• 8.612.130 stemmen

Releasedatum: 12 juli 2018

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Wij

Een groep opstandige 17-jarigen treffen elkaar aan de rand van een Belgisch-Nederlands grensdorp. Simon, de verlegen intellectueel, is enorm verliefd op Femke. Ruth, die hen van dichtbij volgt, is stiekem verliefd op Simon. De wild charismatische Thomas, een gewetenloze zakenman in de maak, besluit een kitsch-sekssite te beginnen waarvoor ze pornoscènes opnemen. Ruth is de eerste die betaalde seks heeft als de groep zich aan de prostitutie waagt. Maar wanneer Femke bij een ongeluk betrokken raakt, verandert de sfeer binnen de groep plotseling...

imageimageimageimageimageimageimage

( Wat een beauty )

En nu aan het sparen

avatar van Ebenezer Scrooge

Ebenezer Scrooge

Wat is dit nu eigenlijk? Een groep jongeren die zich uit verveling maar baldadig gaat gedragen in een of ander Belgisch gat aan de Nederlandse grens. Een stel suffe dozen en stierlijk vervelende gasten als je 't mij vraagt. Men laat ze een paar schokkende dingen doen en dat gaat er altijd wel in bij het publiek. Shockeren om het shockeren. Een zwanger meisje in haar maag stompen om een abortus op te wekken, een hondje vastbinden aan een treinrails, voorwerpen in elkaars reet steken.. Maar bij een expliciete seksscène wordt dan wel braaf een condoom gebruikt.

Nee, deed me helemaal niks. Slecht afgekeken van Bret Easton Ellis.

avatar van Nielojram

Nielojram

mcdaktari schreef:

En nu aan het sparen

Als ik later groot ben

OT nu..

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Nielojram nog ff wachten dan

avatar van Sisko

Sisko

Wat een waardeloze film met een ongeloofwaardig verhaal en matig geacteerd. Een achttal pubers van 16/17 (gespeeld door acteurs van 20-24 jaar ivm de blootscenes) doen met een moreel besef van de groepje 6-jarigen stoute dingen als hoertje en pooier spelen.
Geen enkel personage is sympathiek. Eén ster nog omdat ik het één uur heb volgehouden, daarna nog even naar de dood van Femke doorgespoeld en dat was al net zo bizar als heel deze film. Zonde van de tijd.

avatar van Lakte

Lakte

Staat nu ook ik HD op Videoland.

avatar van jordorientje

jordorientje

Lakte schreef:

Staat nu ook ik HD op Videoland.

Helaas wel ja. Anders had ik nooit van zijn bestaan af geweten en dus nooit gekeken en dus geen 1,5 uur verspild.

Helemaal eens met Ebenezer Scrooge, niks aan toe te voegen.

Tja, waar gaat dit nou eigenlijk over? Wat ik dan weer jammer vind aan zo'n film als dit is het einde.

Ze hadden allemaal in de bak moeten belanden. Die Thomas helemaal, maar ze komen er juist helemaal mee weg. Vreselijk jammer. iets wat deze extreem matige film nog kutter maakt om hem maar even zo te zeggen.

NRT schreef:
Vermakelijke, gruwelijke en opwindende film. In tijden van IS-filmpjes en veel porno ben je natuurlijk wel wat gewoon qua seks en geweld. Schokkend vond ik het dan ook allesbehalve. Het verhaal is ook een beetje dun. Knappe meiden en het acteren is zeker niet onaardig. Leuk om eens wat nieuwe koppen te zien in een Vlaamse/Nederlandse film.

De meest schokkende scène is wellicht wanneer die jongen op de buik van dat meisje begint te slaan om zo een abortus af te dwingen. Ook de dood van Femke was heftig. In een klap zie je gewoon het leven uit haar verdwijnen.

Ik moet wel zeggen dat ik heel weinig sympathie heb voor de personages en dat ze voor mij eigenlijk eens een goed pak slaag en meer mogen krijgen. Vooral die eikel die dat hondje vastbindt op het treinspoor haatte ik echt enorm.

Mee eens!

Die scene maakte me ook mega pissed off. Of de eerdere scènes dat ze hondjes van oudere mensen jatten. Immens zielig gedrag. Ik had die Thomas graag dood gezien in de film. 0,0 sympathie voor die hele groep wat mij betreft. Gelukkig is het niet een waargebeurd verhaal.

avatar van Frankie Boy

Frankie Boy

Gebaseerd op ware gebeurtenissen,

Nou, nou, het zullen maar je kinderen zijn. Dat kinderen hun grenzen opzoeken en verleggen is niets nieuws, maar deze kinderen overschrijden hun grenzen op een dermate wijze die je op zijn zachts gezegd toch wel behoorlijk gestoord kan noemen. Wat een stelletje gestoorde gasten zeg. Het einde stelde teleur.

avatar van Roy Rogers

Roy Rogers

Wat een pakkende film. Geen wegkijker, edoch een die stof tot nadenken biedt. Over werelden binnen de wereld. Over leiders en volgelingen. Over meesters en slaven. Over waarheid en fakenews.

avatar van Mellowfire96

Mellowfire96

Wat een slechte film zeg, ik dacht het is wellicht een goede film voor tijdens het bier drinken. Maar dit was absoluut niet het geval, de film is volledig gebaseerd op schok waarde. Er is niks goeds dat ik over deze film kan zeggen, saai en slechte geacteerd.

scorsese

Uitstekende film over een aantal vrienden die tijdens een zomer zoveel mogelijk geld willen verdienen. Een origineel verhaal met boeiende personages die geen schaamte of moreel besef lijken te hebben (ondanks dat het soms wat afstandelijk blijft). De film weet hier en daar verrassend uit de hoek te komen en is goed opgebouwd waarbij je je blijft afvragen waar het allemaal naartoe gaat.

avatar van Baboesjka

Baboesjka

Heftige film. Het pakte mij al gauw en het liet mij niet los. Bleef boeiend tot het eind. Wat deze jongeren doen vind ik te ver gaan en ik vond het te veel seks bevatten. Ik ergerde me soms enorm aan hun gedrag en het haalde afkeer in mij naar boven. Het is dus geen film die mij niets deed. Ik vind het verhaal indringend en meeslepend gebracht, de jonge acteurs durven veel, ik denk niet dat iedereen zo’n rol durft te spelen en (letterlijk) uit de kleren durft te gaan, en ik vind het goed gespeeld. Schokkend dat dit op ware gebeurtenissen gebaseerd is! Onbevredigende afloop. Een 7. 3,5*

avatar van Psycho-M

Psycho-M

Ik had deze trieste film nog niet gezien, maar zag nu dat hij op Amazon Prime stond.

Gisteravond heb ik me er maar eens aan gewaagd. Had ik het maar niet gedaan.

Personages, vooral de jongens (Thomas voorop) zijn ontzettend vervelend.

En het zal wel aan mij liggen, maar die meiden waren het ook niet voor me.

Jongeren vervelen zich, gaan rare dingen doen en dat moet steeds schokkender, want anders heb je een saaie film. Maar het voelde allemaal heel erg geforceerd.

En dan het einde.....het laat je echt teleurgesteld achter.

Wil je schokkende dingen zien, kijk het journaal. Wil je bloot zien kijk gewoon wat porno.

Maar ga niet deze film kijken, bespaar je de iets meer dan anderhalf uur.

avatar van Basto

Basto

Aardige film over een groep jongeren die zich verveelt en er een wilde zomer van maken. Had nooit gehoord van deze zaak. Was het ooit groot nieuws in België?

avatar van leatherhead

leatherhead

Erg boeiend. Beetje á la Korine en Clark, maar dan eigenlijk nog een stuk nihilistischer. Dé grote kracht van deze film wat mij betreft, nergens houdt Eller zich bezig met het al dan niet indirect veroordelen van personages of hun acties. De regie is wat dat betreft exact even laconiek als de personages, verfrissend als je het mij vraagt. Doorgaans heb je bij dit soort films richting het einde toch een zeker soort ''catharsis'', iets dat het rechtvaardigheidsgevoel van de kijker bevredigt, maar Eller doet zelfs eerder het tegenovergestelde.

Erg sterk acteerwerk, paar harde scenes, wat zwarte humor en een passend broeierig zomers sfeertje. Had visueel misschien net wat meer mogen zijn, maar al bij al genoeg voor een kleine 4*. Nihilistische cinema met ballen.

avatar van Collins

Collins

De film vertelt het verhaal van een achttal tieners die een zomer lang met elkaar omgaan. Een zomer vol fun en lust en ook een zomer waarin zich in de groep verschrikkelijke gebeurtenissen afspelen. Het verhaal wordt verteld vanuit vier verschillende perspectieven die samengevoegd een redelijk uitgebalanceerd beeld geven van alles dat er die zomer gebeurt.

De film begint als een jolige vakantiebeleving. Een ongedwongen verhaal over drugs, liefde en seks. Het uitgelaten aspect maakt echter al snel plaats voor meer grimmigheid en excessief gedrag dat zich vooral uit in expliciete seks- en geweldsscènes. Ik had hier en daar al wat gelezen over de film, maar ik kan me voorstellen dat bij de blanco kijker af en toe de mond even openvalt.

"Wij“ is het regiedebuut van René Ellers. Hij is tevens de producent en de scriptschrijver. Eller knipt het verhaal in vier stukken die steeds door een ander personage worden verteld. Iedere episode begint met een intro van een spetterende neonreclame die de naam van de verteller van de komende episode heftig blinkend introduceert. Een kunstzinnige visuele aankondiging die de episoden vrolijk inleidt en die dusdanig lang in beeld blijft dat het (in eerste instantie) opgetogen gevoel adequaat wordt vervangen door onrust, moedeloosheid en troosteloosheid. Aldus prima corresponderend met het zomerse verval in de loop van de film.

Het vertelconcept kijkt prettig weg. De vier episoden wijken onderling voldoende af, openbaren ieder andere details en geven samengevoegd een grauw en wreed beeld van de groep en hun belevenissen. Uiteraard is elke episode de subjectieve en interpretatieve kijk van die specifieke verteller. De kijker krijgt de waarheid niet panklaar uitgereikt en moet voor zichzelf uitmaken welke details waar zijn en welke niet. Ach, heel belangrijk is het eigenlijk niet. Het zijn slechts details. Ook zonder nauwkeurige interpretatie krijg je als kijker voldoende beeld van het ware verhaal om geshockeerd te zijn en vermaakt te worden.

De film kijkt lekker weg, maar emotioneert weinig. Regisseur Eller komt uit de reclamewereld. Dat zie je in de film terug. De zonovergoten slow motion beelden, de perfect gestyleerde (en kille) interieurs en de afgrijselijke synthipop onder de beelden maken dat de film er op veel momenten gladjes uitziet en het verhaal idem dito langs trekt. De personages zijn in dit decor afstandelijke wezens en bezitten niet het acteertalent om de afstand tot de kijker emotioneel te overbruggen.Vooral de spraak klinkt veelal onnatuurlijk en doet afbreuk aan de (mee)beleving. Te weinig overtuigend. Afstandelijkheid emotioneert niet.

"Wij“ is een visueel mooie film en hanteert een leuk vertelconcept. Alleszins vermakelijk, maar diep geëmotioneerd raakte ik er niet door.

avatar van umbra

umbra

Uiterst vermakelijke drama met een NederBelg cast die het op zijn beurt voortreffelijk doet, al die karaktertjes gaven elk hun sterktes goed door nr de film. En beetje blood en over trandje gaan was perfect. Toch weer meer dan fijn Nederlands/Belgisch werkje. 8/10

avatar van john mcclane 2

john mcclane 2

heftig zeg . heb wel eens gehoord dat je door je hormonen tijdens je pubertijd tijdelijk ontoerekeningsvatbaar bent . En dat kun je van deze jonge lui zeker wel zeg , teminste je mag het hopen .

Dat deze staat waar ze zich in bevinden niet hun leven blijft duren.

het spel is ongelofelijk goed . mooie vlakke doch typische saaie hollandse landschappen .

Best fijne indie soundtrack .

Er zitten meerdere choquerende en beklijvende sceneś tussen ,. en je word zonder moeite in het verhaal ondergedompeld .

avatar van stratmans

stratmans

Ruige film over ware feiten ? Originele manier om 4 keer hetzelfde verhaal anders te horen en zien.

avatar van wwelover

wwelover

Tegen beter weten in toch maar gekeken. Had niet gehoeven. Totaal onrealistische karakters, mede doordat ze ook wel heel slecht neergezet worden door de onervaren acteurs. Het verhaal is vlak en nou hoef je natuurlijk geen sympathie te hebben voor hoofdrolspelers, maar hier ging het wel erg ver.

De muziek en meeste beelden waren wel mooi. Alleen af en toe zag het er opeens weer uit als een afstudeerfilm. Vooral voor de club en in dat grote huis.

avatar van Rob robson

Rob robson

Aanrader gewoon kijken. De boodschap is belangerijker dan de cinematografische aspecten.

Wel.word het verhaal flink door mekaar verteld maar vind dat vrouwen dit gezien moeten hebben.

3 van de 5

avatar van keukenzout

keukenzout

Het verhaal had potentie maar de film blijft te oppervlakkig. Denk dat meer speeltijd veel goeds had gedaan.

Rob robson schreef:

3 van de 5

Waarom specifiek vrouwen?

Echt een heftige film vind ik zelf. Vooral de scène. Waar het meisje in de buik werd gestompt om een abortus op te wekken kreeg een vreselijk gevoel daarvan. Het is gewoon een groep jongeren die met vieze oude mannen seks gaan hebben voor geld... ook de scène van dat ongeluk was erg heftig... niet aan te raden eerlijk gezegd ik vond hem heel naar om te kijken

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Basto schreef:

Volgens mij moet je het niet zó letterlijk nemen. Ik meen me te herinneren dat de schrijver van de roman, Elvis Peeters, verschillende nieuwsberichten heeft gebruikt. De vriendengroep zelf heeft niet bestaan, maar de dingen die ze uitspoken zijn wel gebeurd.

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Soms voelt cultuurpessimisme als het chagrijn van een ouweling die furieus zijn vuisten balt naar die dekselse jongmenschen. Ze lezen geen boeken meer! Ze zitten altijd op hun computers en mobieltjes! Ze geven niet meer om de generaties die ons mooie land hebben opgebouwd! Geen idee of de oorspronkelijke 'Wij' (2009) meer te vertellen had, maar in deze verfilming worden vooral veel vermoeiende clichés over 'bandeloze jongeren' uit de kast gehaald. Visueel best een appetijtelijke film, met die kunstige tussensequenties en de overzichtshots van naakte lichamen in het grasland. Maar vervolgens worden de motieven van welhaast sociopathische personages nergens uitgediept, terwijl ze daarmee een slap vehikel vormen voor welke maatschappelijke kwestie dan ook. Het heeft ook iets pretentieus dat de makers zich beroepen op een zeker realisme, omdat de schokkende gebeurtenissen uit het verhaal gebaseerd zouden zijn op werkelijke nieuwsberichten. Tegelijkertijd is nu juist deze opzet gekunsteld wanneer men zulke losstaande incidenten bij elkaar gooit en uitvergroot rond die ene Nederlands-Vlaamse vriendengroep. Wat zegt het over welke tijd ook als de uitwassen een soort drekkerige mestvaalt worden van misère en platheid!? Intellectuele luiheid, dat is 't.

avatar van Zimbaclub2

Zimbaclub2

Mensen die teleurgesteld zijn over het gebrek aan recht of het lege karakter van de personages: hierbij een verduidelijking. Volgens de schrijver van het boek is deze reeks gebeurtenissen als metafoor bedoeld voor de psychopatische rechtspersonen genaamd bedrijven. Psychiaters die bedrijven analyseren zeggen dat ze bijna allemaal psychopatische handelen. Denk aan kinderarbeid, uitbuiting van personeel en anderszins opportunisme gericht op eigen voordeel. Dat komt omdat wanneer een bedrijf handelt, zelfs een leider als individu zich nog kan verschuilen achter de rest of hé grotere geheel. Precies zoals de jongeren doen. Kijken wat er te koop is zonder moraal. Ook is er groepsdruk, onderontwikkelde breinen etc. Zo ontstaat er een demonische entiteit genaamd "wij" in bloedgeschreven. Het is niet schokken om het schokken. Gebruik de afschuw die je bij deze film voelt door naar de wereld om je heen te kijken: voetbalstadions die onder erbarmelijke omstandheden worden opgebouwd en er doden bij vallen, mensen die op allerlei manieren geofferd worden aan de slavernij van "wij" die overal heerst. Aan jou als kijker de taak om nooit meer bij "wij" te willen horen als je daarbij je hart verliest.

avatar van mrklm

mrklm

Acht 16-jarige vrienden brengen een zomer door waarin ze proberen snel veel geld te verdienen, eerst met (expliciet getoonde) pornoscenes en later door de meiden in de groep als hoeren te laten werken. Want ja, dat doen zestienjarigen natuurlijk. Het feit dat één en ander zeer slecht afloopt voor één van hen lijkt een laffe smoes om de verwerpelijke moraal van deze vrienden te compenseren, maar het zelfbeklag in de ontknoping is de bevestiging van het nihilisme van de karakters en van deze film. Roept zeer akelige herinneringen op aan de slechtste films van Harmony Korine.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Mwah. Slecht opgevoede jongeren met een overdosis hormonen, egoïsme en nihilisme, niet bepaald mijn droompersonages om 100 minuten mee door te brengen. Shockerend, mwah... De scene met dat hondje vond ik naar, en voor de rest, met alles, dacht ik; 'Ja maar je doet het jezelf aan', ik kon er weinig compassie voor opbrengen. Knap gespeeld en een zeer mooi getroffen sfeer, maar hert kostte moeite interesse hier voor op te brengen.

avatar van Diederik58

Diederik58

Pretentieuze film over stelletje gewetenloze pubers, die een zomer vol rottigheid beleven vanuit een 'wij-gevoel'.

Je ziet het verhaal (de zomer) verteld door vier jongeren. Het lijkt er op dat het verteld wordt in een rechtzaak of rechtzaken n.a.l.v. de dood van een van hen en wat ze die zomer hebben uitgespookt. Allemaal erg warrig en verknipt in beeld gebracht.

De scriptschrijver/regisseur zal wel een diepere betekenis voor hebben voor de gekozen route. Sommige scènes moeten mogelijk shockeren, zoals de expliciete seksscènes. Maar het voegt niets toe. Dat deze pubers van het padje af zijn, is wel duidelijk.

De roodachtige zweem doet vermoeden dat de film in de jaren 80 afspeelt, maar dat blijkt niet het geval te zijn.

Weer een voorbeeld van misplaatste pretentie.

Met geen enkel personage krijg je maar enige binding. Ik vind ze oppervlakkig.

De acteurs doen hun best, maar kunnen mij niet overtuigen. Ze moeten 17 jarigen voorstellen. Maar daarvoor lijken ze wat te oud. Een misser. Zo te zien is Tijmen Govearts de enige die nog in andere producties heeft gespeeld. Ik deed het beter dan de rest. Wat dromerig type dat nog enig moraal heeft.

Een film die niet bij blijft. Experimentje van een regisseur die graag een klapper wil maken. Mislukt.

avatar van Robi

Robi

Tsja, de film heeft zeker wel wat. Hij begint al gelijk boeiend en met een sfeer waarvan je al gelijk weet dat dit niet goed gaat aflopen. Een film over een groep jongeren die allerlei kattenkwaad uithalen. Nou ja vooruit, het is wel iets meer dan dat. Slechte en banale scenes worden afgewisseld met hele mooie waarbij ook mooi gebruik van de muziek wordt gemaakt. En ook de vormgeving en de film bekeken vanuit vier verschillende standpunten heeft wel meerwaarde. En al met al loopt de film ook wel en zakt hij niet echt in op een paar momentjes na. Het verhaal is uiteindelijk toch nog het meest bijzondere aan de film. De afloop is behoorlijk onverwacht en ook wel bijzonder gevonden. Al is het ook wel wat ongeloofwaardig, maar zitten er toch geen elementen in de film waarvan je zegt; dit kan echt niet. Al zou een echte reconstructie in de rechtszaal waarschijnlijk wel de onvolkomenheden in het verhaal boven water krijgen lijkt me. In de film werkt het in ieder geval wel. En als ik mijn eigen recensie teruglees zou ik de film dus eigenlijk een hogere waardering als de drie sterren van nu moeten geven. En misschien komt dat nog wel als ik hem nog eens zie te zijner tijd.

avatar van T.O.

T.O.

Opvallend onderhoudend voor een film met zoveel ongeloofwaardigheid en overdadige shock effecten. Maar echt goed wil het niet worden.