• 15.835 nieuwsartikelen
  • 178.414 films
  • 12.234 series
  • 34.016 seizoenen
  • 647.724 acteurs
  • 199.121 gebruikers
  • 9.378.710 stemmen
Avatar
 
banner banner

Suspiria (2018)

Horror / Mystery | 152 minuten
3,12 484 stemmen

Genre: Horror / Mystery

Speelduur: 152 minuten

Oorsprong: Italië / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Luca Guadagnino

Met onder meer: Dakota Johnson, Tilda Swinton en Mia Goth

IMDb beoordeling: 6,7 (103.942)

Gesproken taal: Engels, Frans en Duits

Releasedatum: 15 november 2018

Plot Suspiria

"Give your soul to the dance."

De jonge Amerikaanse ballerina Susie Bannion reist in het jaar 1977 naar de prestigieuze dansacademie Markos Tanz Company in Berlijn. Bij haar aankomst is een studente genaamd Patricia onder mysterieuze omstandigheden verdwenen. De lessen worden voortgezet onder toeziend oog van de artdirector Madame Blanc. Susie sluit intussen vriendschap met de medestudente Sara. Beiden delen het gevoel dat de academie een duister geheim verbergt.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Madame Blanc / Dr. Klemperer / Helena Markos

Miss Vendegast

Miss Griffith

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Basto

Basto

  • 11963 berichten
  • 7413 stemmen

Ziet er interessant uit. Maar 145 minuten? Dat lijkt me wat lang....


avatar van Valak

Valak

  • 626 berichten
  • 405 stemmen

Ik ben eerlijk gezegd superblij en enthousiast dat hij 145 minuten duurt. Lekker lang genieten lijkt me!

Quentin Tarantino gaf een emotionele reactie na het zien van Suspiria, naar Luca Guadagnino:

Luca Guadagnino Shares Quentin Tarantino’s ‘Suspiria’ Reaction | IndieWire


avatar van HK Senator

HK Senator

  • 666 berichten
  • 1563 stemmen

Hoe kan je Argento's film nu evenaren? Echt walgelijk al die remakes van klassiekers.


avatar van baspls

baspls

  • 4118 berichten
  • 1673 stemmen

HK Senator schreef:

Hoe kan je Argento's film nu evenaren? Echt walgelijk al die remakes van klassiekers.

Ik vind het ook een beetje wrang. Je hebt wel een hoge dunk van jezelf als filmmaker als je denkt het werk van een andere filmmaker te kunnen overtreffen, en al helemaal in het geval van Suspiria. Anderzijds levert het mischien wel een erg goede film op, al blijft die natuurlijk altijd in de schaduw van het origineel. We gaan het zien. De speelduur en trailer zijn best een goed teken, al is het totaal niet wat je bij Suspiria verwacht.

Weet overigens helemaal niet wat ik moet vinden van een huilende Tarantino... Lijkt mij meer een overdreven publiciteitsstunt.


avatar van Dying Rose

Dying Rose

  • 1315 berichten
  • 3426 stemmen

Heeft niets te maken met het beter willen doen. Guadagnino is grote fan van Suspiria, een film die veel invloed op hem heeft gehad, en toont dit door een eigen versie te maken als lofzang. Ondanks dat het verhaal grote overeenkomsten kent is dit geen remake te noemen, meer een persoonlijke ode d.m.v. een soortgelijk plot. De nadruk komt ook meer op het thema van moederschap te liggen wat afwijkt van het origineel.

De fans van Argento's meesterwerk zullen de nieuwe film niet graag zien aankomen, maar voor iemand die de eerste versie niet zo kan smaken - ik bijvoorbeeld - is het erg uitkijken naar hoe zo'n interessant verhaal in een heel ander jasje wordt gestoken. Zeker wanneer de grootste kracht, het felle kleurgebruik, wegvalt.


avatar van HK Senator

HK Senator

  • 666 berichten
  • 1563 stemmen

baspls schreef:

(quote)

Ik vind het ook een beetje wrang. Je hebt wel een hoge dunk van jezelf als filmmaker als je denkt het werk van een andere filmmaker te kunnen overtreffen, en al helemaal in het geval van Suspiria. Anderzijds levert het mischien wel een erg goede film op, al blijft die natuurlijk altijd in de schaduw van het origineel. We gaan het zien. De speelduur en trailer zijn best een goed teken, al is het totaal niet wat je bij Suspiria verwacht.

De trailer is best aardig. Maar de speelduur lijkt mij te lang... afwachten.


avatar van HK Senator

HK Senator

  • 666 berichten
  • 1563 stemmen

Dying Rose schreef:

Heeft niets te maken met het beter willen doen. Guadagnino is grote fan van Suspiria, een film die veel invloed op hem heeft gehad, en toont dit door een eigen versie te maken als lofzang. Ondanks dat het verhaal grote overeenkomsten kent is dit geen remake te noemen, meer een persoonlijke ode d.m.v. een soortgelijk plot. De nadruk komt ook meer op het thema van moederschap te liggen wat afwijkt van het origineel.

Argento's Suspiria is onderdeel van de "Three Mothers" trilogy dus dat wijkt niet zo veel af van het origineel. Dat het een lofzang of ode is aan het origineel is ook maar marketing. Plus dat men bij een flop kan zeggen dat het slechts een "ode was aan" en geen poging een betere modernere versie te maken.


avatar van John Milton

John Milton

  • 24231 berichten
  • 13401 stemmen

Ik heb mijn bedenkingen bij de meeste remakes, maar er zijn zeker uitzonderingen. En met Luca Guadagnino aan het roer is dit niet even snel makkelijker scoren op naam. Hier zit echt wel ambitie achter, en ik ben reuze benieuwd.


avatar van baspls

baspls

  • 4118 berichten
  • 1673 stemmen

Dying Rose schreef:

Heeft niets te maken met het beter willen doen. Guadagnino is grote fan van Suspiria, een film die veel invloed op hem heeft gehad, en toont dit door een eigen versie te maken als lofzang. Ondanks dat het verhaal grote overeenkomsten kent is dit geen remake te noemen, meer een persoonlijke ode d.m.v. een soortgelijk plot. De nadruk komt ook meer op het thema van moederschap te liggen wat afwijkt van het origineel.

De fans van Argento's meesterwerk zullen de nieuwe film niet graag zien aankomen, maar voor iemand die de eerste versie niet zo kan smaken - ik bijvoorbeeld - is het erg uitkijken naar hoe zo'n interessant verhaal in een heel ander jasje wordt gestoken. Zeker wanneer de grootste kracht, het felle kleurgebruik, wegvalt.

Als het geen remake is moet je ook een andere titel en andere namen voor de personages nemen. Dan is er helemaal niets aan de hand. Een lofzang of ode is natuurlijk niets op tegen en ik hoop inderdaad dat dat hier het geval is.

Je gaat echter geen film die je perfect vind opnieuw maken. Waarom zou je dat in hemelsnaam doen? Het is geen eerbetoon aan Rembrand als je de Nachtwacht na zou schilderen. Ik vind het gewoon zo zonde dat men het tegenwoordig nodig vind om met iedere film in te haken op een al bestaande film. Brian De Palma maakte vroeger echte eerbetonen voor Hitchcock, zijn films hadden scènes duidelijk afgekeken van Hitchcock en hij gaf ze een totaal eigen twist. Ook hadden de film dezelfde soort thematiek en verhalen. Maar het waren wel originele verhalen van De Palma en met genoeg eigen toevoeging. Dat zouden ze nu ook meer mogen doen. Door een film dezelfde titel te geven verkoop je het gewoon als remake, een poging het nog beter te doen (wat natuurlijk niet kan).


avatar van IH88

IH88

  • 9734 berichten
  • 3186 stemmen

baspls Volgens mij is Brian de Palma's bekendste film Scarface. Wat weer een remake is van Scarface uit 1932. Langer en andere namen, maar toch. Deze Suspiria wordt ook veel langer, dus een echte remake zal het wel niet worden. En de Scarface versie uit 1983 is nu bekender en populairder dan die uit 1932. Misschien gaat het met deze Suspiria ook wel zo over 20/30 jaar.


avatar van baspls

baspls

  • 4118 berichten
  • 1673 stemmen

IH88 schreef:

baspls Volgens mij is Brian de Palma's bekendste film Scarface. Wat weer een remake is van Scarface uit 1932. Langer en andere namen, maar toch. Deze Suspiria wordt ook veel langer, dus een echte remake zal het wel niet worden. En de Scarface versie uit 1983 is nu bekender en populairder dan die uit 1932. Misschien gaat het met deze Suspiria ook wel zo over 20/30 jaar.

Ik had het specifiek over zijn Hitchcock-achtige films (Sisters, Obsession, Dressed To Kill, Blow-Out), maar Scarface is inderdaad een goed voorbeeld van een goede remake net als The Thing en The Fly overigens. Maar dat zijn alledrie ook films die veel beter zijn als de originele films. Dat zie ik hier niet gebeuren. Suspiria is sowieso geen film die bekend is bij het grote publiek en ik durf te betwijfelen of deze film net zo vernieuwend is en net zo'n impact gaat hebben. Maar dat wordt uiteraard nog even afwachten


avatar van IH88

IH88

  • 9734 berichten
  • 3186 stemmen

Klopt, maar horror is tegenwoordig weer helemaal 'in' en Dakota Johnson trekt wel mensen, dus deze Suspiria zou het best wel goed kunnen doen. De originele Suspiria is geen hele toegankelijke film voor het grote publiek, maar misschien dat Guadagnino voor een andere insteek kiest. De trailer ziet er veelbelovend uit.


avatar van Basto

Basto

  • 11963 berichten
  • 7413 stemmen

baspls schreef:

(quote)

Ik had het specifiek over zijn Hitchcock-achtige films (Sisters, Obsession, Dressed To Kill, Blow-Out), maar Scarface is inderdaad een goed voorbeeld van een goede remake net als The Thing en The Fly overigens. Maar dat zijn alledrie ook films die veel beter zijn als de originele films. Dat zie ik hier niet gebeuren. Suspiria is sowieso geen film die bekend is bij het grote publiek en ik durf te betwijfelen of deze film net zo vernieuwend is en net zo'n impact gaat hebben. Maar dat wordt uiteraard nog even afwachten

Punt is dat Cronenberg, Carpenter en DePalma grote cineasten zijn, die aan die ‘remakes’ een compleet eigen draai gaven. Nu vermoed ik dat dat ook gebeurd met deze Susperia, maar Guadagnino heeft nog weinig indruk gemaakt.


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74672 berichten
  • 5984 stemmen

Aangekocht door Cinéart. Release voorjaar 2019.


avatar van ThomasOMalley

ThomasOMalley

  • 388 berichten
  • 18 stemmen

Ik begrijp het probleem met remakes niet. Zolang er goede remakes worden gemaakt lijkt het me een nogal beperkte uitgangspositie om op voorhand al aan te nemen. Als de remake slecht blijkt te zijn heeft dat totaal geen invloed op het origineel.

Vergeet ook niet dat niet iedereen dit soort films op een voetstuk heeft staan. Ik ben misschien één van de weinigen hier, maar ik vind Argento's Suspiria niet erg bijzonder. Ik waardeer de film stilistisch, maar ik zie deze versie het gerust voorbijgaan.


avatar van Rvdz

Rvdz

  • 633 berichten
  • 2693 stemmen

kappeuter schreef:

Aangekocht door Cinéart. Release voorjaar 2019.

Dan kunnen we met dat ellenlange Cinéart logo dus nog wel een minuutje bij de Nederlandse speeltijd optellen.


avatar van Cikx

Cikx

  • 2120 berichten
  • 1083 stemmen

ThomasOMalley schreef:

Ik begrijp het probleem met remakes niet. Zolang er goede remakes worden gemaakt lijkt het me een nogal beperkte uitgangspositie om op voorhand al aan te nemen. Als de remake slecht blijkt te zijn heeft dat totaal geen invloed op het origineel.

Vergeet ook niet dat niet iedereen dit soort films op een voetstuk heeft staan. Ik ben misschien één van de weinigen hier, maar ik vind Argento's Suspiria niet erg bijzonder. Ik waardeer de film stilistisch, maar ik zie deze versie het gerust voorbijgaan.

Aan de ene kant heb je gelijk en ben ik het volledig met je eens. Aan de andere kant moet ik er niet aan denken dat iemand het ooit in zijn hoofd haalt om een remake van Mulholland Dr. of Taxi Driver te maken.


avatar van Valak

Valak

  • 626 berichten
  • 405 stemmen

4 character-posters, (waaronder een voor onze Renée Soutendijk), onthuld:

More 'Suspiria' Character Posters Pave the Way for Thursday Morning's New Trailer - Bloody Disgusting - bloody-disgusting.com

Die unieke eigen taglines die iedere poster heeft vind ik geweldig.

M'n favoriet is: "The beauty hides the blood."

En een gloednieuwe, tweede trailer verschijnt later vandaag!



avatar van Dying Rose

Dying Rose

  • 1315 berichten
  • 3426 stemmen

Mia GODDESS!


avatar van Cikx

Cikx

  • 2120 berichten
  • 1083 stemmen

Gothess


avatar van Bob Gray

Bob Gray

  • 1222 berichten
  • 2049 stemmen

Ziet er tot nu toe veelbelovend uit!


avatar van ThomasOMalley

ThomasOMalley

  • 388 berichten
  • 18 stemmen

Cikx

Aan de ene kant heb je gelijk en ben ik het volledig met je eens. Aan de andere kant moet ik er niet aan denken dat iemand het ooit in zijn hoofd haalt om een remake van Mulholland Dr. of Taxi Driver te maken.

Er zijn grenzen inderdaad haha

Ik begrijp de reacties in principe wel hoor. Niemand ziet graag een remake van zijn of haar favoriete films en de vraag wat voor meerwaarde een remake in veel gevallen (zoals bij de films die je noemt) heeft is geen gekke vraag. Dat het een persoonlijke vraag is wordt alleen vaak vergeten en in het geval van Suspiria is het wat mij betreft niet zo klaar als een klontje dat 'ie zo goed is dat een remake overbodig is. Interessant is dan natuurlijk om erover na te denken of mijn argument nog steeds overeind blijft bij films als The Shawshank Redemption of The Godfather-trilogie. Afgezien wat ik van deze films vind, kies ik even deze omdat ze bovenaan staan bij IMDb en dus schat ik de kans op negatieve backlash bij het aankondigen van eventuele remakes erg groot. Ik heb vernomen dat er (wederom) een Scarface remake in de pijplijn zit, dus we zullen zien!

Deze nieuwe trailer van Suspiria enthousiasmeert in ieder geval zeer zeker!


avatar van horizons

horizons

  • 5688 berichten
  • 2406 stemmen

Leuk, Renee Soutendijk als Nederlandse inbreng.


avatar van Cikx

Cikx

  • 2120 berichten
  • 1083 stemmen

De eerste reviews sijpelen binnen.

All aboard the hype train!

5/5

Suspiria, review: This slow-burn horror is better than the original  - telegraph.co.uk

5/5

Suspiria (2018), directed by Luca Guadagnino | Movie review - timeout.com

9.8/10

Venice 2018: Luca Guadagnino's 'Suspiria' is a Bewitching Blood Bath | FirstShowing.net

A-

Suspiria Review: Luca Guadagnino’s Remake Is a Work of Pure Madness | IndieWire

Volgens David Ehrlich uit die laatste bron:

Almost certain to be the most polarizing film since “mother!” split audiences between rapture and embarrassment last fall, Luca Guadagnino’s “Suspiria” is a coldly violent seance for the evils of the 20th century, none of which are quite as dead as we might have once hoped

Gaat er dus duidelijk geen worden voor de popcorn horrorfan.


avatar van Valak

Valak

  • 626 berichten
  • 405 stemmen

Cikx schreef:

Gaat er dus duidelijk geen worden voor de popcorn horrorfan.

Dat was wel te verwachten.

Ik verheug me er daarom alleen nog meer op.

Wordt dus wel weer 'n gedoe om uit te zoeken welke bioscoop en welk tijdstip het beste is om hem te bezoeken, wanneer het zo rustig en stil mogelijk is.


avatar van Basto

Basto

  • 11963 berichten
  • 7413 stemmen

Rottentomatoes score van 64%. Verl journalisten vinden m saai en niet eng.... dus temper de verwachting maar.


avatar van Cikx

Cikx

  • 2120 berichten
  • 1083 stemmen

Basto schreef:

(quote)

Rottentomatoes score van 64%. Verl journalisten vinden m saai en niet eng.... dus temper de verwachting maar.

Hmm, spijtig. Maar heb nog steeds hoge verwachtingen. mother! en The Neon Demon waren ook polarizerend onder critics en die vond ik ook geweldig.


avatar van GrobbekuikenXL

GrobbekuikenXL

  • 590 berichten
  • 1234 stemmen

Vanaf 15 november in de bioscoop ?


avatar van nicola_darko

nicola_darko

  • 21 berichten
  • 416 stemmen

Als anderen hem saai vinden, dan lijkt het me des te boeiender (zoals bij Mother en Hereditary). Het enige wat me tegenstaat is dat ze Argento helemaal niet hebben betrokken bij deze versie van "zijn" meesterwerk. Maar het zal wellicht ook een totaal andere film zijn die je niet moet vergelijken met het origineel.