Sorry to Bother You (2018)

Komedie / Sciencefiction

geregisseerd door Boots Riley
met Lakeith Stanfield, Tessa Thompson en Armie Hammer

Een zwarte telemarketeer met weinig gevoel van eigenwaarde ontdekt een magische sleutel tot zakelijk succes. Hij brengt zichzelf naar de bovenste regionen van de hiërarchie, net op het moment dat zijn collega's zich verzetten tegen onrechtvaardige arbeidsomstandigheden. Wanneer hij het macabere geheim van zijn bedrijfsleiders blootlegt, moet hij beslissen of hij wil opstaan of zich wil uitkopen.

avatar van devidia
Het is eens een andere manier van aanpakken die hier en daar verfrissend aanvoelt. Maar verder zaten er toch vrij veel vervelende onderdelen in...

avatar van Nizzii
Denk dat ik de winnaar bent deze keer, maar ik geef niet vaak een zo laag cijfer. Maar man man, heel vervelend film. Het moest een komedie voorstellen, maar de film was zo droog en saai. Met saai bedoel ik dan ook echt saai. De grappen kwamen totaal niet aan. Veel te geforceerd, wat waarschijnlijk de bedoeling is. Verhaal was te zweverig en de abrupte springerige scenes maken het er niet beter op. Ik had het gevoel dat ik bij deze film flink aan genotsmiddelen moest zitten om hem grappig te vinden en te snappen. Bij 20 minuten had ik al het gevoel van moet hem nu stoppen. Maar ergens zei mijn verstand van kijk nog even door, waarschijnlijk komt de komische hoogtepunten nog en moet het verhaal langzaam opbouwen tot een climax. Maar helaas, na 50 minuten blijft de film net zo monotoon en saai zoals die mee starten. Hier ben ik dus ook gestopt. Mensen die dit een beetje vergelijken met Get Out, daarvan deel ik de mening niet. Want 'Get Out' daarin tegen was een hele goede film.

avatar van notoirefilmhater
Moeilijke film dit. Aan de ene kant origineel, bizar en een aardige politiek/sociale boodschap in verpakt. Aan de andere kant langzaam, niet echt grappig en moeilijk om uit te kijken. Dit is zeker geen film voor de vrijdag- of zaterdagavond, maar meer voor de maandagavond.

avatar van Gi-Force
Een heerlijke film balancerend tussen de harde werkelijkheid voor velen en volkomen waanzin. De hoofdrolspeler functioneert perfect als anti-held. Zijn vrienden en vriendin zijn super gecast. Als je volstrekte gestoordheid in een film wel kan waarderen dan is dit een must see.

Merkwaardige, curieuze komedie(sciencefiction zoals hierboven staat vermeld zou ik het niet willen noemen). Eerste helft vond ik er eigenlijk weinig aan, geen laughs wat mij betreft, sloom verteltempo, onduidelijk waar het verhaal naar toegaat en Stanfield is een beperkte, weinig dynamische komiek die de lachers niet snel op de hand krijgt denk ik. In het tweede gedeelte zit echter een hilarische, briljant gekke wending(die paardmensen), wat het als geheel toch nog opkrikt. Ook de bijrol van Tessa Thompson als zijn vriendin die steeds van kapsel wisselt is best leuk. Al met al heel aparte humor, waar je echt even aan moet wennen, mij lukte dat helaas pas vrij laat in de film. Creatief en anders is het echter zeker, hopelijk gebruiken de makers hun zichtbare kwaliteiten in de toekomst nog eens voor een veel betere film.

assowise schreef:
Boots Riley's regiedebuut. Als rapper van The Coup was hij al politiek, als filmmaker is dat niet anders.

LOL, zie nu pas dat dit van iemand van The Coup is.

Dat einde ook .

Maar verder was de film voor mij persoonlijk wel wat te absurd.. kwam ook te vaak op me over als een lading aaneengesloten losse ideeen zonder echte rode draad.

Maar er is inderdaad in de verte wel iets te bespeuren van creativiteit van de jonge Spike.

Heerlijk.
Maar de Nederlandstalige ondertitels... Google translation gebruikt?

avatar van ehgeahrev
Strontsaaie film gedoemd om te floppen. Wie dit kan uitkijken is aan het trippen of in slaap gevallen. Het genre komedie als label is mij een volkomen raadsel. Maar ik nuttig dan ook geen drugs.

Zo ver mogelijk links laten liggen tenzij je fan van Baudet of Wilders bent. Dan is dit advies natuurlijk geen optie.

Huh?

avatar van leatherhead
Ja, extreemrechts mannetje die Riley natuurlijk..

Vreemde mix van maatschappijkritiek, sci fi en absurde humor. Tot halverwege is de film aardig in balans en zet je tegelijkertijd aan het denken en het lachen. Richting het einde wordt het erg absurd en is het verhaal ook niet meer zo scherp. De eigenzinnigheid is te waarderen al is dat voor lang niet iedereen weggelegd.

De humor van de film is wat flauw maar de film heeft jeu, is lekker maf en is bovenal een even scherpe als vermakelijke satire op de huidige (met name Amerikaanse) laat-kapitalistische en racistische maatschappij. Qua inhoud is de film een soort kruising tussen Get Out (2017) - MovieMeter.nl en Blade Runner (1982) - MovieMeter.nl en heeft in ieder geval belangrijke thema’s met die films gemeen waarbij de film zowel visueel als intellectueel volop prikkelt. Wel vond het einde wat zwak waardoor ik de film net geen 9 kan geven.

De film laat zien hoe het kapitalisme oppermachtig is geworden, waarbij geld belangrijker is dan welzijn of mensenleven, omdat elk individu de kans heeft in dat systeem rijk te worden ten koste van anderen zodat solidariteit en een verenigde oppositie geen kans krijgt en omdat alles wat succes heeft – dus ook elke succesvolle oppositie – geld waard is en dus in het kapitalistische systeem wordt ingekapseld. De film benadrukt dan ook hoe machteloos we zijn geworden tegen het systeem: we komen niet meer verder dan kunst of performance-art als protest/maatschappijkritiek. Vanwege die machteloosheid accepteren we het kapitalisme waarbij de massa het kapitalisme zelfs in zijn meest perverse vormen omarmt zoals de TV-programma’s waarin mensen voor geld worden vernederd (en schandalen c.q. openlijke hebzucht maken bedrijven alleen maar succesrijker).

De huidige maatschappij is een soort vrijwillig gekozen uitbuiting (er wordt nogal duidelijk naar bedrijven als Uber verwezen): mensen worden verleid zichzelf als slaven te verkopen en om aan de predatortop van de kapitalistische piramide te komen moet je je alleen op een andere manier verkopen en verloochenen (wat dat betreft kent de film een briljante openingsscene: Cassius ( ‘Cash’) belazert de boel bij zijn sollicitatie maar wordt precies daarom aangenomen!). Je kunt de armoede ontvluchten maar dan moet je je identiteit en integriteit opgeven (zoals de zwarte man succesvol kan worden door zich blank voor te doen). De slaaf kan zijn slavernij alleen ontvluchten door slavenhandelaar te worden (dan maakt ie ‘carrière’) maar houdt zo alleen maar het systeem nog meer in stand. De film gaat dan nog een stap verder met het idee dat multinationals mensen zullen verleiden om zich lichamelijk en psychisch te transformeren tot supersterke maar gehoorzame menspaarden.

Het einde vind ik wat onbevredigend c.q. verward. Je zou verwachten dat Cassius misschien toch nog de valse leider van de stakers is geworden, maar in ieder geval eindigt de film ondubbelzinnig met hem als de echte leider die de multinational vernietigt door middel van een opstand van de onderdrukten. Het is echter niet duidelijk hoe zo’n opstand mogelijk is (temeer nu de menspaarden behalve sterk ook gehoorzaam zouden zijn). En het is niet duidelijk wat nu de oplossing is die de film aanreikt: een gewelddadige revolutie die het systeem als zodanig vernietigt of slechts de valse oplossing die Marx al hekelde als het typisch Amerikaanse socialisme: de vakbond wint waardoor de arbeiders beter betaald krijgen maar dat is slechts een ‘socialisme voor kapitalisten’ want het verandert niets aan het systeem (het volgt precies de kapitalistische spelregels van onderhandelen en ‘winnen’). Dat zou een revolutie zijn die direct door het kapitalisme wordt ingekapseld en onschadelijk gemaakt.

Al met al toch een film die opvalt door zijn eigenzinnige aanpak en rijke inhoud.

avatar van EIGER3970
Oervervelende film. Sorry to bother you, sorry voor het storen, dit is een vriendelijke waarschuwing!