• 13.463 nieuwsartikelen
  • 170.835 films
  • 11.286 series
  • 32.139 seizoenen
  • 632.878 acteurs
  • 196.728 gebruikers
  • 9.201.672 stemmen
Avatar
 
banner banner

Wij (2018)

Drama | 100 minuten
2,81 292 stemmen

Genre: Drama

Speelduur: 100 minuten

Alternatieve titels: We Starts Where I Ends / Bij Wij Eindig Ik

Oorsprong: Nederland / België

Geregisseerd door: Rene Eller

Met onder meer: Tijmen Govaerts, Aimé Claeys en Maxime Jacobs

IMDb beoordeling: 5,6 (3.704)

Gesproken taal: Nederlands

Releasedatum: 12 juli 2018

Plot Wij

Een groep opstandige 17-jarigen treffen elkaar aan de rand van een Belgisch-Nederlands grensdorp. Simon, de verlegen intellectueel, is enorm verliefd op Femke. Ruth, die hen van dichtbij volgt, is stiekem verliefd op Simon. De wild charismatische Thomas, een gewetenloze zakenman in de maak, besluit een kitsch-sekssite te beginnen waarvoor ze pornoscènes opnemen. Ruth is de eerste die betaalde seks heeft als de groep zich aan de prostitutie waagt. Maar wanneer Femke bij een ongeluk betrokken raakt, verandert de sfeer binnen de groep plotseling...

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Robi

Robi

  • 2431 berichten
  • 2479 stemmen

Tsja, de film heeft zeker wel wat. Hij begint al gelijk boeiend en met een sfeer waarvan je al gelijk weet dat dit niet goed gaat aflopen. Een film over een groep jongeren die allerlei kattenkwaad uithalen. Nou ja vooruit, het is wel iets meer dan dat. Slechte en banale scenes worden afgewisseld met hele mooie waarbij ook mooi gebruik van de muziek wordt gemaakt. En ook de vormgeving en de film bekeken vanuit vier verschillende standpunten heeft wel meerwaarde. En al met al loopt de film ook wel en zakt hij niet echt in op een paar momentjes na. Het verhaal is uiteindelijk toch nog het meest bijzondere aan de film. De afloop is behoorlijk onverwacht en ook wel bijzonder gevonden. Al is het ook wel wat ongeloofwaardig, maar zitten er toch geen elementen in de film waarvan je zegt; dit kan echt niet. Al zou een echte reconstructie in de rechtszaal waarschijnlijk wel de onvolkomenheden in het verhaal boven water krijgen lijkt me. In de film werkt het in ieder geval wel. En als ik mijn eigen recensie teruglees zou ik de film dus eigenlijk een hogere waardering als de drie sterren van nu moeten geven. En misschien komt dat nog wel als ik hem nog eens zie te zijner tijd.


avatar van T.O.

T.O.

  • 2334 berichten
  • 2646 stemmen

Opvallend onderhoudend voor een film met zoveel ongeloofwaardigheid en overdadige shock effecten. Maar echt goed wil het niet worden.


avatar van john mcclane 2

john mcclane 2

  • 3384 berichten
  • 6506 stemmen

Donkerwoud schreef:

Soms voelt cultuurpessimisme als het chagrijn van een ouweling die furieus zijn vuisten balt naar die dekselse jongmenschen. Ze lezen geen boeken meer! Ze zitten altijd op hun computers en mobieltjes! Ze geven niet meer om de generaties die ons mooie land hebben opgebouwd! Geen idee of de oorspronkelijke 'Wij' (2009) meer te vertellen had, maar in deze verfilming worden vooral veel vermoeiende clichés over 'bandeloze jongeren' uit de kast gehaald. Visueel best een appetijtelijke film, met die kunstige tussensequenties en de overzichtshots van naakte lichamen in het grasland. Maar vervolgens worden de motieven van welhaast sociopathische personages nergens uitgediept, terwijl ze daarmee een slap vehikel vormen voor welke maatschappelijke kwestie dan ook. Het heeft ook iets pretentieus dat de makers zich beroepen op een zeker realisme, omdat de schokkende gebeurtenissen uit het verhaal gebaseerd zouden zijn op werkelijke nieuwsberichten. Tegelijkertijd is nu juist deze opzet gekunsteld wanneer men zulke losstaande incidenten bij elkaar gooit en uitvergroot rond die ene Nederlands-Vlaamse vriendengroep. Wat zegt het over welke tijd ook als de uitwassen een soort drekkerige mestvaalt worden van misère en platheid!? Intellectuele luiheid, dat is 't.

Dit klinkt een boze cynische man die boos is op een andere cynische boze man .

Dit is toch vrij uniek ? Ik heb hier meer mee dan bijvoorbeeld spetters ( dat vond ik pas leeg en naar makkelijk ) .

Wat vind je dan van de film : Kids (Film, 1995)

Beetje van zelfde idee toch ? Tenminste ik verwacht dat jij dat vind ?


avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

  • 8364 berichten
  • 3807 stemmen

john mcclane 2 schreef:

(quote)

Dit klinkt een boze cynische man die boos is op een andere cynische boze man .

Dit is toch vrij uniek ? Ik heb hier meer mee dan bijvoorbeeld spetters ( dat vond ik pas leeg en naar makkelijk ) .

Wat vind je dan van de film : Kids (Film, 1995)

Beetje van zelfde idee toch ? Tenminste ik verwacht dat jij dat vind ?

Mwah. Ik vind die films vooral niet met elkaar te vergelijken. 'Kids' (1995) zegt vooral ook veel over de AIDS-epidemie en de gevolgen op een toen heersende zedenmoraal. 'Wij' (2018) is eigenlijk best conservatief in hoe het seksuele bandeloosheid koppelt aan bredere maatschappelijke problemen.