat hier? Het is totaal irrelevant voor deze film. De Islam heeft niets met deze film te maken. Alsof je je aangevallen voelt door deze film en toch even moet zeggen dat anderen erger zijn. Afschuifgedrag

avatar van rep_robert
The Misecudation of Cameron Post is een aardige karakterschets geworden van een meisje dat ongewild in een therapiecentrum terugkomt om homofilie te "genezen". Het is schrijnend om te zien hoe mensen op deze wereld nog steeds denken dat dit een ziekte is dat te genezen valt. In dat opzicht wordt er een goed beeld gegeven over hoe deze lui erover denken. Soms worden de personages wel heel dik aangezet, maar ik denk dat dit best realistisch kan zijn. Deze denkwijzen zijn nou eenmaal extreem en niet meer van deze tijd, dan valt het gelijk uit de toon en kan het heel erg stereotyperend overkomen. Verder is de film niet wereldschokkend, volgen er geen verrassingen in het plot en blijft alles redelijk zoet en klein. De film was nog beter geworden als het verder de diepte in ging en wellicht wat zwaarder op de maag had gelegen.

Nu is het vooral een interessante kleine film geworden.

rep_robert schreef:

De film gaat over de benauwende en ultraconservatieve bejegening van homoseksuelen door de aldaar heersende religie. Het christendom. Vertaald naar het Nederland van hier en nu, waar we nou juist eindelijk geëmancipeerd waren van die verschrikking, is de meest bekrompen en dreigende en benauwende en bovenal groeiende religie jegens homoseksualiteit, de Islam.
Was dat nou zo moeilijk?

SaintNick schreef:

En daar houdt het betreft de film ook op. Alles wat je daarna neerkrabbelt is overbodig en puur provocerend. Hoort hier niet thuis, want het heeft NIETS met de film te maken. Als je lekker anti-Islam bent zoek je er maar een FB groepje voor op. We weten nu wel dat je ze niet kan luchten. Kunnen we het over de film zelf hebben? Want daar is deze FILM discussiepagina namelijk voor.

Wanneer men ermee geboren wordt (Wat natuurlijk het geval is) is er uberhaupt niets aan te
doen en juist een behandeling eigenlijk tegennatuurlijk. De anders weer heersende misvatting
dat homoseksualiteit door de jaren heen bij een persoon zou zijn ontwikkeld of aangeleerd
slaat als kut op Dirk en is een zogenaamde genezing in de regel ook gedoemd tot mislukken
en als het vertrappen van een bloem: Komt later altijd weer tot bloei.
Dit soort thema's weet mij bij films altijd weer ergernis te wekken bij een domme, bekrompen
bemoeizucht: Laat een mens toch gewoon zijn zoals die is. De film vond ik wel goed, maar
ook niet meer dan dat, want is nogal sloom of vaak zelfs tegen het dromerige aan met weinig
scherpe randjes behalve op het laatst dan.
En ik heb iets tegen die Moretz, die ik ook hier toch weer matig vond acteren. Met het hier vrijwel
aldoor sip kijkende popperige snoetje gewoonweg te weinig uitstraling. Haar spel kwam bij toch
weer wat gekunsteld over. Ook geen gemakkelijke rol natuurlijk en het pleit voor haar dat ze deze
rol had aangenomen, maar ik had liever een actrice met meer naturel en expressie gezien.

Lezcuties everybody?