Wij (2018)

Alternatieve titels: We Starts Where I Ends | Bij Wij Eindig Ik

Nederland / België

geregisseerd door Rene Eller
met Tijmen Govaerts, Aimé Claeys en Maxime Jacobs

Een groep opstandige 17-jarigen treffen elkaar aan de rand van een Belgisch-Nederlands grensdorp. Simon, de verlegen intellectueel, is enorm verliefd op Femke. Ruth, die hen van dichtbij volgt, is stiekem verliefd op Simon. De wild charismatische Thomas, een gewetenloze zakenman in de maak, besluit een kitsch-sekssite te beginnen waarvoor ze pornoscènes opnemen. Ruth is de eerste die betaalde seks heeft als de groep zich aan de prostitutie waagt. Maar wanneer Femke bij een ongeluk betrokken raakt, verandert de sfeer binnen de groep plotseling...

avatar van tbouwh
De brave burgermaatschappij predikt een moraal van orde en regelmaat, van vaste patronen en plichtsvervulling. De brave burgers, dat zijn Zij. Wij zijn anders – en Wij begint als een groep rebellerende jongeren aan het begin van de zomer de natuur intrekt. Tijdens hun odyssee van de vrijheid worden morele grenzen verkend, opgerekt, volledig verworpen.

Rene Eller neemt alle risico’s met zijn bewerking van Wij, de controversiële coming-of-age-roman van schrijversduo Elvis Peeters (2009). Nederlandse cinema is nooit preuts geweest (neem Turks fruit als misschien wel het spraakmakendste voorbeeld), maar de belevingswereld van een groep jongeren brengt nieuwe uitdagingen met zich mee. Hoeveel toon je in een film over thema’s als porno en prostitutie? Eller kiest ervoor de expliciete beelden niet te schuwen, en waarborgt daarmee indirect de geloofwaardigheid van zijn ‘personages’. Dit zijn jongeren, meer nog dan acteurs, die zonder filter leven. De camera maakt dat idee zichtbaar, en weegt daarmee op een goede manier de balans tussen exploitatie en functionaliteit.

verder lezen

avatar van barcam
Zeer explicite en soms zelf shockerende film.
Had het bij momenten zelfs moeilijk om dit drama te volgen wegens de harde nare scenes.
Het verhaal van uit verschillende standpunten van de personages gemaakt is zeer goed gevonden en het einde is onverwacht.
Controversiële coming-of-age film met ingebouwde maatschappij kritiek over de zin(loosheid) van het leven.
Sterke geslaagde film.

avatar van Filmkriebel
Op het slechte pad

Moeilijk te beoordelen film. Enerzijds is dit conceptueel één van de interessantere Belgisch-Nederlandse films. Ik las pas hier dat dit eigenlijk een boekverfilming was. Dat komt vooral tot uiting in de chronologie van de gebeurtenissen die verteld worden, telkens vanuit een ander personage. De puzzelstructuur heeft meerwaarde en verhoogt de kijkervaring. Anderzijds is dit een erg rauwe film die zo'n beetje in dezelfde hoek als "Ex-Drummer" ligt. De tieners maken porno-shoots, spelen pooier en hoertje, etc. Ja, er komen wel een paar heftige scènes langs die meer dan een moraalriddertje zal doen kokhalzen, zeker wanneer één van hen zelf voor een abortus wil zorgen . Enge scène

Zoals vele tieners wil dit groepje zich losrukken uit een kleinburgerlijk bestaan waarin ze ongelukkig zijn met als gevolg een resem ronduit domme uitspattingen en het negeren van de consequenties van hun daden. Ik vond namelijk dat dit laatste dan ook de kern van de hele film is. Liever dan de consequenties te aanvaarden slaan ze zich eruit via leugens en bedrog, en worden stilaan zelf de volwassenen die ze zo verachten . "Wij" bewierookt zeker niet deze jongeren en hun handelingen maar mist het duidelijk om diepgaande en complexe personages te schetsen. Jammer want ik gaf niet echt om die jongeren. Of was dat ook de bedoeling? Harde sneer naar Vlaams Belang in deze film. Heb er wel om moeten lachen

avatar van sinterklaas
Ook al ben ik niet vies van controversiële thema's, het boek van Elvis Peeters wist me wel voor hoofdpijn te bezorgen. De ene punchline na de andere waaruit een conclusie achterwege leek te blijven. De film is stukken beter.

En ja, helaas mag het zich niet in Nederland afspelen en moet België weer voor ons het heft in handen nemen. Maargoed, dat maakt niet uit.

De film wordt verteld uit vier getuigenissen en de dag 10 juni wordt ook vier keer gereconstrueerd. We volgen een groepje jongeren; vier meiden en vier jongens, die de zomer proberen door te komen en de verveling en de burgerlijkheid willen doorbreken. Het begint met kattenkwaad, seksueel experimenteren en doelloos rondhangen... maar de grenzen worden al snel overschreden.

Thomas en Liesl vond ik nog de opmerkelijkste leden van het stel. Thomas was al iemand waarbij je al snel kon merken dat hij de psycho was in het stel. En natuurlijk... het is een rijke stinkerd. Liesl is een excentriek kunstmeisje die zo veel mogelijk explicite zaken probeert te verzamelen. De rest zijn eigenlijk een beetje de meelopers. Hoewel de vier verhaallijnen anders verlopen, blijven de conclusies wel in dezelfde lijn. De vertelling van Thomas was op den duur echt een stomp in de maag. Over ziek zijn gesproken.

En of dit realistisch is... Toen ik op de middelbare school zat begon ik erin te geloven dat ik misschien nog een van de weinigen was die al die stoere verhalen moest verzinnen ipv dat ik het daadwerkelijk had uitgevoerd. Ware het niet dat je er vrijwel in moet geloven dat de grootste verhalen vaak verzonnen zijn en de stoere jongetjes op het schoolplein gewoon nog maagd waren. Wij, echter vind ik wel een mooi schoolvoorbeeld om eens een inkijk te geven in dat soort jongenspraat... en dat de betrokkenen niet eindigen als superhelden, macho's, playboy's en of helden.

Verder vond ik de settings van dat Belgische dorpje en vooral de sfeer behoorlijk goed werken en zelfs de Larry Clark elementen zijn eruit te vissen. Zo'n zomer in een saaie stille omgeving, geen mens op straat, de warmte, de verveling. Heel mooi gedaan. Ook sommige seksscenes waren expliciet en over de schreef en hoe langer de film duurt, hoe smeriger en rauwer hij eigenlijk wordt.

Ook onvergetelijke zwartgallige stukjes waaronder: die I-phone in een kut of hoe die Femke nou daadwerkelijk is overleden...

Achja... In principe niks mis mee als je middelbare scholier bent. Beetje (seksueel) experimenteren, beetje rotzooi trappen, beetje adrenaline laten kweken, dingen doen die niet mogen en een beetje op avontuur gaan... en dat terwijl het hartje zomer is en in het nu leeft.... Maar... zolang het maar geen schadelijke en onherroepelijke gevolgen heeft.

avatar van AniSter
Gebaseerd op ware gebeurtenissen.....

Ik was er toch wel over verbaasd tot hoever sommige fragmenten gingen. Van de andere kant, we hebben het hier wel over een Nederlandse/Belgische film.
Een prima film die mij van begin tot eind wist te boeien.

avatar van Woland
Ik heb wat wisselende gevoelens over Wij. Het idee sprak me best aan en was ook een van de redenen dat ik deze film vrij willekeurig heb aangezet, maar de uitwerking is niet altijd even overtuigend. In Wij zien we een groepje jongeren zich een zomer lang verliezen in een spiraal van seks, porno, prostitutie, geweld, afpersing en mishandeling. De vertelling vanuit vier verschillende personages werkt op bepaalde vlakken; de vier vertellers zijn ook steeds naardere figuren, met vooral Thomas en in iets mindere mate Liesl die steeds meer de veroorzakerse van de ellende blijken. Maar ik geloofde het allemaal niet zo. Ik vond de escalatie nogal gezocht en ongeloofwaardig overkomen, en de personages zelden interessant of overtuigend. De film duurt niet zo lang en in die duur is is er prima doorheen te komen, met genoeg ontwikkelingen en soms ook nog wat leuke zwarte humor tussendoor, maar een meesterwerk is dit verre van.

Provocerende film over losgeslagen tieners, die in hun normloze kuddegedrag hun grenzen steeds verleggen. Als het de bedoeling van regisseur Eller is geweest om te choqueren, dan is hij daar volgens mij redelijk in geslaagd. Afgezien daarvan stelt de film niet veel voor. Vooral het acteerwerk laat nogal wat te wensen over. Blijkbaar heeft Eller dat minder belangrijk gevonden dan het schieten van schokkende plaatjes.

avatar van Donnie Vallermee
Ik vind het persoonlijk een kut film...

Warrig, chaotisch en misselijkmakend.

Wat, wie, waar, waarom, wanneer etc .... het loopt allemaal door elkander...

Nee dit vind ik persoonlijk echt niet goed.

avatar van Fisico
Geen idee eigenlijk waar de makers van de film naartoe willen met deze prent. "Wij" is een film over wat losgeslagen tieners die naast het uithalen van wat kattenkwaad vooral seksueel geobsedeerd zijn. De film heeft niet echt een doel en leidt naar niets. Om het pittiger te maken werd hier en daar wat expliciete blootscènes aan toegevoegd, maar dat is uiteraard onvoldoende.

Wel interessant was de opbouw van de film waarbij een tragische gebeurtenis door enkele getuigenissen telkens wordt herhaald. Daaruit blijkt ook verder dat het kattenkwaad zich verder uitstrekt naar ernstige misdrijven zoals het martelen van huisdieren, vandalisme, prostitutie, oplichting en afpersing. Het deed me allemaal weinig en het beperkte psychische welzijn van sommige jongeren kwam me weinig geloofwaardig over. De scène met het hondje op de sporen, de lauwe reacties na de kettingbotsing of het simuleren van een abortus door die ene murw te kloppen ... Bizarre hersenkronkels toch maar voor wat experimenterende vrije jongeren.

Het ongeluk zelf leek me ook snel afgehaspeld en liep als een rode draad door de vete met de kandidaat-burgemeester. Ook dat plot was erg karig uitgewerkt. Absoluut geen topper dus, al had het wel het nodige potentieel.

avatar van Shadowed
Goed.

Ik heb de samenvatting van het boek na de film gelezen, en dat blijkt het al snel dat hier een verhaal speelt dat wel wat aandurft. Daardoor moet de film dus ook best hard en expliciet worden, en is dit dan ook wel. Alleen niet allemaal met impact.

De film ziet er best netjes uit. Sommige camerastandpunten zijn knap en de film verveelt niet. Hier en daar wil de film een dromerig scenetje, maar deze voegen uiteindelijk niet al te veel toe. Soms vraag je je wel af waarom de focus soms zoveel op expliciete seks ligt.

Enkele zeer expliciete beelden, het komt echt wel een beetje in de buurt van porno. De pornofilm scene, het ziet er echt uit dat er daadwerkelijk seks is tussen de acteurs en actrices. En voor de rest liggen er nog wel meer expliciete beelden in die soms wat oncomfortabel zijn.

Het is uiteindelijk een beetje moeite om een band met 1 van de tieners te krijgen, omdat ze zich allemaal als een zak hooi gedragen en het "experimenteren" is niet altijd even geloofwaardig. De manier hoe ze om gaan met het veroorzaken van de kettingbotsing is ook gewoon dom.

Maar de film kijkt goed weg. De soundtrack is soms aardig akelig en de film durft echt wel wat aan. Je kan niet zeggen dat het de meest verontrustende film van het jaar is, maar de film is akelig hard soms en de 100 minuten gaan best vlot over.

Niet de gezelligste film, maar voor de rest wel een prima film.

avatar van Ebenezer Scrooge
Wat is dit nu eigenlijk? Een groep jongeren die zich uit verveling maar baldadig gaat gedragen in een of ander Belgisch gat aan de Nederlandse grens. Een stel suffe dozen en stierlijk vervelende gasten als je 't mij vraagt. Men laat ze een paar schokkende dingen doen en dat gaat er altijd wel in bij het publiek. Shockeren om het shockeren. Een zwanger meisje in haar maag stompen om een abortus op te wekken, een hondje vastbinden aan een treinrails, voorwerpen in elkaars reet steken.. Maar bij een expliciete seksscène wordt dan wel braaf een condoom gebruikt.

Nee, deed me helemaal niks. Slecht afgekeken van Bret Easton Ellis.

avatar van Sisko
Wat een waardeloze film met een ongeloofwaardig verhaal en matig geacteerd. Een achttal pubers van 16/17 (gespeeld door acteurs van 20-24 jaar ivm de blootscenes) doen met een moreel besef van de groepje 6-jarigen stoute dingen als hoertje en pooier spelen.
Geen enkel personage is sympathiek. Eén ster nog omdat ik het één uur heb volgehouden, daarna nog even naar de dood van Femke doorgespoeld en dat was al net zo bizar als heel deze film. Zonde van de tijd.