Don't Leave Home (2018)

Ierland / Verenigde Staten
Mystery / Thriller

geregisseerd door Michael Tully
met Anna Margaret Hollyman, Lalor Roddy en Helena Bereen

De kunstenares Melanie Thomas behandelt in haar nieuwste expo de beruchte Ierse urban legend omtrent de priester Alistair Burke, die in 1986 een portret schilderde van de achtjarige Siobhan Callahan. Laatstgenoemde verdween dagen later, net zoals haar portret op het schilderij. Burke nam afstand van het priesterschap en zondert zich sindsdien af. Wanneer Melanie gecontacteerd wordt door diezelfde Burke met de vraag om naar Ierland af te reizen, neemt ze het aanbod aan. Ze weet echter niet dat sommige urban legends weleens waar kunnen zijn.

Pover.

Ik vroeg me tijdens het kijken af of dit een film van een beginnend regisseur was. Eentje die ze wijs hadden gemaakt dat hij een horrortje moest regisseren om door te breken en die het dan halverwege goed beu geworden was. Da's hoe deze film aanvoelt.

Gek dan dat Tully toch al een paar credits achter z'n naam heeft, dat z'n vorige een 80s love letter comedy was maakt het alleen maar gekker. Geen idee wat hem bezielt heeft een film als deze te maken, maar het is wel duidelijk dat hij hier absoluut geen talent voor heeft.

De film staat als mystery/thriller te boek, maar ik vraag me af of het niet gewoon een compleet gefaalde horrorfilm is. Er zitten namelijk genoeg momenten in die vanuit het horrorgenre gepikt lijken, alleen is de uitvoering zo doods dat het hoogstens als thriller kan passeren.

Regie is ondermaats, verhaaltje is cliché (en 15 minuten te lang) en acteerwerk is ook maar matig. Je ziet wel dat Tully de nodige technische bagage heeft, maar niks voeling met het genre. Beter links laten liggen dus, of je moet écht wanhopig zijn. Allicht was het beter geweest om deze film nog een dik maandje uit te stellen, rond Halloween ligt de wanhoop voor horror meestal wat hoger.

avatar van parcivalis
Prachtige, zonderlinge mystery thriller; spookachtig, sober, tikkeltje claustrofobisch maar delicaat. Erg origineel verhaal. Casting en acteurs: dik in orde. Speciale aandacht voor de montage, de soundtrack en de muziek. Horrorliefhebbers snappen hier de ballen van want als je porno verwacht en je krijgt romance blijft dat natuurlijk altijd een tikkeltje teleurstellend.