• 8.612.901 stemmen

Releasedatum: 12 juli 2018

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Wij

Een groep opstandige 17-jarigen treffen elkaar aan de rand van een Belgisch-Nederlands grensdorp. Simon, de verlegen intellectueel, is enorm verliefd op Femke. Ruth, die hen van dichtbij volgt, is stiekem verliefd op Simon. De wild charismatische Thomas, een gewetenloze zakenman in de maak, besluit een kitsch-sekssite te beginnen waarvoor ze pornoscènes opnemen. Ruth is de eerste die betaalde seks heeft als de groep zich aan de prostitutie waagt. Maar wanneer Femke bij een ongeluk betrokken raakt, verandert de sfeer binnen de groep plotseling...

imageimageimageimageimageimageimage

avatar van Loading

Al iets meer bekend over de DVD release?

kappeuter (crew films)

Loading schreef:

Al iets meer bekend over de DVD release?

Vanaf 20 juni te koop op dvd.

avatar van Jimmy*

Jimmy*

Dat zou tijd worden!

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Op het slechte pad

Moeilijk te beoordelen film. Enerzijds is dit conceptueel één van de interessantere Belgisch-Nederlandse films. Ik las pas hier dat dit eigenlijk een boekverfilming was. Dat komt vooral tot uiting in de chronologie van de gebeurtenissen die verteld worden, telkens vanuit een ander personage. De puzzelstructuur heeft meerwaarde en verhoogt de kijkervaring. Anderzijds is dit een erg rauwe film die zo'n beetje in dezelfde hoek als "Ex-Drummer" ligt. De tieners maken porno-shoots, spelen pooier en hoertje, etc. Ja, er komen wel een paar heftige scènes langs die meer dan een moraalriddertje zal doen kokhalzen, zeker wanneer één van hen zelf voor een abortus wil zorgen . Enge scène

Zoals vele tieners wil dit groepje zich losrukken uit een kleinburgerlijk bestaan waarin ze ongelukkig zijn met als gevolg een resem ronduit domme uitspattingen en het negeren van de consequenties van hun daden. Ik vond namelijk dat dit laatste dan ook de kern van de hele film is. Liever dan de consequenties te aanvaarden slaan ze zich eruit via leugens en bedrog, en worden stilaan zelf de volwassenen die ze zo verachten . "Wij" bewierookt zeker niet deze jongeren en hun handelingen maar mist het duidelijk om diepgaande en complexe personages te schetsen. Jammer want ik gaf niet echt om die jongeren. Of was dat ook de bedoeling? Harde sneer naar Vlaams Belang in deze film. Heb er wel om moeten lachen

avatar van Lakte

Lakte

kappeuter schreef:

Vanaf 20 juni te koop op dvd.

Eindelijk!! Was al bang dat ie niet meer zou komen. ?

avatar van Lakte

Lakte

Net de DVD binnen en hbe de film meteen gekeken.

Keiharde en goede film die goed aankomt! Moest mij op sommige punten ook heel erg aan Spetters denken van Paul Verhoeven. Zonde dat je niet zo veel hoort over deze film. De film is verre weg van preuts!

3,5 *

avatar van devel-hunt

devel-hunt

Alle opheft over deze matige film ontgaat mij volledig. Ondanks dat het thema en het script veelbelovend zijn is de uitvoering toch een tegenvaller. Het acteerwerk vaak behoorlijk amateuristisch, alsof de tekst van een briefje word voorgelezen. Emoties komen nauwelijks over. De meisjes worden wel heel gemakkelijk hoer, daar is wel heel weinig voor nodig geweest. Verdriet en vertwijfeling komen bij mij ook al niet binnen. Dan Over de hardheid van wat er in beeld te zien is, het valt wel mee en behoorlijk gecensureerd, behalve dan even waar ze een film opnemen.

Best een vermakelijk filmpje, maar zeker geen baanbrekende film.

avatar van sinterklaas

sinterklaas

Ook al ben ik niet vies van controversiële thema's, het boek van Elvis Peeters wist me wel voor hoofdpijn te bezorgen. De ene punchline na de andere waaruit een conclusie achterwege leek te blijven. De film is stukken beter.

En ja, helaas mag het zich niet in Nederland afspelen en moet België weer voor ons het heft in handen nemen. Maargoed, dat maakt niet uit.

De film wordt verteld uit vier getuigenissen en de dag 10 juni wordt ook vier keer gereconstrueerd. We volgen een groepje jongeren; vier meiden en vier jongens, die de zomer proberen door te komen en de verveling en de burgerlijkheid willen doorbreken. Het begint met kattenkwaad, seksueel experimenteren en doelloos rondhangen... maar de grenzen worden al snel overschreden.

Thomas en Liesl vond ik nog de opmerkelijkste leden van het stel. Thomas was al iemand waarbij je al snel kon merken dat hij de psycho was in het stel. En natuurlijk... het is een rijke stinkerd. Liesl is een excentriek kunstmeisje die zo veel mogelijk explicite zaken probeert te verzamelen. De rest zijn eigenlijk een beetje de meelopers. Hoewel de vier verhaallijnen anders verlopen, blijven de conclusies wel in dezelfde lijn. De vertelling van Thomas was op den duur echt een stomp in de maag. Over ziek zijn gesproken.

En of dit realistisch is... Toen ik op de middelbare school zat begon ik erin te geloven dat ik misschien nog een van de weinigen was die al die stoere verhalen moest verzinnen ipv dat ik het daadwerkelijk had uitgevoerd. Ware het niet dat je er vrijwel in moet geloven dat de grootste verhalen vaak verzonnen zijn en de stoere jongetjes op het schoolplein gewoon nog maagd waren. Wij, echter vind ik wel een mooi schoolvoorbeeld om eens een inkijk te geven in dat soort jongenspraat... en dat de betrokkenen niet eindigen als superhelden, macho's, playboy's en of helden.

Verder vond ik de settings van dat Belgische dorpje en vooral de sfeer behoorlijk goed werken en zelfs de Larry Clark elementen zijn eruit te vissen. Zo'n zomer in een saaie stille omgeving, geen mens op straat, de warmte, de verveling. Heel mooi gedaan. Ook sommige seksscenes waren expliciet en over de schreef en hoe langer de film duurt, hoe smeriger en rauwer hij eigenlijk wordt.

Ook onvergetelijke zwartgallige stukjes waaronder: die I-phone in een kut of hoe die Femke nou daadwerkelijk is overleden...

Achja... In principe niks mis mee als je middelbare scholier bent. Beetje (seksueel) experimenteren, beetje rotzooi trappen, beetje adrenaline laten kweken, dingen doen die niet mogen en een beetje op avontuur gaan... en dat terwijl het hartje zomer is en in het nu leeft.... Maar... zolang het maar geen schadelijke en onherroepelijke gevolgen heeft.

avatar van Warp

Warp

sinterklaas schreef:

Inderdaad, film pakte een stuk explicieter uit dan ik had verwacht. Ook enkele harde scenes waren de abortus, het hondje, het drogeren en de kettingbotsing (met hun reacties achteraf).

En gelukkig maar dat ie expliciet is, want het had de film niet veel goeds gedaan als zulke onderwerpen gecensureerd en voorzichtig werden gebracht. De personages die stuk voor stuk erg onsympathiek zijn worden goed neergezet. Het zomerse plattelandssfeertje wat erin zit is ook erg aangenaam.

Fijn zo’n hard filmpje tussendoor, mogen er wel meer van worden gemaakt in Nederland.

avatar van boemboem27

boemboem27

zaten verschillende heftige momenten in,maar film wordt niet echt spannend

eigenlijk zijn het allemaal aan elkaar geplakte flashbacks.

hoe een aantal leden van de groep van 8 het beleefd hebben.

maar voor een Belgisch/Nederlandse begrippen is ie om aan te zien.

geen hoogstandje

avatar van AniSter

AniSter

Gebaseerd op ware gebeurtenissen.....

Ik was er toch wel over verbaasd tot hoever sommige fragmenten gingen. Van de andere kant, we hebben het hier wel over een Nederlandse/Belgische film.

Een prima film die mij van begin tot eind wist te boeien.

avatar van NRT

NRT

Vermakelijke, gruwelijke en opwindende film. In tijden van IS-filmpjes en veel porno ben je natuurlijk wel wat gewoon qua seks en geweld. Schokkend vond ik het dan ook allesbehalve. Het verhaal is ook een beetje dun. Knappe meiden en het acteren is zeker niet onaardig. Leuk om eens wat nieuwe koppen te zien in een Vlaamse/Nederlandse film.

De meest schokkende scène is wellicht wanneer die jongen op de buik van dat meisje begint te slaan om zo een abortus af te dwingen. Ook de dood van Femke was heftig. In een klap zie je gewoon het leven uit haar verdwijnen.

Ik moet wel zeggen dat ik heel weinig sympathie heb voor de personages en dat ze voor mij eigenlijk eens een goed pak slaag en meer mogen krijgen. Vooral die eikel die dat hondje vastbindt op het treinspoor haatte ik echt enorm.

avatar van 606

Hoe werd dit in de media genoemd ?

avatar van themanwiththeplan

themanwiththeplan

de 3* die ik geef zijn voor het lef van de regisseur voor het tonen van vele expliciete scènes. Hij heeft zich wel goed ingedekt door de harde pornoscènes te filmen met professionele pornoacteurs. De jongeren moeten in de film doorgaan voor 16/17 jarigen maar zijn in werkelijkheid (op het moment van de opnames) rond de 20. Slim gezien van de regisseur, anders kon hij wel eens last krijgen met de censuur. Minderjarigen en expliciet naakt ligt nogal gevoeilg. Ook de handelingen die ze in de film stellen zijn niet echt geloofwaardig voor middelbare scholieren.

De "knappe meiden" waar NRT in zijn bespreking kond van doet heb ik niet echt opgemerkt. Enkel Femke maakt bij mij enige Herman Brusselmansiaanse gedachten bij me los.

Het scenario en de acteerprestaties waren maar matig. Zoals ook eerder aangegeven wekken de hoofdpersonages geen sympathie op (engerds is de juiste omschrijving). Schrijver Elvis Peeters is te situeren in de linkse hoek en dus moet het Vlaams Belang door het slijk worden gehaald en de krant "De Morgen" in beeld verschijnen.

avatar van Woland

Woland

Ik heb wat wisselende gevoelens over Wij. Het idee sprak me best aan en was ook een van de redenen dat ik deze film vrij willekeurig heb aangezet, maar de uitwerking is niet altijd even overtuigend. In Wij zien we een groepje jongeren zich een zomer lang verliezen in een spiraal van seks, porno, prostitutie, geweld, afpersing en mishandeling. De vertelling vanuit vier verschillende personages werkt op bepaalde vlakken; de vier vertellers zijn ook steeds naardere figuren, met vooral Thomas en in iets mindere mate Liesl die steeds meer de veroorzakerse van de ellende blijken. Maar ik geloofde het allemaal niet zo. Ik vond de escalatie nogal gezocht en ongeloofwaardig overkomen, en de personages zelden interessant of overtuigend. De film duurt niet zo lang en in die duur is is er prima doorheen te komen, met genoeg ontwikkelingen en soms ook nog wat leuke zwarte humor tussendoor, maar een meesterwerk is dit verre van.

BBarbie

Provocerende film over losgeslagen tieners, die in hun normloze kuddegedrag hun grenzen steeds verleggen. Als het de bedoeling van regisseur Eller is geweest om te choqueren, dan is hij daar volgens mij redelijk in geslaagd. Afgezien daarvan stelt de film niet veel voor. Vooral het acteerwerk laat nogal wat te wensen over. Blijkbaar heeft Eller dat minder belangrijk gevonden dan het schieten van schokkende plaatjes.

avatar van bjerik76

bjerik76

• 2083 berichten

een opeenstapeling van blote en pittige scenes redden de film helaas niet .

die ze hadden ook ingekort, weggelaten kunnen worden dat de boodschap ook wel over kwam, en zou de film ook wat meer " film" worden i.p.v. al die losse scenes.

Ik vind het persoonlijk een kut film...

Warrig, chaotisch en misselijkmakend.

Wat, wie, waar, waarom, wanneer etc .... het loopt allemaal door elkander...

Nee dit vind ik persoonlijk echt niet goed.

Nielojram

Mee eens Donnie Vallermee...

Een vraag, wat voor type BMW was dat op het eind?

avatar van Eefyeah

Eefyeah

Wat een vreselijke film!

avatar van bart007bond

bart007bond

Rare film, vanochtend gezien.

Schokkend, niet echt.

Had stukken harder mogen en moeten zijn.

avatar van mikey

mikey

4 (?) van de 8 tieners doen elk hun verhaal over de zomer van hun leven. Een zomerse neerwaartse spiraal vol geweld en wat seks die in eerste instantie spontaan lijkt te zijn ontstaan maar verderop leer je dat alles met zorg is geregisseerd door een sociopaat.
Tijdens het kijken komen er telkens irritante vragen naar boven. Vervolgens ga je dan afvragen of je iets hebt gemist?

avatar van Donnie Vallermee

Donnie Vallermee

Nielojram schreef:

Mee eens Donnie Vallermee...

Een vraag, wat voor type BMW was dat op het eind?

Dat is misschien wel een van de belangrijkste dingen van de gehele film ?

Donnie Vallermee schreef:

Dat is misschien wel een van de belangrijkste dingen van de gehele film ?

Vond het een onwijs mooi model, maar echt geen idee.. Anyone?

avatar van Dibbel

Dibbel

Akelige film. Maar wel goed. Ik hoop niet dat alle jeugd van tegenwoordig zo is.

En het is een BMW model E9. 2800 Cs en zo. Gemaakt van 1968 tot 1974. BMW E9

Dibbel schreef:

En het is een BMW model E9. 2800 Cs en zo. Gemaakt van 1968 tot 1974. BMW E9

Dank!!

( Wat een beauty )

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Geen idee eigenlijk waar de makers van de film naartoe willen met deze prent. "Wij" is een film over wat losgeslagen tieners die naast het uithalen van wat kattenkwaad vooral seksueel geobsedeerd zijn. De film heeft niet echt een doel en leidt naar niets. Om het pittiger te maken werd hier en daar wat expliciete blootscènes aan toegevoegd, maar dat is uiteraard onvoldoende.

Wel interessant was de opbouw van de film waarbij een tragische gebeurtenis door enkele getuigenissen telkens wordt herhaald. Daaruit blijkt ook verder dat het kattenkwaad zich verder uitstrekt naar ernstige misdrijven zoals het martelen van huisdieren, vandalisme, prostitutie, oplichting en afpersing. Het deed me allemaal weinig en het beperkte psychische welzijn van sommige jongeren kwam me weinig geloofwaardig over. De scène met het hondje op de sporen, de lauwe reacties na de kettingbotsing of het simuleren van een abortus door die ene murw te kloppen ... Bizarre hersenkronkels toch maar voor wat experimenterende vrije jongeren.

Het ongeluk zelf leek me ook snel afgehaspeld en liep als een rode draad door de vete met de kandidaat-burgemeester. Ook dat plot was erg karig uitgewerkt. Absoluut geen topper dus, al had het wel het nodige potentieel.

Aardig nihilistisch filmpje.

Nielojram schreef:

Dank!!

( Wat een beauty )

Eens!

avatar van Shadowed

Shadowed

Goed.

Ik heb de samenvatting van het boek na de film gelezen, en dat blijkt het al snel dat hier een verhaal speelt dat wel wat aandurft. Daardoor moet de film dus ook best hard en expliciet worden, en is dit dan ook wel. Alleen niet allemaal met impact.

De film ziet er best netjes uit. Sommige camerastandpunten zijn knap en de film verveelt niet. Hier en daar wil de film een dromerig scenetje, maar deze voegen uiteindelijk niet al te veel toe. Soms vraag je je wel af waarom de focus soms zoveel op expliciete seks ligt.

Enkele zeer expliciete beelden, het komt echt wel een beetje in de buurt van porno. De pornofilm scene, het ziet er echt uit dat er daadwerkelijk seks is tussen de acteurs en actrices. En voor de rest liggen er nog wel meer expliciete beelden in die soms wat oncomfortabel zijn.

Het is uiteindelijk een beetje moeite om een band met 1 van de tieners te krijgen, omdat ze zich allemaal als een zak hooi gedragen en het "experimenteren" is niet altijd even geloofwaardig. De manier hoe ze om gaan met het veroorzaken van de kettingbotsing is ook gewoon dom.

Maar de film kijkt goed weg. De soundtrack is soms aardig akelig en de film durft echt wel wat aan. Je kan niet zeggen dat het de meest verontrustende film van het jaar is, maar de film is akelig hard soms en de 100 minuten gaan best vlot over.

Niet de gezelligste film, maar voor de rest wel een prima film.