Wij (2018)

Alternatieve titels: We Starts Where I Ends | Bij Wij Eindig Ik

Nederland

geregisseerd door Rene Eller
met Tijmen Govaerts, Aimé Claeys en Maxime Jacobs

Een groep opstandige 17-jarigen treffen elkaar aan de rand van een Belgisch-Nederlands grensdorp. Simon, de verlegen intellectueel, is enorm verliefd op Femke. Ruth, die hen van dichtbij volgt, is stiekem verliefd op Simon. De wild charismatische Thomas, een gewetenloze zakenman in de maak, besluit een kitsch-sekssite te beginnen waarin ze pornoscènes opnemen. Ruth is de eerste die betaalde seks heeft als de groep zich aan de prostitutie waagt. Maar wanneer Femke bij een ongeluk betrokken raakt, verandert de sfeer binnen de groep plotseling...

avatar van sinterklaas
Een Nederlandse film die zich in België afspeelt.... Zucht....

avatar van Nicolage Rico
Wat is daar mis mee?

avatar van sinterklaas
Ik zie het eerder zo: Komt Nederland eens een keer met iets echt interessants boven al dat Huisvrouwen-meuk.... Speelt het zich in België af...

Zo ook met Zwart Water en TBS...

avatar van predator
Behoorlijk op het verkeerde been gezet. Ik had natuurlijk over het boek gehoord, maar ik verwachte toch een coming of age film. Maar dit is echt heel erg behoorlijk pittig. Een bepaalde scene is supernaar en dan heb ik toch echt het nodige gezien in films. Zeker geen slechte film, maar de overdaad aan nare mensen was voor mij te veel.

avatar van Zjokke
sinterklaas schreef:

Zo ook met Zwart Water en TBS...

Van een verfilming van een vlaams boek dat zich afspeelt in Vlaanderen, kan je dit natuurlijk wel verwachten ...

Er is blijkbaar al een release datum voor Nederland maar nog niet voor België. Het omgekeerde van jouw vraag : Van een Nederlandse film die zich in Vlaanderen afspeelt, mag ik hopen dat die ook in Vlaanderen uitkomt

avatar van misterwhite
Zjokke schreef:

Daar mag je redelijk zeker van zijn. De film heeft ondersteuning gehad van een aantal grote Vlaamse instanties. Dus die verwachten uiteraard dat deze film ook in België een commerciële release gaat krijgen. En ik vermoed zelfs nog meer. Ik denk dat dit wel eens een hit kan worden, het is toch echt wel een zeer expliciete film die wat commotie teweeg gaat kunnen brengen. En als we kijken naar het verleden zijn dat de films die net bezoekers trekken.

Zelf vond ik de film een beetje geforceerd met het extreme gegeven. Maar dit blijkt nu ik het boek aan het lezen ben, volledig van zijn bronmateriaal af te komen. De film maakt wat opvallende foutjes ook die mij soms op zijn flow haalde. Maar buiten dit gerekend moet ik zeggen dat Rene Eller het bronmateriaal beter heeft naar voren doen komen. Het verhaal wordt sterk verteld in de film, met een heel toffe vertelstructuur. De film ziet er echt goed uit en is met enthousiasme gemaakt. Alles en iedereen heeft denk ik enorm hun best gedaan om dit extreme werkje af te leveren.
En dat is dus ook de sterkte van deze film, het werkt wel. Je gaat er 100 minuten goed in mee. Maar dat wel soms ten kostte van geloofwaardigheid.

Ik had meteen al een probleem met de geloofwaardigheid, namelijk dat ik de samenstelling van de vriendengroep die heel hecht zou zijn niet geloofde, dat maakte de film een lange zit. Komt bij dat ik het heel erg matig geacteerd vond.

Als tienerschokfilm is het redelijk geslaagd, maar is het ook niet iets wat al niet heel veel vaker voorbij is gekomen.

Leuke poging, jammerlijk mislukt, grootste deceptie ooit op het IFFR en dan reken ik de aanstellerij van de producer, regisseur en schrijver van het boek aangespoord door de feutenafdeling van de studentenvereniging voor aanvang van de film niet mee, want niet relevant.

kappeuter (moderator)
Vanaf juli in de bioscoop (Gusto Entertainment)

Trailer (Vimeo)

Komt deze nog wel in de bioscoop? Zie hem nergens meer staan. Draait overigens wel op het Belgisch Film Festival.

Sater
Jazeker. Zie mijn eerdere bericht.
Omdat exacte releasedatum momenteel niet bekend is staat er bovenin de pagina geen vermelding.

avatar van Zandadder
Sater schreef:

24 mei volgens Google. Ik ben zelf ook erg benieuwd.
Het boek vond ik erg goed.

Zandadder schreef:
24 mei volgens Google. Ik ben zelf ook erg benieuwd.
Het boek vond ik erg goed.

Dat klopt dus niet. Wij hebben de meest actuele data rechtstreeks via Filmdistributeurs Nederland.
Zoals het nu staat is de release in juli (kan nog wijzigen)

Op 17 april is de releasedatum gewijzigd. Was 24 mei, nu juli.

Mooi! Zag hem ook niet meer in het Cineville-overzicht dus was even bang dat hij geannuleerd was. Heb het boek volgens mij nooit (helemaal) gelezen, maar de trailer spreekt me wel aan.

avatar van John Milton
Ja, deze wil ik ook wel zien. Ziet er erg rauw uit.

Jammer dat hij zo laat draait op het BFF in Utrecht volgend weekend, rennen voor de laatste trein probeer ik waar mogelijk te voorkomen, dus ik wacht dan maar even.

avatar van Warp
Ziet er veelbelovend uit. Kijk ik naar uit.
De trailer is inmiddels te vinden.
WIJ Trailer - YouTube

avatar van Kramer II
Toch bijzonder: toen ik mijn kaartje kocht, werd ik nog eens extra gewaarschuwd voor de heftigheid van deze film. "Hij is echt heel expliciet, u weet het echt zeker?" En inderdaad, de film is aangrijpend, beklemmend, recht voor zijn raap geil en afschuwelijk akelig tegelijk. Maar door die expliciete waarschuwing had ik het eerlijk gezegd nóg erger verwacht. Ik ga er nog eens een nachtje over slapen.

avatar van tbouwh
De brave burgermaatschappij predikt een moraal van orde en regelmaat, van vaste patronen en plichtsvervulling. De brave burgers, dat zijn Zij. Wij zijn anders – en Wij begint als een groep rebellerende jongeren aan het begin van de zomer de natuur intrekt. Tijdens hun odyssee van de vrijheid worden morele grenzen verkend, opgerekt, volledig verworpen.

Rene Eller neemt alle risico’s met zijn bewerking van Wij, de controversiële coming-of-age-roman van schrijversduo Elvis Peeters (2009). Nederlandse cinema is nooit preuts geweest (neem Turks fruit als misschien wel het spraakmakendste voorbeeld), maar de belevingswereld van een groep jongeren brengt nieuwe uitdagingen met zich mee. Hoeveel toon je in een film over thema’s als porno en prostitutie? Eller kiest ervoor de expliciete beelden niet te schuwen, en waarborgt daarmee indirect de geloofwaardigheid van zijn ‘personages’. Dit zijn jongeren, meer nog dan acteurs, die zonder filter leven. De camera maakt dat idee zichtbaar, en weegt daarmee op een goede manier de balans tussen exploitatie en functionaliteit.

verder lezen

avatar van paul ^^
Jongeren die grenzen opzoeken en verleggen klinkt op eerste gezicht beetje onschuldig. Maar er wordt werkelijk weinig geschuwd kwa beelden. De film is erg raw en schokerend. Je ziet het verhaal verteld worden door verschillende perspectieven van de jongeren. In mijn ogen was dit erg goed gedaan en het stoorde me niet dat er veel gesprongen werd tussen tijd. Er zijn wel paar open gaten die beter ingevuld hadden kunnen worden.